U.S. Army zamawia setki transporterów ze wzmocnioną osłoną przeciwminową

17 czerwca 2020, 14:16
840_472_matched__paxn8h_KTOStryker
Fot. US Army/CC BY 2.0

Jak poinformował Departament Obrony USA, koncern General Dynamics Land Systems (GDLS) otrzymał kontrakt o wartości 2,5 mld USD na produkcję zmodyfikowanych kołowych transporterów opancerzonych Stryker Double V-Hull A1 ze wzmocnioną odpornością przeciwminową dna kadłuba.

Umowa nie precyzuje ogólnej liczby nowych transporterów, jednak ich dostawy mają potrwać planowo 7 lat i zakończyć się w 2027 roku. Miejsce produkcji i zakres finansowania mają być ustalane oddzielnie podczas udzielania kolejnych partii zamówień w ramach podpisanego kontraktu. Pewną wskazówką mogą być jednak ujawnione plany U.S. Army, które zakładają m.in. pozyskanie 331 egzemplarzy kołowych wozów bojowych Stryker DVHA1 w różnych wersjach.

Wozy te mają trafić docelowo do służby liniowej w 2. Brygadowym Zespole Bojowym Piechoty (IBCT) "War Horse" 4 Dywizji Piechoty "Ivy". Tym samym jednostka ta ma zostać przeformowana na etat Brygadowego Zespołu Bojowego Stryker (SBCT). Nie jest wykluczone, że podstawową wersją nowo wyprodukowanych Strykerów będzie kołowy bojowy wóz piechoty M1296 Stryker ICV-D (Infantry Carrier Vehicle-Dragoon) uzbrojony w bezzałogowy moduł wieżowy z armatą automatyczną XM813 kal. 30 mm.

Stryker Double V-Hull A1 to zmodyfikowana wersja rodziny kołowych wozów bojowych Stryker, w której poprawiono dotychczasowe słabe punkty i wprowadzono dodatkowe modyfikacje będące wynikiem doświadczeń z już blisko 20-letniej służby tych wozów w U.S. Army. Podstawową zmianą było zastosowanie nowego kształtu kadłuba w postaci podwójnego dna w kształcie litery V, który radykalnie zwiększa ochronę przeciwminową pojazdu.

Dodatkowo wdrożono także specjalnie zmodyfikowane fotele dla załogi i desantu podwieszone pod stropem pojazdu, o zwiększonej odporności przeciwudarowej. Rozwiązanie to było stopniowo wdrażane przez U.S. Army od 2011 roku w kolejnych partiach produkcyjnych Strykerów w wyniku doświadczeń z misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie, gdzie jednym z największych zagrożeń dla tych wozów były improwizowane ładunki wybuchowe.

Dodatkowo zwiększeniu uległa dotychczasowa nośność wozu poprzez modyfikacje układu zawieszenia i jezdnego - z 25 ton do 28,5 tony. Pozwala to na wdrożenie pewnych modyfikacji zwiększających masę całkowitą. W celu zachowania obecnej mobilności i dzielności terenowej dotychczasowy napęd w postaci silnika wysokoprężnego Caterpillar C7 o mocy 350 KM został zastąpiony przez mocniejszy Caterpillar C9 o mocy 450 KM. Dodatkowo zmodernizowano instalacje elektryczne i wprowadzono kilka innych modyfikacji.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Kangorek
czwartek, 18 czerwca 2020, 11:32

Inwazja DGLS trwa Sa wszędzie poza Thales,Australia od ktorego skopiowali przyczepke 2.5 ,tony

Szarik
czwartek, 18 czerwca 2020, 09:43

USA ponad 20 lat temu wybrały Strykera na swój KTO ponieważ potrzebny był im względnie lekki i mobilny wóz do prowadzenia "kolonialnych" wojenek z pasterzami kóz i owiec. Amerykanom wydawało się ,że mobilne i sieciocentryczne jednostki , uzbrojone w lekkie KTO poradzą sobie z każdym przeciwnikiem. Obecnie jednak w dobie możliwych konfliktów symetrycznych z Chinami i Rosją , nawet zmodernizowany Stryker jest przeżytkiem , ze względu na małą odporność balistyczną pancerza jak i niską nośność zawieszenia , słabe uzbrojenie jak i brak rezerwy nośności podwozia na ASOP. Firmy z USA będą brały udział w produkcji izraelskiego EITANA , który wkrótce będzie najlepszym KTO na świecie , ze względu na mocne opancerzenie , ASOP i uzbrojenie. USA mogłyby wspólnie z Izraelem produkować ten wóz i wykorzystywać go w siłach szybkiego reagowania. EITAN ma masę ok. 35 ton , więc 2 takie wozy może przewozić Globemaster. EITAN , ze względu na dużą nośność zawieszenia mógłby pełnić zarówno role KTO , WWO , podstawy pod haubicoarmatę 105 mm, moździerza 120 mm. Ze względu na swoją uniwersalność jest idealnym podwoziem dla różnych zastosowań.

Pim
czwartek, 18 czerwca 2020, 10:28

Masz problem z efektem skali. Etan w wojskach Izraela to około 550 sztuk. Strykerów jest około 4500 - 4900 sztuk. Po za tym należy sobie odpowiedzieć na pytanie na ile KTO to BWP? Etan to faktycznie kołowy KTO. Jednak IDF ocenie prowadzi walki w terenie zurbanizowanym i ten jest do tego projektowany. Czasy pancernego blitzkriegu dla IDF na razie się skończyły. Stąd kolejne wcielenia Merkavy, Namer, Etan. Wszystko projektowane "pod" specyfikę działań IDF. Czy to co dobre dla IDF musi być dobre dla US Army? To przecież globalna armia. Z jednej strony muszą się liczyć z pełnoskalowym konfliktem, a z drugiej strony z konfliktami asymetrycznymi, czy o charakterze policyjnym. Więc Stryker będzie jeszcze w linii i znajdzie się miejsce na jego wykorzystywanie przez lata.

Huciany
czwartek, 18 czerwca 2020, 09:39

A rosimak wersja Light BEZCENNY

Tiger
czwartek, 18 czerwca 2020, 00:34

Rosja chiny

mobilny
środa, 17 czerwca 2020, 22:58

....Szykuje się kolejny duży konflikt....ciekaw jestem kogo teraz będą nawracać....

Marek
czwartek, 18 czerwca 2020, 08:08

Do nawracania wystarczające byłyby dotychczasowe Strykery z półcalówkami i MRAPy. 30 mm XM813 do tego nie jest potrzebna. Myśmy też powinni zamówić nowe KTO, bo ich brakuje. Tyle, że w wersji XP.

AciD
czwartek, 18 czerwca 2020, 06:38

Raczej szykuje się kolejna wojna kolonialna, po to wzmocnienie przed IED.

mobilnyPL
czwartek, 18 czerwca 2020, 09:42

....właśnie to miałem na myśli a być może to kolega poniżej ma rację....Home War....

Poki co to chyba tylko z niemcami
czwartek, 18 czerwca 2020, 05:09

Chyba wojna domowa ..

Tweets Defence24