Kolejne Lakoty dla armii amerykańskiej

31 sierpnia 2020, 11:06
Zrzut ekranu 2020-08-31 o 12.36.01
UH-72B / Rys. Airbus

Airbus Helicopters zaprezentował projekt nowej wersji śmigłowca UH-72 Lakota, która będzie produkowana dla US Army. Dostawy unowocześnionych maszyn oznaczonych jako UH-72B rozpoczną się w przyszłym roku, po dostarczeniu ostatniej, 463. maszyny wersji A.

Zobacz także
Reklama

Nowa wersja śmigłowca została przedstawiona przez Airbusa 28 sierpnia na wirtualnych targach Stowarzyszenia Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych. Pierwsze 17 maszyn wersji B ma zostać dostarczonych w przyszłym roku zgodnie z zamówieniem złożonym w roku fiskalnym 2020. Dołączą one do 463 wiropłatów dostarczonych w ciągu ostatnich 15 lat, z których ostatni ma opuścić fabrykę we wrześniu bieżącego roku.

UH-72B będzie cechował się kilkoma istotnymi usprawnieniami w stosunku do poprzedniej wersji. Wizualnie będzie łatwy do odróżnienia z uwagi na zastosowanie otunelowanego wirnika ogonowego. Maszyna ma mieć także mocniejszy układ napędowy a także udoskonalony system sterowania i awionikę. Nowe Lakoty mają trafić do Gwardii Narodowej, w której służą już UH-72A, podobnie jak w US Army. Zakup nowej wersji komentowany jest jako bardzo korzystny, ponieważ nie wiąże się on z ponoszeniem kosztów na badania i rozwój nowej wersji ani z oczekiwaniem na efekty takich prac.

Rozwój konstrukcji był bowiem prowadzony niezależnie przez Airbusa, który rozwinął od czasu pierwszych amerykańskich zamówień śmigłowiec EC 145 (będących cywilną bazą dla UH-72A) do wersji EC 145 T2 (odpowiadającej właśnie UH-72B). Lakota została wdrożona do służby w amerykańskich siłach zbrojnych w 2007 roku po zwycięstwie w programie LUH (Light Utility Helicopter, następca: UH-1 Huey i OH-58A/C Kiowa) i jako nieuzbrojona maszyna wielozadaniowa jest dzisiaj koniem roboczym amerykańskich wojsk lądowych. Do tej pory UH-72 wylatały ponad 800 tys. godzin. W 2013 roku Lakotę wybrano dodatkowo na główny śmigłowiec szkolny US Army, w której to roli zastąpiła TH-67 Creek (wariant Bell 206 Jet Ranger).

Lakota powstaje w zakładach Airbus Helicopters w Columbus w Missouri.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Prorok
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 20:04

Coś o perkozie cisza. Czyżby kolejna pusta obietnica?

michalspajder
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 15:53

I to jest smiglowiec szkolny US Army (oczywiscie pomijam tu role tego statku powietrznego jako LUH). Do czego zmierzam? Do jednej podstawowej rzeczy: czy nasz SW4 Puszczyk posiada podobny standard wyposazenia, czy zostal ucyfrowiony?

Gnom
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 21:30

A dał mu ktos szansę zamawiajac taka wersję - normalnie zamawia to armia producenta.

Davien
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 20:27

MIchał, UH-72 jest znacznie większy od leciutkiego SW-4, to odpowiednik Mi-2. SW-4 ma awionike firmy Bendix-King ale ze zwykłymi analogowymi przyrządami

Świdniczaneczka
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 19:38

A przez kogo kolego? , wzl1? Pokaż co potrafisz!!??? Bo kasa poszła za postojowe

Jabadabadu
poniedziałek, 31 sierpnia 2020, 18:50

SW4 nadaje się do lotów z 2 osobową załogą bez bagażu i to najlepiej po prostej na małych wysokościach i ze stałą prędkością. Porównywać obu konstrukcji absolutnie nie należy i nie wolno. To dwa różne światy.

Tweets Defence24