Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brytyjskie kadłuby dla samolotów F-35

fot. BAE Systems
fot. BAE Systems

Zakłady lotnicze koncernu BAE Systems w Samlesbury w Lancashire zakończyły budowę 250. kadłuba do samolotu F-35 Lightning II. W ten sposób Brytyjczycy po raz kolejny dowiedli, że aktywnie uczestniczą w programie budowy najnowszego samolotu piątej generacji.

Koncern BAE Systems zatrudnia w zakładach Samlesbury w sumie około 1500 osób dedykowanych do prac nad programem F-35. Pracują oni przede wszystkim na zintegrowanej linii produkcyjnej, na której wytwarza się kadłuby oraz pionowe i poziome stateczniki dla każdego samolotu F-35 Lightning II. Poszczególne kadłuby po wyprodukowaniu przechodzą rygorystyczne testy i są wysyłane do zakładu montażowego koncernu Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. Dopiero tam następuje jego integracja z resztą samolotu.

Jon Evans, dyrektor produkcji F-35 Lightning II w BAE Systems, podkreśla: „zakończenie produkcji 250. kadłuba F-35 Lightning II pokazuje postęp, jakiego dokonaliśmy i podkreśla nasze możliwości uczestniczenia w programie. Każda wyprodukowana przez nas część przynosi nie tylko korzyści firmie i pracownikom, ale również pomaga stworzyć pracę dla 500 przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii, wchodzących w skład łańcucha dostaw”.

To właśnie z tego powodu zakład montażowy w Samlesbury jest obecnie rozbudowywany i zyska 4,500m² dodatkowej powierzchni. Prace mają zostać ukończone w styczniu 2017 roku i pozwolą na produkowanie 160 kadłubów rocznie (co oznacza zwiększenie produkcji wobec obecnego poziomu o ponad 150 proc.). Powiększona zostanie m.in. lakiernia oraz montownia podzespołów.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. ekonomista

    Polska też powinna DOŁĄCZYĆ do jakiegoś programu budowy myśliwca: dziś do rozważenia jest Gripen i brytyjsko-niemiecko-(polski?) następca Tornado.

    1. Rzeszowiak

      W Rzeszowie robi się kilka podzespołów do F15,16,22 i 35