Reklama

Siły zbrojne

Fot. Armée de l'air

Prezentacja pierwszego francuskiego C-130J

Lockheed Martin zaprezentował pierwszy samolot transportowy C-130J-30 Hercules przeznaczony dla francuskich sił powietrznych. 

Prezentacja pierwszego francuskiego C-130J odbyła się w zakładach Lockheed Martina w Marietta w stanie Georgia. W sumie Paryż zamówił dwa C-130J-30 i dwa KC-130J-30 za 650 mln USD. Konfiguracja amerykańskich samolotów ma zostać ukończona do 30 kwietnia 2020 r. Transakcja jest realizowana poprzez program Foreign Military Sales. 

W skład całego pakietu związanego z samolotami kupowanymi przez Francję w ramach programu FMS wchodzą cztery zapasowe silniki Rolls Royce AE-2100D, systemy łączności, kodowania, nawigacji INS/GPS, oraz samoobrony złożone z wyrzutni flar i dipoli AN/ALE47, układów ostrzegania o opromieniowaniu przez radar AN/ALR56M i Missile Warning System AN/AAR-47A(V)2.

C-130J Francja
Pierwszy francuski C-130J, Fot. Armée de l'air

W maju 2015 roku Reuters informował, że jedną z przyczyn dążenia do pozyskania amerykańskich transportowców przez francuskie siły zbrojne są opóźnienia w dostawach maszyn Airbus A400M Atlas, których zamówiono 50 sztuk (do teraz dostarczono 11 egzemplarzy). Problemem dla Paryża jest także niska gotowość używanych przez Armée de l'air starszych wersji Herculesów oraz niepomyślne testy tankowania śmigłowców z pokładów Atlasów. Nowe maszyny KC/C-130J-30 będą wraz z transportowcami Airbusa zastępować we francuskich siłach powietrznych Transalle C-160 oraz C-130H/H-30. Najnowsze francuskie Herculesy mają też stanowić podstawę wspólnej francusko-niemieckiej jednostki transportowej.  

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. PolExit

    Właściwie to jaki produkt przemysłu zbrojeniowego UE działa bez zarzutu? jaki odniósł sukces rynkowy? Hercules vs A400 AH 64/Cobra vs Tiger F 16/F15 vs Eurofigter F 35 vs - nic Patriot vs - nic Chinock vs - nic Owszem jest jeden wyjątek potwierdzający regułe Carl Gustaf, ale już bojowe (Turcja w Syrii) uzycie hitu czyli Leoparda II vs Abrams to tragedia.

    1. Tankred

      Wskaż inny kraj produkujący tak szeroką gamę uzbrojenia jak Francja. Poza USA oczywiście. Robią to mając 10 krotnie mniejszy budżet na zbrojenia. Wg Ciebie to powód do kpin?

    2. Czytelnik

      USA wszczynają wciąż wojny na całym świecie, obalają nawet demokracje dla korzyści gospodarczych, a więc sukces rynkowy uzbrojenia USA jest podobny do sukcesu mafii oferującej właścicielom restauracji ochronę wzamian za pieniądze. Trudno to porównywań z lepszą i tańszą bronią UE, bo UE dostała Pokojową Nagrodę Nobla, a USA są wymieniane w badanich opinii publicznej jako największe zagrożenie dla pokoju światowego. Broń UE służy własnej samoobronie UE, a nie bogaceniu się na wojnach. W Syrii zniszczone zostały tureckie Leopardy 2a4, czyli dysonujące już nie używanymi: starym pancerzem i starą armatą. Zabrakło także osłony bojowymi wozami piechoty, artylerią i helikopterami, a w tej triadzie operują współczesne czołgi. Olbrzymiej przewagi Leoparda 2a7_V nad Abramsem dowodzi np., że czołgiści Arabii Saudyjskiej po latach testów Leoparda i Abramsa wybrali dla siebie Leoparda, a Arabia Saudyjska ponad rok zabiegała o kupno Leopardów oferując nawet podwójną cenę, co ujawniłli posłowie do Bundestagu RFN. Dopiero gdy Bundestag wydał zakaz eksportu Leopardów do Arabii Saudyjskiej z uwagi na prawa człowieka, to Arabia Saudyjska kupiła Abramsy - z widocznym żalem i obawą o swych czołgistów. Abrams stosuje nadal starą armatę Leoparda 2a L44, podczas gdy aktualna jest armata L55. Niemieccy czołgiści znają Abramsy i są zadowoleni, że nie używają ich, lecz Leopardy. To samo mówi reszta NATO poza USA,˛Francją UK, a także państwami spoza NATO.

  2. wersa

    kiedy wreszcie nasze złomy zastąpią nowymi c130?

    1. gts

      Jak amerykanie opracuja nastepce Herculesa i C17.

  3. PolExir

    I tak w praktyce dzialaja produkty europejskiego Airbusa ze musza kupować Amerykanskie Herkulesy

    1. CB

      Chciałbym, żeby Polska miała kiedykolwiek chociaż jedną dziesiątą obrotów i zysków przemysłu lotniczego czy zbrojeniowego Francji...

  4. Kowalskiadam154

    Czyżby kolejny wspólny ojropejski super hiper mega projekt nadawał się do kosza:-)

    1. Marek

      To nie wiesz, że Francuzi kupili Herculesy, żeby ratować "zacofanego" Lockheeda Martina? ;)

Reklama