Siły zbrojne
Pierwszy lot nowego tankowca US Air Force
Drugi prototyp nowego tankowca amerykańskich sił powietrznych Boeing KC-46A Pegasus odbył swój pierwszy lot. To zarazem pierwszy samolot w docelowej konfiguracji, wyposażony w instalację paliwową. Producent ma dostarczyć 179 KC-46A, które znacznie odmłodzą flotę amerykańskich tankowców, której trzon stanowią ponad 50-letnie KC-135 i 30-letnie KC-10.
Drugi prototyp nowego tankowca amerykańskich sił powietrznych Boeing KC-46A Pegasus odbył swój pierwszy lot z lotniska Paine Field w Everett w stanie Waszyngton. Kilka godzin później samolot wylądował na lotnisku Boeing Field (oficjalnie: King County International Airport) w Seattle.
Prototyp oznaczony EMD-2 jest pierwszym samolotem typu KC-46A w docelowej konfiguracji, wyposażonym w pełną instalację paliwową. Testy przetaczania paliwa mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Zgodnie z kontraktem pierwsze 18 operacyjnych pegasusów ma trafić do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych do sierpnia 2017 roku. Koszt jednego nowego tankowca w roku budżetowym 2015 wynosi 188,5 mln. dolarów.
Na mocy decyzji z lutego 2011 roku, Boeing wygrał program KC-X pokonując w powtórzonym postępowaniu pierwotnego zwycięzcę z 2008 roku, czyli samolot EADS/Northrop Grumman KC-45A bazujący na cywilnym Airbusie A330-200. Docelowo firma ma dostarczyć do 2027 roku 179 maszyn KC-46A, opartych konstrukcyjnie na cywilnym Boeingu 767-2C. Pozwoli to znacznie odmłodzić flotę amerykańskich tankowców. Średnia wieku obecnie używanych maszyn KC-135 wynosi aż 53 lata, natomiast nowsze KC-10 produkowane były w latach 80. XX wieku i mają już za sobą ok. 30 lat służby.
Zgodnie z komunikatem amerykańskich sił powietrznych, na pierwsze miejsce stacjonowania nowych tankowców rozważane są cztery bazy: Tinker w stanie Oklahoma, Seymour-Johnson w Północnej Karolinie, Westover w Massachusetts i Grissom w Indianie
(AH)
Luke
Czymam kciuki zato zeby Polska kupila 2-4 sztuki i 100 nowych multi role fighters!
polski podatnik
Tego chłamu KC-46? W uczciwym przetargu przegrał z Airbusem, który przez wojskowych został uznany za lepszy. Potem Boeing uruchomił lobbystów, którzy unieważnili przetarg i Boeing nowy "wygrał" dzięki cenie. Tyle że tej ceny ani terminów nie potrafi dotrzymać, finalny produkt jest od Airbusa droższy i gorszy. Tylko tak skorumpowane państwa na pasku USA jak Korea czy Polska (na ch... nam latające cysterny?) wyrażają zainteresowanie KC-46. W przeciwieństwie do KC-46, który dopiero będzie, Airbus A330MRTT już lata i trafia do Australii, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratów, Singapuru, Arabii Saudyjskiej, Francji, a być może Indii, Kataru, Hiszpanii, Belgii, Holandii. Niech Bozia broni Polskę przed amerykańską agenturą stręczącą nam i ten amerykański kosztowny bubel. Airbus A330MRTT jest lepszy pod każdym względem i można za niego dostać PRAWDZIWY offset, co w przypadku produktów z USA jest niemożliwe.