Reklama
  • Wiadomości

Żart który stanie się faktem? Leopardy 2 z pancerzem reaktywnym [KOMENTARZ]

Do Ukrainy w ostatnich dniach przybyły długo wyczekiwane Leopardy 2 przekazane jej w ramach międzynarodowej koalicji. Na długo przed podjęciem decyzji o wysłaniu ich do walk z Rosjanami powstał już symboliczny obraz tego pojazdu obłożonego kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1. Czy zatem „mem” stanie się faktem?

Leopard 2A4 (zdjęcie poglądowe)
Leopard 2A4 (zdjęcie poglądowe)
Autor. Kennyannydenny/Wikipedia
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Ukraińcy i ich podejście do nakładania pancerza reaktywnego Kontakt-1 (często z wkładem w postaci ukraińskiego Noża) stało się już procesem "memicznym", który dorobił się wielu potencjalnych wizualizacji. Powstało już wiele prac graficznych, na których próbowano ukazać (często w ramach zwykłego rozbawienia odbiorcy) zachodnie konstrukcje pancerne po obłożeniu ich właśnie pancerzem ERA. W dzień poprzedzający pisanie tego artykułu pojawiło się zdjęcie, na którym widać właśnie proces implementacji wspomnianej osłony reaktywnej na Leopardzie 2. Widzimy już nałożone kostki na przedni pancerz kadłuba oraz przygotowanie pod podobne prace na przedzie wieży. Zdjęcie bardzo szybko obiegło media społecznościowe, stając się zaczątkiem zapewne przez wielu (w tym autora) długo wyczekiwanego przez obserwatorów procesu. Jednak rzeczywistość okazała się inna.

Zobacz też

Według użytkownika, który jako pierwszy udostępnił to zdjęcie, ma ono być jedynie żartem. Nie oznacza to jednak, że tego typu zabiegi nie wystąpią w przyszłości. W mediach pojawiła się kwestia pozwoleń na tego typu działania, ponieważ w normalnych warunkach takie dopancerzenie wymagałoby pozwolenia producenta. Między innymi to był powód czemu polskie Leopardy 2, nigdy nie otrzymały rodzimej ERAWY, co było brane pod uwagę, podczas rozważania jak będzie wyglądał Leopard 2PL. Ukraińcy najpewniej obędą się bez tego pozwolenia i rozpoczną proces montażu pancerza ERA na otrzymywanych czołgach. Będzie to jednak rodzić swoje konsekwencje na wielu płaszczyznach, których część zostanie tutaj przytoczona.

Reklama

Zacznijmy od ochrony wozu, jeżeli mówimy o pancerzu przednim, jest ona niewystarczająca wobec niektórych  typów czołgowej amunicji przeciwpancernej, używanej przez Rosjan lub ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych Kornet. Jednak liczba spodziewanych nowoczesnych efektorów ppanc. w rosyjskich działaniach dotychczas była na niskim poziomie, stosowano częściej pociski starszego typu, które miałyby duże trudności z przebiciem przedniego pancerza Leoparda 2. Gorzej w przypadku burt kadłuba czy wieży, tutaj poziom ochrony jak w większości czołgów jest zbyt mały, by przeciwstawić się efektorom nawet starszego typu. Zamontowanie w tych miejscach kostek ERA na odpowiednio wytrzymałych stelażach znacząco zwiększyłoby odporność czołgu na starszego typu głowice kumulacyjne. Podobnie byłoby w przypadku przedniego pancerza wozu. Konieczne jednak byłoby rozmieszczenie go w sposób należyty, aby podczas wybuchu nie niszczył on innych podzespołów.

Zobacz też

Instalacja pancerza dodatkowego to oczywiście wzrost masy czołgu, najpewniej od kilkuset kilogramów do około 1,5 tony w zależności od ilości użytych kostek. O ile silnik napędzający go w tym wypadku poradzi sobie z tym zwiększeniem wagi, o tyle mogą wystąpić problemy z zawieszeniem. Nie wiemy jak dodatkowa, przykładowo, tona masy, wpłynęłaby na układ jezdny czy poszczególne podzespoły w krótkiej skali czasowej względem standardowego czasu służby. Równie dobrze może to być dopuszczalny zapas masy, który nie zaowocuje zwiększeniem usterek, a przynajmniej będzie to w skali akceptowalnej dla Ukraińców. Tutaj można odwołać się ponownie do programu Leopard 2PL, gdzie wykazano problemy w tej kwestii po dopancerzeniu czołgu, kiedy to masa wzrosła o około 4 tony. W połączeniu z brakiem remontu generalnego wozu rodziło to wiele awarii, które wymusiły regenerację podzespołów i zmiany w nich. Tutaj jednak mowa nie o 4 tonach, tylko o ponad połowie mniej.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Zatem czy czeka nas Leopard 2 obłożony kostkami ERA? Najpewniej tak, czy jest to dobre rozwiązanie? Jak zawsze zależy, wojny rządzą się swoimi prawami, a każdy żołnierz będzie chciał chronić jak najlepiej swoje życie. W zależności od użytej ilości pancerza dodatkowego konsekwencje dla pojazdu będą zróżnicowane. W dłuższej perspektywie tego typu modyfikacje pewnie byłyby odczuwalne przy zużywaniu podzespołów układu jezdnego, może większej awaryjności. Dla Ukraińców jednak liczą się najbliższe miesiące, więc raczej o tego typu kwestie nie martwią się aż tak jak niektórzy komentatorzy. Efekty poznamy zapewne w najbliższym czasie, obserwując czy dodatkowa masa była czymś mocno odczuwalnym, czy tylko założeniem, które tym razem (na szczęście dla Ukraińców) się nie sprawdziło.

Zobacz też

Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 roku, jako kolejny wariant Leoparda 2, będący ostatnią jego wersją wdrożoną w czasie Zimnej Wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh120 L/44 kal. 120 mm z jednostką ogniową wynoszącą 42 naboje. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm, identyczny został umieszczony na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Pozwala to na rozpędzenie czołgu do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h w czasie przemieszczania się w tył. Do tej wersji docelowo modernizowano wszystkie wcześniejsze wersje Leoparda 2 (A0-A3).

Reklama

Zobacz też

Reklama
Leopard 2NO (zdjęcie poglądowe).
Leopard 2NO (zdjęcie poglądowe).
Autor. Norweskie Siły Zbrojne
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama