Bezzałogowiec Bayraktar TB2 po raz pierwszy nad Donbasem

13 kwietnia 2021, 10:47
Bayraktar TB2 z uzbrojeniem
Fot. mil.gov.ua
Reklama

Bezzałogowy system taktyczny Bayraktar TB2 został po raz pierwszy wykorzystany na wschodzie Ukrainy w ramach Operacji Połączonych Sił. Jak poinformowały służby informacyjne ukraińskich sił zbrojnych, podczas tej misji maszyna wykryła na obszarach kontrolowanych przez prorosyjskich separatystów m. in. systemy przeciwlotnicze Pancyr-S, Tor i S-125, haubice samobieżne i czołgi oraz innego typu sprzęt wojskowy.

Historyczne, pierwsze użycie bezzałogowego systemu Bayraktar TB2 w ramach Operacji Połączonych Sił na wschodzie Ukrainy miało miejsce 9 kwietnia 2021 roku. Maszyna wystartowała z lotniska w obwodzie chersońskim, na południu Ukrainy i odbyła kilkugodzinny lot nad obszarami obwodów: chersońskiego, zaporoskiego, dniepropietrowskiego i charkowskiego.

Jak wynika z trasy i odległości przebytej przez maszynę, nie była ona sterowana przez pojedynczą stację kontrolną. Utworzono łańcuch z posiadanych mobilnych stanowisk kontroli a maszyna podczas lotu przechodziła pod kontrolę kolejnych operatorów, co było już wcześniej trenowane przez ukraińskie siły zbrojne w warunkach poligonowych. Podobne rozwiązanie wykorzystują od dawna Turcy, którzy posiadają sieć stałych stacji kontroli BSP w pobliżu granic swojego państwa. Ukraina planuje stałe stacje kontrolne bezzałogowców zastosować na południu kraju, aby wykorzystywać Bayraktary TB2 do patrolowania rejonów przybrzeżnych i granicy z kontrolowanym przez Rosję Krymem.

Podczas misji 9 kwietnia ukraiński bezzałogowiec taktyczny wykrył nie tylko liczne stanowiska separatystów i wspierających ich jednostek wojskowych, ale również sprzęt rozmieszczony na obszarach przez nich kontrolowanych. W rejonie działań wykryto m.in. czołgi T-64 i T-72B3, rakietowe systemy przeciwlotnicze Tor-M1 i S-125, przeciwlotnicze zestawy artyleryjsko-rakietowe Pancyr-S oraz samobieżne haubice kalibru 152 mm i 122 mm. Określono dokładnie ich rozmieszczenie oraz kierunki przemieszczania.

Zamieszczenie informacji o tej akcji można uznać za formę ostrzeżenia i sygnał o gotowości ukraińskich systemów bezzałogowych, które mogą przenosić uzbrojenie kierowane ale przede wszystkim pozwalają wyznaczyć cele dla systemów artyleryjskich. W ubiegłym roku ukraińskie siły zbrojne prowadziły ćwiczenia, podczas których bezzałogowce Bayraktar TB2 dolatywały na poligon rakietowy Szirokij Łan bezpośrednio z odległej o ponad 480 km bazy w Starokonstantynowie. Na poligonie oprócz użycia własnego uzbrojenia, w postaci lekkich kierowanych bomb termobarycznych MAM-L, maszyny bezzałogowe współpracowały z wyrzutniami niekierowanych rakiet BM-27 oraz kierowanych pocisków Wilcha. Oznacza to, że cele wykryte przez maszyny Bayraktar mogą być rażone przez ukraińskie rakiety kierowane Wilcha-M z odległości ponad 120 km, z bardzo wysoką precyzją.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 235
Reklama
mini
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:01

Zestrzelom je samolotami

Piotr
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:32

Co zrobią ...? He he...

Palmel
środa, 14 kwietnia 2021, 16:55

Rosjanie lepiej wiedzą gdzie one latają i widzą je od czasu wyposażenia ich w rosyjskie GPS'y po tym jak amerykanie wstrzymali ich sprzedaż turkom

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:36

Taak, a Turcy walczący z Rosją w Idlib i w karabachu kupują pdboorniki z Rosji?:))) Ech Olgino głupieje coraz bardziej.

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 19:52

Odbiorniki GPS można nabyć wszedzie i Turcja ma do nich dostep.

niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:10

No pewnie wszak każdy głupi telefon ma GPS , co? Hahahhaha

ggk
środa, 14 kwietnia 2021, 16:54

To są tureckie drony z turecką obsługą. Tam stoją już jednostki NATO. Jakby ktoś coś to podam linka.

Wołodia z Olgino, trzecie biurko od okna, pewnie 60 kopiejek wpadnie
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:21

W 2019 roku Ukraina zamówiła 12 sztuk jeszcze poprzedniej wersji. W 2020 roku Ukraina zamówiła 40 sztuk nowszej wersji TB-2. Myślę, że już mają swoje, jak i zresztą zakład produkcyjny tych dronów. Zobaczymy, czy Ukraina nie kupi również bsl Akinci. A co do używania sygnału GPS z Glonassu, czy Beidou - no Rosja raczej strzeliłaby sobie w stopę zakłócając sygnał własnej nawigacji.

Lewandos
środa, 14 kwietnia 2021, 16:46

Ciekawe, czy u nas trenują takie loty i przejmowanie drona przez kolejną stację...

wert
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:06

w Dęblinie szkolenie trwa od 2015- wtedy 7 podchorążych, aktualnie doszli do 20 na roku- pilotów, operatorów, mechaników. Po 3 latach idą na dalsze szkolenie do Mirosławca. Jak widzisz to "trochę" wyższa szkoła jazdy. Operatorów najprostszych dronów wyszkolono dopiero 400 osób

Monkey
środa, 14 kwietnia 2021, 18:17

@Lewandos: Przejmowanie czego? Tysięcy dronów obiecanych kilka lat temu?;-)))

Jan
środa, 14 kwietnia 2021, 13:29

Nie ma czym się tak podniecać. Rosjanie widzą wszystko co lata nad Ukrainą. Dla nich zestrzelenie tak dużego drona to żaden problem

niejaki Błochin
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:28

Rosyjskie portale podnoszą, że na początku grudnia 2020 roku turecki TB-2 latał sobie nad mobilną przybrzeżną stacją radarową na Krymie, w odległości kilku kilometrów. Nie niepokoiło to nikogo. To wskazuje, że nawet z bliska ten sprzęt jest niewidoczny dla rosyjskich stacji radarowych.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:27

Przypomnę tylko że wyśmiewano się tutaj z Pancyrów strzelających do ptaków, potwierdzając tym ze Pancyr wykrywa wolnolecące obiekty wielkości ptaka. Jeśli twierdzisz że turcy stworzyli niewidzialnego drona to razem z nim możesz przeżyć bolesne przebudzenie. Zreszta oni w Libii i Syrii już się o tym przekonali.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:06

No własnie przekonali się w Libii i Syrii że Pancyr to dość łatwy cel dla TB-2.

piątek, 16 kwietnia 2021, 15:37

Serio?

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:37

Min 7 Pancyrów znizczonych przez drony swiadczy że tak, serio:))

niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:13

No to ile ich zniszczono w czasie dyżuru bojowego a ile w czasie transportu itp? O skuteczności sprzętu made in USA w AS to szkoda pisać. O tym jak Izrael zwalczał drony jakie wleciały w jego przestrzeń to także szkoda gadać. Natomiast całkowita eksterminacja tureckich dronów w Libii to fakt, tak jak i ogromne ich straty w Syrii.

Eee tam
środa, 14 kwietnia 2021, 16:43

Oczywiście. Przy pomocy S300 i 400 gdzie każdy efektor kosztuje pewnie kilka razy tyle co ten dron.

Blablabla
środa, 14 kwietnia 2021, 19:19

A co te S-300i 400 pokazaly w Syrii I Armeni?NIC .

Zaq
środa, 14 kwietnia 2021, 13:07

Cóż to jest w porównaniu z 1000 dronów Antoniego.

baba
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:54

niewidzialnych i niewykrywalnych

Extern
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:05

1000 dronów Antoniego było bardzo dobrym pomysłem, który by sporo na plus zmienił w taktyce działania naszej piechoty, gdyby oczywiście ten kontrakt zrealizowano do końca. "Na szczęście" nasz obecny minister zażegnał to ryzyko. :-(

Pan Gabriel.
środa, 14 kwietnia 2021, 01:57

Szczerze te Drony nie przeszły poważnego testu bojowego z poważnym mocarstwem. W prowincji Idlib Turcy stracili 14 dronów w tym Bayraktar TB2. Turcja mocno się chwali tymi swoimi dronami: https://www.defence24.pl/nowy-turecki-dron-zdolny-do-zwalczania-t-14-armata-komentarz Tymczasem realia wojny są takie, że realne mocarstwa milczą na temat swojej broni elektromagantycznej. To jest moim zdaniem broń decydująca, która skutecznie zwalcza drony.

Eee tam
środa, 14 kwietnia 2021, 11:13

To fajnie zwłaszcza że emiter elektromagnetyczny wielkości stodoły jest wymarzonym celem

reht
środa, 14 kwietnia 2021, 10:48

A jakie masz doniesienia na temat tej wielce-skutecznej broni? POdzielisz się?

Reaper
środa, 14 kwietnia 2021, 20:19

Na przykład dlaczego po 31.12.2017 w zasadzie od trzech lat baza Rosyjska koło Tartusu jest permanentnie pod atakiem bezzałogowym a nie udało się powtórzyć sukcesu z przed trzech lat.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:06

Może dlatego że sciągniet tam TOR-y które zastapiły pancyry??

sobota, 17 kwietnia 2021, 11:05

To twierdzisz że tej bazy już nie chronią Pancyry?

Extern
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:02

Może po prostu wypracowali skuteczne procedury zwalczania takich obiektów. Wcale to nie koniecznie musi być jakaś nowa cudowna tajna broń.

nk
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:57

TB-2 bardzo dobrze sprawdziły się w Syrii, Libii, Karabachu. Można przyjąć że czołgi i systemy plot separatystów w Donbasie będą bombardować równie skutecznie.

Luke
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:47

Jak to jest ze taka Polska nie ma drona uderzoniowego. Ale mialy byc.

Boryswodoglowy
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:46

Po co jak zdaniem mądrej opozycji Niemcy mają

wyborca Bidena
wtorek, 13 kwietnia 2021, 23:07

Za to mamy równoległą armię emerytów mundurowych, liczniejszą od rzeczywistej armii.

Hmm
środa, 14 kwietnia 2021, 13:12

To co byś proponował ? utylizację w chwili odejścia że służby ? zostawiłem w tej służbie 35 lat życia i co wg Ciebie mam teraz zrobić powiesić się bo jestem już zbędny i nic nie znaczy to co zostawiłem za sobą.

Mistrz Yoda
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:25

Spokojnie nie denerwuj się, ja w tej służbie zostawiłem 28 lat z hakiem i dalej pracuję , a nawet befę pracował aż do utraty zdolności fizycznych i umysłowych, aby tacy "mądralińscy" mogli za pieniądze z moich podatków wypisywać mniej lub bardziej fascynujące komentarze, które z uciechą czytam. Czasem trafia się coś inspirującego, co skłania do refleksji...

asdf
środa, 14 kwietnia 2021, 22:10

ale tak jest na calym cywilizowanym swiecie emerytura od 65 roku zycia rowniez dla mundurowych

Mixi
środa, 14 kwietnia 2021, 15:24

Racja, docenmy ludzi z doświadczeniem.

Janka
środa, 14 kwietnia 2021, 16:48

Chyba chodziło o to że wojskowi emeryci nie powinni być pod budżetem MON a normalnie w ZUS. Wyszło by wtedy dokładnie ile idzie na wojsko a ile na emerytury.

Mixi
środa, 14 kwietnia 2021, 17:20

Tak powinno być dla przejrzystości budżetowej ale wtedy 2% pkb na obronność by nie przeszło

gosc
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:33

jak widac po trasie lotu,nad donbasem nie latali.

środa, 14 kwietnia 2021, 11:22

Przecież pokazany jest tylko dolot z włączonym transponderem, musieli latać nad separami jak wykryli nawet czołgi.

deKODer
wtorek, 13 kwietnia 2021, 23:21

po co tracić cenna maszynę ,latając z drugiej strony granicy też widać

Raf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:32

Taak... Zaczął trasę 480 od granic terenów kontrolowanych przez separatystów a zakończył około 100 km od granic i co on tam nie wykrył .... Resztę dopowiedzcie sobie sami.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 09:59

A potem wyłaczył transponder i poleciał dalej, czego nie rozumiesz?

czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:17

Twojego toku rozumowania.

kolega z Langley (ale XI liga)
sobota, 17 kwietnia 2021, 21:24

Czego? On nie "rozumuje", on dostaje "wytyczne" i dokładnie się ich trzyma.

Janosik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:11

No to mają lepsze uzbrojenie od nas.

BadaczNetu
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:08

Jak można zobaczyć na zdjęciach, stacje sterowania są zamontowane na pojazdach i wykorzystują anteny kierunkowe. Mogą więc łatwo się przemieścić a ich namierzenie wcale nie będzie proste...

wojtas
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:33

Ukraina powoli rośnie w siłę. Nie wiem patrząc z perspektywy historii czy to dla nas dobrze .

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 16:24

wojtas, to napisz coś patrząc z perspektywy o historii Polski i Ukrainy. Chętnie poczytamy.

Sewer
środa, 14 kwietnia 2021, 10:44

To przestań patrzeć z perspektywy historii i patrz z perspektywy tu i teraz.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:35

Dobrze

Autor
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:15

Jakoś te ruskie Tor-y i Pancyle mają problem z wykryciem dronów. A miało być tak pięknie :)

Autor
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:11

Toczy wojnę więc to logiczne że rośnie w siłę. Do póki Rosja jest ich wrogiem a oni sami deklarują chęć wstąpienia do NATO jest to dla nas bardzo dobra wiadomość.

niejaki Błochin
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:33

Swoją drogą warto przypomnieć jak to 7 lat temu Rosjanie wychwalali geniusz taktyczny W. Putina - miał przewidywać wiele ruchów przeciwnika naprzód. Dzisiaj już widać ten geniusz. Miał przyjazne, sąsiednie państwo. A teraz nie ma, w dodatku 37 mln sąsiadów miało okazję dowiedzieć się jaka była rzeczywista historia stosunków Moskali z Ukraińcami. Bezcenne.

Spinacz
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:18

Jeśli dziś nie mamy 30 tysięcy wojska specjalnego szybkiego reagowania to Rosjanie wejdą do nas za kilka do kilkunastu tygodni. UE i NATO nigdy nie były tak słabe.

Wołodia z Olgino, trzecie biurko od okna, pewnie 60 kopiejek wpadnie
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:35

To działa również w drugą stronę. Gdyby nie broń atomowa po 3 dniach NATO mogłoby zająć Moskwę, choć zachodzę w głowę po co miałoby to robić, skoro sami oligarchowie rosyjscy uciekają do Europy. I to nie do słonecznej Italii i Francji, a do mokrej Anglii - Londongrad.

sfdsfdsafdsafsad
środa, 14 kwietnia 2021, 11:46

NATO, nie jest słabe. Dobitnie pokazuje to przykład Syryjski, gdzie Rosjanie przetestowali siły amerykańskie. Wynik testu - Grupa Wagnera wycofała się z terenów kontrolowanych przez Amerykanów, nie było więcej testów.

,....
środa, 14 kwietnia 2021, 07:58

W wojnie symulowanej Rosjanie zajmą Warszawę po 5 dniach. Porty zablokują 1 dnia, nawet z pomocą NATO. My nie mamy nawet 50k wojska dobrze wyszkolonego.

Darek S.
środa, 14 kwietnia 2021, 23:52

W rzeczywistości wejdą szybciej. To bardzo dla nas optymistyczny scenariusz.

ktor
środa, 14 kwietnia 2021, 19:47

Tylko po tych 5 dniach rubel będzie walutą śmieciową, Gazprom ogłosi upadłość, a przelewy międzynarodowe będą robić za pomocą gołębi.

Autor
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:12

Kilkanaście tygodni to Rosji zajmie gromadzenie sprzętu do natarcia...

Observer
piątek, 16 kwietnia 2021, 16:26

I myślisz że co Polska zdziała w te kilkanaście tygodni? Zachód przygotuje oświadczenia o "głębokim zaniepokojeniu" a wojskowi na zwolnienia lekarskie?

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:39

No to kiepsko u was w Rosji z armia jak wam tak wojskowi na L4 uciekna:))

Arado
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:49

A u nas dalej faza analityczno-koncepcyjna na duże drony i tak czas leci.Dobrze chociaż ze wiemy czego nie chcemy kupować.

Palmel
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:19

i powinien być z dopiskiem z rosyjskim GPS'em bo pond miesiąc temu amerykanie wstrzymali sprzedaż swoich

ziutuś
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:37

no tak, a rosyjski odbiornik wojskowy Glonassu to można kupić w każdym sklepie za rogiem. Jest jeszcze Beidou, chyba nawet dokładniejszy.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 13:24

Palmel, a po kiego Turkom GLONASS?? Uzywaja normalnego GPS-u a nie jego rosyjskiej podróbki.

Extern
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:51

Jeśli się nie ma własnej konstelacji satelitów nawigacyjnych to jednak najlepiej jest móc używać jak najwięcej źródeł sygnału do ustalania pozycji. Wiele modułów dziś potrafi dekodować jednocześnie kilka sygnałów (GPS, Glonass, Galileo) więc zawsze jest większa szansa że któryś z tych sygnałów będzie dostępny i umożliwi wyliczenie pozycji.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:19

Jakoś wszyscy rozsądni rozwijają na siłę inercję.

Tomasz
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:57

Gps jest amerykański ruski jest bodajże glonas

Adr
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:49

Sieć stałych punktów kontroli .... Brzmi to mało ciekawie, nawet jeśli ciężko trafić dron, a nawet jak już to nie ginie pilot, to taki punkt z silna emisja elektro magnetyczna jest łatwy do zniszczenia jeśli nie jest mobilny, tam już ginie przeszkolony operator/operatorzy

Operator
środa, 14 kwietnia 2021, 18:24

Wystarczy operatora umieścić w bezpiecznym miejscu z komunikacją z emiterem

Jack40
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:36

Poczytajcie o radiostacjach pracyjących w widmie rozproszonym zresztą to już standard nasze wojsko też ma takie radiostacje Harisa i Radmora jest to ciężko namierzyć raczej bardzo ciężko

adr
środa, 14 kwietnia 2021, 08:20

słyszałem ale jednocześnie sprzęt ELINT i SIGINT też jest udoskonalany a taka stacja nie składa się z radiostacji

Fanklub Daviena i GB
środa, 14 kwietnia 2021, 17:18

Wi-fi i GSM też pracują w widmie rozproszonym. I jest najmniejszy problem z ich namierzeniem? Mamy XXIw komiku i FFT w czasie rzeczywistym robią scalaki wielkości ziarenka piasku. :D

Extern
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:36

Ale FFT się przyda jedynie w przypadku rozszerzania widma na zasadzie skakania po częstotliwościach aby ustalić gdzie źródło nadaje i jaka jest sekwencja skoków, o ile jest skończona i powtarzalna ta sekwencja oczywiście. Ale jeśli rozszerzasz widmo metodą ciągu pseudolosowego mnożonego z sygnałem źródłowym i o ile używasz bardzo długiego ciągu to FFT się tu akurat nie przyda. Jak nie znasz ciągu przez który przemnożony jest sygnał to emisję na paśmie widzisz jedynie jako trochę zwiększony poziom szumów.

Zbyszek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 07:21

Znasz jakiegoś rosyjskiego producenta scalaków?

Sierż
środa, 14 kwietnia 2021, 22:09

Xxi wiek czy xx... Nic nowego pod słońcem..... Wre to nie kończący się wyścig zapoczątkowany nalotami na Rzeszę i polowaniami na u boty ..... Dziś nie ma problemu z nami wrzeniem dzień później jest.... Wszystko co wymyślił człowiek człowiek wykryje..... Śmieszne że niwktorych historia noc nie uczy i myślą że żyją w wyjątkowych czasach. Tacy przegrywają

Click
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:46

To nie jest silna emisja. Na poziomie 1wata masz juz zasięg około 35 km

piątek, 16 kwietnia 2021, 11:50

To z kolei łatwo jest zagłuszyć taki słaby sygnał.

Adr
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:26

Obyś miał rację, że nie jest prosto namierzyć taki punkt, zostają inne rodzaje rozpoznania poza sigint, elit etc

Jabadabadu
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:36

W przypadku W żywitność takiego punktu wynosi max. 2 minuty.

Lewkon
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:33

Jeżeli widział Pancyr i Tor i nie został zestrzelony to znaczy ze nie został wykryty. Ciekawe

Raf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:30

Przecież latał nad terytorium Ukrainy a nie nad Donbasem - przecież jest to dokładnie zaznaczone na mapce. To po co mieli go zestrzelić?

Nie zapominaj
środa, 14 kwietnia 2021, 00:35

Donbas to jest terytorium Ukrainy.

środa, 14 kwietnia 2021, 11:57

Powiedz to w Donbasie.

Eee tam
środa, 14 kwietnia 2021, 15:11

Jakoś od 1991 do 2014 nie narzekali że są na Ukrainie

środa, 14 kwietnia 2021, 15:31

Serio? Znasz kogoś kto tam żyje? W jeden dzień im się odwidziało?

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 17:12

Znam dwie osoby z Charkowa ( +/- 150 km od Donbasu ). Są bardzo niepocieszeni, że zmieniono im w paszporcie zapis imienia nazwiska z rosyjskiego na obowiązujący ukraiński. Przekonywali mnie przez miesiąc, że Stany Zjednoczone od upadku ZSRR mają kolejny plan jak zniszczyć i pokonać Rosję. Zapytałem, skąd o tym wiedzą. Widzieli w TV wywiad z wysokiej rangą byłym generałem, który otwarcie, publicznie o tym mówił. Zapytałem ich, to dlaczego przyjechali do Polski na ukraińskich paszportach, a nie paszporcie FR. Powiedzieli, że jestem głupim rusofobem i przestali ze mną gadać. Znam również rodzinę, która uciekła w 2014 r. z 5 letnim synem z okolic Dniepropietrowska do Polski przed wojną. Ich ojciec i matka zostali w Donbasie ( w okolicach Bachmutu ). Uwierz mi, że nie chciałbyś tam dzisiaj żyć. Pozostali tylko starzy, ludzie którzy nie mają gdzie wyjechać i najbardziej przywiązani do miejsca swojego urodzenia. Jedź i zobacz na własne oczy. Może Ci się spodoba i się przeprowadzisz. Przed wojną życie było ciężkie ale spokojne i wyglądało inaczej. Większość żyjących tam ludzi, za tą wojnę Putina po prostu nienawidzi.

piątek, 16 kwietnia 2021, 11:54

I niby dlatego tęsknią za Ukrainą? Każdy normalny człowiek chce żyć w pokoju, nikomu normalnemu nie spodoba się życie w strefie wojennej, ale nie każdy z tego powodu tęskni za ukrainą. Myślisz że jak wcześniej mieli dość władzy ukraińskiej to teraz za nią tęsknią? Bo ja myślę że nie, chcą pokoju i końca władzy watażków czy to ukraińskich czy rosyjskich ale raczej nie chcą wracać do ukrainy. Nie po to się buntowali.

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:42

Nie było żadnego buntu ichtamniecie, był za to najazd rosyjskich terrorystów i bandziorów jak Motorola Givi czy Girkin. Kto mógł z tych terrorystycznych pseudotworów dawno uciekł.

Autor Widmo
piątek, 16 kwietnia 2021, 22:38

Proszę Ciebie, przestań !. To nie mieszkańcy regionów Ługańskiego, Donbasu i Krymu zbuntowali się, tylko aneksja tych obszarów przez Kreml była wynikiem jego planu. To co widzimy dzisiaj przy granicy Ukrainy, też jest jego elementem.

sobota, 17 kwietnia 2021, 11:07

To twierdzisz że ja nie pamiętam jak się tam rozwijała sytuacja? Gdzie Krym gdzie Rzym?

wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:46

Bo leciał nad terytorium Ukrainy może?

andys
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:22

Przecież ten dron nie latał nad Donbasem! "..odbyła kilkugodzinny lot nad obszarami obwodów: chersońskiego, zaporoskiego, dniepropietrowskiego i charkowskiego." - gdzie tu Donbas? Jak mógł wykryć Pancyra, S-125 itd? Chyba swoje!

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:29

Systemy rozpoznawcze TB2 jak pokazal to konflikt w Górskim Karabachu wykrywają cele/obiekty w odległości 80 km... Rozumiesz już że dron nie musiał wlatywać nad Donbas?

Dropik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:28

Jaki jest kąt obserwacji z 6 km wyskosci na 80 km odległości? Taki ze nic nie widać bo wszystko zasłaniają drzewa lub budynki ;)

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:42

Miałeś filmiki/zdjęcia z TB2, który miał z takiej odległości namierzyć wyrzutnie S-300 wKarabachu.

dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 08:28

nie miałem. raczej wątpie w to z tym s-300. jej lokalizacja była znana. możliwe ,że lataly wyżej ale nie zmienia to faktu , że takie obiekty jak drzewa i budynki przesłaniają już część obiektów.

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 19:57

Ja tam widziałem taki filmik. Widziałem też filmik jak TB2 obserwuje ormiańską wyrzutnię systemu TOR i drony ją niszczą mimo ze wjechała do garażu. Dużo zależy od umiejetności operatorów.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:21

Nie jak a dopiero jak wjechał do garażu, bo kiedy był poza garażem i był aktywny to trzymali się z daleka aby ich nie sprzątnął.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:14

Ale był cały czas obserwowany i o tym nie wiedział.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:21

To może powiesz przez co, albo raczej przez kogo był obserwowany? Dlaczego wszyscy założyli że to nagranie to nagranie z drona?

GB
piątek, 16 kwietnia 2021, 10:28

Przez drona TB2, to także powszechnie znany fakty.

piątek, 16 kwietnia 2021, 14:14

To rozpowszechniany przez Turcję reklamowy PR. Nie fakt. Miejscowość z garażem leży w dolinie, wiesz jak wygląda tam teren? Otóż wokół tych dolin są strome i wysokie góry. Ewidentnie bazę TOR-a wykryli specjalsi czy to azerscy czy tureccy(bo oni na pewno walczyli w tym konflikcie) i to on wskazali i "podświetlili" cel. Nie żaden dron. Tak samo filmy z niszczenia wielu różnych celów pokazują z cele atakowane są płaskolecacymi i nisko pociskami ewidentnie wystrzelonym z ziemi. Wiele z tych celów było wykrytych i "podswietlonych" przez specjalsów a atakowne przez drugi zespół po czym pokazywano to jako sukces dronów. W górach nie trzeba drona aby cos filomac z góry. Azerowie pokaonali ormian owszem przewaga sprzętowa ale głównie to ich "nakryli czapkami" przewaga liczebną. Ormianie nie byli w stanie trzymać front i jednocześnie zwalczać działające w ogromnej ilość zespoły specjalsów w górach. Azerowie i Turcy wysłali specjalsów w góry(ciekawa sprawa jest którędy oni się tam dostali) a na front w wysłali mięso armatnie w postaci najemników w uproszczeniu oczywiście. Ten sukces tureckich dronów to w głównej mierze sukces PR-owy.

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:44

No i znowu mamy rosyjskie próby zakłamywania kompromitacji rosyjskiego sprzętu w karabachu:))

niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:16

Możesz udowodnić swoją tezę?

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:49

Udowodniły ja płonace resztki rosyjskich systemó uzbrojenia w Karabachu.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 11:02

Co niby udowodniły?

Raf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:12

Dlatego dobrze napisał że wykryli chyba swoje Pancyry - bo według mapki to nie wiem czy nawet na odległość 80 km do stanowisk separatystów się zbliżyli.

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:44

Jasne... Ukraina nie ma Pancyrów. Ten system jest rosyjski i został wprowadzony do służby po rozpadzie ZSRR.

Raf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:03

Co nie zmienia faktu że przeleciał może nawet 100 km od Doniecka (w najbliższym punkcie). Odpal sobie dowolną mapkę gdzie masz skalę w kilometrach i zmierz. To co oni niby tam widzieli równie dobrze możesz włożyć między bajki.

Saw
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:17

Śmieszą mnie te wasze dywagacje. Skąd wiesz gdzie leciał jak wstawili sobie tylko zdjęcie ilustracyjne z lotem 12345678 hehe.

Raf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:59

jest napisane nad jakimi obszarami leciał a jeżeli uważasz że wstawili fałszywą mapkę to cała dyskusja nie ma sensu

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:11

Mapa lotu może być czysto informacyjna, ilustrująca teoretyczny przelot z miejsca A do miejsca B. Jak naprawdę leciał i na jakiej wysokości nikt nie wie poza operatorami i osobami uprawnionymi ze strony UA. No i może jeszcze Sowiety wiedzą. Dalsze dyskutowanie o tym co i jak się wydarzyło oraz co widzieli, nie ma sensu. Myśleć, i jeszcze raz myśleć !. Saw po prostu ma rację.

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:29

Ja tam nie wiem co widzieli, niemniej mapka pokazuje lot z włączonym transponderem. Lot bojowy i był napewno bez... No i o zasiegu wykrycia 80km informowali zdaje się Turcy, co prawdą być nie musi.

Matołusz
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:53

te drony to bardzo fajne, ale co w przypadku obecności w powietrzu wrogich myśliwców?

asdf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:33

tak jak ostatnio w Donbasie gdy obie strony dysponuja czyms wiecej niz manpadsy to postsowieckie samoloty z RCS wielkim jak stodola sobie nie polataja

Chrisik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:06

I w tym rzecz. Nie będzie myśliwców w konflikcie bo systemy przeciwlotnicze będą działać. Najpierw niszczysz te systemy właśnie śledząc je bezzalogowcami a następnie masz kontrolę nad przestrzenią. Mniej więcej tak azerbejdzan pokonał Armenie. Wysyłali kukuryżniki czyli stare AN-tki a Armenia strzelala do nich i w ten sposob Azerowie namierzali systemy obrony Armenii

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:53

Armenia w ogóle nie za bardzo mogła cokolwiek przeciw dronom posłać.

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:10

Ależ miała Su-30. Tyle tylko że zostałyby zestrzelone przez tureckie F-16.

środa, 14 kwietnia 2021, 11:59

No tu już taki pewien nie byłbym, a Armenia nie była stroną w tym konflikcie to po pierwsze a po drugie czy te Su-30 osiągnęły gotowość bojową?

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 20:01

Armenia użyła systemów OPL TOR, systemów rakietowych Iskander. Więc była stroną konfliktu. W przypadku W, najnowsze i najlepsze systemy broni po prostu się używa. Nie mieli problemów wysłać TORy, czy strzelac z dopiero co zakupionych Iskanderów.

środa, 14 kwietnia 2021, 21:23

Ile tych TOR-ów? Na razie nie ma pewnych dowodów na użycie iskanderów.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 08:46

Azerbejdżan informował o kilku zniszczonych, potwierdził materiałem filmowym 1. Azerbejdżan przedstawił dowody w postaci szczątków rakiet systemu Iskander M (sic!), a nie Iskander E (eksportowy). Co znaczy że Rosja złamała kolejne prawo międzynarodowe, gdyż nie można eksportować rakiet balistycznych o donośności większej niż 300 km, a wiadomo oficjalnie że Iskander M ma donośność 499 km (a nieoficjalnie większą).

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:23

Panie GB traktat MTCR dotyczy pocisków i rakiet o zasięgu powyzej 300km i o głowicy bojowej powyzej 500kg. Iskander-M musiałby spełniac oba te warunki, a nie wiadomo z jaką poleciał głowicą? Jak z taka powyzej 500kg to istotnie mamy pierwszy chyba przypadek złamania przez Rosję MTCR, chyba że to był rosyjski Iskander, odpalony przez Rosjan.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:38

Google tłumacz ze strony azerskiej, cytuję: "Niemniej jednak w Baku padło kolejne twierdzące oświadczenie. Na odprawie pułkownik Idris Ismayilov, szef sztabu operacyjnego Azerbejdżańskiej Agencji ds. Rozminowywania, potwierdził fakty podane w naszej ostatniej publikacji. „Pocisk w Shusha został wystrzelony z systemu rakiet operacyjno-taktycznych Iskander-M (OTRK). Indeks 9M723 został znaleziony na wraku rakiety znalezionym w Shusha. W ten sposób okazało się, że ten pocisk został wystrzelony z Iskandera OTRK. Jego fragmenty znaleziono w odległości 780 metrów od siebie. Na podstawie wyników ostatniej analizy doszliśmy do wniosku, że pocisk wystrzelono z Iskander-M OTRK. Trwają badania w rejonie jego upadku ”- powiedział Idris Ismailov."

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:15

To jak miała głowicę ponad 500kg to mamy pierwszy w historii przypadek złamania MTCR( o ile strzelała Armenia, a nie Rosja)

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:57

Miała głowicę kasetową na co wskazują zdjęcia szczątków. Ale nie wiem jaką masę ma taka głowica.

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:45

A to jest wazne, bo z głowicą 480kg nie łamie MTCR nawet Iskander-M. Nie łamie MTCR tez dowolny Iskander-M z dowolna głowicą wystrzelony przez wojska rosyjskie.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:31

Wiadomo, że poleciała rakieta 9M723, bo wrak z takim napisem znaleźli Azerowie w Suszy. 9M723 to rakieta Iskander M, czyli tylko będący na uzbrojeniu wojsk rosyjskich. Rakieta Iskander E ma oznaczenie 9M720-E.

nn
środa, 14 kwietnia 2021, 11:47

Su-30 kupili za ciężkie pieniądze, ale bez uzbrojenia. Cała afera z tego wynikła.

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 20:02

Mylisz się. W runecie są zdjęcia ormiańskich Su-30 z rakietami powietrze-powietrze.

tut
środa, 14 kwietnia 2021, 17:00

Tak jak nasi F-16

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 20:02

Wy nie kupiliście F-16. Nikt wam ich nie sprzeda.

asdf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:43

Pan prezes stwierdzil ostatnio ze trzeba sie zbroic wiec trzeba dac 2mld zl do pegaza na Orlika 2 z terminem dostawy za 20 lat

Rhotax
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:25

Prototypy Narodowe w malowaniu Patriotycznym już za 20 lat !!! Tak to realne...

LMed
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:08

Dobrze że latają na razie tam tymi dronami. Ale...

Eee tam
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:49

Czekamy na filmiki jak z Karabachu . Popcorn i cola już gotowe.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:27

To będzie zupełnie inny film. Raczej w stylu "Czterech Pancernych" bo gen. Gierasimow właśnie zapowiedział, że w przypadku ataku Ukrainy na Donbas, Rosja, wzorując się na najlepszych wzorcach USA, WPROWADZI "Z PRZYCZYN HUMANITARNYCH" (nie chcemy, by jakiś samolot pasażerski znowu stał się ofiarą, prawda?) STREFĘ ZAKAZU LOTÓW NAD DONBASEM I 100KM NA ZACHÓD OD JEGO GRANIC! Dlatego Biden chce się spotkać z Putinem... I dlatego to będzie zupełnie inny film z Karabachu, gdzie występowały wojska Azerskie przeciw Ormianom wyszkolonym przez NATO i z certyfikatami interoperacyjności i wyszkolenia NATO... :D

Eee tam
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:12

Pożijem uvidim bo gadać każdy potrafi

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:02

Tylko widzisz, cytuję: "Biden wyraził poparcie dla Ukrainy oraz jej integralności i suwerenności, a także zaniepokojenie "nieoczekiwanym gromadzeniem wojsk" przez Rosję na Krymie. Prezydent USA wezwał Moskwę do zmniejszenia napięcia. " Ponieważ zaś Ukraina ma słabe lotnictwo, to taka strefa moze byc przeciwku lotnictwu NATO, ale to jest znacznie silniejsze od rosyjskiego. No chyba że Putin panicznie boi się tureckich TB2 i strefa zakazu lotów byłaby przeciwko dronom.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:52

Bush to wszystko dla Gruzji też popierał a teraz Rosja jest silniejsza niż wtedy a USA słabsze... :D

bender
środa, 14 kwietnia 2021, 11:26

Największe PKB w historii Rosja osiągnęła w 2013. Wynik osiągnięty w 2020 jest dwa razy mniejszy od tamtego. Rosja już była silna. Teraz jest tylko coraz słabsza.

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 08:14

Rosja nadal słabnie, ekonomicznie/technologicznie w stosunku do NATO. A Gruzja była na końcu świata dla USA. Ukraina to inna liga i jest nawet nieźle skomunikowana z NATO.

HeHe
środa, 14 kwietnia 2021, 12:54

Z pewnością - skomunikowana telefonem :))

środa, 14 kwietnia 2021, 12:01

Jakiś wniosek z tego? Może stwierdzisz że zołnierze NATO będa umierać za Ukrainę?

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:18

Nigdy nie mów nigdy !

MoherDziad
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:58

Armenia była uzbrojona przez Rosję. Prezydent Armenii żalił się że sprzęt zawiódł. Iskandery rozwalone... Turcy znaleźli sposób na ruską technikę

Jabadabadu
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:38

To "trochę" zbyt blisko Warszawy i może być gorąco.

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:21

I jeszcze bliżej do Lublina i Przemyśla. Trochę dalej do Wrocławia i Legnicy. A ma to jakiekolwiek znaczenie jak daleko ?

Hipokryzja
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:45

Ciekawe skąd separatyści mają zestawy Tor i czołgi... w dodatku umią się nimi posługiwać

RUDY
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:08

Wszystkie komunikaty strony ukraińskiej warto podzielić na dziesięć. Nie zapominaj, że w 2014 r. ukraińscy generałowie oskarżyli Rosję o uderzenie nuklearne na lotnisko w Ługańsku ))

Sarmata
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:55

Przecież Ukraińcy dziesiątkami im te czołgi zostawiali w ucieczce. Tyle że przeważnie T-64.

bender
środa, 14 kwietnia 2021, 11:21

Tory i Pancyry im Ukraincy zostawili? Bez żartów.

yy
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:48

No chyba nie trudno sobie na to odpowiedziec:)

Rhotax
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:26

W sklepie z czołgami kupili i Pancyrami !

"Pułkownik" Michał
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:20

Poza koniecznością stworzenia wielowarstwowego parasola przeciwlotniczo-przeciwrakietowego nad naszym terytorium (ze szczególnym uwzględnieniem miast wojewódzkich i obiektów wojskowych, to my też powinniśmy obstawić granice stałymi i mobilnymi stacjami kontroli BSP i mocno się w nie doposażyć.

Spinacz
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:11

Słuszna uwaga. Problem w tym że my ich potrzebuje ma na za tydzień a nie za 5 lat.

Robert
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:12

Ależ jak to, bez kilkuletnich dialogów technicznych i analiz się da?

Rhotax
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:27

Też tego nie rozumiem...

ntwer23
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:06

Niestety Panowie zaczynamy coraz wyraźniej odstawać od Państw, nawet niebogatych w naszym rejonie.

Wojciech
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:54

Nie ma przypadków. Są tylko znaki.

Witold
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:05

Ukraina 2 kroki przed Polską. W kolejnych ćwiczeniach będzie zdziwienie, że Polska armia zostanie zlikwidowana przez Rosję nie w 5 a 3 dniach. Na nic mnożenie WOTu.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:02

Tiaaa - w czym....

rtv
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:49

Musiałem po drodze przeoczyć wiadomość o Polakach, którzy czekają na sezonowe u Ukraińców.

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:32

Skoro tak jak mówisz zaczyna się sezon, zawsze można relokować uchodźców z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec pod granicę Obwodu Kaliningradzkiego i Białorusi, skoro u Was takie bogactwo i europejski poziom życia.

observator
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:21

wystarczy trochę historii żeby zrozumieć że liczy się potencjał państwa a nie pracownicy sezonowi; potencjał, który zniszczyliśmy "własnymi" rękami

Tadeusz
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:03

To nie mieści się w planach MON-u. Skupmy się na odmalowaniu T 72, które będą wymarzonym celem dla takich bezzałogowców z Rosji.

czytelnik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:11

Ukraińcy też malują. Nie czytałeś? Niedawno było o tym.

środa, 14 kwietnia 2021, 19:50

Kupuja tez pomalowane

SOWA
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:44

Chyba jednak ukraińskie odmalowywanie farbą wygląda poważniej od naszego. My już praktycznie nie mamy żadnych możliwości produkcyjnych w obszarze pancernym nie licząc Borsuka. Choć i w tym przypadku trudno mówić o sukcesie skoro nie będzie produkcji licencyjnej silników i układów przeniesienia napędu.

Kisiel
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:59

Nam to niepotrzebne. Mamy wystarczająco dużo nowego sprzętu na defilady.

alka
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:06

Czyli to u ciebie . Bo to Rosja ma dużo nowego sprzętu do pokazywania na defiladach.

Monkey
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:59

Oba kraje się przygotowują, pytanie tylko jak daleko te przygotowania zajdą? I jak się rozwinie sytuacja?

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:48

Bez względu na to co się wydarzy w najbliższym czasie, docelowo skończy się kolejnym atakiem hybrydowym na wschodnią i południową Ukrainę, a jeżeli będzie ku temu odpowiedni klimat w Europie Zachodniej, to może również na Kraje Bałtyckie zamieszkałe przez ludność rosyjską. Na Kremlu istnieje wyższa konieczność popchnięcia niezałatwionych do tej pory spraw do przodu. W przeciwnym przypadku Władimir Władimirowicz może okazać się za słaby i chory, a sprawę za niego dokończy ktoś inny. Kwestia tylko, co będzie powodem do rozpoczęcia interwencji. Może już jest zaplanowany powód. Wszystko zależy jeszcze jak naprawdę zachowają się Stany Zjednoczone.

Mistrz Yoda
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:54

Prognozując postawę USA trzeba też uwzględniać nieformalne negocjacje (sygnały) wysyłane przez obie strony: Rosję i USA. Wbrew temu co, niektórzy tu pisali, USA i NATO nawet w przypadku rosyjskiej agresji poza kolejnymi "papierowymi" sankcjami nic nie zrobią. Poślą Ukrainie trochę lepszej broni, może "doradców", i tyle w temacie, bo tak jest taniej. Bezdyskusyjnie jeśli byłaby taka potrzeba, to niezależnie od zaszłości historycznych RP MUSI bronić Ukrainy, jakoby walczyła o siebie. Dla USA, zstępującego imperium dużo ważniejszym problemem jest wschodnia Azja, tam mają prawdziwy PROBLEM! Słaba Rosja zaś formalnie sojusznik ChRL, powoli, krok po kroczku nieskutecznie próbując odbudować sowieckie imperium (zapewne w resytucji tamtejsze elity słusznie widzą panaceum), będzie staczała się ku wasalizacji względem o wiele POTĘŻNIEJSZEGO sąsiada, a w dalszej perspektywie zapewne stanie się obiektem "konsumpcji". Czy to dobrze dla nas, czy źle? Dużo zależy od tego jaką pozycję zdołają wypracować w relacjach z nowym, "wschodzącym" imperium nasze polityczne "elyty".

Autor Widmo
piątek, 16 kwietnia 2021, 23:20

Może nawet nie będzie co wypracowywać, bo mając przyzwolenie Europy Zachodniej Kreml skorzysta na pewno z możliwej, niepowtarzalnej okazji i obuduje na zachodniej granicy wszystko to, co maksymalnie będzie do odgryzienia. Drugiej szansy nie będzie. Jeżeli chodzi o Ukrainę, niewiele możemy pomóc im sami. Wszystko zależy od zachowania Waszyngtonu. Po ostrzale baz wojskowych w Iraku przez Iran i zachowawczej decyzji ekipy Trumpa, poszedł w świat sygnał, że Stany Zjednoczone nie przebierają nogami, aby Iranowi dokopać militarnie. To podkręciło tylko Kreml i Putina do tego, z czym mamy dzisiaj do czynienia na granicy Ukrainy. Nie patrząc na nikogo i na nic, postanowili dokończyć to, czego nie udało im się w 2014 r. Dzisiaj już mówimy o zamknięciu Morza Czarnego dla okrętów US Navy. Więc cynicznie powiedzieli wszystkim SZACH i niestety będzie to chyba MAT dla wszystkich. Współczuję bardzo Ukraińcom, ale nie wierzę już, że UE czy NATO otwarcie stanie w obronie ich niepodległości. Jak już kiedyś napisałem Zachód Europy ma już rękę w nocniku i jaja w imadle, ale to na własną jak zwykle prośbę, bo liczyli na kasę z Nord Stream II, a tak naprawdę przyłożyli sobie ruski pistolet do głowy. Oczekiwałem jeszcze, że Waszyngton i Pentagon z Bidenem pokaże swoje duże jaja, ale jak widać to tylko stare wydmuszki. Niestety późno zreflektowaliśmy się jako Polska na wielkie sojusze. Teraz będziemy drugim przegranym po Ukrainie, bo jedyne na co możemy liczyć, to tylko na siebie. I czy historia nie zatacza koła ?

Mający dość FA-K
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:55

I jaki odpowiednik tego typu systemu rozpoznania - rażenia ma Polska? Gdzie wnioski z wojny w Donbasie i Karabachu? Watchkeeper był w zasięgu ręki ale nie - PGZ zrobi lepsze i mamy co mamy...

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:27

Program AGS. Wystarczy?

D
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:50

Ags nie jest odpowiednikiem Tb2

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:12

Ale jest doskonałym systemem rozpoznawczym, znacznie lepszym od TB2.

asdf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:50

mhmm czyli jak zwykle w planach "kiedys bedziemy mieli o ile wczesniej wojna nas nie zastanie ze zdjetymi spodniami" najlepsza na swiecie gwiazde smierci a tymczasem ukraincy dysponuja juz ponad 30 Bayraktarami.

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 08:14

Ale co będziemy mieli w planach? W programie AGS już jesteśmy.

asdf
środa, 14 kwietnia 2021, 12:07

i co w zwiazku z tym? ile mamy dronow do swojej dyspozycji

GB
środa, 14 kwietnia 2021, 20:05

Musisz po prostu doczytać co to jest natowski program ASG i dlaczego jest lepszy jeśli chodzi o rozpoznanie obiektow naziemnych od tureckich dronów TB2.

asdf
czwartek, 15 kwietnia 2021, 08:16

czyli zadnego

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:32

Czyli mamy bardzo dobry system rozpoznawczy, lepszy od TB2

zyzio
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:48

Davien ale jak to wojskowy obiekt latający uchwycony na flightradarze? Twierdziłeś że niemożliwe.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 10:13

Wiesz, istnieje cos takiego jak transponder. Dla was w Rosji to może nowość ale na Zachodzie znaja je od dawna.

kiełki
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:19

transponder

wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:54

Serio? Bez transpondera samolot jest niewidzialny?

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 10:14

Dla flightradar tak.

środa, 14 kwietnia 2021, 15:33

Nie.

Bono
środa, 14 kwietnia 2021, 18:52

O! To wytłumacz jakim to sposobem.

Roger
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:16

jak ma włączony transponder to będzie na flightradarze, jak nie to nie :)

wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:53

Jak nie ma włączonego transpondera to owszem go widac tylko nie ma opisu(no calsignal), właśnie taki jeden nad Polska jest.

bender
środa, 14 kwietnia 2021, 11:13

Flightradar używa usługi ADS-B czyli informacji z transponderów.

środa, 14 kwietnia 2021, 15:37

A o MLAT ty słyszał?

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:52

A ty słyszał że MLAT też wymaga działającego w Mode S transpondera?

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 11:05

Nie wymaga.

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:53

Nie słyszeli i nadal będą pisać, że widać tylko obiekty latające z identyfikacją. Myśleć i jeszcze raz myśleć !

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:53

No popatrz Widmo, MLAT wymaga działającego w Mode S i 1099Mhz transpondera.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 11:12

"Multilateration requires no additional avionics equipment, as it uses replies from Mode A, C and S transponders, as well as military IFF and ADS-B transponders. Furthermore, while the radar and multilateration “targets” on a controller’s screen are identical in appearance, the very high update rate of the multilateration-derived targets makes them instantly recognizable by their smooth movement across the screen. A screen displaying multilateration information can be set to update as fast as every second, compared with the 4 - 12 second position “jumps” of the radar-derived targets." Tylko synku system MLAT widzi także wszelkie wojskowe obiekty.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 08:48

To myśl... Widziałeś na Flightradar drony TB2 latające nad Górskim Karabachem, Syrią, Libią itd?

Autor Widmo
piątek, 16 kwietnia 2021, 23:43

Myślę jednak, że szybciej piszesz niż myślisz. Dla lepszego zrozumienia podam Ci przykład - Internet. Jeżeli gdzieś sieć jest, to masz do niej dostęp. Jeżeli go nie ma, to nie ma. Co do Libii, Syrii, Górskiego Karabachu czy Antarktydy, tureckich dronów nie śledzę.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:23

Owszem w niektórych z tych miejsc można obserwować obiekty wojskowe.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:38

Aha korzystają jeszcze na zasadzie porozumień z krajowymi administracjami lotniczymi(czy też jak się te nazywają w poszczególnych krajach) a wtedy widać wszystko co widzą wszystkie radary cywilne. W USA widać z tych radarów z pewnym opóźnieniem, ale widać.

GB
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:11

No widzisz. Czyli administracja publiczna pod wpływem wojska może zrobić co zechce... Myśl...

czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:23

To dalej twierdzisz że statek powietrzny bez transpondera jest niewidzialny dla Flitghtradu?

GB
piątek, 16 kwietnia 2021, 10:29

Jak Flitghtrad nie jest podłączony do żadnego radaru to oczywiście że nie.

piątek, 16 kwietnia 2021, 14:16

Ale jest. czasy się zmieniają.

GB
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:53

Wojsko jak chce to odłączy.

czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:34

A ten teren jest objety MLAT? Otóż nie koniecznie(jeśli jest to te drony były widoczne) tak jak i większość powierzchni USA. Ale Ukraina jest.

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:26

W cywilnej przestrzeni powietrznej i dla pokazania przeciwnikowi że dron jest już w służbie poleciał z włączonym transponderem. Podobnie nad Ukrainą latają Global Hawki jak NATO chce aby było je widać.

sża
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:38

Sprowokowanie walk w Donbasie to dla USA ostatnia szansa, aby storpedować zbliżenie UE z Rosją i [pośrednio] z Chinami.

puenta
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:47

Dawno tak się nie uśmiałem!

SAS
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:29

W zasadzie bez upokorzenia Rosji, przed rozgrywką na Pacyfiku, ta rozgrywka jest niemożliwa.

Sprzęt
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:24

Banderowcy tak samo jak choćby Izrael powinni mieć zakaz posiada tak nowoczesnego uzbrojenia.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:24

A Rosjanie jedzenia.

Autor Widmo
środa, 14 kwietnia 2021, 19:56

W pierwszej kolejności, przede wszystkim możliwości zakupu wódki.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:26

Chcesz zeby Putin miał rewolucję gorsza od tej z 1917r?:))

Gnom
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:57

Lutowej czy październikowej ?- bo były dwie, do tego różne.

Davien
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:48

Tej pózniejszej Gnomie, ja wiem ze znowu próbujesz zagnomiac fakty ale ci nie wychodzi:))

i tyle w temacie..
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:19

@Sprzęt Przecież to jest okazja dla Rosji w ćwiczeniu wykrywania i neutralizacji tego typu dronów i to w terenie, gdzie może toczyć się rzeczywisty, zagrażający Rosji konflikt. Syria, inny klimat, ukształtowanie terenu zakłócenia itd., Ukraina jak znalazł.

Jan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:16

Ukraina ma prawo bronić się przed najeźdźcami ze wschodu

January
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:00

Ta obrona to kilka dni, a godzin. Jak mi wiadomo to Ukraina ściągała wojskowe w rejonie Donbasu. Cóż Rosjanie przyczynili się do powstania takiegoż dziwnego tworu.

biały
środa, 14 kwietnia 2021, 10:24

a obrona Polski podczas 2 to dwa tygodnie , nie znaczy to wcale że nie mamy prawa do własnego państwa , tak samo to prawo należy się Ukrainie , Kurdom i innym narodowością

viper
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:40

Dziwnym tworem jest Federacja Rosyjska, gdzie Rosjanie wkrótce będą mniejszością narodową w konglomeracie różnorodnych narodów i grup etnicznych.

Kowalski
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:55

A Rosjanie z najezdzcami z zachodu.

ciekawy
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:16

No to w razie czego Ukraińcy zrobią pokaz a'la Górski Karabach.

KKK
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:14

Trzymam za tę ewentualność kciuki :)

RUDY
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:14

Nie chcę cię denerwować, ale prawdopodobieństwo takiego zdarzenia dąży do zera.

Rain Harper
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:14

Ja tam jestem ciekaw użycia naszych Warmate na ruskich specjalsach

droma
wtorek, 13 kwietnia 2021, 12:57

brawo ukraina ,przygotować się do lutowania azjatyckiego bandyty z rosji-kaput -pomożemy ...

Tweets Defence24