Reklama
  • Wiadomości

Wielka Brytania wraca do programu kto Boxer

Wielka Brytania była jednym z państw członkowskich programu budowy ciężkiego kołowego transportera opancerzonego, rozpoczętego pod koniec XX wieku, jednak interwencja w Iraku oraz masa niepozwalająca na transport samolotem C-130 skierowały uwagę brytyjskich wojskowych w stronę innych rozwiązań (np. pojazdów typu MRAP). Obecnie jednak w Wielkiej Brytanii powraca myślenie o możliwym konflikcie symetrycznym na europejskim teatrze działań, a co za tym idzie o platformach zoptymalizowanych do działania w takich warunkach.

Demonstrator kto Boxer w wersji dla Wielkiej Brytanii w malowaniu "Union Jack" fot. A. Hładij
Demonstrator kto Boxer w wersji dla Wielkiej Brytanii w malowaniu "Union Jack" fot. A. Hładij

Program kołowego transportera opancerzonego Boxer rozpoczął się w 1999 roku w ramach współpracy Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Niestety, współpraca wkróce została zakończona - Francja ze względu na odmienne wymagania skonstruowała kołowe bwp VBCI, a Wielka Brytania wycofała się z programu. Do dzisiaj Brytyjczycy nie wyposażyli swoich wojsk w platformę kołową, na co obecnie są w końcu szanse wskutek powrotu do programu. Boxer ma szansę wejść na wyposażenie armii brytyjskiej w ramach programu platformy dla piechoty zmechanizowanej (MIV – ang. Mechanised Infantry Vehicle).

undefined
Oczekiwać można, że Boxery w pierwszej kolejności trafią na wyposażenie trzech batalionów piechoty zmotoryzowanej obecnie używających pojazdów Mastiff (na zdjęciu), Ridgeback i Wolfhound, czyli pochodnych wozu MRAP Cougar fot. Andrew Linnett/MON WB

Nowa platforma weszłaby do służby obok innych obecnie używanych lub pozyskiwanych platform, takich jak modernizowane czołgi Challenger 2, modernizowane bwp Warrior i pojazdy specjalistyczne na bazie ASCOD 2. Wedle doniesień do brytyjskich wojsk może trafić nawet 700 pojazdów, najprawdopodobniej zastąpią one pojazdy takie jak gąsienicowe transportery Bulldog oraz kołowe Mastiff, Ridgeback i Wolfhound, będące obecnie podstawą wyposażenia trzech batalionów piechoty zmotoryzowanej (ang. Heavy Protected Mobility Infantry).

Do 2019 zakończyć się ma faza analityczna, w skład której wejdzie również analiza korzyści dla gospodarki związanych z możliwie największą lokalizacją produkcji. Mówi się, że zamówienie na Boxery może stworzyć nawet 1000 nowych miejsc pracy. Wedle planów pierwsze wozy mogłyby trafić do użytkownika w 2023.

undefined
Boxer w wersji kbwp z wieżą Lance produkcji Rheinmetall Defence został niedawno wybrany w ramach postępowania Land 400 w Australii. Fot. Graham Robson-Parker/WikiMedia

Ogłoszona 31 marca decyzja należy do kontrowersyjnych, alternatywą dla powrotu do programu Boxer jest przeprowadzenie otwartego postępowania, w wyniku którego podjętoby decyzję o wyborze platformy (uczestniczeniem w konkursie zainteresowane były General Dynamics, Nexter, Patria, Lockheed Martin oraz ST Engineering). Szczególnie mocna w zakresie współpracy przemysłowej mogła być oferta General Dynamics, który dysponuje dwoma zakładami w południowej Walii, w których montowane są m.in. pojazdy Ajax na bazie platformy ASCOD 2. Brytyjczycy już raz wybrali produkowane przez General Dynamics kto Piranha V w ramach programu FRES (ang. Future Rapid Effect System), jednak do zakupu ostatecznie nie doszło.

undefined
Jednym z liderów postępowania przetargowego w Wielkiej Brytanii mógł być Mowag Piranha V, czyli zwycięzca poprzedniego konkursu realizowanego w ramach programu FRES. Fot. A. Hładij

Jeśli wybór Boxera przez Wielką Brytanię zostanie potwierdzony zamówieniem, będzie to kolejny sukces dla producenta (konsorcjum KMW i Rheinmetall). Obok uczestników programu, czyli Niemiec (403 wozów) i Holandii (200 wozów), Boxery trafiły na Litwę (88 pojazdów, wyposażenie dwóch batalionów), wybrały je też Słowenia (48 wozów z planem zakupu kolejnych 48, również docelowo dla dwóch batalionów) i Australia (211 pojazdów).

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama