- Wiadomości
MON odrzucił oferty na średnie samoloty VIP
Resort obrony narodowej odrzucił oferty złożone przez Boeing i Glomex na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Jak poinformował wiceminister Bartosz Kownacki, obie propozycje wpłynęły do Inspektoratu Uzbrojenia 8 marca br.

Oferty 8 marca br. w Inspektoracie Uzbrojenia MON złożyły dwie firmy - informuje Kownacki. Boeing, który koszty zamówienia oszacował na 3,4 mld złotych, oraz Glomex, który ocenił, że kontrakt wart będzie 2,66 mld złotych. Bartosz Kownacki, już 9 marca br., za pośrednictwem oficjalnego konta na Twitterze podał do wiadomości, że obie oferty zostały przez polski resort odrzucone.
Oferty złożyli: Glomex (2,66 mld PLN) i Boeing (3,4 mld PLN), po dokonaniu oceny złożonych ofert obie oferty podlegają odrzuceniu.
— Bartosz Kownacki (@KownackiBartosz) March 9, 2017
Powodem odrzucenia przez MON obu propozycji miały być "błędy formalno-prawne i ich wartość". Władze Polski przeznaczyły bowiem na maszyny 1,7 mld złotych (spoza limitu wydatków na obronę narodową wyznaczonego przez poziom 2 proc. PKB z roku poprzedniego).
Oferty zostały odrzucone ze względu na błędy formalno-prawne i ich wartość.Rada Ministrów przeznaczyła 1,7 mld PLN.
— Bartosz Kownacki (@KownackiBartosz) March 9, 2017
Zgodnie z opublikowanym na stronie resortu obrony komunikatem, obaj oferenci popełnili błędy formalno-prawne. W przypadku Boeinga podano: "oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy". Część dotycząca firmy Glomex mówi: "[...] (oferta warunkowa – ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy), fakt, że nie została zabezpieczona wadium, a ponadto została złożona przez podmiot niezaproszony do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex – Lufthansa Technik)".
Jeszcze w styczniu br. resort obrony narodowej informował, że oferty - zarówno ta złożona przez Boeing, jak i Glomex - dotyczą maszyn na bazie Boeinga 737-800, a negocjacje dotyczące ich zakupu miały rozpocząć się jeszcze w tym samym miesiącu. Używana maszyna miała zostać dostarczona do połowy listopada br., natomiast dwie pozostałe w latach 2020-2021. Były to jedyne oferty zakwalifikowane 10 stycznia br. do udziału w postępowaniu dot. dostawy średnich samolotów VIP.
W lutym Inspektorat Uzbrojenia wystosował zaproszenia do składania ofert, o czym informowano za pośrednictwem oficjalnego komunikatu. Dzisiaj okazało się, że obie zostały ostatecznie odrzucone, co może wpłynąć na plany resortu. Pod koniec 2016 roku Kownacki informował bowiem, że postępowanie na "średnie" samoloty VIP zakończyć ma się w I kwartale 2017 roku.
Polska planuje pozyskanie trzech średnich maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie. W planach jest zakup jedenej używanej oraz dwóch nowych maszyn. Przy czym dostawa tej pierwszej ma się odbyć najpóźniej do 11 listopada br., natomiast nowych - do 15 listopada 2020 roku i 15 listopada 2012 roku.
Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Samoloty nowe mają zabierać nie mniej niż 65 pasażerów podróżujących w komfortowych warunkach oraz być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej. Wraz z zakupem maszyn postępowanie obejmuje: dostawy pakietu logistycznego i dokumentacji technicznej, szkolenie personelu latającego (pilotów), operatorów systemów wyposażenia specjalnego zabudowanego na samolotach nowych, personelu technicznego i pokładowego.
Czytaj więcej: Polski Gulfstream G550 zaprezentowany
Resort podpisał w ubiegłym roku umowę na zakup dwóch samolotów "małych" Gulfstream G550. Odbyła się także prezentacja przed delegacją polskiego MON. Pierwsze dostawy mają się odbyć, zgodnie z założeniami resortu obrony, w połowie tego roku. Następnie przeprowadzony zostanie jeszcze "trening praktyczny pilotów", jeszcze w tym roku maszyny G550 osiągną zdolność operacyjną. Za transport najważniejszych osób w państwie mają odpowiadać piloci, którzy "mają doświadczenie chociażby na takich samolotach transportowych" jak C-295M. Będą oni stacjonować w bazie lotnictwa transportowego na Okęciu.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu