- Wiadomości
Hiszpania przekazała Ukrainie wozy ewakuacji medycznej
Hiszpania przekazała Ukrainie dwa pojazdy ewakuacji medycznej zbudowane na bazie kołowych transporterów opancerzonych BMR-600/Pegaso BMR. Za dostosowanie wozów odpowiadała lokalna firma Tecnove.

Autor. Tecnove
Przekazywane Ukrainie pojazdy miały przejść prace zwiększające ich poziom odporności na zagrożenia kinetyczne, obemujące m.in. pogrubienie pancerza kadłuba. Oprócz tego wozy otrzymały m.in. sprzęt dostarczający tlen, monitory do obserwacji funkcjonowania systemu krążeniowo-oddechowego pacjenta, defibrylator czy zapasy wyposażenia jak stazy i opatrunki. Cała inicjatywa przekazania pojazdów odbywa się w ramach hiszpańskiej pomocy humanitarnej dla Ukrainy, której wartość wyniosła dotychczas 46 mln euro. Tym samym są to już kolejne pojazdy rodziny BMR-600, jakie znajdą się na Ukrainie. Wcześniej dotarł tam egzemplarz KTO Pegaso służący do ewakuacji ludzi ze stref ogarniętych np. katastrofą naturalną, wyprodukowany e zaledwie trzech egzemplarzach.
En Herencia, Ciudad Real, he visitado las instalaciones @TECNOVESL, que ha adaptado ambulancias blindadas medicalizadas que España @AECID_es donará a Ucrania.
— José Manuel Albares (@jmalbares) January 8, 2024
España seguirá apoyando a Ucrania en su defensa de la paz y libertad tanto tiempo como sea necesario. pic.twitter.com/eKVRaHR45J
Pegaso BMR/BMR-600 to rodzina hiszpańskich kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6x6 produkowanych przez firmę Enasa (obecnie należy do koncernu Iveco) od 1979 roku. Kadłub pojazdu wykonany jest ze stopu aluminium, chroniąc załogę jedynie przed amunicją wystrzeloną z broni strzeleckiej oraz odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych. Uzbrojenie główne stanowi jeden wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm, uniwersalny MG3 kal. 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony na obrotnicy. W przypadku wariantu bojowego wozu rozpoznawczego do zwalczania celów służy armata łańcuchowa M242 Bushmaster kal. 25 mm umieszczona we wieży.
Zobacz też
Za napęd Pegaso odpowiada silnik wysokoprężny Pegaso 9157/8 o mocy 310 KM, który pozwala na rozpędzenie pojazdu ważącego 14500 kg do 103 km/h. W późniejszych modernizacjach został on wymieniony na jednostkę napędową Scania DS9 61A 24S o mocy 310 KM. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (pojazd jest w pełni amfibijny) maksymalna prędkość wynosi 10 km/h. Pojazdy rodziny Pegaso BMR/BMR-600 są obecnie wykorzystywane przez armie takich krajów jak m.in. Hiszpania, Maroko, Egipt, Peru, Arabia Saudyjska czy Meksyk.
Zobacz też

Autor. Cpl. Brian Slaght/Wikipedia
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133