Reklama

Turcja prosi o Patrioty i chce... uruchomienia S-400 [AKTUALIZACJA]

20 lutego 2020, 16:48
Patriot turcja
Fot. NATO.

Turcja zwróciła się do Stanów Zjednoczonych z prośbą o rozmieszczenie na południu kraju zestawów obrony powietrznej Patriot – donosi agencja Bloomberg. Miałoby to odstraszyć Rosję od podejmowania działań w graniczącej z Turcją syryjskiej prowincji Idlib. Jednocześnie Ankara dalej chce kontynuować program uruchomienia systemu przeciwlotniczego S-400.

AKTUALIZACJA 21.02 9:10 Turecki minister obrony Hulusi Akar powiedział, że jedną z rozpatrywanych możliwości w związku z zagrożeniem atakami powietrznymi jest "wsparcie przez Patrioty". Potwierdził tym samym doniesienia Bloomberga o tym, że Ankara zwróciła się z prośbą o rozlokowanie tego typu rakiet na swoim terytorium. Zaznaczył jednocześnie, że Turcja będzie dalej dążyć do uruchomienia pozyskanego w Rosji systemu rakietowego S-400.

Jak pisze Bloomberg, Ankara zwróciła się do USA z prośbą o rozmieszczenie dwóch baterii Patriotów w związku z napiętą sytuacją w syryjskiej prowinicji Idlib, graniczącej z Turcją. Prośba Turcji umotywowana ma być chęcią odstraszenia Rosji (i zapewne Syrii) od podejmowania działań lotniczych w pobliżu pogranicza turecko-syryjskiego.

Obecnie w tamtym regionie trwa wspierana przez syryjskie i rosyjskie lotnictwo ofensywa wojsk reżimu Asada przeciwko wspieranym przez Turcję formacjom rebelianckim. Bloomberg przypomina, że trakcie ostatnich walk śmierć poniosło kilkunastu tureckich żołnierzy, w części w wyniku ostrzału artyleryjskiego i rakietowego prowadzonego przez syryjską armię. Obsadzone przez Turków punkty obserwacyjne w Syrii były już wielokrotnie okrążane, a część z nich została opuszczona.

Z tego powodu Ankara rozważa podjęcie zakrojonych na szerszą skalę działań przeciwko stronie rządowej. W Syrii jest już, według doniesień agencyjnych, nawet 15 tys. tureckich żołnierzy, uzbrojonych w broń ciężką jak czołgi M60T Sabra czy haubice T-155 Firtina. Władze Turcji, z prezydentem Erdoganem na czele, wielokrotnie groziły podjęciem ofensywy przeciwko syryjskim wojskom rządowym.

Z informacji Bloomberga wynika, że w taką operację mogłyby zostać zaangażowane tureckie myśliwce F-16, jeżeli Amerykanie zgodziliby się na rozmieszczenie jednostek Patriot w tym kraju. Nie wiadomo też jaka może być ewentualna odpowiedź strony amerykańskiej.

Gdyby Turcja istotnie zwróciła się do USA o rozmieszczenie systemów Patriot, byłby to istotny zwrot w stosunkach Ankary z Waszyngtonem (i Rosją). Od kilku lat amerykańsko-tureckie relacje pozostają mocno napięte. Jednym z najważniejszych punktów spornych jest właśnie kwestia tureckiego systemu obrony powietrznej, który Ankara zdecydowała się pozyskać od… Rosji, a więc od państwa, przed którego lotnictwem miałyby (pośrednio lub bezpośrednio) chronić Patrioty.

Przypomnijmy, że po rozpoczęciu dostaw zakupionych przez Ankarę rosyjskich zestawów przeciwlotniczych S-400 do w lipcu 2019 roku USA zdecydowały o wyłączeniu Turcji z programu F-35. Turcja otrzymywała też wcześniej zgody Departamentu Stanu USA na zakup elementów systemów Patriot, ale bez efektu.

