- Wiadomości
USA: Nowe haubice na kołach… od nowa
Armia amerykańska od dłuższego czasu planuje zakup nowego systemu artyleryjskiego kalibru 155 mm na podwoziu kołowym, w celu wsparcia brygad Stryker. W programie przetestowano na poligonie serbską haubicę Nora B-52, izraelską ATMOS od Elbit Systems, francuską Nexter Caesar oraz szwedzki system Archer koncernu BAE Systems. Efektem tych badań była decyzja o rozpisaniu programu całkowicie nowej haubicy, którą będzie można umieścić na podwoziu kołowym eksploatowanym już przez U.S. Army.

Autor. Duńskie Ministerstwo Obrony
Modernizacja artylerii jest jednym z najważniejszych priorytetów amerykańskich wojsk lądowych. Dotyczy to nie tylko systemów rakietowych, jak MLRS i HIMARS, ale też artylerii lufowej. W pierwszej połowie stycznia opublikowano zapytanie o informację (RFI) dotyczące opracowania prototypu nowej kołowej haubicy 155 mm w ramach programu US Next Generation Howitzer (NGH). Realizacja takiego projektu ma być prowadzona w ramach odrębnego, wieloletniego postępowania. Wynika on z niedostatecznych względem wymagań parametrów obecnie dostępnych na rynku systemów.
Zobacz też
Jak czytamy w RFI: „Next Generation Howitzer ma być bardziej mobilnym i odpornym na zniszczenie systemem artyleryjskim kalibru 155 mm, zapewniającym większy zasięg i siłę ognia niż obecne systemy haubic." Wśród wymagań i oczekiwań względem tego nowego systemu znalazło się kilka sformułowanych bardziej szczegółowo. Wśród nich znalazła się m. in. integracja systemu artyleryjskiego 155 mm na jednym z typów ciężarówek eksploatowanych przez armię amerykańską, zastosowanie cyfrowego systemu kierowania ogniem U.S. Army jak również możliwość wykorzystania w systemie różnych typów haubic, co może sugerować zamiar ujednolicenia systemu kołowego z haubicą dalekiego zasięgu nowej Extended Range Cannon Artillery (ERCA) na podwoziu gąsienicowym lub też z modernizowanymi systemami M109 Paladin.
Zobacz też
Oferenci chcący wziąć udział w RFI którzy mogą zostać później wybrani do realizacji programu rozwoju prototypu i potencjalnie produkcji na potrzeby U.S. Army mają w ramach postępowania przedstawić swoje kompetencje m. in. w integracji systemów artylerii 155 mm na pojazdach ciężarowych, zastosowania różnego typu haubic i systemów kierowania ogniem, projektowania systemów artyleryjskich na podwoziu ciężarowym czy też zastosowania nowych rozwiązań zwiększających szybkostrzelność, np. poprzez zastosowanie automatu ładującego czy chłodzenia lufy. Atutem będzie też doświadczenie we współpracy z administracją USA w ramach umów OTA lub CRADA (badawczo-rozwojowych).
Zobacz też
Jak wynika z tych dość ogólnych informacji U.S. Army nie planuje zakupu żadnego z zakwalifikowanych do testów systemów artyleryjskich, aleich producenci są to z pewnością mają większe szanse w programie kołowego systemu Next Generation Howitzer. W sumie największe doświadczenie mają firmy Nexter i Elbit, których systemy zostały zintegrowane z więcej niż jedna platformą (podwoziem), ale również Archer i Nona mają konstrukcję, która ułatwia zmianę podwozia. W postępowaniu można też spodziewać się np. koncernu Rheinmetall, który w ostatnim czasie prezentował Artillery Gun Module (AGM) z haubicą kalibru 155 mm na podwoziu wojskowego samochodu ciężarowego HX3 10×10. Nie należy też zapominać o producentach amerykańskich, którzy z pewnością wykorzystają okazję rozwinięcia kompetencji w tym zakresie, jeśli tylko dopuszczone zostaną firmy posiadające doświadczenie w systemach artyleryjskich na nośnikach innych niż kołowe.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS