Geopolityka
Boeingi dla VIP z wolnej ręki
Uruchomiono nowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pozyskanie tzw. średnich samolotów przewozu najważniejszych osób w państwie. Zaproszenie do negocjacji skierowane zostanie do firmy Boeing.
"Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, a zaproszenie do negocjacji skierowane zostanie do firmy The Boeing Company" - czytamy na oficjalnej stronie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Powodem uruchomienia nowego postępowania jest oczywiście odrzucenie ofert, które złożono w Inspektoracie Uzbrojenia 8 marca br. Według przedstawicieli resortu, oraz jak pisał na swoich oficjalnym profilu na Twitterze Sekretarz Stanu w MON Bartosz Kownacki, obie propozycje zawierały błędy formalno-prawne. "Nie do zaakceptowania" była również wartość prezentowanych przez Boeing i Glomex ofert, odpowiednio 3,4 mld zł oraz 2,66 mld zł.
W przypadku Boeinga podano: "oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy". Część wcześniejszego komunikatu resortu dotycząca firmy Glomex mówi: "[...] (oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy), fakt, że nie została zabezpieczona wadium, a ponadto została złożona przez podmiot niezaproszony do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex – Lufthansa Technik)".
Czytaj więcej: MON odrzucił oferty na średnie samoloty VIP
Warto zaznaczyć, że propozycje firm dotyczyły maszyn na bazie Boeinga 737-800, których według informacji resortu prawa dysponowania slotami produkcyjnymi posiada jedynie Boeing, dlatego też tylko do niego skierowano zaproszenie do negocjacji.
Z posiadanych przez Inspektorat Uzbrojenia informacji wynika, iż tylko firma The Boeing Company posiada prawa wyłączne do dysponowania slotami produkcyjnymi samolotów Boeing B737-800.
Negocjacje z koncernem mają rozpocząć się już w przyszłym tygodniu. Ich celem, jak podkreśla resort, będzie uzgodnienie ostatecznych warunków umowy, w tym także wartości kontraktu. Ministerstwo Obrony Narodowej przeznaczyło bowiem na zakup maszyn do przewozu VIP łącznie 1,7 mld zł, spoza limitu wydatków na poziomie 2% PKB, wyznaczanego przez ustawę o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych.
Pierwsza z trzech maszyn "średnich", przewidzianych do pozyskania w obecnym postępowaniu miałaby według pierwotnych planów zostać dostarczona jeszcze w tym roku. Nic więc dziwnego, że resort śpieszył się z uruchomieniem nowego postępowania. Co więcej, Bartosz Kownacki zaznaczał pod koniec 2016 roku, że postępowanie na "średnie" samoloty VIP zakończyć ma się w I kwartale 2017 roku.
Polska planuje pozyskanie trzech średnich maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie. W planach jest zakup jednego używanego oraz dwóch nowych samolotów. Pierwotnie przewidziano, że dostawa czym dostawa tego pierwszego ma się odbyć najpóźniej do 11 listopada br., natomiast nowych - do 15 listopada 2020 roku i 15 listopada 2021 roku.
Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Samoloty nowe mają zabierać nie mniej niż 65 pasażerów podróżujących w komfortowych warunkach oraz być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej. Wraz z zakupem maszyn postępowanie obejmuje: dostawy pakietu logistycznego i dokumentacji technicznej, szkolenie personelu latającego (pilotów), operatorów systemów wyposażenia specjalnego zabudowanego na samolotach nowych, personelu technicznego i pokładowego.
Czytaj więcej: Polski Gulfstream G550 zaprezentowany
sojer
Szybkie porównanie: chcieliśmy kupić 3 Boeingi 737-800 i dwa Gulfstream G550. Realnie: w 2017 będą dwa G550, a z racji reali finansowych zakupy średnich skończą się na używanym 737. Floty VIP innych europejskich krajów (o podobnej wielkości lub zamożności): Hiszpania: 2 A310-300, 5 Dassault Falcon 900, 2 Dassault Falcon 20 Czechy: 2 A319CJ, 1 Bombardier Challenger CL-604 Słowacja: 1 A319CJ, 1 Fokker 100 Belgia: A321-200, Dassault Falcon 900, 2 Embraer ERJ 145, 2 Embraer ERJ 135 Holandia: 1 Gulfstream IV, 1 Fokker 70 Grecja: Gulfstream G500 Portugalia: 2 Dassault Falcon 50, 1 Dassault Falcon 20 Węgry: brak, okazyjnie czarterują prywatne samoloty lub latają An-26 Rumunia: brak od 2010 Białoruś: 1 767-300ER, 1 737-800BBJ
TYTAN 1
Moim zdaniem jeśli polska użytkuje już produkty Airbusa w postaci C-295M to powinniśmy kupić jego samoloty ze względu na logistykę i doświadczenie w użytkowaniu samolotów tego producenta.Dobrym wyborem byłby A350-800 w odmianie VIP.
sojer
Nie. Nie szukamy samolotów szerokokadłubowych, ale biznesowych (A319CJ, 737 BBJ). Także wersja A350-800 została skasowana, więc jak już to należy rozważać tylko 787-8, ale to za duży samolot.
ekonomista
B 737 kosztuje wg cennika 110 mln $, po zwyczajowym upuście 60 - 80 mln $. Czyli około 300 mln PLN. To czego oni sobie zażyczyli? I po co przy tak drogim wyposażeniu dodatkowym w ogóle rozważać zakup używanego? Przy dwóch G550 jeden B737 w zupełności wystarczy. Można kupić kilka helikopterów, np. AW 009, tak by Pani Premier i Pan Prezydent po kraju nie latali samolotami, bo to tylko powiększa koszty.
zol
A jak ten jeden będzie w remoncie - to czym polecisz za Ocean? A jak PO dojdzie do władzy a Schetyna zabierze prezydentowi Dudzie samolot, bo mu się będzie ładnie w ogródku prezentował to co zrobi?? Dwa Tupolewy były i poprzednia ekipa robiła wszystko, aby uprzykrzyć zycie L Kaczyńskiemu i upokorzyć go. Często nie miał czym latać, i albo latał Jakiem-40, albo "dymał na piechotę" pociągiem. A tak bardziej na poważnie to 3 maszyzny to minimum - jak z okrętami: jeden lata (pływa), jeden do szkolenia i jeden (rezerwa) w remoncie. Chociaż przez większość czasu będą latać dwa, a nawet trzy ( ten trzeci - "w remoncie" będzie często służył też do szkolenia, bo symulator nigdy nie zastąpi realizmu)
Autor komentarza
Rozwiązanie jest proste: bierzemy dwa zwykle 737 za 600 mln zł, wymontowujemy siedzenia, dajemy zarobić jakiemuś meblarzowi i tapicerowi (za 100 milionów mogą zaszaleć ze skórami i mahoniami), a za zaoszczędzony miliard kupujemy 100 extra rośków dla wojsk lądowych.
muzungu
Czyli udało się przetarg uwalić ale od przyjaciół zza oceanu będzie można kupić samoloty z wolnej ręki. To całe szczęście, bo mogło coś nie pójść i trzeba by było kupić samoloty od Lufthansy.
sojer
Gdyby zaprosili Airbusa to przynajmniej nikt by nie zarzuciłby politycznej decyzji o wyborze amerykańskiego samolotu.
renio
według mnie, Airbus jest u nas "spalony"
Killimek
Dlaczego zakup jest finansowany z budżetu MON? Czyżby samoloty te woziły wojsko na poligony?
sorbi
MON zajmuje się zakupem ,bo to armia zajmuje się transportem VIP
MDx
a dlaczego nie wysłano do Airbusa?
pepe
POnieważ jest niemiecko-francuski
Podbipięta
Ujednolicenie floty bo LOT ma Boeingi...
Monia
Witam. Tak w temacie lotnictwa.Czy to prawda,że PZL Mielec sprzedał PZL M 28 do Niemiec?
pzl
Tak, 2 sztuki, czekają na odbiór
nie jestem robotem
przeplaca i oglosza to jako sukces, a skoro oglosili to nie moga sie wycofac bo co na to suweren, znowu by trzeba o spisku przeciwko polsce trajkotac ich juz nikt na swiecie nie traktuje powaznie
zdegusto
Mam cichą nadzieję że w związku z mniejszą kasą niż przewidziana kupią tylko dwa nowe średnie , pressbus sobie odpuszczą. Wydłużą leasing od lot-u . Taki klimat aktualnie , że kasę dla Amerykanów z przytupem mogą przepalić......
Jowa
Nowy 737 jak i A 320 kosztują trochę po ponad 100 000 000 USD. Skąd więc ta kosmiczna cena?
sojer
MON się śpieszy, aby nie przedłużać dzierżawy Embraerów (swego czasu umowa ratująca LOT). Zakup z wolnej ręki to jedyna opcja, aby mieć chociaż jeden używany 737 do końca roku. Opóźnianie zakupów jak w przypadku samolotów VIP, czy śmigłowców musi skończyć się przepłacaniem za błyskawiczne dostawy (chociaż G550 były tańsze, bo wzięli samoloty już w produkcji dla kogoś innego, być może się rozmyślili). Jak wiadomo BBJ2 mogą być dostarczone w 2020-2021, a 737-800 to tylko przemalowany używany samolot z pierwszą klasą zamiast salonki. Oczywiście 737-800 ma zasięg 5000 km, a nie 10 tys. km w BBJ2, ale G550 ma zasięg, aby latać na szczyty NATO, więc poradzą sobie. Nie wiem tylko jak chcą wynegocjować zejście z 3,4 mld do 1,7 mld...
Daro
Czyli za 1.7 mld zł pewnie uda się wynegocjować 1 używany, który w razie czego będzie mógł przewozić wojskowych na misję.i jeden nowy tylko dla vip
tak tak
jeden oferent przetargu to i warunki będą spektakularne. to jest geniusz negocjacyjny obecnego rządu...
krzysiek84
Program Wisła i Caracal to geniusz poprzedniego. Drzazgę w cudzym oku widzi, a belki w swoim nie...
Witek
Jakiego przetargu? Masz przeciez napisane ze to zamowienie z wolnej reki a nie przetarg.
Nowy
Trochę nie ogarniam. Wykluczamy najtanszą ofertę i rozmawiamy z najdroższym i chcemy żeby zszedł z ceną o 50%. Jakie mamy argumenty w takich negocjacjach? Kupimy 1,5 samolotu?
Max Mad
Oho nawet Antoni mówi że to nie muszą być nowe maszyny.
Zbulwersowany podatnik
Wy macie zasady, a my fundusze. My mamy przetargi, a wy konkurencje :) Polityką mi tu śmierdzi, z góry zakładam że żadnego Caracala ani Scorpene nie zakupimy bo za dużo zgryzów pomiędzy nami a Francuzami jest w ostatnim czasie. W zasadzie to i dobrze, zawsze przyda się silniejszemu taki "plaskacz" na otrzeźwienie.
Jaś
Z niemcami też przestaliśmy się lubić.
Max Mad
Akurat to że nie kupimy Scorpene to świetna wiadomość.
olo
Co wy piszecie będzie cena pomiędzy tymi dwoma ale pewny zarobek dla USA. W innym wypadku z wolnej ręki kupiliby poprzez Niemcy albo od razu ich ogłosili zwycięzcami.
AdamP
Macierewicz może i wyda cały budżet na modernizację, ale trudno będzie nawać to sukcesem, jak się okaże ile przepłacamy...
adewa
takie postepowanie świadczy o amatorszczyźnie w prowadzeniu negocjacji
podatnik
Ciekawa strategia negocjacyjna....
GI
Przypomina, to krytykowane postępowanie na śmigłowce, gdzie do negocjacji został wybrany tylko jeden oferent. Tak się zastanawiam, dlaczego w przypadku zakupu samolotów dla VIP nie ma wymogu offsetu.
dwa
no to kolejna z boeinga będzie 5mld