Francuski „boomer” popłynął po nowe rakiety balistyczne

27 lipca 2018, 11:46
09BST184N082_CYRIL_DAVESNE
Fot. Naval Group
Reklama

Francuski koncern Naval Group poinformował o przetransportowaniu zmodernizowanego okrętu podwodnego „Téméraire” do tajnej bazy Ile Longue, gdzie mają na nim zostać zamontowane nowej generacji międzykontynentalne rakiety balistyczne M51. Komunikat ten oznacza, że za około cztery miesiące system strategicznego odstraszania Francji zostanie wzmocniony kolejną, trzecią już zmodernizowaną jednostką pływającą typu Le Triomphant.

Przed przerzuceniem do tajnej bazy Ile Longue, okręt podwodny „Téméraire” przeszedł dwudziestomiesięczne prace modernizacyjne, które miały go przygotować przede wszystkim do przenoszenia nowej generacji rakiet balistycznych oraz do dalszej, co najmniej dziewięcioletniej służby operacyjnej. Zadanie było realizowane w zakładach stoczniowych Naval Group w Breście, znajdujących się w pobliżu miejsca bazowania czterech francuskich „boomersów” (co ułatwia działania logistyczne podczas ich służby).

Prace były trudne, ponieważ rakieta balistyczna M52 jest dłuższa, szersza i cięższa (długość 12 m, średnica 2,3 m i masa startowa 54 tony) niż wcześniej wykorzystywany pocisk międzykontynentalny M45 (długości 11,05 m, średnicy 1,93 m i masie startowej 35 ton). Konieczne więc było rozdzielenie kadłuba i zainstalowanie w nim zupełnie nowych silosów. Przy okazji unowocześniono również okrętowych system walki oraz system nawigacyjny. Było to o tyle łatwe, że oba te systemy w dużej części zostały opracowane przez koncern Naval Group lub jego stałych kontrahentów.

Po zakończeniu prac i prób „Téméraire” będzie trzecim francuskim, strategicznym okrętem podwodnym z rakietami balistycznymi, który otrzymał rakiety balistyczne nowej generacji. Wcześniej w ramach dziesięcioletniego programu modernizacyjnego takie same pociski otrzymały jednostki „Vigilant” i „Triomphant”. Prace na czwartym francuskim „boomerze” „Terrible” rozpoczną się po zakończeniu modernizacji „Téméraire”. Podobnie jak w przypadku poprzednich jednostek będą on trwały około dwa lata i zajmą ponad cztery miliony roboczogodzin.

Zadanie unowocześniania podwodnej floty strategicznej Francji otrzymał koncern Naval Group, który zajął się jednostkami pływającymi i koncern Airbus Defense & Space, który opracował nowe rakiety balistyczne M51. Same pociski zostały zbudowane w zakładach w Guenvénez i przetransportowane do leżącej około sześciu kilometrów bazy Ile Longue, gdzie zamontowane w nich zostaną głowice jądrowe.

Każda z szesnastu rakiet M51 przenoszonych przez okręty podwodne typu Le Triomphant może przenosić co najmniej sześć niezależnych głowic, w wersji M51.2 typu Tête nucléaire océanique o mocy 150 kt. Ich dostawą i utrzymaniem zajmuje się francuski komitet do spraw energii atomowej CEA (Commissariat à l'Énergie atomique et aux Énergies alternatives).

Program modernizacji okrętów podwodnych typu Le Triomphant zostanie zakończony za około trzy lata, jednak równolegle przygotowywane są kolejne prace nad francuskimi siłami strategicznymi. Chodzi zarówno o budowę nowych okrętów podwodnych (trzeciej generacji) jak i nad opracowaniem nowych pocisków międzykontynentalnych – wstępnie oznaczonych jako M51.3. Mają one być gotowe do produkcji około 2025 r.

image

O znaczeniu, jakie Francja przywiązuje do sił strategicznych może świadczyć fakt, że zgodnie z nowo przyjętą ustawą budżetową na lata 2019-2025, francuski rząd przeznaczył ponad 25 miliardów euro (29 miliardów dolarów) na prace nad odstraszaniem nuklearnym. Środki te mają być głównie przekazane dla „boomerów”, ale Francuzi będą również modernizowali atomowe uzbrojenie lotnicze. Z zadań odstraszania jądrowego wycofywane są Mirage 2000N, które zastępują wielozadaniowe myśliwce Rafale. Modernizowane są także przenoszone przez samoloty rakiety manewrujące. Do służby będą również wprowadzane nowej generacji powietrzne zbiornikowce Airbus A330 MRTT wspierające działania nosicieli broni jądrowej. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
De Retour
sobota, 28 lipca 2018, 20:33

Drobne sprostowanie. Terrible był od poczatku wyposażony w M51, (w przeciwieństwie do pozostałych które miały M45). Jego modernizacja będzie o wiele prostsza.

GI
sobota, 28 lipca 2018, 12:19

Jak to ci zacofani Francuzi, których uczyliśmy jeść widelcem, na modernizację dużego oceanicznego boomera potrzebowali tylko 20 miesięcy. A u nas stocznia PGZ na remont Orła po kolizji z nabrzeżem a potem pożarem akumulatorów, ile jeszcze będzie prowadziła prace. Mam nadzieję, że w 5 lat się wyrobią.

Davien
sobota, 28 lipca 2018, 09:41

Asd, a w jakim państwie na świecie masz przetargi na strategiczna broń jądrową?? Francuzi sami opracowuja swój sprzęt a NG jest producentem tych okretów wiec niby kto miałby to robić?

adams
sobota, 28 lipca 2018, 08:54

Niedługo będzie temat,Kolejny \"polski\" kobben popłynął na złom a następców brak.

WW3
sobota, 28 lipca 2018, 08:48

Anni akurat utylizacją tego okręty za x lat to Francuzi nie muszą się martwić,rozbroją go i sprzedadzą za 1 euro Polsce,u nas jeszcze kolejne 30 lat popływa w paradach morskich i utylizacja będzie na nasz koszt :)

De Retour
sobota, 28 lipca 2018, 06:34

@Anni. -- Na utrzymanie i modernizację sił odstraszania planuję się wydać w latach 2019-2025 37mld €. W 2017 wydano 3,7 mld €.

Czesio
piątek, 27 lipca 2018, 20:03

A jak tam mają się nasze narodowe \"boomery\"?

Lucjan 3
piątek, 27 lipca 2018, 19:08

Pozazdrościć takiego jądrowego boomerka, oczywiście oceanicznego, nie na Bałtyk, bo to byłoby śmieszne. Może gdyby historia powojenna potoczyła się inaczej, sami mielibyśmy takie cacka - może.

asd
piątek, 27 lipca 2018, 17:34

\"otrzymał koncern Naval Group, który zajął się jednostkami pływającymi i koncern Airbus Defense & Space, który opracował nowe rakiety balistyczne M51\" Tak bez przetargu ?

Anni
piątek, 27 lipca 2018, 15:59

Cztery miliony roboczogodzin x powiedzmy 60 EURO/hr to już daje 240mlnEURO (stawke godzinową policzyłem skromnie...do tego doliczmy koszt materiałów i modernizacji plus oczywiście koszt nowych rakiet i utylizacja starych.Myślę,że 1.5 mld EURO to za mało,szczególnie,że dojdzie jeszcze koszt 9-letniej eksploatacji,a potem utylizacji tego okrętu

Tweets Defence24