Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Lekkie czołgi dla Indonezji coraz bliżej. Jest napęd

Fot. FNSS
Fot. FNSS

Spółka Allison Transmission dostarczy automatyczne skrzynie biegów dla nowych indonezyjsko-tureckich czołgów średnich MMWT (Modern Medium Weight Tank) znany także pod lokalnymi nazwami Kaplan MT/Harimau (Tygrys). Przekładnie Allison mają trafić konkretnie do egzemplarzy dostarczanych indonezyjskiej armii.

Amerykańska firma będzie współpracować w tym zakresie z indonezyjskim PT Pindad, tureckim FNSS oraz belgijskim John Cockerill. Nie ujawniono bliżej jaki konkretnie model przekładni wykorzystuje ten czołg ale ma to być automatyczna skrzynia biegów. Poinformowano jedynie, że produkowana na licencji przez Caterpillar Defence w Shrewbury w Wielkiej Brytanii i od dekad wykorzystywana przez różne wozy bojowe w armiach na całym świecie.

Konstruktorzy tego czołgu informowali o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej już na początku u.br. Jeszcze w 2019 roku indonezyjski resort obrony zamówił pierwszą partię próbną tych wozów w liczbie 18 egzemplarzy. Pierwszy prototyp ma zostać dostarczony w tamtym roku, a pozostałe już w bieżącym. Czołgi te w założeniu uzupełnią obecnie używaną flotę 103 egzemplarzy Leopardów 2 (w tym 42 Leopard 2A4+ i 61 Leopard 2RI).

Program MMWT rozpoczął się w 2014 kiedy to turecki FNSS i indonezyjski PT Pindad rozpoczęły pracę koncepcyjne nad nowym "czołgiem średnim" na mocy porozumienia o współpracy obronnej pomiędzy rządami obu tych państw. Pod koniec 2015 roku rozpoczęto prace nad prototypem, który został ostatecznie ukończony w 2018 roku z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń obu partnerów.

Zdecydowano się na integrację szeregu istniejących i sprawdzonych komponentów takich jak np. załogowy system wieżowy Cockerill CT-CV 105HP uzbrojony w armatę gwintowaną kal. 105 mm, która dodatkowo może strzelać odpalanymi z lufy przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. Wszystko to pozwoliło skrócić czas potrzebny na opracowanie i wprowadzenie tej konstrukcji do produkcji seryjnej, a co za tym idzie szybsze dostarczenie w ręce odbiorcy.

Nowy indonezyjsko-turecki czołg średni z racji swoich nietypowych charakterystyk i możliwości względem innych współczesnych konstrukcji pancernych na świecie (nie licząc podobnej do nich w założeniach rodziny chińskich czołgów lekkich) zdobył już pewne zainteresowanie potencjalnych odbiorców eksportowych w krajach Azji Południowo-Wschodniej i Afryki. Państwa te poszukują obecnie lżejszych i mniejszych, a także tańszych odpowiedników współczesnych czołgów podstawowych ze względu na specyficzne uwarunkowania terenowe i budżetowe.

Dodatkowo konstrukcja ta jest także atrakcyjną alternatywą dla całej rodziny chińskich czołgów lekkich dla części tych państw choćby ze względów politycznych. W przeciągu ostatnich dwóch lat swoje oficjalne zainteresowanie tą konstrukcją wyraziły m.in. Bangladesz, Brunei, Filipiny i Ghana, a potencjalne grono klientów jest o wiele szersze.

image
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama