Reklama

Siły zbrojne

Indie kupiły 1300 lekkich pojazdów opancerzonych

W pojeździe zastosowano podzespoły markowych producentów. Fot. Mahindra Emirates Vehicle Armouring
W pojeździe zastosowano podzespoły markowych producentów. Fot. Mahindra Emirates Vehicle Armouring

Jak donoszą indyjskie media tamtejsze Ministerstwo Obrony podpisało 22 marca kontrakt z Mahindra Defense Systems Ltd. na dostawę 1300 lekkich pojazdów Mahindra ALSV (Armored Light Specialist Vehicles) dla armii indyjskiej. Wartość kontraktu szacowana jest na ok. 146 milionów USD, a dostawy nowych wozów mają zakończyć się w 2025 roku.

Mahindra Defence Systems to część zbrojeniowego portfolio grupy Mahindra Rise, w skład której wchodzi ponad 150 przedsiębiorstw działających w 22 branżach w ponad 100 krajach. Grupa wywodzi się od firmy Mahindra-Mahindra założonej w 1945 roku a od 1947 produkującej na licencji samochody Willys Jeep.

W branży zbrojeniowej w ramach grupy Mahindra działa pięć spółek, poza Mahindra Defence Systems są to: Defence Land Systems India, Mahindra Emirates Vehicle Armouring (MEVA) za zakładami produkcyjnymi zlokalizowanymi w Jordanii oraz ZEA, Mahindra Telephonics Integrated Systems oraz Mahindra Defence Naval Systems. Z tego trzy pierwsze zajmują się m.in. produkcją opancerzonych pojazdów.

Reklama
Reklama

Zamówiony przez indyjską armię wóz Mahindra ALSV, to konstrukcja oferowana zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym (m.in. przez MEVA). Pojazd został zaprojektowany i opracowany przez Mahindra Defence Systems, a jego opancerzone 4-drzwiowe nadwozie zapewnia ochronę czteroosobowej załodze (w podstawowej wersji) ochronę balistyczną na poziomie do B7/2 wg STANAG 4569 oraz przeciwminową do poziomu 1 wg STANG 4569. W wersji patrolowej/nośnika uzbrojenia może być on wyposażony w systemy uzbrojenia montowane na obrotnicy jak karabiny maszynowe, granatniki odrzutowe oraz wyrzutnie ppk. Poza załogą i uzbrojeniem pojazd może przewozić jeszcze wyposażenie (jak środki łączności), dodatkową amunicję, zapasy itp. o masie do 400 kg zarówno w stosunkowo obszernej kabinie, jak i w odkrytej przestrzeni ładunkowej nad tylną osią. Ładowność pustego pojazdu to 1000 kg.

image
Na tylnej ścianie nadwozia, na wysokości okna zamontowane są dodatkowe zbiorniki na wodę/paliwo. Fot. Mahindra Emirates Vehicle Armouring

Producent oferuje również wersje specjalistyczne mieszczące od sześciu do ośmiu ludzi, w tym opancerzony wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia, nośnik moździerza kal. 81/82 mm, czy pojazd logistyczny/wóz amunicyjny.

Układ napędowy Mahindry ALSV składa się z 6-cylindrowego, wielopaliwowego silnika wysokoprężnego Steyr Motors M16 UI o pojemności 3.2 litra, osiągającego maksymalną moc o 215 KM i moment obrotowy 500 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z 4-biegową przekładnią automatyczną GM (możliwe jest zastosowanie również 6-biegowej skrzyni automatycznej) oraz skrzynią redukcyjną, za pośrednictwem której przekazywany jest napęd na wszystkie koła (4x4).

Układ wydechowy wyposażony jest w system samooczyszczania, co w połączeniu z systemem podwójnej filtracji powietrza firmy Donaldson ma zapewnić bezproblemową eksploatację pojazdu w warunkach wysokiego zapylenia.

Oba mosty firmy AxelTech z niezależnym zawieszeniem wyposażone są blokady mechanizmów różnicowych. Z kolei koła o rozmiarze 318/80 R17 wyposażone są we wkładki typu runflat. Dodatkowo w wozie zamontowany jest centralny układ pompowania kół firmy Teleflow.

Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 120 km/h a w 12 sekund rozpędza się od 0 do 60 km/h. Maksymalny zasięg to 400 km.

Standardowe wyposażenie pojazdu może być uzupełnione przez dodatkowe elementy, jak elektryczna wyciągarka, GPS, stelaże do montażu wyposażenia, piąte siedzisko, siatki ochronne na okna, przeciwwybuchowe maty na podłogę kabiny, systemy dowodzenia, systemy łączności itp.

Wspomniany na początku kontrakt poprzedziły 18-miesięczne testy pojazdów prowadzone przez indyjską armię.

image
Pojazd może być wykonany w wersji z kierownicą po prawej lub lewej stronie.Fot. Mahindra Emirates Vehicle Armouring
Reklama
Reklama

Komentarze