Reklama

Wojna na Ukrainie

Rosyjskie lotnictwo transportowe w opałach. Reanimacja 25-letniego samolotu

Ciężki samolot transportowy An-124 ma przejść prace remontowe i przelecieć ze składowiska starych maszyn do zakładów remontowych Awiastar w Uljanowskuv – poinformowały rosyjskie media. Maszyna niszczała od ćwierć wieku.

Reklama

Samolot ma przejść intensywne prace remontowe, odświeżające i , na ile to możliwe, także ograniczoną modernizację. Próba uruchomienia i włączenia do wojskowej floty transportowej ciężkiego samolotu nie dziwi biorąc pod uwagę straty rosyjskiej floty samolotów transportowych, które są dzisiaj obliczane na co najmniej 6-7 dużych samolotów Ił-76 zniszczonych i cztery uszkodzone. Stanowi to łącznie kilkanaście procent Iłów-76, najpopularniejszych transportowców wojskowych Federacji Rosyjskiej i duży odsetek całej floty transportowców lotniczych, i to nie biorąc pod uwagę zużycia eksploatacyjnego pozostałej jej części. Rosyjskie samoloty równie często jak w wyniku działań ukraińskich padały bowiem ofiara wypadków będących wynikiem ich ogromnego zużycia i wieku. Wiele z nich zbudowano bowiem jeszcze w latach 80.

Reklama

Najważniejsze samoloty transportowe sił zbrojnych FR to dzisiaj Ił-76, których liczba jest szacowana łącznie na początku tego roku na 128 egzemplarzy (od tego czasu dwa zostały zniszczone). Do tego dochodzi pięć ciężkich An-124 i trzy An-22. Samoloty są potrzebne do szybkiego przerzucania zaopatrzenia na wielkich obszarach Federacji co skutkuje ich zwiększonym zużyciem eksploatacyjnym.

Czytaj też

Stąd pomysł odnowienia jednego ze zmagazynowanych Anów-124. Na pierwszy rzut oka wydaje się on dobry, jednak stan maszyn trzymanych od ćwierć wieku w złych warunkach i nie używanych nie może być dobry. Nie wiadomo więc czy przedsięwzięcie to w ogóle zakończy się powodzeniem.

Reklama

Rosjanie maja plany stworzenia zupełnie nowego ciężkiego samolotu transportowego Ił-106 Słoń, jednak są to raczej marzenia ściętej głowy. Podobnie jak budowa następcy MiGa-31 czy bombowca stealth w programie PAK DA. Program budowy Słonia został kilka lat temu wstrzymany w związku i zastąpiony planem budowy w Rosji ponownie samolotów An-124. To jednak bez pomocy zakładów ukraińskich także okazało się niemożliwe.

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. Wania

    Obraz rosyjskiego przemysłu lotniczego obrazuje też projekt Ił-112. Projektowali 30 lat, wygrał przetarg i dumnie wyprodukowali prototyp. Okazało się, że konstrukcja to jedna wada. Masa tylnej części kadłuba znacząco odbiegala od zakładanej i bezpiecznej masy. Konsekwencją wady było niebezpieczne przesunięcie się środka ciężkości samolotu w przypadku jego załadunku. Aby zrównoważyć niebezpieczny wzrost masy tylnej części kadłuba, maszyna zabierala w trakcie lotu balast umieszczony w jego przedniej części. I zamiast zakładanego ładunku 5 ton, mógł przewieźć 3,5 tony, bo latał z pół tonowym balastem w przodzie kadłuba. Zakładany zasięg i objętość ładowni oczywiście też poszła sobie na spacer. Na szczescie gdy go lekko zmodyfikowali i leciał na salon lotniczy, żeby się nim pochwalić, rozbił się grzebiąc najlepszych oblatywaczy zakładów ił.

    1. Tani2

      Fighterbomber zamieścił 31 marca info o pierwszym locie tego dnia Iła-114. Samolot po trzech latach dorabotki czyli poprawek wzniòsł się w powietrze. Robią?robią i to bez naszej pomocy. Czyli zrobią? Niestety chyba tak i my jako zachòd im nic w tym temacie nie zrobimy. Możemy sobie tylko pokrytykować....

    2. Davien3

      Tani Ił-114 powstał w 1990r i wtedy miał pierwszy lot a do 2021 wyprodukowano 20 sztuk Dawno zostały też wycofane z linii pasażerskich. To zwykły samolot pasażerski a nie transportowiec. Jakies jeszcze "rewelacje"?

    3. GB

      Tani2, ten Ił-114 to ma wersję silnika, która pogrzebała Ił-112.... Wiesz ten Ił-112 to też był nowy ruski prototyp na ruskich częściach.

  2. młodygrzyb

    Bardzo ciekawa dyskusja kto ma więcej i nowocześniejszych narzędzia do atakowania innych krajów. Wiadomo kto ma, statystyki jednoznaczne. Z faktami trudno dyskutować. Wiadomo kto ma nowocześniejsze i liczniejsze narzędzia do zadawania śmierci. Tylko o czym to świadczy? Hmmm pomyśleli piewcy potęg militarnych? Po co "pokojowemu" narodowi mającemu potężna armię lotniskowce w takiej liczbie? Lotniskowce to czysto ofensywna broń. O czym świadczy budowanie potężnej skierowanej nie na obronę ale na agresje armii? O czym świadczy utrzymywanie i rozbudowywanie potężnej floty samolotów służących do przełamywania czyjeś obrony? Świadczy to o pokojowych zamiarach?

    1. Wania

      ...a to niby słabsze państwo okazało się zwykłym bandytą i napadło na sąsiada. Z tego wniosek, że szeryf musi mieć przewage nad bandytą.

    2. Rusmongol

      @ml9dy grzyb. To spójrz na to z innej strony. USA ma pkb 22 bln i 350 Mln mieszkańców. Utrzymują armię odpowiednią do swoich możliwości. Kacapy mają PKB 2 bln i utrzymują 2 armię świata. Nie mają ofensywnych lotniskowców...bo nie potrafią ich zrobić i jest to drogi sprzęt. Ale za to mają dziesiątki OP które są tak samo typową bronią ofensywną. Mają rozwinięte wojska rakietowe które też da typową bronią ofensywną co widać na UA. Zresztą historia pokazuje przez ostatnie 500 l ciągły pochód Rosji, atakowanie sąsiadów, zajmowanie terytoriów, grabież ziem. tak do dziś. Tyle razy pisałem o tym że USA ma 13 mln km2 i z 1/3 tego kupili. Alaskę od Rosji, Luizjanę od Francji i południowe tereny od Meksyku (wojna ale i kupno). A co i od kogo kupiły kacapy? A mają 17 mln km2 ziem a za ZSRR 24 mln. Wszystko zajęli, ukradli.

    3. Davien3

      młodygrzyb, Rosja nie ma lotniskowców bo ich zbudowac nie potrafi, ich jedyny Kuzniecow ma mniejsza wartość bojowa od USS Midway z 1947r Co do samolotów tak samo, nie maja bo nie są w stanie zbudować maszyn chocby zblizonych do zachodnich, w obu tych dziedzinach Chiny juz ich zostawiły daleko w tyle. Niestety zacofanie technologiczne Rosji widać na każdym kroku.

  3. Tani2

    To jest nòwka nie śmigana czyli rezerwa wojenna. Jedne firmy robią z tych samolotòw pomniki jak słynny Tu-22m inne trzymają na stojance. Kasa wròci do lewej kieszeni i zapłaci prawa kieszeń. Bo samolot zbudowali za forsę Ministerstwa Przemysłu teraz Szojgu przeleje Mandurowowi😁 Mam na kompie kilkadziesiąt fotek z Komsomolska Su-27 w częściach na paletach palety na stelażach przykrytych dachem takie szopy. Na sygnał z Moskwy w ciągu kilku dni znitują gotowy płatowiec. Takich wiat tam było więcej.... Oni to nazywają rezerwą wojenną

    1. GB

      Jest zdjęcie tego samolotu. To wrak. Skąd wezmą nowe silniki. To ukraińskie firmy je produkowały.

    2. GB

      A widziałeś rezerwę wojenna w postaci MiG-31? Parę lat temu ta rezerwą wojenna w postaci tytanowych kadłubów została sprzedana w cenie złomu, nie, nie tytanowego... Żeby reanimować jakieś samoloty to potrzeba silników, a tych ruscy produkują na tyle mało że nie mogą rozwinąć wielkoseryjnej produkcji Su-34 i Su-35.

    3. Tani2

      O GB o ile przy Su-35s bym się zgodził z tobą to przy Su-34 już nie je produkują dużo szybciej i więcej bo taśmowo. Mało tego na samoloty nakładają malowanie podczas montażu. Były fotki z wizyt oficjalnych i tam to było. Su-35s po staremu montaż gniazdowy i malowanie tylko podkładem. Ja przypomne ze u ruskich malowano kamuflaż dopiero po zakończeniu pròb producenta. Być może Su-34 potrzebują a Su-35s nie. Piszę co widziałem na fotkach. I jeszcze jedna ciekawostka na fotkach były stateczniki pionowe Su-34 w kolorze niebieskim takim jak maluje samoloty flota. Ale przyszło mi do głowy że to wcale nie muszą być samoloty dla floty. Bo pierwsze ok 30 samolotòw były malowane w kolorze bakłažana czyli czarno niebieskie więc mogą oni je tak samo malować aby uniemożliwićrozpoznanie czy samolot jest starej budowy czy nowej.

  4. bezreklam

    Bylem w Tuscon - w skadowisku amerykaskich samoltow w Arizinie. Robi wrazinie. Ale w tym przadku to raczej nie opaly - tylko logiczne wyjscie - jak to na wojnie - gdy przeciwnik to 40 krajow i 250 miladrow dolarow rocznie

    1. bezreklam

      ps w Tucon bylem w czesci bezplatnej. Czesc biletowana juz nie wchdzilem a tam jeszcze wiecej sprzetu

  5. GB

    Szczęśliwie na Zachodzie zarekwirowano bodajże 4 ruskie An-124 po 24 lutym 2022.

  6. user_1062871

    A w Lipsku stoją 3szt Antkow 124 dokładnie takich jak na zdjęciu, z linii Wołga -Dniepr i gniją od początku inwazji 😂😂 Za to z drugiej strony tegoż lotniska są te same antki z Ukrainy i oczywiście ciągle w użyciu 😁

  7. papa lebel

    No to zobaczymy, czy faktycznie "gniotsa nie łamiotsa" :)

    1. Leśny Dziadek

      Jak malowniczo i majestatycznie spadnie, to będzie piękny pokaz "gniotsa i łamiotsa" ;)

  8. Rusmongol

    @use711. B52 żeby służyć przejdą/przeszły co najmniej trzy kroki modernizacji. RMP, CONNECT, CERP. Poczytaj. I obok nich będą latać B2 i b21 raider. A co lata obok tu 160 czy szrotu tu22m? A tak ...nowy bubel su 57 🤣, i wirtualny mig 41 za pamiętającego k9mune jak i tu22m miga 31....

  9. Rusmongol

    User711. W lotnictwie USA ma obecnie kilkaset maszyn 5 generacji. A ile ma dzicz mosskiewska? USA utrzymuje b52 ale obok nich ma samoloty o generację wyżej niż cokolwiek co mają kacapskie mongoly.

  10. user_1050711

    W takim razie ci w Hameryce, to ci są dopiero w opałach! Swe B-52 planują eksploatować przez ponad 100 lat !

    1. Strusiu-73

      User w Hameryce znają pojęcie kultury technicznej.

    2. OptySceptyk

      Jest różnica między ciągłym utrzymywaniem samolotu w sprawności, a reanimacją trupa, który gnił ćwierć wieku pod chmurką. No i, nie zapominajmy o o ruskich Tu-95. To ta sama generacja co B-52.

    3. Bender

      "Samolot ma przejść intensywne prace remontowe, odświeżające i, na ile to możliwe, także ograniczoną modernizację." To było o An-124. Tymczasem B-52 dostały niedawno wzmocnienie struktury, nową awionikę, nową komunikację, nową broń, nowe silniki. Miał być też upgrade z wyposażeniem w systemy walki elektronicznej. Dobra konstrukcja, nieprzerwanie w służbie już od 69 lat i wciąż wyposażana w nowe możliwości. Widzisz różnicę?

  11. Buczacza

    Następnie an 2 następnie po 2. A potem to już z górki 1 konarmia budionnego...