Brytyjskie Sentinele zakończyły służbę

5 marca 2021, 08:37
Sentinel R1 RAF
Fot. RAF/Crown Copyright
Reklama

Royal Air Force oficjalnie pożegnały samoloty rozpoznawcze Sentinel R1, które w służbie pozostawały zaledwie 14 lat. Był to jednak okres bardzo pracowity. Od debiutu w 2008 roku nad Afganistanem Sentinele odbyły ponad 4870 misji, trwających łącznie ponad 32 300 godzin. Realizowane przez nie zadania będą realizować samoloty Boeing P-8A Poseidon MRA1 oraz nowe bezzałogowce General Atomics AS Protector RG1.

Ostatni lot operacyjny samolot Sentinel R1 należący do 5. eskadry RAF z bazy lotniczej Waddington w Lincolnshire odbył 26 lutego. Wszystkie 5 maszyn ma zostać złomowane, ale wcześniej ogołocone z cennych komponentów, takich jak systemy pokładowe, silniki a przede wszystkim wyposażenie rozpoznawcze. 

Samolot Sentinel R1 jest bardzo interesującą maszyna, której głównym zadaniem było przekazywanie w czasie rzeczywistym danych o sytuacji taktycznej zebranych przede wszystkim dzięki radarowi ASTOR (ang. Airborne STand-Off Radar). Jest to stacja radiolokacyjna firmy Raytheon ze skanowaniem fazowym działająca zarówno w trybie Synthetic Aperture Radar (SAR) jak i Moving Target Indication (MTI). Może dzięki temu tworzyć zarówno trójwymiarowy obraz skanowanej przestrzeni jak też śledzić i rejestrować przemieszczanie się obiektów. Powstała ona w oparciu o stację i system misji z samolotu U-2.

Radar, wraz z systemami zbierającymi dane o emisji radiowej i stanowiskami operatorów został zabudowany na płatowcu Bombardier Global Express, popularnej maszynie biznesowej produkcji kanadyjskiej. Pięcioosobowa załoga składa się z dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów rozpoznawczych i dowódcy. Pierwszy Globla Express został przebudowany i oblatany w 2004 roku, ale dopiero w 2007 przeszedł oficjalnie próby i został przyjęty do służby w RAF. Łącznie do 2009 roku dostarczono 5 samolotów Sentinel R1.

Przez cały okres służby ich macierzystą bazą, podobnie jak innych maszyn brytyjskiego komponentu Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance Force (ISTAR Force) było Waddington. Samoloty Sentinel R1 były wykorzystywane operacyjnie podczas misji w Mali, Afganistanie, Libii, Syrii i Iraku. Brytyjskie ministerstwo obrony kilkakrotnie zapowiadało ich wycofanie ze służby i zastąpienie systemami bezzałogowymi, jednak dopiero pozyskanie maszyn patrolowych P-8 Poseidon i dobiegające końca testy nad bezzałogowcami Protector RG1 wyznaczyły koniec Sentineli.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
Rejtan
piątek, 5 marca 2021, 12:15

Przy cenie do 10 mln za sztuke + remont warto byłoby zakupić do przeszkolenia załóg, wprowadzenia systemu rozpoznania elektronicznego oraz obróbki danych. Potem właśnie Protectory RG1, lub analogiczne .

dim
sobota, 6 marca 2021, 07:55

@Rejtan i pozostali marzyciele: Złomowany jest nośnik, nośnik, nośnik nie sprzęt elektroniczny.

Davien
piątek, 5 marca 2021, 23:39

Rejtan z wyposazeniem to byłoby nawet kilkaset mln za maszynę wiec ską d ci sie to 10mln urodziło?

Arado
piątek, 5 marca 2021, 11:52

Moze nasz MON by sie zaiteresowal ich odkupieniem,samolot 14 letni to jeszcze starsza mlodzez a elektronike nasi by odmlodzili.

Tweets Defence24