Reklama

Wojna na Ukrainie

Belgia: transportery dla Ukrainy do remontu

Autor. John Cockerill/Facebook

Belgijskie przedsiębiorstwo John Cockerill będzie odpowiedzialne za remonty transporterów M113, jakie zostaną przekazane Ukrainie w ramach belgijskiego (i zapewne nie tylko) pakietu pomocy wojskowej.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, belgijski rząd zlecił remonty transporterów opancerzonych M113 lokalnej firmie John Cockerill. Jak widzimy na zdjęciach, wozy te są w wariancie A2. Pojazdy te zostaną dostarczone Ukrainie w ramach lipcowego pakietu pomocy, w którym Belgia zadeklarowała przekazanie łącznie 40-50 M113. Niecały tydzień później Belgia wraz z Holandią oraz Luksemburgiem zadeklarowała wspólne przekazanie tego typu pojazdów, jednak nie zostało określone czy mowa o dodatkowych wozach, czy podzieleniu kosztów napraw i wysyłki wcześniej zadeklarowanych przez Brukselę pojazdów.

„Dzięki swojej wiedzy technologicznej w dziedzinie obronności John Cockerill z dumą wspiera Belgię w jej zaangażowaniu wraz z siłami ukraińskimi" – czytamy w komunikacie prasowym belgijskiego MON-u.

Reklama

Czytaj też

Warto tutaj wspomnieć, że belgijski przemysł zbrojeniowy swego czasu wyprodukował na licencji 525 transporterów opancerzonych M113A1-B. Za ich produkcję odpowiadała obecna firma John Cockerill (wtedy Cockerill Mechanical Industries). Pojazdy te odróżniały się od zwykłych M113A1 zawieszeniem opartym o drążki skrętne przypominające te stosowane od wersji M113A2. Dzięki temu przemysł belgijski może teraz remontować kolejne M113 jakie zmierzają na Ukrainę.

„Nasze zespoły są dumne, że mogą wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie w pracy nad tym ważnym projektem na rzecz demokracji" – powiedziała firma.

Czytaj też

M113A2 podczas remontów w belgijskich zakładach John Cokerill.
M113A2 podczas remontów w belgijskich zakładach John Cokerill.
Autor. John Cokerill/Facebook

M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. wieku. Wdrożono go do U.S. Army  w roku 1960, jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej do czasu powstania bojowego wozu piechoty M2 Bradley. Kadłub w celu obniżeniu masy własnej został wykonany z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak od wersji M113A zamieniono go na dieslowski 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm. Obecnie jest on używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.

Czytaj też

Autor. John Cokerill/Facebook
Autor. John Cockerill/Facebook
Reklama

Komentarze (1)

  1. OS-INT

    W 2008 roku Belgia wycofała z eksploatacji 64 samobieżne haubice M109A4BE, które wcześniej przeszły remonty i znajdowały się w dobrym stanie technicznym. W 2015 roku część z nich została odsprzedana belgijskiemu przedsiębiorstwu Flanders Technical Supply (FTS). Według mediów za każdą haubicę zapłacono wtedy 15.000 EUR, co wzbudziło zainteresowanie belgijskiego parlamentu. Jednak przy późniejszym wykupie od przemysłu, zażądano 10-krotnie wyższej ceny niż przy sprzedaży M109A4BE. Według Ministerstwa Obrony Belgii - pomimo tego w ubiegłym roku i tak docelowo trafiły na Ukrainę...

Reklama