Zestawy Patriot należące do NATO były już rozmieszczane w Turcji w ramach operacji Active Fence. W latach 2013-2015 na jej terytorium stacjonowało do sześciu baterii Patriot PAC-3, wydzielanych przez Holandię, USA i Niemcy. Baterie pełniły służbę w trybie ciągłego 24-godzinnego dyżuru bojowego, a ich zadaniem była przede wszystkim ochrona tureckiego terytorium przed atakami rakietami balistycznymi z terytorium Syrii.

Po tym, jak baterie Patriot PAC-3 zostały wycofane w 2015 roku, do NATO-wskiej misji włączyli się Hiszpanie z pojedynczym zestawem Patriot PAC-2+, a następnie Włosi z systemem SAMP/T. W październiku 2019 roku informowano, że włoskie siły zbrojne mają zakończyć misję, natomiast Hiszpanie mieli ją kontynuować.

Obecnie, w związku z operacją w Idlib turecko-rosyjskie stosunki są napięte, przez co Ankara mogła ponownie zwrócić się o wsparcie do NATO. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, że w związku z sytuacją na Bliskim Wschodzie trwa walka informacyjna, a Turcja może wysyłać podobne sygnały tylko po to, by uzyskać korzystniejsze stanowisko Rosji. Nie tylko w sprawie Syrii, ale i Libii, gdzie Ankara i Moskwa – przynajmniej oficjalnie – wspierają dwie walczące ze sobą strony wojny domowej.

Ankara deklarowała też wcześniej, że niezależnie od sporu z Rosją w sprawie Idlib chce kontynuować realizację kontraktu S-400. Sytuacja w regionie pogranicza Turcji i Syrii jest napięta, trudno jednoznacznie określić w jakim kierunku będzie się rozwijała. Jej dynamika może mieć jednak wpływ na relacje Ankary zarówno z Waszyngtonem, jak i Moskwą.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 299
Reklama
January.
niedziela, 1 marca 2020, 23:03

Syrii powinnien pomóc Egipt, gdyż opanowanie przez Turków Syrii nastąpi zagrożenia dla innych krajów.

bobb
wtorek, 25 lutego 2020, 10:36

Chyba nikt nie wierzy, ze Turcja liczyła faktycznie na te Patrioty. Myślę, ze jest to niestety obliczone na efekt propagandowy. Teraz Erdogan może powiedzieć że NATO nie wywiązuje się z obowiazku pomocy członkowi. A że ten członek nie został zaatakowany tylko sam zaatakował będzie dla opinii publicznej w Turcji czy Rosji bez znaczenia.

czytelnik D24
wtorek, 25 lutego 2020, 14:47

Jeśli Turcja nie dostanie pomocy to będzie to tylko i wyłącznie konsekwencja prowadzenia przez Erdogana polityki na krawędzi. Co Erdogan chciałby osiągnąć propagandowo? Liczy na sklerozę własnych obywateli czy może Zachodu?

Rhotax
wtorek, 25 lutego 2020, 05:54

Nie ! Nie włączajcie -- zaraz zestrzelą samoloty pasażerskie --rosyjskich OPL funkcji nie znacie ?

AlS
wtorek, 25 lutego 2020, 01:28

Chodzi o IFF - Identification Friend or Foe. System zamontowany na samolotach, chroniący je przed "friendly fire", czyli ostrzałem ze strony własnych sił. Wyrzutnia wysyła zakodowany sygnał zapytujący, a samolot odpowiada również zakodowanym sygnałem odpowiedzi. W razie odpowiedzi właściwym kodem nie można oddać strzału, bo system identyfikuje obiekt jako własny. Chyba, że dysponujemy osławionym kodem źródłowym, który pozwala przepisać program tak, aby wyrzutnia strzelała również do samolotów, które IFF zidentyfikuje jako własne. Erdogan bał się ataku ze strony Amerykanów i innych krajów wyposażonych w samoloty z kodem IFF NATO, więc kupił S400 u Rosjan. Teraz przypaliło mu się siedzenie, więc szuka broni przeciw Ruskim.

scorpion
poniedziałek, 24 lutego 2020, 17:28

Turcja udaje że walczy z Rosją a rzeczywiście jest z Putinem w zmowie?

Cynik
poniedziałek, 24 lutego 2020, 14:31

W odpowiedzi na propozycje Turcji natychmiast powinna zostać wyrzucona z NATO. Działania tego kraju są od dawna skrajnie wrogie wobec niektórych państw układu.

kot
poniedziałek, 24 lutego 2020, 12:34

czyli syria to rezim a turcja nie?bzdura do potegi 10tej

otokar
niedziela, 23 lutego 2020, 20:16

S400 to niezły lewar na Rosję. Jeśli S400 okaże się bezużyteczny a Rosja celowo sprzedała wadliwy system zanim doszło do kryzysu w relacjach Rosja-Turcja będzie to światowa antyreklama rosyjskiego uzbrojenia. Erdogan sprytnie rozegrał Putina realizując zamówienie na S400 zanim rozpoczął eskalację działań w Syrii. NATO już czeka by przeprowadzić inżynierię odwrotną systemu

pragmatyk
środa, 4 marca 2020, 11:50

S-400 to nie karabin ,aby nauczyć obslugi ,ktorych elementy są po szkoleniu w Rosji samodzielnej obslugi musi minąć troche czasu ,nie mowię tu o taktyce dzialania bo ta jest bardzo skomplikowana i szkolenie trwa latami ,chyba ,ze kupili jakieś trenażery.

January
niedziela, 1 marca 2020, 23:06

Rosjanie mają już s 500

Pirat
niedziela, 23 lutego 2020, 01:09

Rosja powie Niet. Tak to z Rosją wygląda sojusz.

Hkk
niedziela, 1 marca 2020, 23:06

Amerykanie jaki mieli sojusz z Kurdami?

Ehe
niedziela, 23 lutego 2020, 19:03

To tak jak z USA i krajami Europy.

Nie mam już siły się śmiać
niedziela, 23 lutego 2020, 00:53

Rosjanie to mistrzowie strategii. S400 najpierw nie strzela bo Rosjanie umówili się z USA i Izraelem przed atakiem, później s400 nie strzela bo załoga jest na papierosie, teraz sprzedają Turcji i co się okazuje? S400 ma takie same kody jak Patriot!!! czyli nie strzela bo Rosjanie go wyłączyli... zaraz będzie, że Rosja wcale s400 nie sprzedała ale kasy nie oddadzą. Deal z Rosją poziom ekspert.

niedziela, 23 lutego 2020, 11:52

S400 nie strzela,bo.......instrukcja po rosyjsku

Gts
niedziela, 23 lutego 2020, 09:39

S400 nie strzela, bo... w ogóle nie strzela.

Dalej patrzący
niedziela, 23 lutego 2020, 00:37

Erdogan chce Patriotami zlewarować Rosję, by ta uruchomiła tureckie S-400, a potem chce podziękować za Patrioty i dalej operować z S-400. Co do Amerykanów, nie zdziwiłbym się, gdyby odblokowali F-35 Turcji i sprzedaż Patriotów dla sił Turcji i dali pomostowy parasol amerykańskich Patriotów [i nawet THAAD] nad Turcją - ale pod warunkiem przekazania S-400 siłom USA do dokładnego rozpracowania. Robi się ciekawie. Erdogan może pójść na taki deal - bo narasta konflikt z Rosją w Turcji i w Libii. Swoją drogą wielka zmiana postawy Turcji wobec NATO i USA w porównaniu do ostatniego szczytu NATO, gdzie Turcja była nader roszczeniowa, stawiała żądania za wsparcie Wschodniej Flanki NATO, no i czuła się rozgrywającym karty.

rafff
poniedziałek, 24 lutego 2020, 11:18

Tureckie F35 dostaniemy my.

.
sobota, 22 lutego 2020, 23:55

S400 i tylko s400 ! Co z tego że nie strzela

Wacek
sobota, 22 lutego 2020, 19:52

Turcy mają S400 nie uruchomione ? czyli bezużyteczny złom Rosyjski . To tak wygląda ta świetlana współpraca z Putinem. Śmiech na sali.

nie kumam
sobota, 22 lutego 2020, 19:15

od ruskich kupili s-400 za ciężkie miliardy, a Amerykanom każą za darmo swoje rozmieszczać?

Fanklub Daviena
sobota, 22 lutego 2020, 18:14

Na razie Turcja przy granicy rozmieściła zamiast Patriot i S-400 "groźne" Atilgan PMADS, czyli M113 z 8 Stingerami... :)

Stirlitz
poniedziałek, 24 lutego 2020, 09:47

czyli innymi słowy: mają od lipca S-400, które nie nadaje się do obrony plot, więc proszą o Patrioty, których nie dostali, dlatego rozmieścili to co działa...

Pentagram
sobota, 22 lutego 2020, 15:45

Trumpa kupi tylko kasa szczególnie przed wyborami Ale tu mówimy o 10 mld usd Przepraszam jednak kosztuje

michalspajder
sobota, 22 lutego 2020, 12:59

Erdogan cos kombinuje.Swoimi dotychczasowymi dzialaniami dowiodl,ze tchorzem nie jest,wiec na pewno nie prosi Amerykanow ze strachu.Albo chce ich znowu wciagnac powazniej w ten konflikt,albo chce wzmocnic pozycje wobec Rosji.Albo i jedno,i drugie.Zyjemy w naprawde ciekawych czasach.A do tego Turcja znosi wizy od marca dla kilku krajow europejskich,w tym dla Polski i Wielkiej Brytanii.Potrzebuja wiecej pieniedzy z turystyki oczywiscie.Ciekawe czasy:-)

Fort
niedziela, 23 lutego 2020, 06:00

Pokazał że nie jest tchórzem?? Niby w jaki sposób? Mordując kurdyjskich cywilów? Mały dyktatorek powinien być wzięty pod but i nikt tam nie powinien tam jeździć nawet jak zniosa wizy. Erdogan to kolejny świr po Putinie, który chce się bawić w mocarstwowość, kosztem życia niewinnych ludzi

michalspajder
niedziela, 23 lutego 2020, 11:52

Nikt tam nie powinien jezdzic...Sam nie bylem,ale znam wielu Brytyjczykow,ktorzy wala tam co roku.A to turysci,ktorzy maja problem z manierami,ale z wydawaniem pieniedzy juz nie.Erdogan nie jest malym dyktatorkiem,a sprytnym politykiem,chociaz moim zdaniem zlym czlowiekiem.A sama Turcja znacznie sie rozwinela od lat 80-tych XX wieku.I pieniadze z turystyki graja tu duza role.Oni sie nie “bawia” w mocarstwowosc,oni do niej daza.Do mordowania kurdyjskich cywili ciezko sie odniesc,ale ciekawe co by bylo,gdyby u nas Gorny Slask oglosil secesje.Skala duzo mniejsza,ale zapewne ofiary by byly.

B72
niedziela, 23 lutego 2020, 02:03

Erdogan prosi nie tylko o patrioty ale tez o osłonę granicy turecko syryjskiej przez lotnictwo USA.

A.K
sobota, 22 lutego 2020, 12:40

Jakim sposobem to jest legalne? Otwarcie się mówi o tym, że obce państwa wspierają jakieś bojówki i niszczą czyiś kraj. Przecież to jest chore. Tak jakby przykładowo u nas niemcy wspierali jakąś ukraińską nazistowską bojówkę, żeby przejąć Szczecin. To jest jakaś polityczna patologia.

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 14:03

AK jak co to nazistowskie bojówki znajdziesz w Rosji a nei na Ukrainie wieć załosne manipulacje sobie daruj zwłaszcza ze Szczecin to w Polsce a nie w Rosji.

ito
niedziela, 1 marca 2020, 13:09

Znowu się wygłupiłeś- sami Ukraińcy mają kłopoty z różnymi "Azowami" i innymi ochotniczymi bojówkami- łącznie ze strzelaniną z policją daleko poza strefą walk- o ile raczysz pamiętać. Akurat w Rosji bojówki trzyma się krótko- oni przynajmniej na razie nie ulegają złudzeniu, że da się nad takimi formacjami panować. A on ma rację- USA niby walczy z ISIS ale wspiera islamistów przeciw Asadowi, Turcy nawet nie próbują udawać, że nie są islamistyczni, a całą wojnę nagrał atak krajów NATO na legalne władze Syrii niby "w obronie demokratycznie protestujących". Nawet bardzo brutalna rozprawa z "demokratycznymi protestami" sterowanymi ewidentnie z zachodu dałaby liczbę ofiar liczoną w dziesiątkach. interwencja krajów NATO umożliwiła sukcesy ISIS i spowodowała setki tysięcy ofiar. I trwa.

Davien
niedziela, 8 marca 2020, 23:53

Ito dawno takiego poziomu... nie pisałes:) Azow od dawna jest zwykłym batalionem w wojsku a nacjonalistyczny był przez całe 6 miesięcy. Rosja natomist urzadza zjazdy dla nacjonalistów i nazistów wselkiej masci. Jakbyś nie zauwazył Ito to o wspieraniu islamistów nei pisałem wiec znowu zmyslasz Turcja i al Nusra to inna sprawa i jak znasz polski to akurat pisałem że dobrze ze SAA leje terrorystów. USA panei ITo nie udawała walki z ISIS jak Rosja ale z nia walczyła i to SDF i USA a nie SAAi Rosja rozbiły ISIS, a co do ofiar to porównaj sobie ofiary w Rakce z tym co Rosja i SAA wyprawiały w Aleppo i skończ kłamac.

dywersant
sobota, 22 lutego 2020, 12:38

Nazywając rzeczy po imieniu Erdogan zachowuje się jak tania prostytutka. Są na świecie naiwniacy wierzący, iż można zjeść ciastko i mieć ciastko, ale z punktu widzenia logiki i fizyki jest to nie możliwe. Parę lat temu Guleniści, przy cichym przyzwoleniu USA próbowali obalić Erdogana, a Rosjanie uratowali jego władzę, a być może i życie dając znać o przewrocie na pół godziny przed akcją. Zakładam, iż zakup S-400 był motywowany właśnie tymi wydarzeniami. W między czasie Erdogan aspirujący do członkostwa w Unii Europejskiej, czynnie wspiera Daesz, handlując ropą, szmuglując broń, lecząc bojowników etc. (pięknie jest to ukazane w książce W. Jagielskiego "Wszystkie wojny Lary")... a więc wspierając terroryzm uderzający w tzw. "zachodnią cywilizacje" do której aspiruje. Zakładając, że ISIS to projekt gabinetu G.W. Busha, który miał osłabiać wpływy szyitów i Iranu po obaleniu Saddama Husajna w Iraku, mają Turcy na to ciche przyzwolenie Waszyngtonu. Jednocześnie amerykanie jak wyżej wspomniałem wspierają po cichu Gulena, a Rosja postrzega w tym szanse na pozyskania sojusznika, który jednak czynnie wchodzi im w paradę w Libii i Syrii- tradycyjnych geopolitycznych sojusznikach Rosji zdestabilizowanych przez tzw.: "Arabską Wiosnę". Wspomaga to wzrost tendencji dżihadystycznych w środowiskach muzułmańskich w UE i Rosji, Afryce- zwłaszcza Sahelu, oraz Azji z uwagi na brak możliwości ustanowienia silnej zcentralizowanej świeckiej władzy w tych krajach, a więc uderza w bezpieczeństwo wewnętrzne wszystkich zainteresowanych krajów. Postawa "CHORĄGIEWKI NA WIETRZE" Erdogana sprawia, że nikt mu nie zaufa ani w USA, ani UE, ani Rosji. Przypuszczam więc, że pchnie to Turcje w sojusz z krajami Islamskimi skupionymi wokół Arabii Saudyjskiej i Pakistanu, oraz w orbitę biznesową Chin, które nie mieszając się w postawy władz swoich kontrahentów handlowych powoli ich uzależniają od własnej gospodarki i wykupują co "smaczniejsze kąski" z ich wewnętrznego talerzyka.

płacz funbojów rani serce
piątek, 21 lutego 2020, 22:20

Obejrzałem trochę filmów z ostatnich 2-3 dni działań w Syrii i powiem jedno. Przykro patrzeć jak rosyjskie lotnictwo masakruje zarówno tzw. "bojowników" pro tureckich, terrorystów wszelkiej maści ("przepoczwarzone" pozostałości Al-Kaidy) jak i samych Turków-było nie było członka NATO a co za tym idzie naszego sojusznika i ponoć "drugą armię NATO". Te palące się po rosyjskim nalocie M-60 Sabra wyglądają żałośnie. Dobrze, chociaż, że w tym nalocie zginęło zaledwie paru tureckich żołnierzy a nie kilkunastu czy kilkudziesięciu bo co tam 2 spalone czołgi i kilka M113 to się "wyprodukuje" a życia żołnierzy nie zwróci nawet najbardziej "zaangażowany" komentarz Daviena.

Rhotax
niedziela, 23 lutego 2020, 09:57

Dla mnie bardzo dobrze zrobione są te filmy {te i wcześniejsze od lat z Anna News } zawsze pokazywane są trafienie -precyzyjne . Choć zapewne użycie prostych bomb musi generować też i konkretne ilości braku porażeń celów . {podobnie jak w przypadku odpaleń PPK przez wszelkiej maści terrorysto/demokratów gdzie zawsze cel jest trafiany i jak wybucha to filmik jest do końca explozji a jak tylko wybucha PPK bez penetracji pancerza skutecznej to zaraz filmik się urywa i ewentualnie moment explozji jet powtarzany PPK z komentem że wóz zniszczono . Propaganda Panie dziejku . Osobiście jestem pod wrażeniem precyzji działań lotnictwa FR i uważam ich pilotów za groźnych przeciwników na ewentualnym terenie RP i Bałtów gdzie będą równie precyzyjnie niszczyć sprzęt NATO .

płk KGB Pieskow
sobota, 22 lutego 2020, 00:55

Też widziałem te filmy. Kapitan Ameryka z Hulkiem wytłukli pułk wagnerowców na nie mających analogów T-14 Armata. Nie pomogły su-57 . . nie doleciały po przegranej walce z bocianami. X-Meni chcieli zatopić lotniskowiec Kuzniecow ale po tym jak go zobaczyli posikali się ze śmiechu.

Fanklub Daviena
sobota, 22 lutego 2020, 12:29

To podaj namiary do tych filmów z wytłuczeniem pułku wagnerowców. Chętnie obejrzę! :)

Bond
niedziela, 23 lutego 2020, 10:57

D24 "Rosyjskie igranie z ogniem. „Kilka oddziałów Wagnera” w starciu z amerykańskim lotnictwem" 16.02.2018, jeden z kilku artykułów.

smakosz moskalików
sobota, 22 lutego 2020, 19:42

a wujek Google to pies? Jak cie to interesuje to sam znajdź, nie chodź na skróty.

śledzie za mądre nie są
niedziela, 23 lutego 2020, 19:55

Chyba jak widać tak. Oj te wasze wizje.

KAR
piątek, 21 lutego 2020, 21:43

Dla Erdogana jest to po prostu brutalne zetknięcie się z rzeczywistością. Dla Rosji równorzędnym partnerem są tylko dwa kraje: USA i Chiny. Natomiast takie państwa jak np. Turcja i Niemcy jeszcze nie raz przekonają się, że prędzej czy później i tak zostaną sprowadzone na twardy grunt... :)

dim
sobota, 22 lutego 2020, 08:27

No to porównaj sobie PKB Rosji z PKB Niemiec. Może wtedy zejdziesz na jakikolwiek grunt ?

kg
niedziela, 23 lutego 2020, 01:45

Niemcy: PKB (parytet siły nabywczej) - ok. 4170 mld. dolarów, ludność - ok. 83 mln. Rosja: PKB (parytet siły nabywczej) - ok. 4007 mld. dolarów, ludność - ok. 147 mln. stąd PKB Niemiec (parytet siły nabywczej) na mieszkańca jest o ok. 80 % większy od PKB Rosji (parytet siły nabywczej) na mieszkańca. Różnica duża, ale nie taka, jak niektórzy to przedstawiają. Podaję PKB wg. parytetu siły nabywczej, bo ludzie jedzą chleb z masłem, a nie banknoty dolarowe. Ekscytowanie się PKB nominalnym jest krótkowzroczne w przypadku krajów, które mają rowinieta produkcję wewnetrzną (szczególnie wojskową, co istotne w analizowanym temacie). PKB nominalne Rosji spadło znacząco po dewaluacji rubla do dolara w 2014/2015, ale wpływ tego na realną produkcję i poziom życia był znacznie mniejszy. PS. Niemcy są znacznie bardziej zadłuzone niz rosja (dług jak % budżetu), mimo że w ostatnich latach bardzo poziom długu zmniejszyły.

kg
niedziela, 23 lutego 2020, 16:05

Porzednie dane wg. MFW 2018. Cd. wg. tych samych danych - jako ciekawostka dla zwolenników teorii o "złomie, onucach, ziemniakach". PKB (parytet siły nabywczej) na mieszkańca Polski ("kraj w rozkwicie", najlepszy okres w ciągu ostanich kilkuset lat" itd.) jest o 9% wyższy niż PKB (parytet siły nabywczej) na mieszkańca Rosji ("kraj powszechnej korupcji, wyniszczony sankcjami", "zacofana gospodarka surowcowa na skraju załamania" itp.). Jeśli popatrzeć na różne wybrane wskaźniki konsumpcyjne (np. zakupy nowych samochodów osobowych stosownie do liczby ludności, spożycie podstawowych artykułów żywnościowych na mieszkańca itp) to również uzyskujemy wyniki porównywalne, lub jeśli większe dla polski to nie więcej niż o ok, 10%.

widłak
środa, 26 lutego 2020, 16:16

No właśnie to pokazuje co warty jest 'parytet siły nabywczej per capita'. dodaj do tego jeszcze ze PKB (parytet siły nabywczej) na mieszkańca Białorusi albo Czarnogóry jest większe od Chin. To moze zrozumiesz ze ten wskaźnik nijak nie nadaje się po porównywania gospodarek.

czytelnik D24
wtorek, 25 lutego 2020, 14:52

Ciekawe jak ty wyliczyłeś ten parytet w Rosji kiedy tam jedzenie jest droższe niż w Polsce a zarobki kilkukrotnie niższe (wystarczy porozmawiać z mieszkańcami Kaliningradu). A już wiem. Wliczyłeś do tego parytetu rosyjskich oligarchów. Kiedy ja jestem z psem na spacerze to wg statystyk mamy po trzy nogi.

