- Wiadomości
Farnborough 2018: Postępy w programie samolotu Gripen E
W trakcie targów Farnborough 2018 koncern Saab przekazał informacje związane z postępem prac nad nowymi wersjami samolotu JAS-39 Gripen. Producent prowadzi próby na prototypie Gripena E 39-8, trwają również prace nad posiadającymi nowe rozwiązania kolejnymi maszynami 39-9 i 39-10. Wraz z brazylijskim Embraerem kontynuowany jest też rozwój dwumiejscowego Gripena F.

Pierwszy prototyp samolotu JAS-39E Gripen oznaczony 39-8 przeszedł serię udanych lotów z zewnętrznymi zasobnikami, w tym z węzłami podwieszeń szwajcarskiej firmy RUAG Aerostructures.
Postępują również prace nad dwoma kolejnymi prototypami najnowszego Gripena, oznaczonymi 39-9 i 39-10. Na samolotach tych zintegrowano nowe komputery o znacząco większych możliwościach obliczeniowych. Prace integracyjne zajęły Saabowi zaledwie tygodnie. Jak powiedział szef działu Saab Aeronautics, Jonas Hjelm:
Dzisiejsze zagrożenia różnią się od zagrożeń przeszłości, współczesne myśliwce mogą być postrzegane jako sieć latających superkomputerów, zdolnych do zwalczania przeciwników. Dlatego zaprojektowaliśmy inteligentną architekturę myśliwca Gripen w taki sposób, aby móc szybko i sprawnie zintegrować na niej najnowsze zaawansowane systemy i urządzenia, co stanowi o naszej niewątpliwej przewadze w tej branży: dysponujemy zarówno najnowszej generacji samolotami, jak i potrafimy przewidzieć wzrost mocy obliczeniowej komputerów. Pilot latający samolotem Gripen E będzie miał zatem niezaprzeczalną przewagę w powietrzu”.
Jonas Hjelm ujawnił również, że w lipcu Gripen E wykonał swój pierwszy lot z pociskiem powietrze-powietrze IRIS-T, podwieszonym na obu końcówkach skrzydeł, w konfiguracji z czterema węzłami podwieszeń pod każdym skrzydłem i węzłem centralnym kadłuba.
Obejmował on kilka próbnych manewrów z prędkością ponaddźwiękową nad Morzem Bałtyckim. Lot ten toruje drogę dla przyszłych prób obejmujących przenoszenie i wystrzeliwanie pocisków oraz zrzucanie zbiorników i innych zewnętrznych zasobników.
Warte odnotowania są również postępy w programie rozwoju samolotu w wersji dwumiejscowej, Gripen F, opracowywanego we współpracy z brazylijskim Embraerem. Istotne są dalsze udoskonalenia w zakresie kluczowego wyposażenia, jak na przykład wyświetlacza szerokokątnego brazylijskiej firmy AEL Aeker. Gripen E jest opracowywany dla sił powietrznych Szwecji, podczas gdy brazylijskie siły powietrzne otrzymają wersje zarówno E, jak i F.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS