Belgijska minister obrony Ludivine Dedonder ogłosiła, że pierwsze 10 transporterów opancerzonych M113, które są remontowane i modernizowane w ramach porozumienia Belgii, Holandii oraz Luksemburga jest gotowych do przekazania Ukrainie, co ma nastąpić w najbliższym czasie.
Pod koniec lipca ministrowie obrony Belgii, Luksemburga i Holandii zdecydowali o wspólnym przekazaniu Ukrainie transporterów opancerzonych M113 pochodzących z zapasów przemysłu zbrojeniowego nieokreślonego państwa. Teraz- po blisko dwóch miesiącach- ogłoszono zakończenie prac remontowych i modernizacyjnych na 10 z 40 zadeklarowanychw tej chwili pojazdów. Wśród prac, jakie są wykonywane na pojazdach, można wymienić przygotowanie na nich stanowisk strzeleckich, które będą wyposażane w uniwersalne lub wielkokalibrowe karabiny maszynowe. Dalej jednak nie jest wiadomy dokładny zakres zmian na pojazdach oraz ich koszt. Wszystkie 40 transporterów zostanie wyremontowane i zmodernizowane do końca listopada w zakładach John Cockerill Defence.
Czytaj też
Warto tutaj wspomnieć, że belgijski przemysł zbrojeniowy swego czasu wyprodukował na licencji 525 transporterów opancerzonych M113A1-B. Za ich produkcję odpowiadała obecna firma John Cockerill (wtedy Cockerill Mechanical Industries). Pojazdy te odróżniały się od zwykłych M113A1 zawieszeniem opartym o drążki skrętne przypominające te stosowane od wersji M113A2. Dzięki temu przemysł belgijski może teraz remontować kolejne M113 jakie zmierzają na Ukrainę.
Do tej pory nasz kraj przekazał Ukrainie pomoc wojskową o wartości 280 mln euro. Przykładowo belgijska obrona rozpoczęła jakiś czas temu współpracę z Holandią, Luksemburgiem i belgijskim przemysłem obronnym w zakresie renowacji i modernizacji 40 transporterów M113 (…). Dziś została ukończona pierwsza partia 10 pojazdów M113, które w najbliższej przyszłości zostaną przetransportowane na Ukrainę. Pozostałe pojazdy również będą gotowe do transportu na Ukrainę w najbliższej przyszłości
belgijska minister obrony Ludivine Dedonder
Czytaj też
M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. wieku. Wdrożono go do U.S. Army w roku 1960, jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej do czasu powstania bojowego wozu piechoty M2 Bradley. Kadłub w celu obniżeniu masy własnej został wykonany z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak od wersji M113A zamieniono go na dieslowski 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm. Obecnie jest on używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie