Technologie
„Drugi pierwszy seryjny” Su-57 już lata. Dostawa w listopadzie
Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina poinformowało o oblocie pierwszego seryjnego Su-57, który ma zostać w listopadzie przekazany Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej. Rosyjskie media nazywają maszynę, nieco żartobliwie, „drugim pierwszym seryjnym” Su-57, gdyż faktycznie pierwsza seryjna maszyna rozbiła się w grudniu 2019 roku, na dzień przed oficjalną dostawą odbiorcy.
Katastrofa Su-57 z powodu awarii systemu sterowania była kompromitacją dla programu „rosyjskiego samolotu 5. generacji” i doprowadziła to do zmian w zarządzie firmy, która będzie prawdopodobnie musiała sama sfinansować budowę dodatkowej maszyny, aby dostarczyć ją klientowi. Samolot rozbity 24 grudnia 2019 roku był bowiem pierwszym z dwóch zamówionych w 2018 roku prototypów wersji seryjnej. Co ważne, maszyna nie reprezentuje ostatecznej konfiguracji Su-57 a jedynie wersję „pierwszego etapu”, z silnikami AL-41F1 zamiast docelowych „Produkt 30”, które jeszcze nie są gotowe.
Czytaj też: Dziesięć lat Su-57 i co dalej? [ANALIZA]
Rosyjska propaganda już okrzyknęła docelowy wariant „Super Suchojem” i prezentuje go jako dalszą modyfikację samolotu, która ma być gotowa już w 2022 roku. W 2024 roku ma rozpocząć się produkcja seryjna Su-57 „drugiej fazy”, jednak należy się spodziewać, że pandemia raczej wpłynie na dalsze opóźnienia programu. Oblatany 10 lat temu, jeszcze jako Suchoj PAK-FA, nowy rosyjski myśliwiec, będący odpowiedzią na F-22 Raptor i F-35 Lightning II jest od dawna „prawie gotowy” i niemal osiąga zakładane parametry. Realnie jednak boryka się z licznymi problemami i „chorobami wieku dziecięcego”.
Mimo to w Komsomolsku nad Amurem trwa budowa linii produkcyjnej, która do 2028 roku ma dostarczyć rosyjskiemu lotnictwu 76 zakontraktowanych maszyn Su-57. Dostawa „drugiego pierwszego seryjnego” samolotu zaplanowana jest na listopad 2020 roku, o ile będzie mieć więcej szczęścia niż „pierwszy pierwszy” i nie rozbije się wcześniej podczas trwających obecnie lotów próbnych.