Reklama

Wojna na Ukrainie

Nietypowy transporter w ukrainskiej slużbie

Pegaso BMR (zdjęcie poglądowe).
Pegaso BMR (zdjęcie poglądowe).
Autor. Cpl. Brian Slaght/Wikipedia

W serwisie X pojawiło się zdjęcie niezwykle rzadkiego pojazdu opracowanego na bazie KTO Pegaso służącego do ewakuacji ludzi ze stref ogarniętych np. katastrofą naturalną, który to w niewiadomych okolicznościach znalazł się na Ukrainie. Dotychczas wyprodukowano zaledwie trzy wozy tego typu.

Reklama

Nie jest wiadome, w jaki sposób pojazd ten będący sporą ciekawostką militarną trafił na Ukrainę. Z racji na to, że pierwotnie był on wykorzystywany jako pojazd ewakuacji medycznej, nie było konieczne przerabianie go do potrzeb Ukraińców. Z racji na swoją budowę (podwyższony tylny przedział) pojazd ten zapewnia znacznie większy komfort i bezpieczeństwo medykom oraz poszkodowanym w porównaniu do powszechnie wykorzystywanego w Ukrainie w tej roli przerobionego Humvee. Zmieniono jedynie malowanie z białego na typowo wojskowe, wskazujące na wykorzystywanie go przez armię ukraińską oraz zmniejszające jego widoczność. Jest to kolejna ciekawostka, jeżeli chodzi o wykorzystywane w wojnie ukraińsko-rosyjskiej pojazdy.

Reklama
Reklama

Pegaso BMR/BMR-600 to rodzina hiszpańskich kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6x6 produkowanych przez firmę Enasa (obecnie należy do koncernu Iveco) od 1979 roku. Kadłub pojazdu wykonany jest ze stopu aluminium, chroniąc załogę jedynie przed amunicją wystrzeloną z broni strzeleckiej oraz odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych. Uzbrojenie główne stanowi jeden wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm, uniwersalny MG3 kal. 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony na obrotnicy. W przypadku wariantu bojowego wozu rozpoznawczego do zwalczania celów służy armata łańcuchowa M242 Bushmaster kal. 25 mm umieszczona we wieży.

Za napęd Pegaso odpowiada silnik wysokoprężny Pegaso 9157/8 o mocy 310 KM, który pozwala na rozpędzenie pojazdu ważącego 14500 kg do 103 km/h. W późniejszych modernizacjach został on wymieniony na jednostkę napędową Scania DS9 61A 24S o mocy 310 KM. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (pojazd jest w pełni amfibijny) maksymalna prędkość wynosi 10 km/h. Pojazdy rodziny Pegaso BMR/BMR-600 są obecnie wykorzystywane przez armie takich krajów jak m.in. Hiszpania, Maroko, Egipt, Peru, Arabia Saudyjska czy Meksyk.

Czytaj też

Pegaso BMR (zdjęcie poglądowe).
Pegaso BMR (zdjęcie poglądowe).
Autor. TECH. SGT. HEIMER/Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze