Reklama

Siły zbrojne

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Macierewicz: Dwa śmigłowce do testów dla wojska z miesięcznym opóźnieniem

Pomimo miesięcznego opóźnienia dwa śmigłowce do testów trafią do polskiej armii - zapewnił szef MON Antonii Macierewicz. Pytany o rozważany zakup samolotów wielozadaniowych, powiedział: „głównie myślimy tutaj o F-16”. 

Macierewicz był pytany w czwartek w TVP Info o dostarczenie śmigłowców dla polskiej armii. Szef MON przyznał, że według zapowiedzi do końca ubiegłego roku miały się pojawić dwa śmigłowce Black Hawk. "Rzeczywiście nie udało się tego zrealizować. Został przesunięty termin o jeden miesiąc i w tym terminie zostanie to zrealizowane. Dwa pierwsze (śmigłowce - przyp. red.) do testów próbnych, do ćwiczeń zostaną przekazane polskiej armii. Mogę za to przesunięcie serdecznie przeprosić. Ale to z punktu widzenia sił zbrojnych nie ma specjalnego znaczenia" - powiedział.

Odniósł się także do ewentualnego zakupu samolotów F-16 dla polskich sił zbrojnych. W środę wiceszef MON Bartosz Kownacki zapowiedział, że w ciągu półtora miesiąca MON zdecyduje, w jakim kierunku prowadzić modernizację lotnictwa bojowego, a wśród rozważanych opcji jest zakup używanych samolotów F-16 lub nowych F-35.

Rozważamy różne możliwości, które byłby korzystne, czy to samolotów F-16 używanych, czy nowych, czy jakichś innych rozwiązań. To jest dzisiaj przedmiotem bardzo pogłębionych analiz i w niedługim czasie może nie tyle będzie można powiedzieć, co zdecydujemy, natomiast - w które kierunki na pewno nie pójdziemy.

Wiceminister Bartosz Kownacki

Macierewicz zaznaczył, że podczas kwietniowej narady kierowniczej kadry wojska polskiego musiał "skorygować plan modernizacji polskiej armii, jasno ustawiając priorytety". "Głównym priorytetem, najważniejszym kierunkiem działania modernizacji polskiej armii uczyniłem obronę powietrzną" - mówił. Przyznał, że przed ministerstwem stoi kwestia "możliwości rozszerzenia potencjału o samoloty wielozadaniowe". "Głownie myślimy tutaj o F-16" - poinformował szef MON. Dodał, że ze strony producenta ze Stanów Zjednoczonych jest "gotowość do rozmowy na ten temat".

Zwrócił uwagę, że wśród rozważanych opcji zakupu są maszyny "wyprodukowane dawniej" i "świeże". Zaznaczył, że w przypadku zakupu tych pierwszych, będą one musiały "podlegać zabiegom technologicznym" w Polsce, "co ma swoje dobre, ale i gorsze strony". Macierewicz podkreślił, że o decyzji, które samoloty trafią do polskiej armii, będzie "rozstrzygał rachunek ekonomiczny, ale przede wszystkim użyteczność i przydatność dla wojska".

Czytaj więcej: Używane Jastrzębie dla Sił Powietrznych? "Długa lista trudnych pytań" [ANALIZA].

Obecnie obok 48 F-16C/D Block 52+ polskie lotnictwo dysponuje około 30 maszynami MiG-29, a także myśliwsko-bombowymi Su-22. Pomimo ograniczonej modernizacji części MiGów, obydwa typy samolotów wymagają zastąpienia. Z kolei zdolności F-16 są ciągle rozwijane. Przykładem są umowy zawarte w 2014 roku, na integrację pocisków AGM-158A JASSM i modernizację maszyn do standardu M 6.5, oraz w 2016 roku - na pozyskanie i integrację pocisków AGM-158B JASSM-ER. Polskie "Jastrzębie" wzbogacą się też o pociski powietrze-powietrze AIM-9X Block II Sidewinder i AIM-120C7 AMRAAM.

We wtorek rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz zapowiedział, że najpóźniej na przełomie stycznia i lutego trafią do wojska pierwsze śmigłowce do testów. Według niego ministerstwo do końca tygodnia przygotuje koncepcję offsetową, a następnie zaprosi producentów.

PAP/MR

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (17)

  1. KOSA

    Jeżeli rzeczywiście GRECJA chce sprzedać F16 W WERSJI 52 + TO ZDECYDOWANIE ZAKUPIC ZA ROZSĄDNĄ CENĘ 32 SZT i doprowadzić do wersji jak Nasze F16 STKI . ( 24 WERSJA C i 12 wersja D ) !!! DOKUPIĆ 16 SZT W NAJNOWSZEJ WERSJI V (12 C PLUS 4 D) TYLKO TYLE ALBO AZ TYLE.

    1. Dranek Frolas

      W sumie to kilka lat temu Polska w osobie ówczesnego premiera Donalda Tuska porzyczyla im jakas niemala kase (z tego co pamietam ok 1 mld euro) na wyjscie z kryzysu, oddali? Jak nie to niech daja F16.

  2. Euro

    Pewnie prawda jest taka, ze polsy piloci nie beda umieli latac na F35. Za bardzo zaawansowany technicznie i dlatego wola uzywane uzywaneF16.

  3. Franky

    Proszę o opinię. Można było usłyszeć się, że na terenie Polski wystarczyłyby 2 systemy THAAD, na północy i południu kraju, koszt jednego systemu to ok 1,5 mld $, teoretycznie stać na taki system a jak wiadomo ruski trzepią przed nim portkami, co zatem stoi na przeszkodzie żebyśmy zakupili taki sprzęt o USA?

    1. KrzysiekS

      Franky THAAD jest dla nas za drogi i nieprzydatny to system tylko dla rakiet balistycznych a my potrzebujemy do OPL (rakiety manewrujące, samoloty itp).

    2. Davien

      THAAD akurat jest gorszy od tego co bedzie w Redzikowie czyli SM-3. A jeżeli chodzi o zakup baterii THAAD to głównym hamulcem jest cena, znacznie wyzsza niż Patriot PAC-3 MSE

    3. inżynier

      THAAD do system wyłącznie przeciwrakietowy, bezbronny wobec manewrowych samolotów. Najpierw trzeba mieć OPL i panowanie w powietrzu.

  4. miro

    Macierewicz zapomniał dodać że te F-16 mają być dla OT bo przecież ma być tam jakiś ponoć komponent lotniczy :)

    1. inżynier

      F-16 trafią do Wojsk Lotniczych i to bardzo słuszny zakup, przecież OT to przeżytek w epoce laserów i świetlistych mieczy, zapomnieliście? OT dostanie nowoczesną broń, w tym Ppanc. i plot. i będzie całkiem skuteczna bez świetlistych mieczy i laserów ;-)

  5. Spartandg

    Dwa to pewnie BlackHawks z Mielca czyli S 70 i z przeznaczeniem dla jednostek specjalnych.Ciekaw jestem skąd to opóźnienie.Czy polityczne czy technicze np. Instalacja dodatkowych elementów i aparatury. Interesuje mnie ciąg dalszy zakupu śmigłowców.Poza Black Hawks dla Jednostek Specjalnych można by było didatkowo zakupić 10 dla Policji.Co do Wersji morskiej i SAR to stawiałbym na AW101 pod warunkiem, że montaż byłby w świdniku, a potem te same zamówić jako transportowe.Pozatym należy zmodernizować Nasze śmigłowce Sokół fo wersji Głuszec i wspólnir z Ukrainą zaprojektować Głuszec 2. Potem razem zaprojektować i produkować nowy śmigłowiec ale to kwestia 8-10 lat.

    1. Qba

      AW101 nie nadaje się na transportowy bo jest dużo mniejszy i dwa razy droższy od Chinooka

    2. terefere

      Na cholerę policji S70? Policyjne jednostki specjalne potrzebują 2-4 śmigłowców transportowych, reszta policyjnych maszyn to powinny być maszyny nie większe niż H135 który kupił LPR. Tam nie za bardzo jest co instalować poza oświetleniem i systemem obserwacji. A śmigłowce te nie służą do transportu. Właściwie to policji wystarczyć powinny maszyny wielkości SW-4.

    3. Willgraf

      taśma klejąca trzymająca systemy noktowizyjne w biuedahawka sie odkleiła i odsyłają do USA aby dokleili...bo u nas nie mają uprawnień ....no i wydruk atrap przekładni wirnika się opóźnił nie zamontowali osłony żeby nie było widać cywilnych porzekladni

  6. KrzysiekS

    Nie wiem dlaczego ale odnoszę wrażenie że interes LM jest ważniejszy od naszego.

    1. Willgraf

      dokładnie tak ...testy ..a dlaczego tylko testy jednej konstrukcji z czterech firm które złożyły oferty

  7. Otek

    Zakup F-16 A/B to strzelanie w stopę. F-35 kupowanie gruszek na wierzbie. Tylko nowe F-16 z możliwością serwisu w kraju.

    1. xyz470

      Rozsądny głos w dyskusji. Oby takich więcej.

    2. Willgraf

      F16 nie produkuje się już ..... tylko laik optuje za zakupem F16 zjadają w kosztach eksploatacji POLSKI BUDŻET MON i zamiast TRANSFERU TECHNOLOGI - zakup czegoś czego nikt juz nie produkuje ...tylko ZAKUPU LICENCJI GRIPPEN-a NG daje zmniejszenie kosztów eksploatacji samolotów, dostęp do produkcji rakiet do samolotów oraz większa liczbę samolotów z dobrym radarem

  8. Willgraf

    no przecież Black Hawki mają problemy w tym klimacie z lotami w zimie..dlatego trzeba dostarczyć szajs na wiosne

  9. Tomek72

    Podajcie proszę udane i nieudane przykłady programów offsetowych - mogą być z innych krajów. Które kraje kierują się offsetem jako głównym kryterium dopuszczenia do przetargu? Uważam, że przy zdefiniowanych warunkach technicznych i serwisowych - powinniśmy kupować sprzęt w JAK NAJLEPRZEJ CENIE - uwzglętniając TCO (total cost of ownership) a nie koszt zakupu. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na zakup technologii, licencji i własnych rozwiązań (najlepiej takich, żeby miały REALNE szanse na eksport). Offset - uważam za takie "świecidełka dla tubylców"

    1. Wawiak

      Udany: - Turcja i F-16. Efekt: oprócz obsługi F-16, sami mogą robić i integrować z nim nowe uzbrojenie (np. rakiety manewrujące (chyba nawet o cechach stealth, ale nie jestem pewien na 100%). - Finowie, F-18 i nagły skok technologiczny Nokii.

    2. arona

      Słyszałeś o fińskiej firmie Nokia, tak, tak, to ta od telefonów. Rozwój telefonów komórkowych tej firmy to bezpośrednio następstwo offsetu za zakup samolotów F-18.

  10. Lord

    W tej sytuacji może byłoby dobrze pomyśleć o zakupie licencji na F-16 i w przyszłości produkować te samoloty w Polsce.

    1. Max Mad

      Lockheed Martin zakończył produkcję F-16 i zamknął R&D maszyny. Za to my mamy kupić licencję i w przyszłości go produkować. Wiesz jak to absurdalnie brzmi co proponujesz?

  11. AD

    No Izrael się pozbywa F więc wszystko jasne

  12. zen

    Ale jakie testy? Czego? Na jakich zasadach? Kto pokrywa koszty? Kto szkoli pilotów? Kto serwisuje i za to płaci? Znów jakaś ściema dla naiwnych. Śmigłowiec to nie samochód osobowy wymaga przecież szkoleń, obsługi, wdrożenia do zadań. Przede wszystkim jednak żeby testować trzeba określić dokładnie parametry i wg nich brać maszyny do testów. I nie od tego, który łaskawie je udostępni tylko testować wszystkich ewentualnych oferentów. Moim zdaniem wywalili poprzedni przetarg w kosmos, a teraz dopiero kombinują jak kupić od Amerykanów żeby spełnić wymogi formalne. Jestem przekonany, że zapłacimy za to wszystko więcej niż za Caracale.

  13. grom

    Grecja chce sprzedać swoje block 50/52. Kupili eurofightery i nie mają kasy na części. 32 sztuki za 1.2 mld czyli 50 % ceny nowych . Modernizacja do wersji block 80 . A stare radary wsadzić do nowych samolotów szkolnych przy okazji dokupić do 48. Przystosować do walki i mając 80 f 16 block 80 plus 48 szkolno bojowych można tanio przenieść radary i awionikę z pozostałych f 16 na migi przy pomocy ukrainy. Izrael już zrobił taki prototyp. Polskie zakłady by miały robotę a my 15 lat aby zakupić f35

  14. Mike

    Wierze panu Macierewiczowi, jest niezłomny i nieprzekupny, a dla Polski zostaną kupione te myśliwce, które bedą dla nas najbardziej sie sprawdzały. Po to jest tez powołana komisja, ktora zna szczegóły, których my nie znamy.

  15. S-500

    Do czego przydadzą ci się smolty jak ci rakietami zniszczą pasy startowe...? Lepiej te pieniądze przeznaczyć na mobilne wyrzutnie rakietowe ziemia powietrze i ziemia ziemia. To będzie skuteczniejsze i ekonomiczniejsze rozwiązanie.

  16. MIR

    Przydałyby się nowe - lepiej 24 sztuki świeżych niż dwa razy więcej używanych, które wymagają kasy i know-how by zmodernizować

    1. Jakub

      Dla czego niepełne eskadry?

  17. asdf

    To na jakiej podstawie dostaniemy te dwa stojące pod mielcem heli.

Reklama