Ukraina: zmodernizowany Mi-8 zgodny z wymogami ICAO

17 kwietnia 2021, 08:27
Mi-8MT Ukraina aviakon
Fot. Ukroboronprom
Reklama

Należące do koncernu Ukroboronprom zakłady lotnicze Aviacon przekazały lotnictwu ukraińskich wojsk lądowych zmodernizowany śmigłowiec Mi-8MT. Maszyna poza systemami aktywnej i pasywnej samoobrony oraz pylonami do przenoszenia uzbrojenia otrzymała wyposażenie awioniczne zgodne ze standardami International Civil Aviation Organization (ICAO), dzięki czemu może on odbywać loty międzynarodowe zgodnie z ogólnymi zasadami.

Konotopskie Lotnicze Zakłady Remontowe AVIAKON dostarczyły wyremontowany i zmodernizowany śmigłowiec Mi-8 13 kwietnia. Na pierwszy rzut oka widać zmiany obejmujące instalację rozpraszaczy gazów wylotowych z silników, stacje zakłócającą w podczerwieni KT-01 ADROS oraz umieszczone u podstawy pylonów do przenoszenia uzbrojenia sensorów uruchamiających wyrzutnie flar podwieszone pod belką ogonową.

Pod kadłubem umieszczono reflektor typu szperacz, a kabina pilotów otrzymała opancerzenie dodatkowe, ale największe zmiany uległy w zakresie awioniki. Śmigłowiec dostosowano do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej zgodnie ze standardami ICAO, co wymagało m.in. zainstalowanie transpondera, nowego rejestratora głosu i parametrów lotu oraz oświetlenia ostrzegawczego.

Maszyna otrzymała też zdwojony system nawigacji satelitarnej i inercyjnej, radiowysokościomierz, kodowane radiostacje oraz kilka innych modyfikacji przyrządów usprawniających wykorzystanie płatowca. Śmigłowiec można w krótkim czasie doposażyć w radar pogodowy w miejsce przedniego karabiny maszynowego, a na tylnej rampie umieszczono system umożliwiający desant jednocześnie z dwóch lin. Na obu burtach znajdują się ukraińskiej produkcji pylony do przenoszenia uzbrojenia podwieszanego.

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/operacja-ukraina/
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
Niuniu
niedziela, 18 kwietnia 2021, 00:08

Ukraina może modernizować Mi-8 a Rosja nie może serwisować Rusłanów? Sk8 - mig 29 zaczęły spadać w Polsce jak zaczęliśmy je sami serwisować i jak skończyło się wsparcie techniczne producenta. O dziwo Su 22 jakoś się trzymają. W przeciwieństwie do Jaszczębi które z braku śrubek latać nie potrafią.

Davien
czwartek, 22 kwietnia 2021, 10:42

Rosji zwyczajnienie wolno serewisować An-124 i finał. Zgody musiałyby udzielic zakłady Antonowa na ukrainie.

Sk8
niedziela, 18 kwietnia 2021, 18:32

Su-22 się trzymają bo tylko na paradach latają a żeby zaczęły latać na poważnie to byłoby jak z migami

Gnom
niedziela, 18 kwietnia 2021, 20:19

Poważnie? Zapytaj pilotów gdzie i po co latają na Su. Jak ci powiedzą prawdę to pewnie się zdziwisz.

Lol
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 07:34

Obecnie to złomy. Radar jaki ma zasięg? 20km? Nisiciel sowieckich Bomb termobarycznych? Nigdy nie doleci do celu.

Gnom
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 12:01

Oświeć, o rozśmieszajacy jak sugeruje przydomek, jakimż to radarem dysponują polskie Su-22. Czekam niecierpliwie. Samolot znam dość dobrze ale radaru tam nie widziałem.

Eter
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 07:33

Jako symulatory celów?

Logo14
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:22

O kurcze teraz jak się ruskie dowiedzą że Ukraińcy mają nowy śmigłowiec to będą uciekać gdzie pieprz rośnie. Haaahaaa

Sk8
sobota, 17 kwietnia 2021, 10:43

A my mamy kilkadziesiąt nowych śmigłowców,te które kupił Macierewicz i nie musimy modernizować szrotu :)

Gnom
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:11

Ciekawe czy wiesz, że od wielu lat (co najmniej 15) polskie śmigłowce Mi dysponują wyposażeniem wymaganym do lotów w tzw. cywilnej przestrzeni powietrznej wg wymogów ICAO.

pp
sobota, 17 kwietnia 2021, 11:43

Dzięki Bogu nie kupili tego szrotu z Francji ;)

Kisiel
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:45

Wymień mi trzy typy helikopterów kupionych przez Maciara

Gts
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:21

Szrot z francji? Swietnie sprawdza sie w samej Francji i innych krajach gdzie zostal kupiony. Na naszej glupiej decyzji skorzystali zas Ukraincy i Wegrzy. A montownia Airbusa wiodocej dzis w swiecie firmy lotniczej w Lodzi bylaby znacznie lepszym interesem niz te ktore sa u nas teraz.

biały
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:27

no tym bardziej lepsze że poza 4 bh nie mamy żadnych śmigłowców współczesnych , mi-17 zakupione za Kaczyńskiego chyba najmłodsze a też pod 15 lat podchodzą

jsyl
niedziela, 18 kwietnia 2021, 00:31

helikoptery i monyownia TAK sprzedaż udziałow w Łodzi NIE

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 10:18

90% zakładó w Łodzi byłoby własnością Polski więc jaka sprzedaz udziałów??

fnhelwa
niedziela, 18 kwietnia 2021, 10:53

Serio?

K.
niedziela, 18 kwietnia 2021, 11:51

Serio

trzcinq łowca trolli
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:36

BH w bida wersji w liczbie 4 szt. a ty się cieszysz że uwalono 50 szt. Caracali w wersjach specjalistycznych? Serio?

Sk8
sobota, 17 kwietnia 2021, 12:10

Oczywiście i wojsko zostało bez nowych śmigłowców,został postradziecki szrot o którego wymianie pomyślą gdy zacznie spadać na ziemię jak migi-29 :) No ale co tam życie pilotów się nie liczy

Gnom
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:09

Jak na razie WZL-1 nie zalicza takich wpadek jak WZL-2 z MiG-29, ale jego dostawcy (certyfikowani przez Rosjan) coraz mocniej się o to starają. Znając trochę bliżej problem wiedziałbyś, że polskie Mi to jedne z najlepiej przebadanych i obsługiwanych śmigłowców tego producenta na świecie, lepiej niż zalecała oryginalna technologia producenta, bo ten nie miał i nie ma nadal dostępu do części zaawansowanych zachodnich urządzeń diagnostycznych. A gdyby MON nie rozwalił wojskowego systemu nadzoru, który teraz na gwałt stara się przywrócić, to pewnie biedny pilot by nadal żył.

pilot Mi-8/17
sobota, 17 kwietnia 2021, 22:25

to ty chyba nie wiesz jaki ten cudny WZL-1 zalicza non stop wpadki (to malo powiedziane!) do tego za kosmiczną kase przez co jakos za bardzo nie widac oprocz dojnej krowy z MON innych klientow na ich cyt """mega najlepiej przebadanych i obsługiwanych śmigłowców tego producenta na świecie""""

Gnom
niedziela, 18 kwietnia 2021, 20:16

Przeczytaj jeszcze raz mój post. Może, jako związany z MON, wiesz co tam zasugerowałem. Więcej nie powiem. No ale w końcu to wszytko to z certyfikatem OEM. A owa kosmiczna kasa to się dopiero pojawi. Na początek w 7 eds i w Policji. Ta ostatnia zakosztowało już owego dobra przy obsługach 412. Poszukaj, było na D24 ile kosztował przegląd, a ile naprawa wykrytych w Pradze problemów (a to dopiero początek). Potem przemnóż przez liczbę Mi-8/17 w Leźnicy i rozłóż na nalot i czas. Te super śmigła też mają kalendarz, a nalot pilotów w Polsce nie poraża. Powodzenia w zabawie. Ja wiem, bo wiele lat temu robiłem takie analizy na poważnie. Merola też obsługujesz dużo rzadziej, ale potrzebujesz jednorazowo więcej kasy. No, ale owe drogie obsługi to już nie za kadencji aktualnych decydentów, zatem co im tam! A w nowym śmigle, kolego pilocie, będziesz musiał najpierw włączyć rejestrację i ściśle przestrzegać checklisty, starannie nie przekraczać ograniczeń - bo inaczej dupa blada i sporo kłopotów jak coś wysiądzie, to nie ruski traktor. Koledzy jankesi rzadko o tym mówią, no czasem, przy kielichu bierze ich na szczerość. Nie mniej tyle samo startów co lądowań.

K.
sobota, 17 kwietnia 2021, 21:43

Co raz mocniej to się o to stara czas .

proszę to ekonomicznie uzasadnić
sobota, 17 kwietnia 2021, 13:46

A po co w tak małym państwie, jak PL, umieszczać 3 montownię śmigłowców???

LOLOK
niedziela, 18 kwietnia 2021, 11:28

a po co w polsce tyle montowni aut osobowych poco tyle zakladow produkcyjnych przecie to wszystko mozna kupic z zagranicy ,,,,,,,,, to jest twuj tok myslenia,,,,, ty tak na serio....?????

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:34

Wiesz , zakłąd w 90% polski, z polska fabryka silników i przekładni, z pełnymi prawami modernizacyjnymi i modyfikacji, ni istotnie"po co on Polsce"??

Gnom
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:12

A jakieś dowody na ich powstanie. Może podpisane zobowiązania AH i jego partnerów, miejsca i zakresy produkcji oraz przyszłe rynki zbytu? Nie podasz i to w cale nie dlatego, ze tego nie opublikowano, bo takich planów nie było. Były deklaracje, tak samo wiarygodne jak offset za F-16. Deklaracje dla F-16 i rozliczony offset to jak biel i czerń - pełny kontrast. Podobnie byłoby z AH, bo po stronie RP nie ma wizji rozwoju takich projektów, a jedynie piana dla opinii publicznej. Gdyby tak było to PO nie sprzedałoby Świdnika, a PiS nie sprzedałby Mielca, a jak ci sami ludzie rządzili jako AWS to nie sprzedaliby Rzeszowa. W każdym przypadku szukali by współpracy z firmami zachodnimi, a nie pozbycia się odpowiedzialności. Od blisko 30 lat nic się tu nie zmieniło i wygląda na to, że nic się nie zmieni, szczególnie patrząc na przekazanie odpowiedzialności za to do MON i efekty dla gospodarki przy zakupie F-35 juz biurem offsetowym w MON.

Ab
sobota, 17 kwietnia 2021, 12:39

Proszę wykazać pilną potrzebę posiadania przez WP nowych śmigłowców transportowych . Oczywiście bez potrzeb "misyjnych" ale do wypełniania konstytucyjnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej.

Kazik :)
sobota, 17 kwietnia 2021, 17:30

Proszę wykazać pilną potrzebę konstytucyjnego obowiązku rozdawania 500+!!!! Kwestia względna!!!! Komedia!!!!!

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:33

Z tych 50 caracali 34 to maszyny specjalistyczne, ale rozumiem że nie potzrebujemy nowych ZOP/SAR/MEDEVAC itp, wystarcza rozpadajace się Mi-8 i Mi-14?

biały
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:33

no dobrze są potrzebne , ale jako specjalista powiedz nam co i w jakiej kolejności kupił byś dla polskiej armii , system wisła , narew , krab czy te śmigłowce , a potrzeb mamy bardzo bardzo dużo od najtańszych chociaż ręcznych ppk których też mamy bardzo bardzo mało

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:05

Wisłą juz kupiona, była tez w programie zakupów razem z Caracalami. Narew najwczesniej za 6 lat od teraz czyli 11 po Caracalach więc tak, kupiłbym, wtedy te smigłowce bo sa równie potrzebne jak ppk czy OPL. Bo teraz nie masz ani pieniedzy które albo wróciły do budzetu albo poszły na tamie maszyny VIP czy grające ławeczki macierewicza ani smigłowców. Nie kupili za te pieniadze ani Narwi, ani wisły, ani nowych ppk czy F-35 ale je zmarnowali.

Sk8
niedziela, 18 kwietnia 2021, 18:37

Przepraszam ale jaka Wisła już kupiona ?? mówisz o tych dwóch bateriach na parady ????? Litości :)

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 12:23

Tak. o tych dwóch bateriach bo na pozostałę i tak musimy czekac z czymkolwik az USA skończy LTAMDS i integrację ze SkyCeptorem, wiec nad tobą i twoimi "rewelacjami" nie amm zamiaru się litować.

Gnom
sobota, 17 kwietnia 2021, 19:42

Pokaż, że MI-8 się rozpadają. One mają jeszcze zapas resursu godzinowego z czasów pierwotnego zakupu, a faktycznie było to dawno i wiele się od tego czasu zmieniło. Mi-14 latają nad morzem i sól je zżera dlatego Mi-14 na wodzie nie lądują od lat - ale dziś nikt już planowo nie ląduje na wodzie i to z tych samych powodów.

Sk8
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:27

Powiedz to żołnierzom np. z kawalerii powietrznej że nowe śmigłowce są niepotrzebne i mają dalej latać na postsowieckim szrocie :)

AIS_01
sobota, 17 kwietnia 2021, 12:27

13mld miało być wydane na te śmigłowce, wstrzymałoby to inne programy. Ważniejsza Wisła i Narew.

Sk8
niedziela, 18 kwietnia 2021, 08:15

To gdzie są te najważniejsze programy Wisła i Narew ????? :)

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:09

Wisla czeka na rozpoczecie seryjnej produkcji LTAMDS i zakończenie integracji SkyCeptora natomiast narew praktycznie nie istnieje bo nasz rząd uparł się zrobic wszystko w Polsce wiec najwczesniej za 6 lat może co ś się pojawi.

Sk8
niedziela, 18 kwietnia 2021, 18:42

Panie Davien wymienialiśmy się komentarzami tutaj latem zeszłego roku i wtedy pisał pan żebym nie płakał bo drugi etap Wisły będzie podpisany do końca zeszłego roku,coś mnie ominęło ??????

viper
niedziela, 18 kwietnia 2021, 07:57

Za to bezprzetargowo wywalono 3 miliardy na samoloty dla VIPów w ilości aż trzech dużych maszyn. Gdyby zamiast u Boeinga kupiono te samoloty u Airbusa i połączono ten kontrakt z zakupem helikopterów mielibyśmy jeszcze lepsze warunki, w tym offset.

trzcinq
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:35

Gdzie 2 faza Wisły? Wisły nie ma a jak bedzie to będzie za mało baterii i pod kontrolą USA. Narew nie wyszła poza fazę decyzji że kiedyś będzie. Niestety USA hamuje modernizację. Caracalae uwalono bi brak tego i tamtego w zamian mamy 4 BH w bida wersji i zero tamtego czy owego. A Śmigła są potrzebne do konstytucyjnego obowiązku obrony RP.

Brawo za ogromny patriotyzm!!!
sobota, 17 kwietnia 2021, 14:05

I wstrzymałoby to programy orka, perkoz i całe mnóstwo innych, które dzięki temu są z sukcesem realizowane.

Tweets Defence24