Wojna na Ukrainie
Nietypowy transporter w ukrainskiej slużbie
W serwisie X pojawiło się zdjęcie niezwykle rzadkiego pojazdu opracowanego na bazie KTO Pegaso służącego do ewakuacji ludzi ze stref ogarniętych np. katastrofą naturalną, który to w niewiadomych okolicznościach znalazł się na Ukrainie. Dotychczas wyprodukowano zaledwie trzy wozy tego typu.
Nie jest wiadome, w jaki sposób pojazd ten będący sporą ciekawostką militarną trafił na Ukrainę. Z racji na to, że pierwotnie był on wykorzystywany jako pojazd ewakuacji medycznej, nie było konieczne przerabianie go do potrzeb Ukraińców. Z racji na swoją budowę (podwyższony tylny przedział) pojazd ten zapewnia znacznie większy komfort i bezpieczeństwo medykom oraz poszkodowanym w porównaniu do powszechnie wykorzystywanego w Ukrainie w tej roli przerobionego Humvee. Zmieniono jedynie malowanie z białego na typowo wojskowe, wskazujące na wykorzystywanie go przez armię ukraińską oraz zmniejszające jego widoczność. Jest to kolejna ciekawostka, jeżeli chodzi o wykorzystywane w wojnie ukraińsko-rosyjskiej pojazdy.
#Ukraine:An extremely rare 🇪🇸 vehicle in service with the Ukrainian Army- the VRAC Catastrophe Areas Recovery Vehicle based on the Pegaso BMR APC. This particular vehicle has been converted for use in the medevac role.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) September 11, 2023
In total, only about 3 vehicles are known to have been made. pic.twitter.com/ShcqsiYT20
Pegaso BMR/BMR-600 to rodzina hiszpańskich kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6x6 produkowanych przez firmę Enasa (obecnie należy do koncernu Iveco) od 1979 roku. Kadłub pojazdu wykonany jest ze stopu aluminium, chroniąc załogę jedynie przed amunicją wystrzeloną z broni strzeleckiej oraz odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych. Uzbrojenie główne stanowi jeden wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm, uniwersalny MG3 kal. 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony na obrotnicy. W przypadku wariantu bojowego wozu rozpoznawczego do zwalczania celów służy armata łańcuchowa M242 Bushmaster kal. 25 mm umieszczona we wieży.
Za napęd Pegaso odpowiada silnik wysokoprężny Pegaso 9157/8 o mocy 310 KM, który pozwala na rozpędzenie pojazdu ważącego 14500 kg do 103 km/h. W późniejszych modernizacjach został on wymieniony na jednostkę napędową Scania DS9 61A 24S o mocy 310 KM. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (pojazd jest w pełni amfibijny) maksymalna prędkość wynosi 10 km/h. Pojazdy rodziny Pegaso BMR/BMR-600 są obecnie wykorzystywane przez armie takich krajów jak m.in. Hiszpania, Maroko, Egipt, Peru, Arabia Saudyjska czy Meksyk.