Reklama
  • Wiadomości

Skynex oficjalnie na Ukrainie. Noworoczny pakiet niemieckiej pomocy dostarczony

Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego. Znalazły się w nim m.in. kolejne bojowe wozy piechoty Marder 1A3 oraz jeden z dwóch systemów przeciwlotniczych Skynex. Tym samym jest to oficjalne potwierdzenie jego przekazania Ukraińcom.

System obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu Skynex.
System obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu Skynex.
Autor. Rheinmetall
Reklama

Informacja o dostarczeniu nowego pakietu niemieckiej pomocy wojskowej dla Ukrainy nie byłaby niczym wyróżniającym się względem poprzednich tego typu newsów, gdyby nie fakt zamieszczenia wśród przekazanego uzbrojenia systemów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Skynex. Teoretycznie powinien on znajdować się na Ukrainie już od kwietnia zeszłego roku (według słów premiera Ukrainy Denysa Szmyhala), później pojawiały się pogłoski o tym, że jest to egzemplarz testowy, a nie ten wchodzący w skład dotychczas zapowiedzianej pomocy wojskowej. Możliwe, że Skynex wysłany wiosną był niekompletny i dopiero teraz udało się wysłać pozostałe jego elementy. Zważywszy na coraz większą intensywność prowadzonych przez Rosjan ostrzałów Ukrainy, będzie on dużym wsparciem dla broniącej się Ukrainy.

Reklama

W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:

  • 10 bojowych wozów piechoty Marder 1A3;
  • ponad 100 pocisków rakietowych do systemu przeciwlotniczego IRIS-T;
  • 2 radary obrony powietrznej TRML-4D;
  • 1 most samobieżny Biber;
  • 2 pojazdy rozminowujące WiSENT 1 MC;
  • 10 samochodów ciężarowych Zetros;
  • 3 ciągniki siodłowe HX81;
  • amunicja czołgowa kal. 120 mm do Leopardów 2A6;
  • 9080 pocisków artyleryjskich 155 mm;
  • 305 karabinków szturmowych MK 556.

Skynex to system obrony powietrznej opracowany przez niemiecką spółkę Rheinmetall Air Defence i po raz pierwszy publicznie zaprezentowany na paryskich targach Eurosatory 2016. Składa się z bezzałogowego modułu wieżowego Skyranger uzbrojonego w armatę automatyczną Oerlikon Revolver Gun Mk3 kal. 35 mm, systemu dowodzenia i kontroli z głowicą optoelektroniczną Skymaster oraz trójwymiarowej stacji radiolokacyjnej X-TAR3D. Armata z szybkostrzelnością teoretyczną 1050 strz./min. może skutecznie zwalczać szerokie spektrum celów w odległości do 4000 metrów. Z kolei radar może wykrywać cele w zależności od ich typu w odległości od 25 do 55 km. Dzięki temu system może skutecznie zwalczać niewielkie cele typu C-RAM (w tym drony, pociski manewrujące czy pociski moździerzowe), zapewniając kompleksową obronę powietrzną bardzo krótkiego zasięgu.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Skynex umożliwia integrację urządzeń radarowych różnych producentów, co podkreśla jego elastyczność dla potencjalnego klienta. System oferuje również dużą swobodę w zakresie efektorów, umożliwiając integrację wielu różnych zaawansowanych rodzajów broni przeciwlotniczej. Jedynym warunkiem jest posiadanie własnej jednostki śledzącej. Oprócz pojedynczych czujników i efektorów, istniejące systemy obrony powietrznej, takie jak rodziny Skyshield i Skyguard, mogą zostać wbudowane w nową architekturę jako jednostki ogniowe. W oddalonym centrum dowodzenia i kierowania ogniem rozpoznana sytuacja powietrzna jest przedstawiana na mapie wraz z czujnikami i efektorami rozmieszczonymi w terenie, co upraszcza przydzielanie celów dla środków obrony przeciwlotniczej podłączonych do systemu.

Zobacz też

System przeciwlotniczy Skynex.
System przeciwlotniczy Skynex.
Autor. Rheinmetall

Marder 1A3 to modernizacja niemieckiego bojowego wóz piechoty Marder 1 wdrożona pod koniec lat 80. XX wieku przez firmę Rheinmetall AG dla Bundeswehry. Uzbrojenie główne stanowi dalej armata automatyczna Rheinmetall MK 20 Rh-202 kal. 20 mm, sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Jednostka ogniowa w przypadku armaty wynosi 202 naboje, zaś do kaemu to 5000 pocisków. Do zwalczania celów ciężko opancerzonych wóz może zostać wyposażony w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych MILAN. Armata nie ma stabilizacji, jednak wóz jest wyposażony w kamerę termowizyjną.

Reklama

Pancerz wozu w tym wariancie został pogrubiony względem poprzednich wersji , zapewniając ochronę załodze przed ostrzałem amunicją podkalibrową APDS DM 43 kal. 20 mm od przodu kadłuba. Jednostkę napędową stanowi silnik MTU MB 833 Ea-500 o mocy 591 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 65 km/h. Obecnie tego typu wozy znajdują się na stanie armii takich krajów jak Niemcy, Grecja, Chile, Indonezja, Jordania i teraz Ukraina.

Zobacz też

Bojowy wóz piechoty Marder
Bojowy wóz piechoty Marder
Autor. Bundeswehr/ Christoph Loose

WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5.oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569, jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.

Reklama

Zobacz też

Reklama
WiSENT 1 MC.
WiSENT 1 MC.
Autor. FFG.
Reklama

Biber to samobieżny most rozkładany poziomo osadzony na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Łącznie wyprodukowano na potrzeby Bundeswehry 105 tego typu pojazdów. Mosty pozwolą więc w praktyce na wsparcie większości, jeśli nie wszystkich pojazdów ukraińskiej armii.

Zobacz też

Niemiecki most samobieżny Biber pozwoli na przekraczanie trudnego terenu przez większość pojazdów użytkowanych w armii ukraińskiej.
Niemiecki most samobieżny Biber pozwoli na przekraczanie trudnego terenu przez większość pojazdów użytkowanych w armii ukraińskiej.
Autor. Bundeswehr/Marco Dorow
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama