- Wiadomości
Wielka Brytania wraca do programu kto Boxer
Wielka Brytania była jednym z państw członkowskich programu budowy ciężkiego kołowego transportera opancerzonego, rozpoczętego pod koniec XX wieku, jednak interwencja w Iraku oraz masa niepozwalająca na transport samolotem C-130 skierowały uwagę brytyjskich wojskowych w stronę innych rozwiązań (np. pojazdów typu MRAP). Obecnie jednak w Wielkiej Brytanii powraca myślenie o możliwym konflikcie symetrycznym na europejskim teatrze działań, a co za tym idzie o platformach zoptymalizowanych do działania w takich warunkach.

Program kołowego transportera opancerzonego Boxer rozpoczął się w 1999 roku w ramach współpracy Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Niestety, współpraca wkróce została zakończona - Francja ze względu na odmienne wymagania skonstruowała kołowe bwp VBCI, a Wielka Brytania wycofała się z programu. Do dzisiaj Brytyjczycy nie wyposażyli swoich wojsk w platformę kołową, na co obecnie są w końcu szanse wskutek powrotu do programu. Boxer ma szansę wejść na wyposażenie armii brytyjskiej w ramach programu platformy dla piechoty zmechanizowanej (MIV – ang. Mechanised Infantry Vehicle).

Nowa platforma weszłaby do służby obok innych obecnie używanych lub pozyskiwanych platform, takich jak modernizowane czołgi Challenger 2, modernizowane bwp Warrior i pojazdy specjalistyczne na bazie ASCOD 2. Wedle doniesień do brytyjskich wojsk może trafić nawet 700 pojazdów, najprawdopodobniej zastąpią one pojazdy takie jak gąsienicowe transportery Bulldog oraz kołowe Mastiff, Ridgeback i Wolfhound, będące obecnie podstawą wyposażenia trzech batalionów piechoty zmotoryzowanej (ang. Heavy Protected Mobility Infantry).
Do 2019 zakończyć się ma faza analityczna, w skład której wejdzie również analiza korzyści dla gospodarki związanych z możliwie największą lokalizacją produkcji. Mówi się, że zamówienie na Boxery może stworzyć nawet 1000 nowych miejsc pracy. Wedle planów pierwsze wozy mogłyby trafić do użytkownika w 2023.

Ogłoszona 31 marca decyzja należy do kontrowersyjnych, alternatywą dla powrotu do programu Boxer jest przeprowadzenie otwartego postępowania, w wyniku którego podjętoby decyzję o wyborze platformy (uczestniczeniem w konkursie zainteresowane były General Dynamics, Nexter, Patria, Lockheed Martin oraz ST Engineering). Szczególnie mocna w zakresie współpracy przemysłowej mogła być oferta General Dynamics, który dysponuje dwoma zakładami w południowej Walii, w których montowane są m.in. pojazdy Ajax na bazie platformy ASCOD 2. Brytyjczycy już raz wybrali produkowane przez General Dynamics kto Piranha V w ramach programu FRES (ang. Future Rapid Effect System), jednak do zakupu ostatecznie nie doszło.

Jeśli wybór Boxera przez Wielką Brytanię zostanie potwierdzony zamówieniem, będzie to kolejny sukces dla producenta (konsorcjum KMW i Rheinmetall). Obok uczestników programu, czyli Niemiec (403 wozów) i Holandii (200 wozów), Boxery trafiły na Litwę (88 pojazdów, wyposażenie dwóch batalionów), wybrały je też Słowenia (48 wozów z planem zakupu kolejnych 48, również docelowo dla dwóch batalionów) i Australia (211 pojazdów).
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS