Wojna na Ukrainie
Żart który stanie się faktem? Leopardy 2 z pancerzem reaktywnym [KOMENTARZ]
Do Ukrainy w ostatnich dniach przybyły długo wyczekiwane Leopardy 2 przekazane jej w ramach międzynarodowej koalicji. Na długo przed podjęciem decyzji o wysłaniu ich do walk z Rosjanami powstał już symboliczny obraz tego pojazdu obłożonego kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1. Czy zatem „mem” stanie się faktem?
Ukraińcy i ich podejście do nakładania pancerza reaktywnego Kontakt-1 (często z wkładem w postaci ukraińskiego Noża) stało się już procesem "memicznym", który dorobił się wielu potencjalnych wizualizacji. Powstało już wiele prac graficznych, na których próbowano ukazać (często w ramach zwykłego rozbawienia odbiorcy) zachodnie konstrukcje pancerne po obłożeniu ich właśnie pancerzem ERA. W dzień poprzedzający pisanie tego artykułu pojawiło się zdjęcie, na którym widać właśnie proces implementacji wspomnianej osłony reaktywnej na Leopardzie 2. Widzimy już nałożone kostki na przedni pancerz kadłuba oraz przygotowanie pod podobne prace na przedzie wieży. Zdjęcie bardzo szybko obiegło media społecznościowe, stając się zaczątkiem zapewne przez wielu (w tym autora) długo wyczekiwanego przez obserwatorów procesu. Jednak rzeczywistość okazała się inna.
Czytaj też
Leopard 2A4 in Ukrainian service equipped with additional Kontakt ERA bricks. pic.twitter.com/rtltImrz32
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) March 29, 2023
Według użytkownika, który jako pierwszy udostępnił to zdjęcie, ma ono być jedynie żartem. Nie oznacza to jednak, że tego typu zabiegi nie wystąpią w przyszłości. W mediach pojawiła się kwestia pozwoleń na tego typu działania, ponieważ w normalnych warunkach takie dopancerzenie wymagałoby pozwolenia producenta. Między innymi to był powód czemu polskie Leopardy 2, nigdy nie otrzymały rodzimej ERAWY, co było brane pod uwagę, podczas rozważania jak będzie wyglądał Leopard 2PL. Ukraińcy najpewniej obędą się bez tego pozwolenia i rozpoczną proces montażu pancerza ERA na otrzymywanych czołgach. Będzie to jednak rodzić swoje konsekwencje na wielu płaszczyznach, których część zostanie tutaj przytoczona.
Zacznijmy od ochrony wozu, jeżeli mówimy o pancerzu przednim, jest ona niewystarczająca wobec niektórych typów czołgowej amunicji przeciwpancernej, używanej przez Rosjan lub ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych Kornet. Jednak liczba spodziewanych nowoczesnych efektorów ppanc. w rosyjskich działaniach dotychczas była na niskim poziomie, stosowano częściej pociski starszego typu, które miałyby duże trudności z przebiciem przedniego pancerza Leoparda 2. Gorzej w przypadku burt kadłuba czy wieży, tutaj poziom ochrony jak w większości czołgów jest zbyt mały, by przeciwstawić się efektorom nawet starszego typu. Zamontowanie w tych miejscach kostek ERA na odpowiednio wytrzymałych stelażach znacząco zwiększyłoby odporność czołgu na starszego typu głowice kumulacyjne. Podobnie byłoby w przypadku przedniego pancerza wozu. Konieczne jednak byłoby rozmieszczenie go w sposób należyty, aby podczas wybuchu nie niszczył on innych podzespołów.
Czytaj też
Instalacja pancerza dodatkowego to oczywiście wzrost masy czołgu, najpewniej od kilkuset kilogramów do około 1,5 tony w zależności od ilości użytych kostek. O ile silnik napędzający go w tym wypadku poradzi sobie z tym zwiększeniem wagi, o tyle mogą wystąpić problemy z zawieszeniem. Nie wiemy jak dodatkowa, przykładowo, tona masy, wpłynęłaby na układ jezdny czy poszczególne podzespoły w krótkiej skali czasowej względem standardowego czasu służby. Równie dobrze może to być dopuszczalny zapas masy, który nie zaowocuje zwiększeniem usterek, a przynajmniej będzie to w skali akceptowalnej dla Ukraińców. Tutaj można odwołać się ponownie do programu Leopard 2PL, gdzie wykazano problemy w tej kwestii po dopancerzeniu czołgu, kiedy to masa wzrosła o około 4 tony. W połączeniu z brakiem remontu generalnego wozu rodziło to wiele awarii, które wymusiły regenerację podzespołów i zmiany w nich. Tutaj jednak mowa nie o 4 tonach, tylko o ponad połowie mniej.
Czytaj też
Zatem czy czeka nas Leopard 2 obłożony kostkami ERA? Najpewniej tak, czy jest to dobre rozwiązanie? Jak zawsze zależy, wojny rządzą się swoimi prawami, a każdy żołnierz będzie chciał chronić jak najlepiej swoje życie. W zależności od użytej ilości pancerza dodatkowego konsekwencje dla pojazdu będą zróżnicowane. W dłuższej perspektywie tego typu modyfikacje pewnie byłyby odczuwalne przy zużywaniu podzespołów układu jezdnego, może większej awaryjności. Dla Ukraińców jednak liczą się najbliższe miesiące, więc raczej o tego typu kwestie nie martwią się aż tak jak niektórzy komentatorzy. Efekty poznamy zapewne w najbliższym czasie, obserwując czy dodatkowa masa była czymś mocno odczuwalnym, czy tylko założeniem, które tym razem (na szczęście dla Ukraińców) się nie sprawdziło.
Czytaj też
Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 roku, jako kolejny wariant Leoparda 2, będący ostatnią jego wersją wdrożoną w czasie Zimnej Wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh120 L/44 kal. 120 mm z jednostką ogniową wynoszącą 42 naboje. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm, identyczny został umieszczony na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Pozwala to na rozpędzenie czołgu do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h w czasie przemieszczania się w tył. Do tej wersji docelowo modernizowano wszystkie wcześniejsze wersje Leoparda 2 (A0-A3).
kaczkodan
Propozycje dopancerzania A4 nigdy nie były żartem - zazwyczaj lepiej być żywym jak martwym.
Alibi
Po co nam leopardy jak Niemcy nie zgadzają się na ich modernizacje.
bc
Śmiać się mogą tylko niedoinformowani. Większość Leopardów 2A4 miała fabrycznie montowane wkłady pancerza typu C co odpowiada ochronie bardzo zbliżonej do T72...a czołg jest jednak większy. Leopardy 2A5/A6 miały montowane fabrycznie trochę lepsze wkłady pancerza typu D w wieży(plus dodatkowe kliny pancerza reaktywnego) lecz w kadłubie dalej typ C. Bodajże dopiero Leopardy 2A7 mają fabrycznie lepszy pancerz(oraz niektóre wersje eksportowe Hszpańskie/Szwedzkie itp.). To czym wygrywa Leopard to "armata" i "napęd" a niekoniecznie pancerz. Ukraińskie Leopardy A4 oprócz pancerza reaktywnego dobrze by dostały modernizacje zawieszenia armaty by móc strzelać nowszą amunicją DM53, system wykrywania namierzania laserem np. OBRA i Polską amunicję odłamkowo burzącą 120mm(oryginalnie do Leopardów takiego typu nie produkowano, tylko podkalibrową i kumulacyjną).
wert
A4 to kompozycja B, kompozycja D to aktualnie szczyt stosowany w A7. Kadłub jest NIEZMIENNY, od A6 HEL wzmacniano wanny kadłuba bo Grecy dołozyli pancerza i zawieszenie mówiło:out., pękał kadłub i wyłamywały się drążki. Prototypowy AV był dobrym deklem z zapasem, odchudzanie do A4 zrobiło z dobrego dekla szrot. KMW czy RLS NIE robią Leo, kadłuby i wieże produkuje METKA w Grecji, gebelsy robią montaż końcowy i odpowiednio kasują kienta
bc
wert, Kompozycję B miały pierwsze serie Leo2A4, od 1988 montowali już fabrycznie nowy standard kompozycję C a na ostatnich sztukach A4 ponoć nawet kompozycję D. Kadłub A7V jest całkiem nowy bo utyło mu się do masy M1A2SepV3 praktycznie.
wert
bc@ nowe podwozia to jak na razie tylko Leo 2A7A1. To te 18 szt na kontrakcie KMW z 2021 przeznaczone do montażu Trophy. Cała reszta to moderki polegające TYLKO na wymianie wkładów pancerza specjalnego. Od Leo 2A6 Hel zaczęto wzmacniać burty z powodu BRAKU rezerwy nośności. Brak rezerwy nośności spoawodowany był próbą dostosowania do wymogów jankesów. AV "odchudzono" tylko na burtach bodajże o 10mm. Nasze PL też wymagaja wzmocnienia gniazd drążków. Poziom ochrony kadłuba A4 i A7 różnie sie TYLKO wkładami. Abrams dla przykładu był parę razy dopancerzany np dostał dodatkowe płyty, na froncie bodajże 50mm. To że Leo "utył" do masy Abramsa oznacza że dalej ma 1.5 tony mniej pancerza spowodowanej lżejszą turbiną
Pablo
Dobrze kombinują . Leopardy w Syrii padały jak muchy . Z przodu mają magazyn amunicji.... . Nie jest to za szczęśliwa konstrukcja moim zdaniem. Nasze wersję pl też kadłub mają z bani opancerzony powinniśmy coś tam doczepiać swojego jak i po bokach na całej długości. Z RPG przeważnie wali się w bok pojazdu w miastach czy przy zasadzkach. Ta nasza modernizacja taka na sztukę jest trochę. Abtamsy dostaliśmy z dobrym panerzem bo amerykańskie to nam go wymienia na gorszy:) mam nadzieję że w K2 lepiej to będzie wyglądać. Jeśli ktoś to czyta kto ma moc sprawczą to proszę jak najszybciej wprowadzić system aktywnej obrony ! Wiem że u nas były badania nad tym więc obecnie jest idealny moment by to zrobić. Tak to byle jaka prawie rakietka rozwali czołg za grube miliony
Chyżwar
Fotografia, którą widziałem nie pochodziła z mediów społecznościowych, choć nie wykluczam, że portal militarny, biorąc to zdjęcie za dobrą monetę właśnie ją wykorzystał. Podobnie jak autor artykułu uważam, że Ukraińcy prędzej czy później nie patrząc na konsekwencje szybszego zużycia zawieszenia obłożą takim pancerzem Leosie. Co więcej w wojennych warunkach, gdzie liczy się życie każdego żołnierza musieliby chyba zwariować, żeby liczyć się ze zgodą producenta. Nie sądzę jednak, żeby zastosowali Kontakt-1 ponieważ mają własny, który jest lepszy.
Kobuz
Ta mają w teorii. Oni K-1 muszą w Czechach zamawiać a ty myślisz że Nóż są w stanie produkować?
Davien3
Kobuz no popatrz nie dośc że sa w stanie produkowac Noz/Duplet to sa to ERA lepsze od Kontakt-5/Relikt:))
Chyżwar
@Kobuz W Czechach zamawiali tylko materiał wybuchowy zdaje mi się. Poza tym u nas mogą zamówić ERAWĘ. Wypada lepiej od ichniego Noża i dlatego właśnie Twarde go dostały.
kimeR
W powietrzu lezy pytanie, dlaczego polsko-niemieckie Leop2 nie byly i niesa wyposazone w nowoczesna lekka polska ERA pangolin i efektywnie ograniczajac dominujace zagrozenia przewaznie topdown, jak drony i rakiety pp.?Bo moze taka koncepcja dominowalaby nad najnowszymi czolgami K2? Apropo dodatkowa masa panie redaktor, jaki to problem dla dzisiejszych inzynierow skonstruowac system szybkiego montazu-demontazu dodatkowego pancerza? Dobrze ze Ukraincy niezadaja takich marginalnych pytan o kosmetyczne procedury i pokazuja inicjatywe.
Chyżwar
Po pierwsze Pangolin nie przeszedł jeszcze wszystkich testów. Po drugie do tego, żeby Leo2PL go dostał konieczna jest zgoda producenta czołgu. Po trzecie koncepcja nie dominowałby nad nowymi K2 choćby tylko dlatego, że zawieszenie hydropneumatyczne pozwala na więcej. Po czwarte Ukraińcy mają u siebie wojnę i dlatego mają w nosie, że coś tam jest improwizowane albo zużyje się znacznie szybciej. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia M4 pochodzące z ostatniej wojny żeby uświadomić sobie w czym rzecz. Po piąte dla inżynierów system montażu to jest żadna sprawa. Stosowano go w afgańskich rosomakach na przykład. I tu wracamy do punktu drugiego. Czyli zgody producenta czołgu.
hermanaryk
Bo pancerze reaktywne to półśrodek. Mają gorszy niż współczesne pasywne stosunek masa/skuteczność. Dzięki nim jednak można przedłużyć życie starszemu sprzętowi, zwłaszcza gdy nie ma wiele czasu i pieniędzy.
RAF
kimeR@ Przeciez napisali ci w artykule, ze dopancerzenie wymaga zgody producenta i to byl jeden z powodow dlaczego go nie otrzymaly. Cytat z artykulu: "W mediach pojawiła się kwestia pozwoleń na tego typu działania, ponieważ w normalnych warunkach takie dopancerzenie wymagałoby pozwolenia producenta. Między innymi to był powód czemu polskie Leopardy 2, nigdy nie otrzymały rodzimej ERAWY, co było brane pod uwagę, podczas rozważania jak będzie wyglądał Leopard 2PL."
SAS
To nie żart. Okazuje się, że na wojnie ważny jest pancerz, a nie pływanie i latanie herkulesem. Może dlatego, że generałowie i ich rodziny nigdy nie walczą na pierwszej linii w tych pojazdach.
Esteban
SAS jak ważna jest pływalność, a raczej jej brak przekonali się ruscy kilka miesięcy temu, jak na upartego forsowali rzekę mostem pontonowym, a Ukraińcy przywitali ich ogniem. Ok sto sztuk sprzętu strat i sporo gruz 200. Co do generalicji też się mylisz, gdyż sporo ich zginęło po ruskiej stronie na pierwszej linii.
Kobuz
Ta mają w teorii. Oni K-1 muszą w Czechach zamawiać a ty myślisz że Nóż są w stanie produkować?
Był czas_3 dekady
Słusznie prawisz. Ukraińcy radzą sobie jak mogą i bardzo dobrze. Co do Herkulesów w naszym wojsku, to czy one mają chociaż skuteczne środki samoobrony, a jeżeli już to czy wszystkie egzemplarze będące na stanie naszej armii? O ile wiem, to tylko część naszych transportowców CASA ma takie środki. Wydaje mi się, że wojsko za małą wagę przywiązuje do tego. Mylę się?
Anty 50 C-cali
szczególowa analiza dokonań niejakiego Wittmana: wykazuje znaczenie "Wzmocnienia " ochrony siedzonka kierowcy. Patrz fotka gdzie te "kostki" - blisko włazu kierowcy- z prawej strony. (nie jak w t-ciakach...). Bo w starych(?) czasach , pod Kurkiem, załoga Jego przetrwała z 6 trafień - ALE KIEROWCĘ "WYMIENIONO" - pod koniec dnia. Koszt efekt tego prawie bliskiego przełamania 3-ciej, tradycyjnej , linii obrony
DBA
Bez przesady z masą dopancerzenia. Wzrost masy czołgu 3-4% na pewno nie spowoduje problemów trwałościa układu napędowego i jezdnego. A problemy z awaryjnością polskiego PL pewnie wynikały z wcześniejszego zużycia mechanizmów.
Chyżwar
Weź pod uwagę, że czwórki, które poszły na Ukrainę to nie są "funkiel nówki nie śmigane". Ich zawieszenie to wyhuśtane już drążki skrętne. Dodatkowy pancerz jeszcze im dołoży. Ale coś za coś. Na miejscu Ukraińców bym się nie certolił. Wojna to nie poligon gdzie wskazane jest oszczędne podejście do eksploatacji czołgów. Nasze Rośki w Afganistanie jeździły z dodatkowym pancerzem mimo, że zawieszenie przez to dostawało w d... . Obecnie się tego nie praktykuje, bo i po co?
szczebelek
Te wszystkie zgody jak w każdym aspekcie życia to skutek długotrwałego pokoju... Stałość warunków sprzyja rozwojowi biurokracji i ewolucji prawa...
Jaberwak
ERA na 100% wyląduje na Lepoardach 1. Co do Leo 2. - niewiadomo.
Ma_XX
i dobrze robią - wiedzą o dostatkach i niedostatkach tego czołgu - teraz dobra taktyka i będzie OK