Siły zbrojne
Grecja zdecydowała się na F-16V
Władze Grecji zdecydowały się podpisać kontrakt na podniesienie części z posiadanej floty myśliwców F-16C/D do najnowszego wariantu F-16 Block 70/72, czyli tzw. F-16V. Proces ten będzie trwał aż do 2027 roku.
Obecnie siły zbrojne Grecji dysponują około 154 samolotami F-16C/D, które stanowią trzon ich lotnictwa bojowego (resztę stanowią Mirage 2000/5 – 42 egzemplarze i 34 F-4 Phantom II). Najstarsze spośród greckich Fighting Falconów są rówieśnikami polskich MiG-ów-29 wprowadzono je bowiem do służby pod koniec lat 80. Najstarsze maszyny nie zostaną jednak poddane modernizacji do standardu F-16V.
Kontrakt podpisany - według doniesień mediów - z Lockheed Martinem 24 grudnia precyzuje, że pracom mają zostać poddane jedynie 84 najnowsze maszyny wersji Block 52+ i Block 52+ Advanced, a zatem samoloty najnowsze odpowiadające standardem polskim Jastrzębiom.
Grecy zlecili Amerykanom prace za 280 mln USD co jest o tyle zastanawiające, że Amerykanie proponowali początkowo wycenę 2,4 mld USD, a Grecy przewidywali na ten cel 1,45 mld USD. Prace mają jednak być prowadzone, i opłacane, w ciągu kolejnych ośmiu lat (2020 – 2027). Jeżeli przeliczyć obydwie propozycje cenowe na poszczególne lata, wówczas grecka propozycja oznaczałaby zapłacenie 182 mln USD rocznie, a amerykańska 300 mln USD. "Stars and Stripes" pisze, że umowę udało się sfinalizować po ustaleniu warunków pracy greckiego podwykonawcy.
Prawdopodobnie więc wspomniane 280 mln USD to zlecenie na modernizację pierwszej partii prac, w roku 2020. Jej cena jest bliska pierwotnym szacunkom amerykańskim, a zatem Atenom nie udało się prawdopodobnie zbytnio obniżyć pierwotnej ceny zaproponowanej przez amerykańską Defence Security Cooperation Agency.
Czytaj też: Pierwszy F-16V już na Tajwanie
Zmiany jakie obejmie podniesienie do standardu F-16 obejmą m.in. zabudowanie radiolokatora z aktywnym elektronicznym skanowaniem (AESA), nowy komputer misji, nowe wyposażenie w kabinie pilota zwiększające jego świadomość sytuacyjną i szynę wymiany danych umożliwiającą współpracę z myśliwcami 5. generacji. Wcześniej Grecy brali pod uwagę zakup nawet samolotów F-35, ale uniemożliwiła to sytuacja gospodarcza kraju.
Ot taki jeden gość
154 szt. Całkiem niezły wynik. Ciekawe czy wszystkie sprawne ?
też głupek
Nie. Wyprodukowali same niesprawne.
BUBA
Pewnie ze sprawne.Oni nie lubia zlomu. To nie nasz MON
Tomasz33
Nie pisz nasz, towarzyszu. Daleko jesteś od domu. Polskie samoloty nie spadają tak jak rosyjska technika wojskowa ostatnio.
Davien
Fantasy, ile bys nei zakłamywał i zmyslał to F-15AE jak najbardziej istnieje a jego wersjami sa F-15SA/QA i obecny F-15X/EX wiec juz tylko płacz ci pozostał.
dim
Aktualizacja ! Już i prezydent Erdogan dziś powiedział: Na Morzu Śródziemnym zapiszemy epos, jak była "Barbarossa" [operacja desantowa na Cypr].
dim
Turecki wicepremier i minister energii zapowiedział właśnie nowy plan Barbarossa... Gdy w grudniu mówił o tym Erdogan. Chodzi o podział Morza Śródziemnego. W grudniu Turcja z Libią podpisały ich wersję paktu Ribentrop-Mołotow. Zacytuję dzisiejszą wypowiedź tureckiego ministra energii: Z pomocą Boga, w najbliższych miesiącach, to znaczy roku 2020, w ramach umowy o granicach, jakie podpisaliśmy z Libią, rozpoczniemy dzielenie działek Jak wiecie, na wschodnim Morzu Śródziemnym wykonaliśmy z Libią kolejny krok. Nasi żołnierze zapiszą epos tak, jak uczyniliśmy to już w historii z operacją Barbarossa.
Adam
To pokazuje gdzie my tak naprawdę jesteśmy...
Grzes
Gdzie?
Łukasz M.
W Polsce.
dim
Której nie szanujemy. Gdyż gdybyśmy ją szanowali, wywaliliśmy te oczywiste obce agentury biznesowe. I wtedy sprawy obronności faktycznie ruszyłyby do przodu. Mam na myśli zakupy, gdzie polski przemysł mógł sobie sam pordadzić, a nie pozwala mu się na to.
mobilny
Dodakowy zakup F-16 i doprowadzenie do wersji V życzę. Koniec bajania o F-35 w chwili kiedy stoimy przed takimi potrzebami modernizacji SZ RP. Nie powielajmy błędu jaki przytrafił się przy okazji wyboru Wisły i Homara
Sternik
Odbudowa zdolności do latania naszych F-16 to podstawa, podniesienie wersji do F-16V to drugie a zakup F-35 to trzecie. Obecnie cena F-35 spadła do 77 mln USD (dla rządu USA) co stawia pod znakiem zapytania sens kupowania nowych F-16. Bardziej bym się zastanawiał nad ciężkimi myśliwcami przewagi powietrznej (F-15, F-18 SH) bo tego nam będzie brakować po wycofaniu MiG-ów. F-16 to lekki myśliwiec wielozadaniowy. Takie WashNgo. A co dobre do wszystkiego to niedobre do niczego. Piętro wyżej od F-16 powinny być ciężkie myśliwce (większy pułap, większy udźwig, zasięg, długość misji) które będą strzegły Jastrzębiom zadków.
Davien
Sternik, a od kiedy to MiG-29 był maszyna przewagi powietrznej?? To lekki mysliwiec frontowy, bezośrednia odpowieć Rosjan na F-16. A F-15 to mozesz miec albo stare wycofywane F-15C ale nowe F-15AE w wersji dla Polski ale licz sie z tym ze kupisz za nie ze 2 F-35 za jednego. A F-35 jak i F-16 spokojnie moga spełniac funkcję maszyn przewagoi powietrznej.
Fantasy by davidek.
Nie ma żadnych F-15AE. Dlaczego nie jesteś w stanie tego pojąć? Dalej czekam na informację które siły powietrzne eksploatują F-15AE. Czas start!!!
Efka Medka
Grecki podwykonawca to ten co sprowadza mizerne niezahartowane części z Rumunii I wyciągnął juz 340mln usd od mon grecji Jak to sie robi?
Gnom
Główny grecki podwykonawca ma szereg uprawnień do obsługi F-16 i Mirage 2000 wcześniej niż nasze władze pozyskały nasze F-16 ze "wspaniałym offsetem". Nasze WZL-2 mają (chyba) mniejszy zakres prac na Su-22 i MiG-29 jak Grecy na swoich F-16 i Mirage 2000 (tu odzyskano nawet samolot zatopiony w morzu po katapultowaniu). Możemy się z nich śmiać, ale to będzie śmiech tytułowego bohatera jednej z arii operowych.
Davien
Gnom, oni kupili 150 F-16 wiec co się dziwisz ze dostali pełen serwis, mieli tez firmy tym się zajmujace a u nas ledwo Polska dostała zgode na Iskre dla siebie i na sprzedaz poza UW.
Q
To u was w Montanie produkowali Iskrę?
attikus
jak opodatkujemy państwo kościelne będzie nas stać na f-35
Marek
To już wolę MiG 29
men
Taaa, przelali tę pomoc z banków Niemieckich do Niemieckich aby ratować SYSTEM bankowy Euro - i tyle , ale zastanawiające jest to ze niby bankrut (dim nie obrażaj się), a realizuje zakupy i modernizację swej armii o niebo lepiej niż pewien kraj- naturalny lider siedemnastomorza ( a morze już imperium jakoweś), przy porównywalnych budżetach i ich politycznej korupcji (dim sam o tym pisał-więc bez sorry)
dim
Powtarzam info, że tych 280 mln to środki dla GRECKICH ZAKŁADÓW LOTNICZYCH, na wyposażenie do upgrade, wykonywanego na częściach przysłanych z USA, plus na szkolenia załogi i na późniejsze zdolności obsługowe tych zakładów, wobec F16V... Czyli offset. A nie poinformowano czy cały ? czy część, a będzie coś więcej.
BUBA
Grecja ktora produkuje i handluje przyslawiowymi oliwkami i kozim serkiem, pomimo kryzysu finansowego, siac ja na tak poterzna flote powietrzna i morska. A Polska
...
Trudno powiedzieć czy Grecję stać Grecja ma obok serdecznych przyjaciół z Turcji...
dim
Produkty rolne łącznie, to chyba tylko 3% greckiego PKB. Nr.1 to największa w świecie flota handlowa (o najwyższej wartości statków), aktualnie eksploatowana w ścisłej współpracy z Chinami (czyli nr 2, ex-equo z Japonią). Gdzie zresztą wysyłamy nasze spożywcze po znacznie lepszych cenach, niż płacą hurtownicy niemieccy. Nr.2 to turystyka przyjazdowa - też szybko rosnąca. Ale oni zjadają te najtańsze oliwki i sery, te importowane :)
księgowy
grecy mają problem z turcją.turcy nie dostaną f 35,to grecy remontują F16 do standardu F16 v.a Nas stać na F35.