- Wiadomości
Transporter przyszłości dla US Marines ujawniony
Firma Science Applications International Corporation (SAIC) dostarczyła pierwszy egzemplarz nowego pływającego transportera opancerzonego Amphibious Combat Vehicle (ACV) 1.1 przeznaczonego dla US Marine Corps. Prezentacja miała miejsce w zakładach zlokalizowanych w Charleston w stanie Południowa Karolina.
W ramach kolejnej fazy programu ACV firma ma dostarczyć do dalszych badan i testów 13 (plus 3 dodatkowe jako opcja) transporterów do końca 2017 roku, za które otrzyma 121,5 mln USD. SAIC opracowuje pojazd w kooperacji z Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics) w oparciu o transporter Terrex 2, którego załoga liczy trzy osoby, przewożący do 11 w pełni wyposażonych żołnierzy. Terrex 2 charakteryzuje się także modułową budową pancerza i podwójnym dnem kadłuba wykonanym w kształcie litery V, co ma zapewniać odporność przeciw minom o ładunku równym lub mniejszym ekwiwalentowi ponad 12 kg TNT.
Zaprezentowany model odznacza się przede wszystkim zwiększoną przeżywalnością i mobilnością w terenie, dostosowaniem do działania na sieciocentrycznym polu walki (C4ISR) oraz zdolnościami do pokonywania przeszkód wodnych, w tym pokonywania dłuższych dystansów pływaniem z okrętów desantowych do brzegu przy stanie morza do 3 stopni i wysokości fali do 1,82 metra. W stosunku do Terexa wyraźną zmianą są duże, boczne ekrany wypornościowe, zwiększające jednocześnie odporność balistyczną boków kadłuba.
Transporter wyposażono w wysokoprężny silnik Catepillar C9.3 o mocy 600 KM dający przy 1400 obr/min. 1 900 Nm, sprzężony z sześciobiegową (6+1) automatyczną skrzynią Allison 4500SP, niezależny system hydro-pneumatycznego zawieszenia Timoney, centralny system pompowania kół czy system diagnostyczny kluczowych mechanizmów i zespołów pojazdu.
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 30 ton (w tym prawie 9 ton ładowności). Wymiary - długość – 7985 mm, szer. 3657 mm, wys. 2773 mm – bez uzbrojenia. Wyposażono go w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7 mm wkm M2HB.
Maksymalna prędkość transportera na drodze to ponad 105 km/h (pływania ponad 10 km/h, rozpędza się od 0 do 50 km/h w ciągu 13,5 s), zasięg do 800 km a promień skrętu 8,5 m (6,1 m ze skrętnymi kołami tylnymi).
Pojazd zapewnia wysoką świadomość sytuacyjną załodze i przewożonemu desantowi m.in. za pomocą systemu zobrazowania otoczenia w pełnym zakresie 360 stopni wokół wozu.
Wnętrze kadłuba zaprojektowano tak, by zapewnić modułowość jego aranżacji, a jednocześnie odpowiedni komfort użytkowania dla załogi i przewożonego desantu, zastosowano też fotele redukujące skutki wybuchu pod dnem kadłuba min lub innych ładunków.
US Marine Corps w ramach programu ACV 1.1 zamierza pozyskać 200 pojazdów kosztem 1,5 mld USD. Założeniem tego programu jest pozyskanie pojazdów zdolnych do pływania w ograniczonym zakresie (przez rzeki, jeziora itp.). Natomiast program ACV 1.2 zakłada pozyskanie w pełni amfibijnych transporterów zdolnych do pokonania dystansu pomiędzy okrętem desantowym a brzegiem. W jego ramach ma zostać pozyskane 470-490 takich pojazdów.
W programie ACV udział bierze również koncern BAE Systems, która przedstawiła swój pojazd Korpusowi Piechoty Morskiej USA w grudniu 2016 r. Obie uczestniczące w programie firmy działają niezależnie od siebie, konkurując o wygraną w programie. Zwycięzca całego programu zostanie wyłoniony dopiero po fazie testów - produkująca go firma dostarczy pojazdy mające zastąpić gąsienicowe AAV (Amphibious Assault Vehicle).
Czytaj też: BAE Systems prezentuje kołową amfibię dla US Marines.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS