Wojna na Ukrainie
Belgia dostarczy Ukrainie transportery opancerzone
Belgia przekaże Ukrainie gąsienicowe transportery opancerzone M113 nieokreślonego wariantu, które zakupiono z rezerwy sprzętowej nieznanego publicznie kraju, wyremontowane przez belgijskie przedsiębiorstwo Cockerill.
Jest to kolejna pomoc wojskowa od rządu belgijskiego o wartości 40 mln euro, zakładająca przekazanie 40-50 transporterów opancerzonych M113 zakupionych z rezerwy sprzętowej nieokreślonego kraju. Wcześniej jednak pojazdy zostaną wyremontowane przez belgijskie przedsiębiorstwo John Cockerill. Mają one być w niezłym stanie technicznym, zatem proces napraw nie powinien trwać zbyt długo , jednak trzeba spodziewać się, że potrwa to przynajmniej kilka/kilkanaście tygodni. Nie wiadomo jednak jaki standard przedstawiają przekazywane pojazdy.
Czytaj też
⚡️🇧🇪Belgium has approved the 15th military aid package for 🇺🇦Ukraine, - the Minister of Defense of Belgium.
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) June 16, 2023
The package provides for the transfer of M113 armored personnel carriers as soon as the enterprises of the Belgian defense industry bring them into proper condition. pic.twitter.com/jDaV61DCok
„Belgia była jednym z pierwszych krajów, które udzieliły Ukrainie pomocy wojskowej po inwazji na Rosję, niezależnie od tego, czy była to pomoc śmiercionośna, czy nie. Jak zawsze mówiłam, szukamy rozwiązań opartych na na konkretną prośbę ukraińską, z wykorzystaniem własnych zasobów obronnych i/lub we współpracy z przemysłem belgijskim.Pomoc ta jest zawsze koordynowana z naszymi krajami partnerskimi, które są częścią Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy (UDCG).Powtarzam, że wsparcie dla Ukrainy to nie rywalizacja między krajami partnerskimi, ale wynik spójnego podejścia mającego na celu jak najlepsze zaspokojenie potrzeb w terenie. Ten nowy pakiet pomocy jest całkowicie zgodny z tą logiką".- powiedziała minister obrony Belgii Ludivine Dedonder.
Czytaj też
Warto tutaj wspomnieć, że belgijski przemysł zbrojeniowy swego czasu wyprodukował na licencji 525 transporterów opancerzonych M113A1-B. Za ich produkcję odpowiadała obecna firma John Cockerill (wtedy Cockerill Mechanical Industries). Pojazdy te odróżniały się od zwykłych M113A1 zawieszeniem opartym o drążki skrętne przypominające te stosowane od wersji M113A2. Dzięki temu przemysł belgijski może teraz remontować zakupione pojazdy, co jednak nieco wydłuża proces dostawy z racji na niewielkie moce przerobowe zakładów.
Czytaj też
M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. wieku. Wdrożono go do U.S. Army w roku 1960, jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej do czasu powstania bojowego wozu piechoty M2 Bradley. Kadłub w celu obniżeniu masy własnej został wykonany z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak od wersji M113Azamieniono go na dieslowski 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm