Reklama
  • Wiadomości

USA: Nowe haubice na kołach… od nowa

Armia amerykańska od dłuższego czasu planuje zakup nowego systemu artyleryjskiego kalibru 155 mm na podwoziu kołowym, w celu wsparcia brygad Stryker. W programie przetestowano na poligonie serbską haubicę Nora B-52, izraelską ATMOS od Elbit Systems, francuską Nexter Caesar oraz szwedzki system Archer koncernu BAE Systems. Efektem tych badań była decyzja o rozpisaniu programu całkowicie nowej haubicy, którą będzie można umieścić na podwoziu kołowym eksploatowanym już przez U.S. Army.

Caesar na podwoziu Tatra 8x8
Caesar na podwoziu Tatra 8x8
Autor. Duńskie Ministerstwo Obrony

Modernizacja artylerii jest jednym z najważniejszych priorytetów amerykańskich wojsk lądowych. Dotyczy to nie tylko systemów rakietowych, jak MLRS i HIMARS, ale też artylerii lufowej. W pierwszej połowie stycznia opublikowano zapytanie o informację (RFI) dotyczące opracowania prototypu nowej kołowej haubicy 155 mm w ramach programu US Next Generation Howitzer (NGH). Realizacja takiego projektu ma być prowadzona w ramach odrębnego, wieloletniego postępowania. Wynika on z niedostatecznych względem wymagań parametrów obecnie dostępnych na rynku systemów.

Zobacz też

Jak czytamy w RFI: „Next Generation Howitzer ma być bardziej mobilnym i odpornym na zniszczenie systemem artyleryjskim kalibru 155 mm, zapewniającym większy zasięg i siłę ognia niż obecne systemy haubic." Wśród wymagań i oczekiwań względem tego nowego systemu znalazło się kilka sformułowanych bardziej szczegółowo. Wśród nich znalazła się m. in. integracja systemu artyleryjskiego 155 mm na jednym z typów ciężarówek eksploatowanych przez armię amerykańską, zastosowanie cyfrowego systemu kierowania ogniem U.S. Army jak również możliwość wykorzystania w systemie różnych typów haubic, co może sugerować zamiar ujednolicenia systemu kołowego z haubicą dalekiego zasięgu nowej Extended Range Cannon Artillery (ERCA) na podwoziu gąsienicowym lub też z modernizowanymi systemami M109 Paladin.  

Zobacz też

Oferenci chcący wziąć udział w RFI którzy mogą zostać później wybrani do realizacji programu rozwoju prototypu i potencjalnie produkcji na potrzeby U.S. Army mają w ramach postępowania przedstawić swoje kompetencje m. in. w integracji systemów artylerii 155 mm na pojazdach ciężarowych, zastosowania różnego typu haubic i systemów kierowania ogniem, projektowania systemów artyleryjskich na podwoziu ciężarowym czy też zastosowania nowych rozwiązań zwiększających szybkostrzelność, np. poprzez  zastosowanie automatu ładującego czy chłodzenia lufy. Atutem będzie też doświadczenie we współpracy z administracją USA w ramach umów OTA lub CRADA (badawczo-rozwojowych).

Zobacz też

Jak wynika z tych dość ogólnych informacji U.S. Army nie planuje zakupu żadnego z zakwalifikowanych do testów systemów artyleryjskich, aleich producenci są to z pewnością mają większe szanse w programie kołowego systemu Next Generation Howitzer. W sumie największe doświadczenie mają firmy Nexter i Elbit, których systemy zostały zintegrowane z więcej niż jedna platformą (podwoziem), ale również Archer i Nona mają konstrukcję, która ułatwia zmianę podwozia. W postępowaniu można też spodziewać się np. koncernu Rheinmetall, który w ostatnim czasie prezentował Artillery Gun Module (AGM) z haubicą kalibru 155 mm na podwoziu wojskowego samochodu ciężarowego HX3 10×10. Nie należy też zapominać o producentach amerykańskich, którzy z pewnością wykorzystają okazję rozwinięcia kompetencji w tym zakresie, jeśli tylko dopuszczone zostaną firmy posiadające doświadczenie w systemach artyleryjskich na nośnikach innych niż kołowe.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama