Reklama
  • Wiadomości

DSEI 2015: nowy KTO VBCI-2 produkcji Nexter Systems

DSEI 2015 były okazją do pierwszego publicznego zaprezentowania nowego kołowego transportera opancerzonego VBCI-2 (8x8) produkcji Nexter Systems, który na targach pojawił się w konfiguracji bojowego wozu piechoty.

  • Fot. Defence24.pl
    Fot. Defence24.pl
  • Fot. Defence24.pl
    Fot. Defence24.pl

VBCI-2 (Vehicule Blinde de Combat d`Infanterie) powstał jako wersja rozwojowa bardzo dobrze znanego innego kołowego transportera opancerzonego, czyli VBCI. Trzeba podkreślić, że Nexter Systems użył nie tylko swoich dotychczasowych doświadczeń z produkcji wspomnianych VBCI, ale również przeznaczył dodatkowe środki finansowe na prace badawczo-rozwojowe, finalnie ulepszające konstrukcję oraz wyposażenie pojazdu.

W pokazywanym VBCI-2 zmianie uległ poziom ochrony balistycznej, pojazd uzyskał też większe zabezpieczenie w przypadku eksplozji min i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Większość opancerzenia ma mieć strukturę modułową, pozwalającą na dostosowanie VBCI-2 do konkretnych wymogów odbiorcy czy też rodzaju misji, do których ma zostać wykorzystany. Trzyosobowa załoga w składzie dowódca, strzelec oraz kierowca (plus przewożony desant) korzystają przy tym ze specjalnych siedzisk, minimalizujących skutki potencjalnego wybuchu ładunku pod lub przy pojeździe.

VBCI-2 może być wyposażony w prezentowaną dwuosobową wieżą Nexter T40, w skład której wchodzi system CTAI z 40 mm działkiem zdolnym do strzelania specjalną amunicją teleskopową. Wzmocnieniem siły ognia jest moduł zdalnie sterowanego uzbrojenia RWS produkcji firmy Kongsberg. Pojazd może być docelowo również uzbrajany w przeciwpancerne pociski kierowane Javelin produkcji Raytheon-Lockheed Martin oraz - w przyszłości - MLP zaprojektowane przez MBDA.

VBCI-2 napędzany jest mocniejszym od swego poprzednika silnikiem wysokoprężnym produkcji firmy Scania. Ulepszono zawieszenie, zastosowano większe niż dotychczas opony. Ostatecznie VBCI-2 ma wykazywać się większą dzielnością terenową niż jego poprzednik. Masa pojazdu, zdaniem producenta, ma być zbliżona do 32 ton, a więc wzrośnie relatywnie niewiele w porównaniu do wagi VBCI.

Francja była dotychczas głównym odbiorcą wersji VBCI. Do 2014 r. na wyposażenie francuskich sił zbrojnych trafiło 630 sztuk VBCI (8x8) w dwóch wersjach. Nexter Systems zakłada, że opracowanie i wdrożenie VBCI-2 pozwoli na zdobycie nowych rynków zbytu.

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama