Reklama
  • Wiadomości

Belgia: transportery dla Ukrainy do remontu

Belgijskie przedsiębiorstwo John Cockerill będzie odpowiedzialne za remonty transporterów M113, jakie zostaną przekazane Ukrainie w ramach belgijskiego (i zapewne nie tylko) pakietu pomocy wojskowej.

Autor. John Cockerill/Facebook
Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, belgijski rząd zlecił remonty transporterów opancerzonych M113 lokalnej firmie John Cockerill. Jak widzimy na zdjęciach, wozy te są w wariancie A2. Pojazdy te zostaną dostarczone Ukrainie w ramach lipcowego pakietu pomocy, w którym Belgia zadeklarowała przekazanie łącznie 40-50 M113. Niecały tydzień później Belgia wraz z Holandią oraz Luksemburgiem zadeklarowała wspólne przekazanie tego typu pojazdów, jednak nie zostało określone czy mowa o dodatkowych wozach, czy podzieleniu kosztów napraw i wysyłki wcześniej zadeklarowanych przez Brukselę pojazdów.

„Dzięki swojej wiedzy technologicznej w dziedzinie obronności John Cockerill z dumą wspiera Belgię w jej zaangażowaniu wraz z siłami ukraińskimi" – czytamy w komunikacie prasowym belgijskiego MON-u.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Reklama

Warto tutaj wspomnieć, że belgijski przemysł zbrojeniowy swego czasu wyprodukował na licencji 525 transporterów opancerzonych M113A1-B. Za ich produkcję odpowiadała obecna firma John Cockerill (wtedy Cockerill Mechanical Industries). Pojazdy te odróżniały się od zwykłych M113A1 zawieszeniem opartym o drążki skrętne przypominające te stosowane od wersji M113A2. Dzięki temu przemysł belgijski może teraz remontować kolejne M113 jakie zmierzają na Ukrainę.

„Nasze zespoły są dumne, że mogą wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie w pracy nad tym ważnym projektem na rzecz demokracji" – powiedziała firma.

Reklama

Zobacz też

Reklama
M113A2 podczas remontów w belgijskich zakładach John Cokerill.
M113A2 podczas remontów w belgijskich zakładach John Cokerill.
Autor. John Cokerill/Facebook
Reklama

M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. wieku. Wdrożono go do U.S. Army  w roku 1960, jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej do czasu powstania bojowego wozu piechoty M2 Bradley. Kadłub w celu obniżeniu masy własnej został wykonany z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak od wersji M113A zamieniono go na dieslowski 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm. Obecnie jest on używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.

Zobacz też

Autor. John Cokerill/Facebook
Autor. John Cockerill/Facebook
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama