Reklama

Wojna na Ukrainie

Ochotnicy wysyłają brytyjskie transportery na Ukrainę

FV433 Abbot (zdjęcie poglądowe).
FV433 Abbot (zdjęcie poglądowe).
Autor. AlfvanBeem/Wikipedia

Ukraiński ochotnik Roman Bochkala poinformował za pomocą swoich medów społecznościowych o planach dostarczenia na Ukrainę ponad 40 różnego rodzaju pojazdów opancerzonych pochodzących z brytyjskiego demobilu.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Jest to kolejny duży pakiet brytyjskich pojazdów pochodzących z tamtejszych składnic sprzętu, jaki powędruje na Ukrainę. Wśród przekazanych pojazdów ma znaleźć się m.in. brytyjska samobieżna armatohaubica FV433 Abbot kal. 105 mm, która to została wycofana z brytyjskiej armii najpóźniej w 1995 roku. Całość ma trafić na Ukrainę w przeciągu 30 dni, a zakup pojazdów miał zostać sfinansowany za środki własne. Oznacza to, że na Ukrainę pojechało/pojedzie łącznie ponad 200 pojazdów rodziny FV103/104/105/106 oraz FV430/432/433.

Czytaj też

Oprócz haubicy j wśród pokazanych pojazdów widzimy dobrze znane transportery opancerzone FV103 Spartan, FV104 Samaritanin, FV105 Sultan oraz rakietowe systemy przeciwlotnicze Stormer. Wspomniane brytyjskie pojazdy otrzymały drugie życie na Ukrainie, stając się jednym z popularniejszych środków transportu. Co więcej, są one chwalone przez ukraińskich żołnierzy z racji na swoją niezawodność oraz prostotę użytkowania. Co warte podkreślenia, mnogość typów wozów, jakie pojadą teraz na Ukrainę, pozwoli na kompletne wyposażanie jednostek w transportery opancerzone, wozy ewakuacji medycznej czy systemy obrony powietrznej co daje żołnierzom możliwość kompleksowego działania na polu walki.

Reklama

Czytaj też

FV433 Abbot to brytyjski system artyleryjski kal. 105 mm opracowany na bazie transportera opancerzonego FV430 jako następca działa samobieżnego Sexton kal. 87,6 mm. Za jego projekt oraz produkcję odpowiadało brytyjskie przedsiębiorstwo Vickers. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armatohaubica L13A1 kal. 105 mm mogąca razić cele na dystansie do 17,5 km, przy szybkostrzelności wynoszącej 6-8 pocisków na minutę. Jednostka ogniowa wynosi 40 naboi. Do samoobrony służy pojedynczy uniwersalny karabin maszynowy L4 Bren kal. 7,62 mm Załoga pojazdu chroniona jest pancerzem o grubości zaledwie 10-12 mm, zatemo dpornym jedynie na odłamki pocisków artyleryjskich czy pociski broni strzeleckiej.

Czytaj też

Jednostkę napędową Abbota stanowi silnik Rolls-Royce K60 MG4 o mocy 240 KM, pozwalający na rozpędzenie ważącego 16,5 tony pojazdu do 47 km/h. Zasięg operacyjny wozu wynosi 480 km. Wyprodukowano łącznie ponad 230 tego typu systemów artyleryjskich które znalazły się na wyposażeniu armii Wielkiej Brytanii oraz Indii, gdzie zostały zastąpione przez odpowiednio AS-90 w latach 90. XX wieku, oraz K9 Thunder.

Czytaj też

Autor. Alan Wilson/Wikipedia

FV103 Spartan to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVR-T, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.

Czytaj też

FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
Autor. Airwolfhound/ Wikipedia

FV104 Samaritan to gąsienicowy wóz ewakuacji medycznej z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów CVR-T, który został opracowany na przełomie lat 60. i 7.0 XX wieku. Wdrożono go w roku 1978. Zbudowanych ich zostało według różnych źródeł 50 lub 101 egzemplarzy. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny o mocy 190/235 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 402 km. Umożliwia transport sześciu żołnierzy na noszach. Kadłub wozu jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed amunicją strzelecką i odłamkami.

Czytaj też

FV104 Samarytanin (zdjęcie poglądowe).
FV104 Samarytanin (zdjęcie poglądowe).
Autor. Alf van Beem/Wikipedia

FV105 Sultan to wóz dowodzenia należący do rodziny pojazdów opancerzonych CVR-T. Cechuje się on zmienionym kształtem kadłuba względem większości wersji pojazdów tej rodziny. Strop pojazdu został podwyższony (podobnie jak w FV104), zapewniając więcej przestrzeni wewnątrz wozu. Tył pojazdu zaprojektowano tak, aby można go było rozszerzyć o dołączony namiot, tworząc miejsce odpraw. Do samoobrony służy karabin maszynowy L7 kal. 7,62 mm. Liczba wyprodukowanych pojazdów tego typu wynosi 291, z czego Siły Zbrojne Wielkiej Brytanii jeszcze do niedawna miały posiadać 76 w czynnej służbie.

Czytaj też

Autor. Harald Hansen/ Wikipedia
Reklama

Komentarze (1)

  1. Odyseus

    Gdzie są Patony jeszcze do tego wszystkiego , no ja się pytam gdzie??? przecież Amerykanie na pewno mają gdzieś ich jeszcze trochę na pustyni pochowanych :D

    1. mick8791

      Głąbie różnica jest taka, że Patony nie są używane od dawien dawna, a ten sprzęt z UK jeszcze niedawno był używany, a niektóre modele cały czas są w użyciu!

    2. Mama Leona

      @mick8791 Ale dlaczego od razu z grubej rury i "głąbie" ? Wyluzuj człowieku, zachęcam.

Reklama