Pierwsze F-16 trafiły do prywatnego operatora

31 stycznia 2021, 10:07
F-16A Top Aces
Fot. Top Aces
Reklama

Ukraiński An-124 dostarczył do Kanady pierwsze 3 samoloty F-16A/B Netz należące do prywatnej firmy Top Aces Inc. Jest to pierwszy niepaństwowy operator tych samolotów wielozadaniowych, który pozyskał samoloty wycofane ze służby po cenie około 3,5 mln dolarów za egzemplarz. „Prywatne” F-16 będą prowadzić działania z bazy Mesa w Arizonie.

Transakcja zawarta w ubiegłym roku opiewała na 100 mln dolarów i dotyczyła sprzedaży prywatnej spółce Top Aces 29 samolotów wycofanych ze służby w Izraelskich Siłach Powietrznych. Pośrednikiem w transakcji była instytucja rządowa SIBAT (Dyrektoriat Ministerstwa Obrony Izraela ds. Współpracy Międzynarodowej), pośrednicząca w sprzedaży izraelskiego sprzętu wojskowego. Pierwsze 3, częściowo zdemontowane F-16A Netz zostały dostarczone do Kanady na pokładzie samolotu An-124 należącego do Antonov Airlines 27 stycznia 2021 roku. Są to samoloty które weszły do służby w izraelskim lotnictwie na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i były od tego czasu wielokrotnie modernizowane przez lokalne firmy, co pozwoliło im na służbę pierwszoliniową do wycofania z eksploatacji w 2016 roku. Zastąpiły je znacznie nowocześniejsze F-35I.

Nabywca ma siedzibę w Kanadzie, ale oferuje swoje usługi na całym świecie, dysponując flotą ponad 30 maszyn, która dzięki zakupowi izraelskim maszyn podwoi się. Wszystko to w związku z ogromnym sukcesem. Firma Top Aces znalazła się wśród siedmiu podmiotów, które w ramach wartego niemal 6,5 mld dolarów kontraktu będą obsługiwać 12 baz US Air Force. Stąd decyzja o zakupie 29 maszyn F-16, znacznie droższych i nowocześniejszych niż obecnie używane maszyny bojowe A-4N Skyhawk oraz stanowiące 2/3 floty szkolno-treningowe Dassault/Dornier Alpha Jet.

F-16 będą pierwszymi naddźwiękowymi samolotami tego operatora. Maszyny te nie pozostaną w Kanadzie, ale trafią do „F-16 Center of Excellence”, które podobnie jak amerykańska centrala spółki znajduje się w słynnej miejscowości Mesa w Arizonie, związanej z wieloma firmami lotniczymi. Zostaną wyposażone w awionikę o otwartej architekturze, umożliwiającą instalowanie różnych radarów, czujników, zasobników walki elektronicznej lub innych systemów wymaganych podczas realizacji zadań „red air” czy też „agressors”, czyli odgrywania roli maszyn przeciwnika konfrontujących się na powietrznych poligonach m. in. z samolotami 5. generacji F-22 i F-35. Jak chwali się Top Aces, podczas eksploatacji odrzutowce będą obsługiwane przez pilotów firmy, w tym byłych kanadyjskich, niemieckich i amerykańskich lotników wojskowych, z których około 80 procent to absolwenci TOPGUN Fighter Weapons School.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Tani
niedziela, 31 stycznia 2021, 16:15

To jest , kontraktor, czyli firma zewnetrzna obslugujaca wojsko. Czyli taka agencja pracy tymczasowej w firmie. Forma popularna na tzw zachodzie. Ma oczywiscie certyfikaty bezpieczenstwa itp. Armii nic nie obchodzi daje jej plan wylotow. I samoloty musza byc w powietrzu. Setki pilotow i personelu naziemnego z USA i UK pracuje w tej formie w krajach Arabskich. Plusem jest slonce i wysokie zarobki. Oczywiscie emerytowanych.

IGUASSU
niedziela, 31 stycznia 2021, 14:46

Nie podejmuje się z flotą 16 f16. Poza ty renegocjować by trzeba kontrakt na f35 że zmianą na f16. Tyle na podstawie opisów jakie podano cywilom tak serio nie wiemy jaka jest ich awaryjnosc jak to się ma do samolotów izraelśkich, albo ile pracy musimy włożyć by stały się bezawaryjne f35

Matnet
niedziela, 31 stycznia 2021, 18:16

a jakie są różnice w cenie między samochodem z salonu a 30 letnia używką tego samego modelu?

Niewolnik
niedziela, 31 stycznia 2021, 13:49

Hmm . Zastanawia mnie taka sytuacja w Polsce posiadanie broni jest zakazane w Kanadzie można prywatnie posiadać F-16 tzn że Polska jest krajem do bicia a obywatele niewolnikami bez prawa do obrony?

QilanVoss
poniedziałek, 1 lutego 2021, 23:10

Nieprawda, w Polsce można posiadać broń, a w Kanadzie nie można latać odrzutowcami, tylko w stanach, więc nie atakuj tak polski.

rozbrojony
wtorek, 16 lutego 2021, 09:01

Nieprawda bez pozwolenia nawet kamizelki kuloodpornej nie wolno kupić że o pałce teleskopowej nie wspomnę.

Flach
poniedziałek, 1 lutego 2021, 05:03

Nie, to nie kraj do bicia, to obywatele bezbronni wobec swoich tzw. Przedstawicieli

Extern
niedziela, 31 stycznia 2021, 21:17

Najgorsze jest to że nasze własne elity, w dalszym ciągu utrzymują ten stan bezbronności Polaków jaki pod przymusem zrobili nam, ci od rozbiorów, ci od okupacji i jeszcze mentalnie pogłębili ci od przymusowej kolektywizacji.

Tani
niedziela, 31 stycznia 2021, 18:35

Facet to nie jest prywatna osoba tylko firma . Jak LM ,GM itd. Kanadyjska bo zarejestrowana w Kanadzie. Armii nie obchodzi stan techniczny floty ,urlopy pilotow chorobowe. Placi tylko za fizyczna usluge. Ta firma musi miec ceryfikaty bezpieczenstwa wydane przez Armie. U nas tez firmy Ochrony pilnuja obiektow wojskowych. Ta sie tym rozni ze wysyla samoloty w powietrze ktore robia za partnerow w walce cwiczebnej.

Herr Wolf
poniedziałek, 1 lutego 2021, 12:32

Tzn że w Polsce firma prywatna może kupić broń wg uznania?!

XXX
wtorek, 2 lutego 2021, 12:27

Co więcej jak masz działalność gospodarczą, to nawet jako pojedyncza osoba to możesz mieć w Polsce dostęp do wojskowej broni strzeleckiej.

QilanVoss
poniedziałek, 1 lutego 2021, 23:12

W Polsce każdy niekarany obywatel po 21rż może sobie wyrobić pozwolenie na broń

Lukasz
poniedziałek, 1 lutego 2021, 17:51

Tak może, za zgodą właściwego organu. Takie firmy to np. Rosomak, HSW czy Bumar.

Autor
niedziela, 31 stycznia 2021, 11:51

Te samoloty są zbyt rozpowszechnione aby jeszcze więcej ich kupować, preferowałbym licencję na najnowszego gripena licencję do rafale lub włączenie się do eurofightera

ekonomista
niedziela, 31 stycznia 2021, 11:50

czyli... można kupić f-16 A/B za ca 13.5 mln zł dokładając 10 milonów na modernizację wychodzi ,że f-16 kosztuje 23.5 miliona zł czyli ca 6,3 miliona USD ?, warto porównać tę kwotę z 80 milionami USD za jednego zupełnie Polsce niepotrzebnego f-35

Gnom
poniedziałek, 1 lutego 2021, 08:37

Zadaj sobie pytanie: modernizację do czego (zakres i koszt) i na ile lat (godzin) eksploatacji.

Davien
niedziela, 31 stycznia 2021, 20:34

Taak, ciekawe porównanie "ekonomisto':)) Antyczne F-16A z F-35:) To tak jakbys porównywał wasze MiG-15 do MiG-35:))

ekonomista
poniedziałek, 1 lutego 2021, 14:12

niestety nie doczytałeś się ,że założyłem prawie drugie tyle na modernizację a poza tym nie rozumiem prównania mig 15 do mig 35 - czyżbyś był ukrytym czerwonoarmijnym rusofilem?

Davien
poniedziałek, 1 lutego 2021, 18:29

No to wyjaśniam.... Modernizacja F-16 do wersji V to 25mln usd za sztukę i dalej jest to maszyna znacznie gorsza od F-35:).A porównanie zamiesciłem byś zrozumiał jaka przepaść dzieli F-16A do F-35A

klaun-szyderca
niedziela, 31 stycznia 2021, 11:39

To za chwilę firma prywatna będzie miała poważniejsze siły powietrzne niż co poniektóre państwa ;p Nic tylko rozszerzyć ofertę o działania bojowe ;)p "Oczywiście że nasza firma może dla Pana zbombardowac ten most ! Jutro przyślemy Panu wycenę tego projektu, z uwzględnieniem kosztów neutralizacji spodziewanej obrony plot wg najnowszego raportu wywiadowczego." ;)

15
poniedziałek, 1 lutego 2021, 18:57

Juz są dwie lub trzy firmy prywatne , które spokojnie pokonają nasze siły powietrzne , dodatkowo mogą zadać ciężkie straty wojskom lądowym , przyczyna , mają więcej i bardziej zróżnicowanych samolotów , a my mamy praktycznie same myśliwce , brak bombowców , brak samolotów wczesnego ostrzegania i zwiadu , wystarczy ?

Davien
niedziela, 31 stycznia 2021, 20:36

Taak, misje wojskowe antycznymi F-16A przeznaczonymi do szkolenia?:))

comet
niedziela, 31 stycznia 2021, 18:22

Śmierć żołnierza pod narodową flagą dużo kosztuje politycznie. Za kotraktorami nikt nie płacze.

Marcin
niedziela, 31 stycznia 2021, 13:29

Są już takie firmy w USA. Ale pod scisłą kontrolą rządu

SAS
niedziela, 31 stycznia 2021, 13:10

Tak właśnie będzie. Lotnicze Black Water. Prywatne armie na kontraktach rządowych to przyszłość.

Davien
niedziela, 31 stycznia 2021, 20:35

To akurat standard w Rosji a nie w USA:). Top Aces to firma dostarczająca maszyny do szkolenia.

BUBA
niedziela, 31 stycznia 2021, 12:48

Bo interes to jest interes. I jak powiedzial jeden z Senatorow Rzymskich przy budowie Koloseum - na pieniadze nikt sie jeszcze nie obrazil.

Tweets Defence24