Reklama
  • Wiadomości

Nitro-Chem będzie produkował bomby lotnicze dla F-16

W zakładach Nitro-Chem doszło do podpisania umowy w ramach której zakład uzyska licencję oraz niezbędne certyfikaty do produkcji amerykańskich bomb Mk 82 o masie 227 kg. Certyfikacja oraz rozpoczęcie produkcji jest oczekiwane w trzecim kwartale 2018. Bomby tego typu są przenoszone m.in. przez samoloty F-16C/D Jastrząb Sił Powietrznych RP.

  • Bomby rodziny Mk 80 są przenoszone nie tylko przez samoloty amerykańskie, na zdjęciu samolot Rafale C Francuskich Sił Powietrznych uzbrojony w bomby kierowane GBU-49 Paveway II (na bazie korpusu bomby Mk 82) fot. Ministerstwo Obrony Francji
    Bomby rodziny Mk 80 są przenoszone nie tylko przez samoloty amerykańskie, na zdjęciu samolot Rafale C Francuskich Sił Powietrznych uzbrojony w bomby kierowane GBU-49 Paveway II (na bazie korpusu bomby Mk 82) fot. Ministerstwo Obrony Francji
  • Podpisanie umowy pomiędzy przedstawicielami Nitro-Chem S.A. (grupa PGZ) a RWM Italia (grupa Rheinmetall Defence), fot. Paweł K. Malicki
    Podpisanie umowy pomiędzy przedstawicielami Nitro-Chem S.A. (grupa PGZ) a RWM Italia (grupa Rheinmetall Defence), fot. Paweł K. Malicki
  • Marynarze na pokładzie amerykańskiego lotniskowca montują zestawy GBU-12 Paveway II do bomb Mk 82, fot. US Navy
    Marynarze na pokładzie amerykańskiego lotniskowca montują zestawy GBU-12 Paveway II do bomb Mk 82, fot. US Navy

Drogę do zawartej 29 listopada br. umowy utorował podpisany w maju 2017 list intencyjny w sprawie produkcji w Polsce bomb Rodziny Mark 80. Po wdrożeniu produkcji lekkich bomb Mk 82 (o masie 227 kg) kolejnym krokiem mają być ciężkie bomby Mk 84 (o masie 909 kg).

Umowa została podpisana przez Prezesa Zarządu Zakładów Chemicznych Nitro-Chem S.A. (wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej) Krzysztofa Kozłowskiego i Prezesa RWM Italia (grupa Rheinmetall Defence) Fabia Sgarziego. Na mocy umowy polskie zakłady zajmować się będą nie tylko wytwarzaniem tritonalu (materiału wybuchowego stosowanego w bombach, jest to mieszanina 80% trotylu oraz 20% proszku aluminiowego), ale także elaborowaniem korpusów bomb dostarczanych przez partnera włoskiego. RWM Italia będzie również odbiorcą samego tritonalu, który będzie używany w procesie elaboracji bomb produkowanych we Włoszech.

Rafale C Mk 82 GBU-49 Mica Damocles
Bomby rodziny Mk 80 są przenoszone nie tylko przez samoloty amerykańskie, na zdjęciu samolot Rafale C Francuskich Sił Powietrznych uzbrojony w bomby kierowane GBU-49 Paveway II (na bazie korpusu bomby Mk 82) fot. Ministerstwo Obrony Francji

Sam proces produkcji bomb nie odbiega znacznie od technologii wytwarzania innych produktów zakładu, np. lekkich bomb lotniczych LBOB-100 przeznaczonych dla samolotów Su-22. Inne produkty Nitro-Chemu to pociski artyleryjskie i moździerzowe różnych kalibrów. Konieczne zakupy nowego wyposażenia sprowadzają się do urządzeń używanych w procesie wyważania. Zakład jest również dostawcą trotylu dla odbiorców krajowych i zagranicznych (m.in. dla sił zbrojnych USA).

Roczne zużycie bomby Mk 82 na świecie szacujemy w dziesiątkach tysięcy sztuk. Jeżeli my złapiemy choćby jeden procent z tego, będziemy bardzo szczęśliwi.

Krzysztof Kozłowski, Prezea Zarządu Zakładów Chemicznych Nitro-Chem S.A.

Bomby rodziny Mark 80 mogą być używane zarówno, jako konwencjonalne bomby swobodnie spadające, jak również możliwe jest użycie ich korpusów wraz z zestawami naprowadzania precyzyjnego. Przykłady takich rozwiązań to Paveway (ang. Precision Avionics Vectoring Equipment) pozwalający na naprowadzanie bomby przez podświetlenie laserem lub JDAM (ang. Joint Direct Attack Munition) dający bombie zdolność do samonaprowadzania się na cel za pomocą kombinowanego systemu INS/GPS (korzystającego z systemu nawigacji inercyjnej oraz systemu nawigacji satelitarnej).

29.11.2017
Sekretarz stanu w MON, Bartosz Kownacki, członek zarządu PGZ S.A. Robert Gut oraz prezes zakładów Nitrochem Krzysztof Kozłowski podczas wizytacji zakładu, fot. Paweł K. Malicki

Typowe aplikacje obejmują bombę Mk 82 z naprowadzaniem laserowym Paveway używaną przeciw celom ruchomym (np. poruszający się pojazd opancerzony czy czołg), czy bombę Mk 84 z zestawem naprowadzania INS/GPS typu JDAM przeciw dużym celom statycznym (np. budynek lub wrogie stanowisko dowodzenia).

Bomby rodziny Mark 80 przenoszone są zarówno przez samoloty produkcji amerykańskiej (A-10, F-15E, F-16, F/A-18, B-52, B-1B, B-2, F-22 i F-35), europejskiej (Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Dassault Mirage 2000, SAAB Gripen), innych sojuszników USA (np. koreańskie A-50 czy japońskie F-2) jak również niektóre inne typy (np. malezyjskie samoloty Su-30MKM produkcji rosyjskiego koncernu Irkut, które zostały przystosowane do przenoszenia bomb Mk 82 wraz z zestawami GBU-12 Paveway II.

GBU-12 Mk 82 lotniskowiec
Marynarze na pokładzie amerykańskiego lotniskowca montują zestawy GBU-12 Paveway II do bomb Mk 82, fot. US Navy

Bomby rodziny Mark 80 są światowym standardem podobnym np. do amunicji 5,56x45 mm. Certyfikowane przez RWM Italia na zgodność ze standardem bomby nie wymagają drogiej integracji z poszczególnymi typami statków powietrznych. Oznacza to, że bomby wyprodukowane przez Nitro-Chem będą mogły znaleźć zastosowanie na każdym z wyżej wymienionych samolotów.

Pierwszym użytkownikiem wyprodukowanych w Polsce bomb Mk 82 będą Siły Powietrzne RP, uzbrojenie tego typu stosowane jest na samolotach F-16C/D Jastrząb. W ciągu ostatnich 3 lat polskie wojsko zamówiło ok. 1300 bomb tego typu. 

- Bomby dla F-16 powstaną w Bydgoszczy. Produkcja ruszy za pół roku [Defence24.pl TV]

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama