Reklama
  • Wiadomości

Amerykanie wycofali ze służby 2/3 polskich samolotów M28 Skytruck

Jedenaście z używanych przez amerykańskie Air Force Special Operations Command samolotów PZL M28 Skytruck (noszących w USA oznaczenia C-145A) zostało wycofanych ze służby czynnej. Maszyny trafią na składowisko Davis-Monthan w stanie Arizona. W jednostce USAF pozostanie jedynie 5 Skytrucków. 

C-145A czyli polski PZL M28 Skytruck w służbie amerykańskiej - fot. USAF
C-145A czyli polski PZL M28 Skytruck w służbie amerykańskiej - fot. USAF

Informacja została ujawniona w związku ze zmianami organizacyjnymi w eksploatującej dotąd samoloty z PZL-Mielec 919th Special Operations Aircraft Maintenance Squadron (919 SOAMXS), która w przyszłym roku zacznie eksploatować większe od C-145A maszyny typu Dornier C-146 Wolfhound. Szkolenie na nowym typie samolotów ma rozpocząć się w listopadzie.

Przekazywanie Skytrucków do składowiska Davis-Monthan rozpoczęło się już w maju i potrwa do końca sierpnia. W jednostce pozostanie jedynie 5 maszyn, które będą wykorzystywane przede wszystkim do szkolenia załóg i podtrzymania zdolności do operacji na tym typie samolotów. Co ciekawe, C-145A zostały zredukowane zaledwie dwa lata po reorganizacji jednostki, która je eksploatowała i przeniesieniu z bazy lotniczej Cannon w Nowym Meksyku do bazy Duke na Florydzie.

Samoloty M28 Skytruck trafiły do amerykańskich jednostek w latach 2009-2013, w liczbie 16 sztuk, ale pojedynczy egzemplarz został dostarczony do USA już w 2004 roku. Warto jednak zaznaczyć, że początkowo, w ramach offsetu za zakup przez Polskę F-16, USA zobowiązało się zakupić 100 samolotów M28. Liczbę tą zredukowano szybko do 40, a wreszcie do 16, plus jeden zakupiony w celach promocyjnych. Jedna maszyna została utracona podczas działań w Afganistanie w grudniu 2011 roku w wyniku wypadku podczas lądowania.

Ze względu na zdolność krótkiego startu i lądowania na nieutwardzonych lądowiskach maszyny z PZL-Mielec dobrze sprawdzały się na misjach zagranicznych, takich jak Irak czy Afganistan. Były też wykorzystywane do szkolenia zagranicznych żołnierzy w zakresie zrzutów spadochronowych i podobnych zadań. Najprawdopodobniej wycofanie większości Skytrucków z czynnej służby łączy się bezpośrednio z zakończeniem misji zagranicznych w Afganistanie i Iraku oraz potrzebą ograniczenia kosztów i reorganizacji jednostek. 

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama