Niemiecka „Narew” z prostszym radarem [KOMENTARZ]

25 maja 2020, 12:22
Thales_GM200 MM_C_1
Fot. Thales.
Reklama

Niemcy mogą zdecydować się na zastosowanie istniejącej stacji radiolokacyjnej, przeznaczonej do kierowania ogniem rakiet krótkiego zasięgu w swoim przyszłościowym systemie obrony powietrznej TLVS. Chodzi o radar Thales z anteną obrotową, taki jak trafia do jednostek niderlandzkich.

Niemiecka spółka TLVS GmbH, będąca wykonawcą przyszłego systemu, otrzymała ofertę radaru Thales GroundMaster 200 MM/C, do zastosowania w perspektywicznym systemie obrony powietrznej. Oznacza to, że niemiecka „tarcza” może otrzymać radar o prostszej konstrukcji, niż pierwotnie zakładano, jednak obarczony mniejszym ryzykiem technologicznym i przypuszczalnie także tańszy.

W komunikacie Thales Deutschland podkreśla, że sensor „średniego zasięgu” jest odpowiedzialny przede wszystkim za kierowanie ogniem pocisku uzupełniającego (krótkiego zasięgu) i musi współdziałać z całym systemem TLVS. W praktyce więc proponowany przez niemiecką spółkę Thalesa radar będzie miał za zadanie głównie kierowanie ogniem naprowadzanych termowizyjnie rakiet IRIS-T SL, ale i wsparcie zintegrowanego systemu obrony powietrznej.

W 2016 roku, w celu redukcji ryzyka, prowadzono już wstępne badania w celu integracji radaru GM 200 MM/C z pociskiem IRIS-T SL. Kolejne testy miały miejsce w ubiegłym roku.

Ground Master 200 MM/C to radar działający w technologii AESA, z elementami na bazie azotku galu (GaN), działający w paśmie S. Może on pracować w trybie obserwacji dookólnej (antena obrotowa), lub sektorowej (jeśli antena jest zwrócona w jednym kierunku). Instrumentalny zasięg to do 400 km, natomiast małe obiekty powietrzne wykrywa z odległości ponad 130 km. Radar jest określany jako wysoce mobilny i autonomiczny (z własnym modułem zasilania i chłodzenia), zdolny do zajęcia i opuszczenia stanowiska w czasie krótszym, niż 5 minut.

W komunikacie Thalesa podkreśla się, że propozycja radaru GroundMaster 200 MM/C zapewni Niemcom suwerenność technologiczną. System nie jest objęty ograniczeniami wynikającymi z ITAR. Jednocześnie jego zakup pozwoli na ograniczenie ryzyka i relatywnie szybkie wprowadzenie do służby, bo stacja jest dostępna na rynku i znajduje się w produkcji seryjnej. W ubiegłym roku na zakup dziewięciu takich radarów zdecydowały się Niderlandy.

TLVS to przyszły system obrony powietrznej, jaki ma zastąpić w Niemczech zestawy Patriot PAC-3. Ma on być uzbrojony w pociski PAC-3 MSE (te same rakiety będą używane także w modernizowanych Patriotach, które będą służyć w Luftwaffe do 2030 roku), jak i IRIS-T SL. Zostanie on oparty o architekturę sieciocentryczną. Głównym sensorem ma być radar wielofunkcyjny kierowania ogniem, bazujący na systemie MFCR opracowanym dla programu MEADS. Z TLVS ma też współdziałać „sensor średniego zasięgu”, jak określa się radar przeznaczony do kierowania ogniem rakiet IRIS-T SL. Architektura TLVS dopuszcza też, czy wręcz zakłada, integrację innych sensorów w przyszłości, a sam system ma się charakteryzować zdolnością współdziałania z innymi rozwiązaniami podobnej klasy, jak IBCS pozyskany przez Polskę w programie Wisła.

image
Podstawowy radar wielofunkcyjny systemu TLVS typu MFCR. Fot. MBDA

Niemiecki projekt jest jednak opóźniony, m.in. z uwagi na duży stopień skomplikowania pod względem technicznym, organizacyjnym, jak i proceduralnym oraz konieczność uzgodnienia transferu technologii z USA. Kierunkową decyzję o wyborze rozwiązania opartego na rezultatach programu MEADS dla przyszłej niemieckiej obrony powietrznej podjęto jeszcze w 2015 roku. Umowy jednak nie udało się podpisać do dziś, choć planowano pierwotnie, że będzie to mieć miejsce w poprzedniej kadencji Bundestagu, zakończonej w 2017 roku.

W 2018 roku program zrestrukturyzowano poprzez stworzenie spółki TLVS GmbH (joint venture Lockheed Martina i MBDA Deutschland), która ma objąć rolę głównego wykonawcy. Z kolei niedawno niemiecki resort obrony zdecydował się wystosować trzecie zapytanie ofertowe. Program jest priorytetem dla Republiki Federalnej, ze względu na potrzebę wzmocnienia zdolności operacyjnych naziemnej obrony powietrznej średniego zasięgu i odtworzenie warstwy krótkiego zasięgu (dziś de facto nieistniejącej w Bundeswehrze), ale i z uwagi na wzmocnienie bazy technologicznej.

Informacja o ofercie istniejącego już i „seryjnego” radaru Thalesa dla TLVS jest o tyle ciekawa, że jeszcze kilka lat temu jako kandydata na „drugi” radar wskazywano inną konstrukcję, z kilkoma nieruchomymi antenami ścianowymi AESA. Tego rodzaju stacje zapewniają odświeżanie informacji radiolokacyjnej w zasadzie w czasie rzeczywistym przy prowadzeniu dookólnej obserwacji (nie ma opóźnienia wynikającego z potrzeby obrotu anteny), co ma znaczenie przy śledzeniu celów poruszających się z bardzo wysoką prędkością i gwałtownie manewrujących. Jednocześnie jednak są bardziej skomplikowane, z uwagi na konieczność koordynacji pracy kilku anten, zapewnienia odpowiedniego zasilenia i chłodzenia itd.

Możliwe więc, że w programie TLVS Niemcy zdecydują się na bardziej „klasyczny” i nieco prostszy w konstrukcji radar, jednocześnie charakteryzujący się nadal dość wysokimi parametrami oraz niewielkim ryzykiem technologicznym. To powinno pozwolić ograniczyć koszty programu. Stanowi też pewien dowód, że nawet w wypadku najbardziej skomplikowanych (i kosztownych) programów czasem można zdecydować się na rozwiązanie określane jako „good enough” – może nawet nieco odbiegające w części parametrów od najambitniejszych ze wstępnych założeń, ale jednocześnie sprawdzone i znacznie mniej kosztowne. Nie bez znaczenia może być fakt, że to samo rozwiązanie jest wprowadzane na uzbrojenie przez ściśle współpracujące z Niemcami Niderlandy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Akwileja
środa, 27 maja 2020, 11:12

Gdyby modernizacja WP przebiegała na takich samych zasadach jak modernizacja sieci dróg z funduszy europejskich to mielibyśmy wspaniałe wojsko. Wyobraźcie sobie gdyby nie narzucone unijne normy ws. wydawania pieniędzy na modernizacji infrastruktury drogowej to autostrady mielibyśmy w planie modernizacyjnym na 2035r i każdy kolejny rząd obiecałby, że one zaraz powstaną, że już są plany, że wystarczy kilka decyzji i już są. Tak obecnie jest z modernizacją WP. Co chwilę tony papierów, ustaw, analiz a ziemia pod autostrady( opl) nawet nie wykupiona. Niczego nie będzie.

KrzysiekS
wtorek, 26 maja 2020, 18:55

vvv nie pomyliłem tylko się pytam po co dla IRIS-T SL niech będzie nawet 45 km zasięg radaru do 400 km kiedy można przy mniejszej antenie i tańszej osiągnąc wystarczający zasięg? Taki radar to raczej dla MEADS (PAC 3 MSE) czyli nasza WISŁA a autor pisze o NARWI.

Davien
środa, 27 maja 2020, 00:44

Krzysiek, zasięg GM200 to 250km a zasięg sledzenia to 100km, te 400km to ma radar GM400( Dane od Thalesa)

KrzysiekS
środa, 27 maja 2020, 09:35

Davien jak by nie patrzec mają spory zapas i mogliby miec tańszy radar ale ich wybór.

Davien
środa, 27 maja 2020, 14:45

Zasięg spory, ale u nich to akurat norma, zobacz jakie parametry miał miec radar wczesnego wykrywania z MEADS.

Robert
środa, 27 maja 2020, 13:55

1. Zakładając kurs spotkaniowy, zasięg 45 km i dla uproszczenia równe prędkości celu i przeciwpocisku warto jest śledzić pocisk przynajmniej od podwójnego zasięgu. Jesli chcemy mieć jeszcze parę sekund na podjęcie decyzji dochodzi parę kilometrów. A jeśli chcemy ochronić radar przez pociskami antyradarowymi warto jest go umieścić na zapleczu, za linią efektorów.

Africa Corps
wtorek, 26 maja 2020, 11:35

Projekt jak najbardziej zamyka się w rygorze czasowym.Spoko Za chwilkę będzie niemiecka technologia w duzej mierze NIEZALEŻNA od US NATO. pozostaje pytanie czy nadal chronić Meklemburgie Brandenburgie i Śląsk przed rakierowym odwetem Sowietów? Może US weźmie na siebie tę odpowiedzialność jeśli stawia tutaj swoj system

jrli
wtorek, 26 maja 2020, 09:28

Państwo z dykty i kartonu nie potrafiące przez naście lat zrobić prostego systemu OPL, mimo władowania gigantycznych pieniędzy. A czekaj... stop to przecież Niemcy, nie Polska...

Sky
wtorek, 26 maja 2020, 12:07

Niemcy obecnie mają 13 baterii Patriot + MANTIS w roli C-RAM, MEADS będzie systemem następnej generacji. Sorry, ale nie ma czego porównywać.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 13:45

Sky, ale Niemcy zwyczajnie sobei kupili te baterie Patriot a nei wyprodukowali je, czytasz w ogóle co komentujesz? A MEADS w porównaniu do Patriot NG wypada dosyc blado.

NIkodem
wtorek, 26 maja 2020, 20:00

Nieprawda. Spośród 14 zestawów PATRIOT PAC-3 na wyposażeniu Luftwaffe gro komponentów do nich wyprodukowano właśnie w RFN.

Davien
środa, 27 maja 2020, 00:45

Poza radarami, pociskami i tym podobnym sprzetem:)Czyli zostaja nam wyrzutnie i to wszystko:) W Polsce tez robimy wyrzutnie do naszych Patriotów ale to nei oznacza że je produkujemy.

Imperial Palace
wtorek, 26 maja 2020, 16:32

Blado to wypada komentarz że MEADS ustępuje Patriotowi NG.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 20:06

No to proszę bardzo : radar znacznie lepszy, pełne 360 stopni i nowsza technologia AESA, znacznie większe mozliwosci zwalczania celów powietrznych i balistycznych . jak widać blado to pan wypadł:))

Grechuta
wtorek, 26 maja 2020, 11:54

Długie rządy ugrupowań lewicowych potrafią rozłożyć struktury każdego państwa. Główni politycy na telefon prezesów dużych koncernów, godzących w interesy innych państw i nie ukrywających się przed tym też nie pomagają. Burd...

cv90
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:35

Są komponenty jest system. Niemcy od dawna mają własne rakiety i radar dla ichniej Narwii ale oficjalnie są rozbrojeni. Tymczasem IRIS to IIR Diehla czyli jeden z najbardziej zaawansowanych systemów naprowadzania na świecie, wektorowanie ciągu ze zdolnością do manewrowania ponad 60G, opcja aktywnej głowicy radiolokacyjnej. Niemiecka Narew ma mniejszą niż MEADS ale zdolność przeciwrakietową i C-RAM dlatego Niemcy mogą sobie pozwolić na czekanie na nowy system średniego zasięgu.

Nikodem
poniedziałek, 25 maja 2020, 20:13

Na ile mi wiadomo to RFN ma kompletny rakietowy system OPL krótkiego zasięgu IRIS-T SL firmy Diehl. Bodajże Królestwo Szwecji nabyło ten system. W kwestii TLVS ogółem to powoli składają go w całość, gdyż komponenty są.

Davien
poniedziałek, 25 maja 2020, 22:59

Szwedzi kupili nieco inna wersję IRIS-T niz SL bo maja pociski z IIR a nei jak w SL z głowicą radarowa.

Nikodem
wtorek, 26 maja 2020, 10:42

Na ile mi wiadomo to kupili gotowe zestawy IRIS-T SL.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 13:47

Pociski IRIS-T SL maja naprowadzanei radarowe, szwedzkie RB 98 mają IIR, ot tak spora róznica. Szwedzi kupili zwykle IRIS-T a nei wersję SL o zasiegu do 45km.

Bobek
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:00

"Niemiecki projekt jest jednak opóźniony" ...... niemożliwe. Internetowi znafcy piszą że takie rzeczy to tylko u nas.

BUBA
poniedziałek, 25 maja 2020, 22:24

Przepraszam myliłem się, mamy mamy założenia na papierze: system OPL 360 st na podstawie JEDNEJ anteny LTAMDS, pocisku nisko kosztowego - papierowego nie istniejącego SkyCeptora, itd............. ........................................................................................................................................................................... Niemcy mają ostrzelany w zakresie 360 st prototyp systemu sieciocentrycznego MEADS z pociskami PAC-3 MSE zdolny do niszczenia celów aerodynamicznych i balistycznych jednocześnie przy pomocy JEDNEGO MFCR (2014), wyrzutnie sieciocentryczną z zaimplementowanymi pociskami IRST-SL współpracująca z MFCR, plus MANTIS czyli własny CIWS/C-RAM z amunicją programowalną AHED. ........................................................................................................................................................................... No i zapomniałem że AON, "Fundacja Pulaskiego" i inne twory wyprodukowały do tego stosy makulatury - typowe polskie osiągnięcia obecnego 10 lecia MON w budowaniu "Tarczy polski"............................

Ghj
poniedziałek, 25 maja 2020, 19:31

U nich jest projekt a u nas nie ma nic to jest różnica

JEREMI
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:29

Zaraz, zaraz. GM 200 (nie wiem czy AESA) zostal tez wybrany przez Singapur dla systemu SAMP'T zamiast ARABELA, Czyzby mial wiec mod kierowania uzbrojeniem ( waepon locating czy track missle...-nie pamietam jak to po angielsku piszą) , Nie myslalem ze ten radar ma takie mozliwosci, bylem przekonany ze to zwykly - AIR SURVIVALENCE

Davien
poniedziałek, 25 maja 2020, 20:59

Ma . GM200 ma zasięg wykrycia do 250km a naprowadzania do 100km, 10km lepiej od ARABEL. Może jednak sledzić tez cele nawodne. Dzis większość nowoczesnych radarów ma podobne mozliwosci.

KrzysiekS
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:13

130 km do 400 km to chyba WISŁA nie NAREW?

vvv
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:30

mylisz zasieg radaru i zasieg rakiet do systemu.

Tweets Defence24