- Ważne
- Wiadomości
USA: F-16 dla Turcji tylko po przyjęciu Szwecji i Finlandii do NATO
„Kiedy protokoły akcesyjne do NATO zostaną ratyfikowane przez Turcję, Kongres może rozważyć sprzedaż myśliwców F-16” — napisali senatorowie Jeanne Shaheen i Thom Tillis w liście podpisanym przez 25 członków amerykańskiego parlamentu. Dokument, w którym uzależniają oni zezwolenie na warte 20 mln dolarów dostawy sprzętu lotniczego do Turcji od decyzji Ankary w sprawie akcesji Szwecji i Finlandii do NATO trafił na biurko prezydenta Joe Bidena.

Senatorowie argumentują, że Turcja łamie swoje zobowiązania wynikające z umowy trójstronnej, podpisanej w 2022 roku z Finlandią i Szwecją. Na mocy tego dokumentu oba kraje miały podjąć działania przeciwko zdelegalizowanej Partii Pracujących Kurdystanu (PKK) i potencjalnie dokonają ekstradycji niektórych osób w zamian za ratyfikację przez Turcję ich wniosków o członkostwo w NATO. W tym zakresie oba kraje poczyniły pewne działania, które nie spotkały się ze wzajemnością ze strony Ankary.
Zobacz też
Jednocześnie amerykańscy senatorowie zwrócili uwagę na to, że Turcja „okazała się cennym sojusznikiem w NATO podczas trwającej nielegalnej inwazji Rosji na Ukrainę" i podkreślają jej „zaangażowanie we wdrażanie umowy zbożowej wynegocjowanej przez ONZ, która umożliwiła Ukrainie eksport zboża i zapobiega światowemu kryzysowi żywnościowemu".
Ich stanowisko jest jednak nieugięte. Jeśli Ankara nie spełni swoich zobowiązań, Kongres nie wyrazi zgody na sprzedaż Turcji w ramach systemu FMS 40 samolotów F-16 Block 70 oraz pakietów modernizacyjnych dla samolotów F-16C/D znajdujących się już na wyposażeniu Türk Hava Kuvvetleri. Łączna wartość tych kontraktów sięga 20 mld dolarów (Turcja eksploatuje bowiem około 250 sztuk F-16C/D).
Przed listem do prezydenta, 31 stycznia, członek Senackiej Komisji Spraw Zagranicznych Chris Van Hollen, poruszył kwestię nałożenia sankcji na Turcję za odmowę ratyfikacji członkostwa Szwecji i Finlandii w NATO. „Musimy pracować w koordynacji z naszymi partnerami (z Europy – przyp.red.) i rozważać potencjalnie różne rodzaje sankcji, jeśli Erdogan będzie nadal blokował wstąpienie do NATO Finlandii i Szwecji" – powiedział prasie Van Hollen.
Zobacz też
Przewodniczący Senackiej Komisji ds. Stosunków Zagranicznych Bob Menendez idzie jeszcze dalej i stwierdził, że wykorzysta swoją pozycję do wstrzymania sprzedaży F-16 przez Kongres w kontekście nie tylko powiększenia NATO. Zwraca jeszcze uwagę na szerszy kontekst więzienia dziennikarzy i przeciwników politycznych w Turcji, a także napięcia w stosunkach z Grecją w kontekście Morza Śródziemnego.
Ankara ma więc w USA wielu przeciwników sprzedaży nowoczesnego sprzętu i będzie musiała ustąpić w kwestii Szwecji i Finlandii lub przygotować się na problemy. Modernizacja F-16 i dostawy nowych maszyn są kluczowe dla podtrzymania możliwości tureckich sił powietrznych. Alternatywne rozwiązania stanowią tylko erzac a nie rozwiązanie problemu. Przynajmniej do wdrożenia nowych typów płatowców.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]