Chińczycy stworzyli własnego Growlera

25 września 2021, 07:38
PLAAF_J-16_-_2
J-16. Fot. MO Tajwanu
Reklama

Na lotnisku w Zhuhai, na którym w przyszłym tygodniu rozpocznie się salon i targi lotnicze wylądował myśliwiec J-16 w najnowszej wersji D zaopatrzonej w dwa zasobniki walki elektronicznej na końcach skrzydeł – poinformowała chińska telewizja CCTV. Zgodnie z doniesieniami ma to być maszyna walki elektronicznej, która będzie odpowiednikiem amerykańskiego EF-18G Growler.

Trudno przy tym mówić o debiucie J-16D, który wydaje się być już konstrukcją w pełni dojrzałą, której prototyp pierwszy lot odbył być może nawet w grudniu 2015 roku. Co więcej, Chińczycy prawdopodobnie wykorzystali tę maszynę (maszyny?) co najmniej raz operacyjnie. Miało to miejsce 5 września w czasie jednego z przelotów chińskiego lotnictwa w strefie identyfikacji koło Tajwanu. Przynajmniej jeden J-16D miał być wówczas obecny i włączyć swoje urządzenia zagłuszające. Jak podają tajwańskie media, miało to spowodować zamieszanie w systemach obronnych wyspy.

Jak wspomniano, samolot jest zaopatrzony w dwa duże zasobniki walki elektronicznej na końcówkach skrzydeł, system walki elektroniczne zastąpił w nim 30 mm działko i głowicę optoelektroniczną. Oprócz tego samolot posiada zmienioną konstrukcję struktury płatowca i silniki krajowej produkcji. To ostatnie nie jest wielkim zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że maszyna należy do rodziny chińskich klonów Su-27, do której należą J-11 (odpowiednik Su-27), J-15 (odpowiednik morskiego Su-33) i właśnie J-16 (odpowiednik Su-30). W ostatnich latach Chińczycy zdołali wreszcie opanować produkcję efektywnych kosztowo (tzn. posiadających zadowalające resursy) silników do tych konstrukcji.

Nie jest więc problemem zabudowanie jej na wersji do walki elektronicznej, nawet po pewnym przekonstruowaniu płatowca. Wybór J-16 jako podstawy do budowy „chińskiego Growlera”, czyli samolotu który towarzyszy klasycznym samolotom bojowym i chroni je, blokując sensory radiolokacyjne przeciwnika, wydaje się trafiony. Dogodne są tutaj duże gabaryty konstrukcji umożliwiające zabudowanie dużej ilości urządzeń elektronicznych, zasięg i zdolności przenoszenia ładunku użytecznego takiej maszyny.

Budowa własnego odpowiednika Growlera to także komplement wobec amerykańskiego EA-18G, który służy na amerykańskich lotniskowcach i z którym chińskie siły zbrojne z pewnością niejednokrotnie się spotkały. Wcześniej pojawiały się doniesienia o innym chińskim "Growlerze" - przygotowanym do walki elektronicznej samolocie pokładowym J-15D.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 116
Reklama
pytający
poniedziałek, 27 września 2021, 10:43

Tak bez szydery i na poważnie się pytam, na jakiej zasadzie "działa" Growler i jego odpowiednik z Chin? W jaki sposób "blokuje się sensory" ? Czy użycie Growlera/jego odpowiednika zmniejsza zasięg wykrycia/namierzenia czy zakłóca działanie radarów, jeżeli tak to w jaki sposób? Wiem ze nikt nie odpowie mi dokładnie jak to działa ale chodzi mi o mechanizm. Szczerze nie do końca rozumiem idę działania tych systemów WRE. Z góry dziękuję za konstruktywne odpowiedzi.

Kapitan Darek
niedziela, 26 września 2021, 11:39

Polska NADAL nie uznaje niepodległości Republiki Chińskiej ale uznaje za legalne państwo Terytorium tymczasowo okupowane przez komunistyczną rebelię czyli PRC. TCHÓRZE. Kapitan Darek w służbie Jej Wysokości Księżniczki Yin Lee Xiaohan z dynastii Sang.

Gen. Trzcinq
niedziela, 26 września 2021, 13:22

Polska podobnie jak zdecydowana cześć świata uznaje (i słusznie) ChRL natomiast Tajwan to zbuntowana chińska prowincja i takie są fakty. Zapoznaj się z historią zanim napiszesz bo wychodzi babol straszny

Kapitan Darek
poniedziałek, 27 września 2021, 23:18

Mieszkam w Azji i często jestem w RoCh. Dla Jej wysokości. Zbuntowana prowincja ? W takim razie Poland to zbuntowana republika ZSRR albo FR co na jedno wychodzi...

AB
niedziela, 26 września 2021, 19:42

Oczywiście się mylisz. To kontynentalne prowincje, są zbuntowanymi prowincjami, które, bezskutecznie, próbują się pozbyć jedynego legalnego rządu Chin, aktualnie przebywającego na wyspie Tajwan.

Kapitan Darek
poniedziałek, 27 września 2021, 23:19

Brawo. Tak jak napisałem. PRC to Terytorium okupowane tymczasowo przez komunistyczną rebelię.

Davien
niedziela, 26 września 2021, 18:46

Polska uznaje ChRL bo tak było za komunistów a obecnie nie chce sie nikomu tego zmienić. Natomiast zbuntowana prowincja jest własnie ChRL bo na Tajwanie jest legalny chński rzad:)

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 11:46

No patrz, a kogo twoje boskie USA uznaje jako rząd Chin - czyżby Tajwan? Czyli wspierają rebeliantów z kontynentu zamiast legalny rząd Chin?

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:13

No popatrz Gnomku jakos do 1971r nawet ChRL nie było w ONZ:) A legalny rząd Chin jest na Tajwanie.

piątek, 1 października 2021, 07:17

Legalny uznawany przez kogo?

Mix
poniedziałek, 27 września 2021, 00:31

Legalny rząd który musiał uciekać na wyspę ponieważ nie miał żadnego poparcia na kontynencie. To dobrze o nim nie świadczy.

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:14

Musiał uciekac bo przegrał wojne domowa z komunistycznymi barbarzyńcami Mao Tse Tunga. A nie z jakich urojonych bajek o braku poparcia.

haha
piątek, 1 października 2021, 10:26

Bo wojny domowe wygrywa się bez poparcia.

Ech
sobota, 25 września 2021, 16:32

Ciekawe jak to dziala. Czy taka maszyna zaglusza tylko radary przeciwnikow a swoich juz nie? czy poprstu wsztskich wokol?

JÓZEK uczy
sobota, 25 września 2021, 21:47

Spokojnie...zasada działania jest prosta w przypadku Chińskich Growlerów mają podwieszane zasobniki na krańcach skrzydeł z których wypuszczają aluminiowe paski i cekiny tzw konfetti ,w wyniku wytworzonej chmury aluminiowej obce radary zaczynają głupieć na monitorach powstają rozbłyski przeciążające systemy radarowe oraz resetujące programy naprowadzania w stacjach naprowadzania i systemach bojowych .Polska w oparciu o Iskry realizuje podobny program z zastosowaniem tzw wypuszczaniem konfetti i oraz stosując elektroniczne generatory emitery z tzw częstotliwością skokową wytwarzające tzw biały szum w oparciu o Iskry mamy zbudować 1-2 eskadry ,Amerykanie również są zainteresowani Polską opcją zagłuszania która wynosi około 94% skuteczności ,natomiast Amerykańskie oparte tylko o elektroniczne emitery około 66% skuteczności i podobną skuteczność mają Rosjanie około 62-68% ..spokojnie

poniedziałek, 27 września 2021, 19:24

Acha, a drugi pilot w tym czasie przez radio cz

ktos
poniedziałek, 27 września 2021, 08:13

o matko ale ty jestes madry. Juz w latach 80tych elektronika radarow usuwala elementy poruszajace sie z mala predkoscia (np takie paski) wiec w dzisiejszych czasach wyrzucenie takiego "zaklocacza" to bardziej obciach niz dzialanie bojowe.

de_ent
niedziela, 26 września 2021, 10:37

Jakieś źródło tych mundrości?

ito
poniedziałek, 27 września 2021, 07:14

Z niczego, czyli z głowy.

Przemo
sobota, 25 września 2021, 15:55

Warto wspomnieć, że J-16 jest lepszy od Rosyjskich wariantów Su-27. Do budowy J-16 wykorzystano dużo więcej wytrzymałych i lekkich kompozytów, dlatego J-16 jest wytrzymalszy i lżejszy, a przez to bardziej manewrowy. Do tego Chińczycy dysponują dużo lepszym przemysłem elektronicznym niż Rosja, co przekłada się na lepsze radary i lepszą od Rosyjskiej awionikę w najnowszych Chińskich maszynach.

uwielbiam opinie bajarzy
sobota, 25 września 2021, 19:39

A jakie ty o tym masz pojęcie ? coś tam przeczytas w necie i udajesz eksperta - jakie masz pojęcie o tym ile kompozytów jest w rosyjskim su-30 i chińskiej kopii? jak zwykle - nie wiem ale się wypowiem.

Tani
sobota, 25 września 2021, 18:03

Na ostatnim Aviadarts Chinczycy wystawili jednego J-16. Platowiec jest produkcji rosyjskiej wyprodukowany jako 30mkk. To jest konstrukcyjnie Su-27 UB Pod koniec lat 80 tych i na poczatku lat 90 tych sowieci mieli Su-30M. To byla wersja walki radiolokacyjnej wyposazenie bylo z Mig 25 BM. Nie bylo kasy wiec.... . Przerobiono je na szkolne 30PU. Teraz je reanimuja do szkolnictwa dwa juz lataja trzy czekaja w kolejce. Wyposazenie jest analogowe i go nie ruszaja. Chinskie J-16 maja silniki produkcji chinskiej sa fotki na necie z tej demonstracji. Ale technologicznie to jest Su-27 UB. Na ktory kupili licencje.

Davien
niedziela, 26 września 2021, 10:56

Tani nie osmieszaj sie jeszcze bardziej:) J-16 nie ma absolutnie nic wspólnego z Su-30MKK ale jest rozwojówka dwumiejscowego J-11B czyli Su-27SK. technologicznie J-16 wyprzedza o kilka długosci rosyjskei Su-35 wiec dawno tak się nie usmiałem:)

poniedziałek, 27 września 2021, 00:32

To pewnie Chinole tylko dla zabawy przez 5 lat zabiegali u ruskich o możliwość kupna Su-35. Nieźle się ośmieszasz :)

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:16

Wow i kupili całe 24 sztuki i dalej nawet na Su-35 spojrzec nie chca:)) A Kupili je dlatego by dostac dostep do AL-41F ale jak się z nim zapoznali to olali ruskie silniki i zrobili własne na bazie zachodnich:)

Mix
czwartek, 30 września 2021, 19:32

I dziwnym trafem te nowe silniki na bazie silników zachodnich mają więcej wspólnego z rosyjskimi niż zachodnimi.

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 07:12

I dziwnym trafem nie maja nic wspólnego z rosyjskimi AL-31/41 wiec daruj sobie kłamstwa:) Baza był CFM56.

środa, 6 października 2021, 06:29

Zapewne najwiecej maja wspólnego z twoimi silnikami odrzutowymi z łopatkami turbin widzianymi od strony wlotu powietrza i twoimi kotłami opalanymi oparami benzyny.

wtorek, 28 września 2021, 14:50

U niego to standart.

Da
sobota, 25 września 2021, 16:31

chyba wariant Su30 chciales napisac?

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:16

Nie, J-16 to rozwojówka J-11B.

Dariusz
sobota, 25 września 2021, 14:09

Zasobu intelektualne Zachodu są otwarte dla Chińczyków, którzy przebierają w ,,tajnych dokumentach". Co więcej tych dokumentów tajnych w rękach Chin jest tak dużo, że muszą dokonywać ich oceny na takie, które są perspektywiczne oraz ślepym torem.

Fanklub Daviena i GB
sobota, 25 września 2021, 16:04

Jakie "zasoby intelektualne Zachodu"? Ze współczesnych publikacji naukowych w USA 50% jest chińskich a 30% z amerykańskich wiodących firm jak Google, Microsoft itp. Z tych 30% "amerykańskich" w połowie autorami są Chińczycy... USA kształci 9x mniej inżynierów niż Chiny (mające 4,5x więcej ludności) i nawet 2x mniej niż Rosja (choć od Rosji USA ma 2x więcej ludności), przy czym 2/3 tych "amerykańskich" inżynierów to Azjaci... Rosja i Chiny mają broń hipersoniczną a akurat w mijającym tygodniu dowódca USAF stwierdził o USA, że "postępy w broni hipersonicznej są rozczarowujące, w szczególności w stosunku do ponoszonych nakładów na jej rozwój"... Bez europejskich, rosyjskich i azjatyckich imigrantów nagle technologicznie i naukowo USA przędzie cieniutko... :D

sti
niedziela, 26 września 2021, 12:45

:):):):):) Nie ważna ilość, ważna jakość. Od 30 lat te chińskie inżyniery próbowały skopiować amerykański silnik CFM56 i dopiero w zeszłym roku im się to udało. Gdyby zamiast kopiowania mieli go stworzyć od zera (jak Amerykanie) to zajęłoby to im następne 50 lat.

Fan desantu z Pn koreańskich An2
niedziela, 26 września 2021, 10:50

Tak, tak Rosja kształci, tylko w WC w 30% swoich szkół nie potrafi wykształcić. Chiny owszem rywalizują z USA, w jednych dziedzinach są nadal z tyłu, w innych dogonili, a jeszcze w innych nawet przegonili Amerykę. Tyle, że USA prywatne ośrodki naukowe realizują sobie zlecenia, a w Chinach mamy przepotężne dotację państwowe na opracowywanie byle czego, bo priorytetem jest więcej, a na długą metę to nie jest zdrowe. Ale Rosja w tym wyścigu w ogóle się nie liczy, odgrzebuje tylko projekty będące spadkiem po ZSRR i nawet to jej nie wychodzi. Jesteś super, pisz więcej, jak najwięcej, fajny kabaret.

Wania
niedziela, 26 września 2021, 08:47

To gdzie się podziewa ta dwa razy większa ilość inżynierów w Rosji? Kształcą dwa razy więcej niż w USA a rozwój Rosji leży i kwiczy. Jest jakaś gałąź gospodarki w której Rosja mocno wyprzedziła świat? No nie ma. Motoryzacja leży, AGD nie mają, rakiety kosmiczne z ZSRR, o lotnictwie szkoda pisać, bo prototypy im spadają. Samolotu V generacji brak, lotniskowców brak. A może ta ilość nie ma nic wspólnego z jakością? O firmach technologicznych z USA słyszy cały świat, o firmach z Rosji nawet w Rosji cicho.

Levi
poniedziałek, 27 września 2021, 00:27

Pracuja w Polsce i innych krajach. W Izraelu czasami to 50% personelu inzynieryjnego

Komentator
niedziela, 26 września 2021, 11:33

Rosja ma na swoim terytorium 34 fabryki samochodów i silników do nich. Najwiecej w Europie maja Niemcy 41, Francja i Włochy po 36- wiec Rosja jest na 4 miejscu w Europie pod względem ilości fabryk samochodów , w pierwszym półroczu wyprodukowała 830 tys samochodów to 3 wynik w Europie- już wiesz gdzie są potrzebni ci inżynierowie. Wysyła rakiety i sputniki w kosmos regularnie, buduje ok 100 samolotów rocznie, remontuje i obsługuje setki samolotów , w Rosji jest jedno z większych biur projektowych boeinga, buduja ok 10 reaktorów atomowych na świecie, lodołamacze , statki handlowe, rybackie trawlery, o broni nie wspomnę. Wszedzie tam potrzebni są inżynierowie do nadzoru produkcji, do biur projektowych. Ameryka nie miała wojny i rewolucji od ponad 100 lat, Rosja miała 2 wojny i 2 rewolucje - ostatnia 30 lat temu. Jak popatrzysz na Rosję sprzed 30 lat a obecna to zobaczysz różnice - gigantyczna. Tylko cła i czarny pijar uprawiany przez media zachodnie hamują ekspansję Rosji na inne rynki- to zwykła walka o kasę i wpływy. Ale wania twoja Ukraina zmieniła się na gorsze

Wewo
niedziela, 26 września 2021, 21:26

Jak na największy kraj na świcie, to bardzo kiepsko. W USA produkują ok. 12 mln. samochodów rocznie. W Polsce 10 lat temu było to ok. miliona rocznie. Teraz mniej m.in. przez covida. Poza tym rosyjska motoryzacja istnieje tylko dzięki zachodnim technologiom. Nawet wasz Aurus został opracowany przez niemieckich inżynierów. Podobnie jest z Ładą, Kamazem itd. No no....100 samolotów rocznie to dopiero wyczyn. W USA samych F-35 robią o połowę więcej. Klasę rosyjskich inżynierów widać m.in. po Su-57 czy niby PAK-DA, którego nie mogą zacząć opracować od ponad 10 lat (porównaj sobie z tempem pracy nad B-21). O rosyjskich cudach inżynierii w postaci mostów nie ma co nawet pisać. Przez 30 lat na prowincji nic się nie zmieniło. A raczej zmieniło, ale na gorsze. Wszystko się sypie. Ta Rosja taka cudowna i przodująca we wszystkim tylko źli ludzie robią im pod górkę.

AB
niedziela, 26 września 2021, 20:00

A jednorożce w tej bajce są?

Davien
niedziela, 26 września 2021, 18:51

I co z tego jak wiekszość tych fabryk to albo zakłady koncernów zachodnich albo sa własnościa firm zachodnich. A co do rakiet to sie usmiałem na całego:)) Rosja NIE opracowała do tej pory żadnej własnej rakiety, lataja na tym co powstało za czasów ZSRS, a jak im wychodi opracowanie czegos nowego to widac po Angarze czy module Nauka:)) Jedyne co jej wychodzi to lodołamacze atomowe, ale tu tylko oni je robia bo reszta swiata ich nie potrzebuje a w reszcie sa daleko za Zachodem. I jakos dziwne że to Rosja na potege kradnie patenty i wynalazki zachodnie a nei odwrotnie. Ech komentatorku, nawet ukraina, której sie tak boisz już was wyprzedza:)

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 27 września 2021, 09:57

A zakłady Honda, Toyota czy Volkswagen w USA to niby są amerykańskie? USA robiło tak "świetne" samochody, że nawet Amerykanie nie chcieli ich kupować i Detroit zbankrutowało... :D

HeHe
poniedziałek, 27 września 2021, 00:39

Ukraina wyprzedza wszystkich w emigracji Ukraińców do Unii i Rosji :) Do Rosji od 2014 wyjechało 3,5 miliona Ukraińców :)

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:19

Nie wyjechało a zostało siłowo przeniesionych wraz z ukradzionymi Ukrainie terenami:)

niedziela, 26 września 2021, 15:48

34 fabryki jakich samochodów?

Komentator
niedziela, 26 września 2021, 18:47

Hyundai ,kia, łada, mazda, uaz, gaz, kamaz, Ural , volgabus, mercedes, Renault , skoda, Ford, volkswagen - to tak na szybko, niektóre maja po 2-3 fabryki

Berek
sobota, 25 września 2021, 22:25

Ktoś kto siedzi nocami i analizuje ile kto kształci jakich inżynierów i porównuje dane ze sobą albo robi to za kasę albo nie jest normalny albo kłamie

viper
poniedziałek, 27 września 2021, 09:41

Albo wszystko w jednym.

droma
sobota, 25 września 2021, 10:19

w chinach rządzą komuchy jak u nas to nie było s,raj taśmy ,nigdy nie będą potęgą ,w komunie obowiązuje bmw ;bierny ,mierny ,ale wierny ,nigdy mądry się nie wybije wśrod komuszej miernoty -koryciarzy i charaszo ...

droma der
sobota, 25 września 2021, 19:36

Ten mundry to ty?Aż wali po oczach.

Olo
sobota, 25 września 2021, 12:50

Przeciętny chiński nastolatek chce zostać inżynierem albo naukowcem pracującym dla swojego kraju, przeciętny polski nastolatek chce zostać raperem albo youtuberem tworzącym patostreamy. Przeciętna chińska nastolatka chce założyć rodzinę, przeciętna polska nastolatka chce upijać się na imprezach i poznać, eufemistycznie mówiąc, "smak Afryki". Sam sobie dopowiedz, która cywilizacja stanie się bezkształtną masą ludzkich śmieci zmierzających ku upadkowi a która będzie trwać.

...s
niedziela, 26 września 2021, 00:53

Choć brutalna, ale prawda. Zgadzam się z Tobą

LOL
sobota, 25 września 2021, 22:40

Przeciętny chiński nastolatek chce zostać komunistą. Ale nawet jakby chciał zostać inżynierem albo naukowcem to i tak tylko kilka % populacji ma predyspozycje genetyczne (przede wszystkim odpowiednio wysokie IQ) żeby iść na studia techniczne. Demografia Chin jest gorsza od Polski, Chiny za 20 lat będą państwem starców. Więc komunistyczne śmiecie w Chinach czeka upadek.

kaczkodan
niedziela, 26 września 2021, 23:38

Chińczycy mają wyższe IQ od Amerykanów. W rejonie Szenzen czy jak się to pisze średnie IQ populacji to 115. Oprócz IQ potrzebny jest zupełnie niezależny czynnik - tworzenie w umyśle jednolitego modelu rzeczywistości i ma to ok 50% ludzi.

dim
sobota, 25 września 2021, 19:30

@Olo. Znam na bieżąco przynajmniej kilkuset Chińczyków, nie liczyłem... Każdy chce mieć własne mieszkanie. Możliwie spore, ideał to ponad 100 m.kw. Koniecznie BARDZO starannie urządzone - polskie mieszkania przy tym ich urządzeniu bardzo bledną... Zatem ładne meble, jasne, że chińskie. Możliwie także duże auto rodzinne, nie musi być nowe. A idealnie byłoby także nie pracować przez co najmniej 11 godzin na dobę, 6 dni w tygodniu. Na razie może co setnemu udało się tak wiele nie pracować, a i tak realizować plany o mieszkaniu, aucie itd - patrz wyżej. Nie, nie imprezują (nie tańczą). Ale chcieliby czasem wpaść do chińskiej knajpy, przy fajnie zastawionym po ichnemu stole. Takim za ponad 100 Euro... może nawet 200€. A z tym "inżynierem lub naukowcem, marzącym o pracy dla swojego kraju", to jednak pojechałeś baaaaaaaaa... aaaaa... aaaaaaa... aaaaa...aaaa... aaaaaaaaardzo daleko w czystą ich oficjalną propagandę. No, może 1 na tysiąc ? Nie wiem, nie spotkałem.

Polak
niedziela, 26 września 2021, 10:56

Słuchaj din ja pracowałem w Chinach i Olo ma dużo racji Chińczycy kochają swój kraj i mają bardzo duże przywiązanie do rodziny i tradycji więc co jak ale Europa szypcjei upadnie niż Chiny

Bolek
sobota, 25 września 2021, 23:27

1 na 1000 to daje 1500000 mało?

dim
niedziela, 26 września 2021, 15:30

@Bolek: Nie, to niemało :) @Polak: Polacy też kochają swój kraj. O przywiązaniu do rodziny owszem, też miałem ochotę napisać, uznałem to za offtop. Jest egoistyczne. Własną rodzinę bez cienia skrupułów, postawią przed wszystkim innym. Prócz, czy tuż obok pieniędzy.

viper
sobota, 25 września 2021, 16:12

Napisz jeszcze: jednostka niczym. Co wy macie w tej Azji z tym utopijnym poświęcaniem się dla kraju jak jakaś mrówka w mrowisku? W kulturze europejskiej ludzie w pierwszej kolejności myślą o swoich celach i dobrobycie, zaś kraj im nie narzuca co mają robić, bo jest bogaty różnorodnością dokonywanych wyborów życiowych. Znajdzie się w nim miejsce dla rapera i inżyniera. Zaś przeciętny nastolatek to tylko nastolatek. Ma swoje marzenia i czas na dorosłe życie.

Eee tam
sobota, 25 września 2021, 16:41

Jakbyś żył w takich wielomilionowych masach od wieków jak Chińczycy też byś myślał że jesteś zerem jak oni

ok
sobota, 25 września 2021, 22:51

czmeu ludzie pisza gupoty zamiast pomyslec?

viper
sobota, 25 września 2021, 20:35

To musi być niewątpliwie wspaniałe poczucie swojej wartości. Może dlatego tak wielu Chińczyków, którym udało się wyrwać z Chin, nie chce tam wracać? I pewnie nie tylko dlatego. Takie dzieci migrantów z Chin za swoją ojczyznę bezapelacyjnie uznają np. Stany Zjednoczone, nie zaś kraj rządzony w imieniu partii komunistycznej przez kilku podstarzałych kacyków z Komitetu Centralnego KPCh.

dim
sobota, 25 września 2021, 19:32

@Eee tam. Skąd Ty te bajki bierzesz ??? Przecież na pewno nie od Chińczyków, czyste nonsensy wypisujesz, właśnie obudzono w nich konsumpcję na całego !

Michał z UK
niedziela, 26 września 2021, 02:55

I równie szybko te konsumpcję zgaszą. System totalnej inwigilacji raz dwa ich wychowa. To także mokre marzenie naszych polityków.

Wawiak
sobota, 25 września 2021, 15:32

Dokładnie. Ta "komuna" to u nich w zasadzie jest tylko z nazwy. Ta ich "komuna" to taka świnka morska: ani świnka, ani morska. To kolejne wcielenie cesarstwa ze "zbiorowym cesarzem", którego funkcję pełni kierownictwo partyjne. No i na koniec: komunizm to podobno system "internacjonalistyczny", a w narracji Chin stale obecny jest bardzo silny nacjonalizm... Mam wrażenie, że chiński "komunizm" to tylko nazwa i pretekst - i nic więcej.

de_ent
niedziela, 26 września 2021, 10:42

Powtarzanie bzdur to jak spamowanie

Davien
niedziela, 26 września 2021, 18:53

Więc czemu to robisz?:)

Eee tam
sobota, 25 września 2021, 16:42

Jaki znowu zbiorowy cesarz? Od kilku lat mają już JEDNEGO dożywotniego czerwonego Cesarza nazywa się Xi

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 26 września 2021, 11:27

A w USA od dziesięcioleci zmieniają się prezydenci a 300 najbogatszych amerykańskich rodzin ma taki majątek jak 50% Amerykanów ŁĄCZNIE. I nawet nie płacą podatków - 25000 najbogatszych Amerykanów ma INDYWIDUALNE umowy podatkowe z IRS (tamtejsza skarbówka) objęte klauzulą tajności - gdyby nie były skandaliczne, to tajne by nie były. Ale bez trudu znajdziesz wypowiedź Warrena Buffeta - "To oburzające, ale płacę mniejsze podatki od mojej sekretarki"... Teraz pejsbuk zapłacił 5 mld USD grzywny WIĘCEJ niż dostał od federalnej komisji łączności... pod warunkiem, że rząd nie będzie pozywał Zuckerberga o popełnione przestępstwa i nie będzie go wymieniał publicznie w oskarżeniach - tak wygląda amerykańska "praworządność" - firma za stosowną opłatą może kupić swojemu szefowi bezkarność... :D

Davien
niedziela, 26 września 2021, 18:54

Taak, za to te 50% amerykanów zarabia wiecej niż wszyscy w Rosji poza Putinem i jego mafią kremlowska:)

Fanlkub Daviena i GB
poniedziałek, 27 września 2021, 10:00

I o czym mają świadczyć zarobki? Przed IIWŚ Czechosłowacja była najzamożniejszym państwem świata, do końca lat 60. zarobki w Argentynie były wyższe niż w USA... 60% Amerykanów nie ma nawet 600 USD oszczędności na "czarną godzinę", np. na lekarza! Majątek kraju podzielony na liczbę obywateli jest w Rosji 2,5x wyższy niż w USA, przy czym ten rosyjski jest prawdziwy a amerykański "wirtualny" jak np. wartość znaku towarowego Coca-Cola... :D

ifnd
niedziela, 26 września 2021, 23:56

Putin jest jeden i jest najbogatszym cżłowiekiem na świecie, no ale Fanklub "zapomniał" o tym wspomnieć. No i szkoda tylko, że najbogatszy dzięki okradaniu swoich obywateli, którzy w większości do toalety wychodzą na zewnątrz. Metropolie typu Moskwa i Peter to dla zwykłych Rosjan kosmos.

kabanos
sobota, 25 września 2021, 15:15

zamień polski na rosyjski i wszystko się zgadza

m
sobota, 25 września 2021, 15:13

@Olo Mocne ale to się z nikąd nie wzięło, być może promocja takiej kultury w mediach nie jest przypadkowa.

rozsądnypatriot
sobota, 25 września 2021, 12:01

U nas nie ma niby komuny a dobra praca tylko poznajomości "czyli mierny ale swój" nadal tak jest i co ?

sparrow
sobota, 25 września 2021, 19:24

dobra praca po znajomosci? wymówki nieudaczników

Michał z UK
niedziela, 26 września 2021, 02:56

Napisał człowiek sukcesu.

HAN
sobota, 25 września 2021, 11:39

Śnij nadal ,skoro tak ci to odpowiada. Chiny to państwo o gospodarce wysokiej technologii. Daleko wyższej niż w wielu państwach europejskich. O Rosji już nie wspominając ,bo to bardzo, bardzo ubogi krewny w relacji do Chin

Nerek
sobota, 25 września 2021, 22:29

Zakrztusilem się ze śmiechu… pisz dalej

dim
niedziela, 26 września 2021, 15:32

Chyba jednak musiałbyś śmiać się tak z Rosji. @Han napisał dziś już oczywistość.

trzcinq
niedziela, 26 września 2021, 13:26

Prawdę pisze! Wiec uważaj na siebie z tym zakrztuszaniem

dim
sobota, 25 września 2021, 10:18

Wydawałoby się, że Stanom winno teraz zależeć na silnych, możliwie samodzielnych, a bardzo mocno przywiązanych geopolitycznie do USA sojusznikach ? Takich jak Polska ? A oni nas ostentacyjnie lekceważą. Co nie wróży dobrze w kwestii oparcia się o nich, zamiast w znacznie większym stopniu o własne siły. Finlandia, w roku 1940, spoko dała radę dokonać pozornie niemożliwego. Polska jest w znacznie mniej rozpaczliwej sytuacji, mamy dość możliwości technicznych (przemysłowych, projektowych) dla budowy potencjału obronnego, takiego by nie warto było Rosji na nas napadać. Gdyby nie ci śpiący zawsze zbyt długo... a dopiero potem nagle spanikowani Polacy. Wystarczy przejrzeć ostatnich 500 lat polskiej historii.

Edmund
sobota, 25 września 2021, 14:02

To jest cukierkowa wizja świata, że ludzie zawsze postępują ze 100 % logiką, a ich przekonania i emocje nie mają znaczenia. Ogromne rzesze imigrantów ze takich krajów jak Somalia, Meksyk, Honduras, Pakistan, Bangladesz uzyskujące prawa wyborcze, zmieniają politykę i działanie krajów Zachodu. Mają inne doświadczenia i historię, dają większą władzę lewicy, która zawsze miała odmienny punkt widzenia. To jest powód politycznych przewrotów w takich krajach jak Niemcy czy Szwecja. Akurat w Polsce pod względem obronności ostatnio sporo się ruszyło. Po pierwsze pozbyliśmy się naiwności w relacjach międzynarodowych. Nie wystarczy nam już wyłącznie przyjazne poklepywanie po plecach. Takim krajem który na pokaz deklaruje współpracę i pomoc międzynarodową, ale realnie bezwzględnie realizuje swoje wyłączne interesy są Niemcy. Angela Merkel jest pod tym względem mistrzem. Ostatnio Joe Biden i Ameryka złożyła jej hołd, przyklękując na jedno kolano. Możemy liczyć przede wszystkim na siebie i na mocno opłacane sojusze z Ameryką w nadziei, ze bogato opłacane inwestycje militarne, w w LPG i w energetykę jądrową skłonią USA do obrony naszego kraju. Na UE dynamicznie zmieniającą swój charakter polityczny, tracącą energię na drugo i trzeciorzędne tematy bym nie liczył w perspektywie kolejnych 10 - 20 lat. Wciąż jeszcze nam się to opłaca ekonomicznie, ale pytanie jak długo? UE traci na znaczeniu politycznym, jest jako wspólnota słaba militarnie i samodzielnie nie zdolna podjąć wyzwanie wobec Chin czy Rosji oraz dezintegrująca się jako wspólnota.

Michał z UK
niedziela, 26 września 2021, 03:00

Pan w to naprawdę wierzy? Czytając amerykańskie raporty można odnieść wrażenie że nasze zakupy wojskowe to tylko łapówka a nie realne budowanie siły. Jak zobaczę rozmowy z Polakami a nie Rosja to uwierzę ze coś się zmienia.

sparrow
sobota, 25 września 2021, 19:26

Skoro UE jako całość jest słaba, to co dopiero poszczególne kraje z osobna?

Eee tam
sobota, 25 września 2021, 16:44

Jarosław wiemy wiemy już to nam mówiłeś kiedyś a w zasadzie od zawsze

tak
sobota, 25 września 2021, 13:24

skoro francje z atomowkami lekcewarza to co dopiero nas?

Bogdan
sobota, 25 września 2021, 17:21

dużych liter może nie być, ale zamiast "rz", można było użyć "z", mniejszy obciach

gugluk
sobota, 25 września 2021, 12:54

Jak napada 3 lub 2 i to silniejszych w jednym czasie to mało kto potrafi wygrać. Pojedynczo tłukliśmy każdego

haha
piątek, 1 października 2021, 11:50

A więc byliśmy najsilniejsi na świecie.

Michał z UK
niedziela, 26 września 2021, 03:01

Czas przeszły się zgadza. Teraźniejszość jest bardziej okrutna.

asd
sobota, 25 września 2021, 11:43

Zbyt dużo u nas nadal prywaty i miernot. Tak jak przez te 5 wieków.

ASDA
sobota, 25 września 2021, 11:18

Nie jestem fanem obecnego rządu ale przyznać uczciwie muszę że w końcu cos się ruszyło w kwestii obronności naszego kraju. Wiem nie jest idealnie i pewnie nigdy nie będzie ale w końcu jakaś iskierka nadziei że uda się stworzyć przyzwoite warunki techniczne dla wojska . Pomijam kwestie personalne gdyż zawszę będę wierzyć w ducha patriotyzmu i naszych chłopców w mundurach.... oby tylko mieli czym wlaczyć

Michał
sobota, 25 września 2021, 14:06

PiS przy okazji popełnia szereg błędów, ale idzie we właściwym kierunku. Przy KO i Lewicy bardzo szybko doszłoby do dezintegracji naszego Państwa, np. wpuszczając wszystkich emigrantów. Przy braku oporu byłoby ich dziesiątki albo setki tysięcy. Niewykluczone, że Putin zdecydowałby się na oderwanie od Polski sporego obszaru za ,,brak ochrony granicy, którą teraz Federacja Rosyjska zmuszona jest bronić w imieniu Białorusi".

haha
piątek, 1 października 2021, 11:51

Tak, tak . Rosja nie ma innych problemów i tylko marzy aby okupować Polskę.

Fanklub Daviena i GB
sobota, 25 września 2021, 09:53

To chyba nie problem dla USA? Przecież Davien twierdzi, że radary AESA na azotku galu są odporne na zakłócanie... :D

Davien
sobota, 25 września 2021, 12:08

To raczej gigantyczny problem dla Rosji jak pokazało starcie ćwiczebne w Egipcie pomiedzy Su-35 a Rafale;))

Maras2
sobota, 25 września 2021, 22:55

Smieją sie z ciebie Davien

montańska norka
sobota, 25 września 2021, 16:14

Hihihi. Którego nie było w rzeczywistości.

Zenek
niedziela, 26 września 2021, 03:08

w rosyjskich mediach nie było, one tworzą alternatywną rzeczywistość.

montańska norka
niedziela, 26 września 2021, 18:08

A co mnie Wasyl obchodzą rosyjskie media. Ja w Montanie mam CNN i BBC.

Fan desantu z Pn koreańskich An2
niedziela, 26 września 2021, 20:58

Bardzo chciałbyś być w tej Montanie, Wania, tylko niestety jesteś w Rosji. Ciekawe Rosjanin jeśli tylko posiada jakieś oszczędności, zamienia je szybko na USD i nie trzyma ich w śmieciowych rubelkach, ale jedna z kluczowych teorii waszej propagandy to bankrutująca Ameryka, zabawne.

Fan desantu z Pn koreańskich An2
sobota, 25 września 2021, 17:25

A teraz tej symulowanej walki Su35 - Rafael nie było, co wy już nie wymyślicie hi, hi. A w tej symulowanej walce chińskich ulepszonych kopii Su27 kontra JAS 39, to piloci chińscy byli niedoszkoleni, hi, hi. Jeszcze Pancyry, w tym, który stał się celem dla izraelskiego F35, oczywiście nie było załogi, miała przerwę na fajkę, jak i pozostałych kilka w Syrii i Libii, co tureckie złomy zamieniły je w kupkę złomu, hi, hi. No jest jeszcze ormiański Tor, co go Harop zamienił w kulkę ognia, co załoga miała dla odmiany pomroczność jasną, hi, hi.

Mix
sobota, 25 września 2021, 23:32

A masz jakieś dowody na to że była? Jak na razie to ci którzy O owej walce wspominają to powołują się tylko i wyłącznie na indyjski brukowiec znany z podawania bzdurnych informacji. Na temat rzekomej walki cicho w Egipcie, Francji i Rosji. Myślisz że ktoś by to przemilczał gdyby taka sytuacja miała miejsce? A na koniec najlepsza. Wszystkie egipskie Su-35 znajdują się w Rosji. Egipscy piloci dopiero są szkoleni.

Kr.
niedziela, 26 września 2021, 11:05

Nie panie Mix. Pierwszych 5 samolotów Su-35 o numerach burtowych 9210 – 9214 dotarły do Egiptu w lipcu 2020r. o czym informowała prasa rosyjską i zagraniczna.

Tani
piątek, 1 października 2021, 22:43

9210 jest w Żukowskim w Moskwie. Jest fotka ruskiego spottera datowana czerwiec 2021.

Mix
poniedziałek, 27 września 2021, 11:17

Tylko że Egipcjanie jak i Rosjanie tego oficjalnie nie potwierdzili.

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:23

Rosjanie potwierdzili oficjalnie i to dawno temu.

Mix
czwartek, 30 września 2021, 19:34

Niby kiedy i gdzie?

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
poniedziałek, 27 września 2021, 09:22

Dotarły do Egiptu czy zostały odebrane przez Egipt?

Davien
czwartek, 30 września 2021, 13:24

Jak widac nie dość ze dotarły i zostały odebrane to juz Egipcjanie na ich latają > Ale widac że fakt porazki Su-35 w starciu z Rafale wywołuje koszmarną frustracje.

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
piątek, 1 października 2021, 07:31

Gdzie widać? Pokaż. To tak jak z F-35. Niby w 2024 roku będa polskie, ale beda stacjonowały w bazach na terenie USA, gdzie polski personel lotniczy i obsługa naziemna będa się szkolić. tak ciężko zrozumieć, że w przypadku Su-35 i Egiptu może byc podobnie? Że może je odebrali, ale samoloty sa jeszcze w Rosji gdzue piloci i obsługa naziemna sie szkolą? Bo są co prawda zdjęcia egispkich Su-35, ale te zdjęcia sa robione na terenie Rosji. Nie ma nawet jednego zdjęcia egispkiego Su-35 sfotografowanego na egispkiej ziemi. No chyba, że według ciebie ten pojedynek Su-35 i Rafale odbywał sie w Rosji. No to wtedy inna sprawa...

Mix
czwartek, 30 września 2021, 19:34

Gdzie widać?

Fanklub Daviena i GB
sobota, 25 września 2021, 16:11

No to w Rosji chyba o tym nie wiedzą, skoro rosyjskie media nie histeryzują w sprawie J-16D jak media w USA... :D

sparrow
sobota, 25 września 2021, 19:28

amerykanskie media histeryzują, bo to się sprzedaje.

Wrobelki
sobota, 25 września 2021, 15:44

Cwiczenia sa bardzo wazne zazwyczaj koncza sie pelnym sukcesem. Pozdrawiamy

Tweets Defence24