Reklama

Siły zbrojne

Aktywny pancerz dla Strykerów z Izraela?

Fot. U.S. Army
Fot. U.S. Army

Jak poinformował serwis Breaking Defense, izraelski koncern Rafael prowadzi prace we współpracy z amerykańską armią w celu obniżenia masy aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP) Trophy VPS. Według informacji przekazanych przez producenta dotychczas udało się zmniejszyć masę tego systemu o prawie połowę.

Cykl prac "odciążających" Trophy VPS jest prowadzony na rzecz nieujawnionego klienta Rafaela. Jak dotąd w wyniku wymiany starszych generacji systemów elektronicznych sprzed dekady na nowoczesne i lżejsze odpowiedniki udało się uzyskać spadek wagi tego systemu o blisko 40% względem oryginalnej wersji. Równolegle U.S. Army poinformowało o przeprowadzeniu niezależnie od izraelskiego koncernu prac usprawniających armijny zestaw integracyjny do systemu Trophy i zmniejszających jego masę. Dzięki temu, jak powiedział serwisowi Breaking Defense wiceprezes Rafaela Michael Lurie, dotychczasowa łączna masa obu tych urządzeń została obniżona o połowę.

Zdaniem Rafaela pozwala to na bezproblemową integrację tego systemu z kołowym transporterem opancerzonym M1126 Stryker, który stanowi podstawowy typ tego wozu w amerykańskiej armii. To właśnie system Trophy VPS obok niemieckiego AMAP-ADS jest brany pod uwagę przy wyborze rozwiązania w zakresie aktywnego pancerza dla amerykańskich Strykerów. Wspomniane wyżej rozwiązanie oferowane przez spółkę Rheimetall ADS ma przejść cykl badań i testów pod koniec br., które zdecydują o jego ostatecznych szansach na zwycięstwo w tym postępowaniu. Z kolei inny ASOP, a konkretnie Iron Curtain produkcji amerykańskiego Artisa po odbyciu prób został ostatecznie odrzucony przez U.S. Army jako rozwiązanie kwalifikujące się do instalacji na kołowych transporterach.

image
Reklama

Jak powiedział cytowany przez Breaking Defense Michael Lurie, dla amerykańskiego transportera Trophy VPS wraz z zestawem integracyjnym ma ważyć mniej niż tonę. Masa całkowita ASOP ma istotne znaczenie w przypadku instalacji tych systemów szczególnie na lżejszych wozach bojowych takich jak kołowe transportery opancerzone. Z jednej strony dotyczy to dopuszczalnej masy całkowitej, a z drugiej także odpowiedniego rozmieszczenia sensorów systemu bez zaburzenia wyważenia i obciążenia poszczególnych części pojazdu. Paradoksalnie jednak można postawić tezę, że KTO potrzebują szczególnie aktywnej osłony ze względu na zdecydowanie większą podatność na skuteczne porażenie za pomocą granatników przeciwpancernych lub wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych ze względu na niższą odporność balistyczną niż w przypadku czołgów czy ciężkich BWP.

Wspomniane działania prowadzone są w związku z pilną potrzebą operacyjną U.S. Army, która podjęła decyzję o szybkim pozyskaniu określonej puli dostępnych na rynku systemów ASOP dla wybranych jednostek wyposaż. W przypadku Abramsów jest to system Trophy HV oferowany przez izraelskiego Rafaela (sprzęt dla około czterech brygad został już dostarczony, a jego integracja przetestowana). Pewna liczba Bradley'ów otrzyma Iron Fist od Elbit Systems. Równolegle w lutym br. Lockheed Martin otrzymał kontrakt na wykonanie integracji i prób prototypów modułowego aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) Modular Active Protection System (MAPS).

System ten ma zostać integrowany ze wszystkimi podstawowymi typami ciężkich wozów bojowych eksploatowanych obecnie przez U.S. Army, a być może także lżejszymi pojazdami jak JLTV. Będzie mieć modułową architekturę, co oznacza że elementy istniejących systemów takich jak Trophy będą mogły być z nim integrowane w zależności od potrzeb użytkownika.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama