Koreański śmigłowiec KAI LAH gotów do walki? [WIDEO]

4 stycznia 2021, 13:00
Test rakiety KAI LAH
KAI LAH podczas testów uzbrojenia kierowanego. Fot. DAPA

Agencja DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialna za pozyskiwanie sprzętu dla sił zbrojnych Republiki Korei uznała lekki śmigłowiec wsparcia bojowego LAH firmy Korea Aerospace Industries (KAI) za wstępnie gotowy do użycia bojowego. Otwiera to możliwość produkcji seryjnej pomimo tego, że testy i ostateczna ewaluacja mają zakończyć się w 2022 roku.

Decyzja DAPA de facto umożliwia zawarcie wstępnej umowy dotyczącej produkcji seryjnej maszyn KAI LAH na potrzeby sił zbrojnych Republiki Korei. Dzięki temu możliwa będzie realizacja planu, zgodnie z którym pierwsze seryjne maszyny mają znaleźć się w służbie w pierwszej połowie 2023 roku. Nowe śmigłowce mają zastąpić zarówno lekkie śmigłowce uzbrojone MD Helicopters MD500 Defender, jak też mocno już przestarzałe maszyny uderzeniowe Bell AH-1J/S Cobra. Planowane jest pozyskanie przez koreańskie siły zbrojne co najmniej 210 maszyn KAI LAH.  

Aby było to możliwe do czerwca 2020 roku mają zakończyć się wszelkie niezbędne próby i testy zarówno płatowca jak i wszystkich systemów pokładowych, w tym uzbrojenia artyleryjskiego i rakietowego oraz układów obserwacyjnych i systemów samoobrony. Od września 2020 roku testowane są na jednym z 3 prototypów zarówno systemy samoobrony jak i uzbrojenie. Wszystkie trzy prototypy wylatały już niemal 900 godzin i potwierdziły ponad 3600 z niezbędnych 4000 parametrów i zdolności. W sierpniu KAI planuje uzyskać potwierdzenie pełnej gotowości maszyny do użycia bojowego, aby oficjalnie zakończyć rozwój konstrukcji do końca 2022 roku.

 

Warto podkreślić, że KAI LAH (Light Armed Helicopter) powstaje równolegle z cywilną maszyną KAI LCH (Light Civil Helicopter). Oba warianty bazują na sprawdzonej maszynie EC155/H155 Dauphin i powstają w kooperacji z Airbus Helicopters. Program zapoczątkowano w 2015 roku, po wyborze europejskiego koncernu na dostawcę kluczowych technologii. Celem było opracowanie lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca w wersji cywilnej i wojskowej. Cywilny KAI LCH rozpoczął próby w locie 24 lipca 2018 roku i ma być dostępny na rynku w 2021 r. Wersja wojskowa KAI LAH wzbiła się w powietrze po raz pierwszy nie cały rok później i ma zakończyć próby w roku 2022 a do służby trafić w 2023 roku.

Pod względem koncepcji KAI LAH podobny jest do założeń wg. których powstał polski W-3PL Głuszec. Jest to więc lekki śmigłowiec posiadający zarówno możliwości transportowe, jak też uzbrojenie stałe i podwieszane. Dzięki nowym silnikom Safran (Turbomeca) Ariel 2L2, LAH maszyna posiada dobry stosunek mocy do masy i osiąga prędkość ponad 325 km/h oraz wysoką dynamikę lotu.

Reklama
Reklama

Na dziobie maszyny umieszczono głowicę optoelektroniczną, a nieco za nią pod przednią częścią znajduje się trzylufowe, 20 mm działko obrotowe w ruchomej wieżyczce. Uzbrojenie podwieszane to zasobniki z 70 mm pociskami niekierowanymi lub 4 przeciwpancerne pociski kierowane. Dziś są to ppk TOW, ale trwają prace nad nowym, koreańskim pociskiem powietrze-ziemia Cheongeom o zasięgu 8 km, który ma je zastąpić.

Silne uzbrojenie wynika z potrzeby zastąpienia lekkich maszyn wsparcia bojowego MD500 Defender oraz śmigłowców uderzeniowych AH-1J/S Cobra/Super Cobra. Oba typy maszyn uzbrojone są w ppk TOW i niekierowane rakiety 70 mm. KAI planuje po zaspokojeniu potrzeb sił zbrojnych Korei oferować śmigłowce na eksport i szacuje możliwości sprzedaży nawet na tysiąc egzemplarzy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 24
Reklama
SOKOŁY ZMODERNIZOWAĆ BYŁA BY I ILOŚĆ I PODNIESIENIE JAKOŚCI I ZDOLNOŚCI
środa, 6 stycznia 2021, 20:13

My kupujemy F-35, Wisłę itd na nowe śmigłowce nie będzie więc mogli by zmodernizować wszystkie Sokoły dając im cos kierowanego/precyzyjnego co kolwiek np lekkie PPK PIRATY

logistyk
środa, 6 stycznia 2021, 19:40

... i w tamtym kierunku trzeba się udać na wstępne rozmowy.

Daniel J
środa, 6 stycznia 2021, 19:37

Dla tych co zaraz będą mówić że to „dobra propozycja dla polski”, że powinnismy „sami budować”. Zwracam uwagę na pierwsze akapity - KAI LAH to de facto H155 (wcześniej EC155) czyli Airbus. Ten sam którego odrzucił polski rząd - producenta H225M. Nie sadze by nam po H225M tak szybko chcieli sprzedać licencje na jaką kołkiem maszynę.

Zawisza_Zielony
środa, 6 stycznia 2021, 12:04

A pomyśleć, iż dekadę temu przyglądali się SOKOŁOWI

Usta Wowy
wtorek, 5 stycznia 2021, 18:14

Brać te Cobry Pomostowo oczywiście

Bida intelektu
wtorek, 5 stycznia 2021, 09:48

Fajna animacja, bo heli w realu ni ma

Desstin
wtorek, 5 stycznia 2021, 22:08

"Od września 2020 roku testowane są na jednym z 3 prototypów zarówno systemy samoobrony jak i uzbrojenie. Wszystkie trzy prototypy wylatały już niemal 900 godzin i potwierdziły ponad 3600 z niezbędnych 4000 parametrów i zdolności" - czego nie zrozumiałeś?

Adam
wtorek, 5 stycznia 2021, 20:04

Jest w realu i lata

Pol
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 16:43

Dość ciekawa propozycja

Onucek
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 20:01

Propozycja czego, dla Polski ? Nikt z Korei nam tego nie oferuje, więc jaka to jest propozycja ?

Adam
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 21:58

Airbus w programie Perkoz może nam zaproponować produkcje H155 w Polsce.

Gnom
środa, 6 stycznia 2021, 23:35

Dlaczego mamy produkować w Polsce śmigło, z którego sami się wycofują zastępują go trochę cięższym H-160?

Adam
niedziela, 4 kwietnia 2021, 11:29

Właśnie dlatego że mógłby być produkowany w Polsce w WZL Łódź

Victor
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 16:30

Hmm... Wygląda na to że w przeciwieństwie do USA można z Francji uzyskać transfer technologii i pomoc w zbudowaniu swojego systemu uzbrojenia.

Kumaty™
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 14:56

Chyba już widzę co kupimy jako program kruk.....a pewnie jeszcze czołg K2 .

Adam
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 21:59

H155 pasuje do wymagań w programie Perkoz.

comet
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 18:20

O ile Airbus się zgodzi :D "Oba warianty bazują na sprawdzonej maszynie EC155/H155 Dauphin i powstają w kooperacji z Airbus Helicopters."

Mariusz
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 18:59

Wszystko co nowe będzie lepsze od tego co mamy... przypomnę prechistoryczne mi-2, nigdy nie sprawdzone w boju i mało w-3pl, w-3 oraz rozbrojone Mi-24!

Gnom
środa, 6 stycznia 2021, 23:40

Poważnie, policz sobie masę wyposażonego wg wymagań MON śmigłowca H-155 z tego samego rodzaju wyposażeniem co na W-3 (w necie znajdziesz opis dzisiejszych W-3 i dane do obliczenia masy własnej tak wyposażonego H-155). Potem zobacz ile mu zostanie na paliwo odejmując masę startową H-155 od masy własnej wyposażonego jak W-3 H-155 tylko z 3 osobowa załogą. Uzbrojenie może już być problemem. Opancerzone fotele, kupa zbędnego sprzętu itd, itp swoje waży. Daleko nie zaleci, ba nawet znacznie bliżej niż W-3. Powodzenia w obliczeniach, a dowiesz się dlaczego żabojadom tak się spieszy z rozwojem H-160M.

Davien
piątek, 8 stycznia 2021, 02:04

Francuzi w siłach lądowych nie maja ani jednego H-155 czy jego odmian, a H-160M ma zastapić drobnicę jak Gazele i Fenneci a jedynie we flocie EC Panther czyli całe 16 maszyn. Francuskim odpowiednikiem W-3 jest SA-330 Puma

Gnom
niedziela, 10 stycznia 2021, 15:15

A czy to coś zmienia w problemie na który wskazałem?

Davien
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 09:09

Gnomie czego z własnego postu:"Poważnie, policz sobie masę wyposażonego wg wymagań MON śmigłowca H-155 z tego samego rodzaju wyposażeniem co na W-3 (w necie znajdziesz opis dzisiejszych W-3 i dane do obliczenia masy własnej tak wyposażonego H-155). Potem zobacz ile mu zostanie na paliwo odejmując masę startową H-155 od masy własnej wyposażonego jak W-3 H-155 tylko z 3 osobowa załogą. Uzbrojenie może już być problemem. Opancerzone fotele, kupa zbędnego sprzętu itd, itp swoje waży. Daleko nie zaleci, ba nawet znacznie bliżej niż W-3. Powodzenia w obliczeniach, a dowiesz się dlaczego żabojadom tak się spieszy z rozwojem H-160M." nie zrozumiałęs? Bo chyba wszystkiego, albo nie czytałeś co dostałęś do przepisania.

Gnom
wtorek, 12 stycznia 2021, 11:38

Jednak nie znasz polskiego. Przepisałeś wszystko, a co zrozumiałeś. Jest tam gdzieś o H-155 we francuskiej lądówce, albo w ogóle o SZ Francji? Jak zwykle piszesz do swoich "myśli".

Adam
niedziela, 4 kwietnia 2021, 11:31

Po prostu maja starsze AS565 Panther

Tweets Defence24