kg
wtorek, 25 lutego 2020, 23:05

Nie wyliczałem tego parytetu. Takie dane są wyliczane i publikowane np. przez MFW. Każdy może to znaleźć, np. można wpisać w gugle hasło "państwa świata wg PKB" i wyjdą ścięki do tabel wg. PKB nominalnego (w dolarach amerykańskich), wg. parytetu siły nabywczej (wg. możliwości nabycia towarów i usług po cenach i w walucie obowiązujących na danym rynku), per capita (na głowe mieszkańca), wg. MFW, ONZ. Nie znam szczegółów metodologii stosowanej przez MFW, ale nie posądzasz chyba organizacji zdominowanej przez Amerykanów o prorosyjskość? Z grubsza, PKB to suma towarów i usług wytworzonych w ciągu roku. PKB jest miarą wielkości gospodarki. W ogóle nie pisałem o zarobkach. Postaram się napisać trochę poniżej, w odpowiedzi dla pozostałych osób, które raczyły skomentować mój wpis. Nie mam czasu, żeby się powtarzać. Wielkość gopodarki umożliwia wypłatę wysokich pensji, albo podbój kosmosu, albo kupno rakiet, samolotów i okrętów podwodnych, albo udzielanie kredytu Turcji, Węgrom czy Białorusi na budowę przez Rosatom elektrowni atomowych, albo budowę mostów tak wielkich jak krymski, albo pomaganie Syrii, albo osiąganie proficytu budżetowego, albo tworzenie rezerw walutowych, albo kilku spośród ww. rzeczy, albo wszystkich. Ja tego nie oceniam, tylko informuję. Oligarchowie nie wliczają się do parytetu, jak mieliby się wliczać. Do PKB też się nie wliczają. Towary i usługi wytworzone w firmach oligarchów - tak. Jak Pan idzie z psem na spacer, to rzeczywiście macie srednio po trzy nogi. I rzeczywiście, można wyciągać średnią z dochodów np. p. Deripaski i biednego emeryta z głubinki, tak jak z dochodów p. Solorza i bezdomnego z Dworca Centralnego w Warszawie. Ale ja o tym nie pisałem, odnosiłem się do wpisu pana "dim" o PKB.

bobb
poniedziałek, 24 lutego 2020, 19:52

Nawet jeżeli dane są faktycznie takie to uważasz to za powód do chwały Rosji? Kraj bedący od kilkuset lat imperium, posiadający całą Tablicę Mendelejewa w dowolnych ilościach, zasoby ziemi, lasów, dostęp do oceanów wypada dość marnie w porównaniu do małego kraju bez wiekszych (poza miedzią) zasobów mineralnych, w dodatku kraju który był przez to imperium rabowanym przez 250 lat. Przecież ten kraj powinien być na poziomie Kanady (takie same warunki) A do Kanady Rosji jest lata swietlne. Jedynie zabijać skutecznie potrafią nawet lepiej.

kg
środa, 26 lutego 2020, 00:32

Dane są wg. MFW, więc zwrot "nawet jeśli" jest niestosowny. Nie pisałem nic o chwale Rosji. Nie wiem, o jakim małym kraju piszesz, bo Kanada jest duża (choć słabo zaludniona), poza tym nie była przez Rosję rabowana. Wg. MFW do którego się już odwoływałem, PKB (parytet siły nabywczej) na mieszkańca Kanady jest o ok, 70% wyższy od PKB (parytet siły nabywczej) na mieszkańca Rosji. Dużo, ale nie aż tak jak niektórzy to przedstawiają. Przy okazji, Kanada była zagospodarowana przez wolnych osadników z protestanckim etosem pracy i oszczędności, a Rosja przez chłopów pańszczyżnianych i rozrzutną szlachtę, wszyscy wyznania prawosławnego - to naprawdę duża róznica. Ponadto Rosja przeszła w samym tylko XX wieku trzy gigantyczne katastrofy społeczno-gospodarcze (każda posunieta do granic rozpadu państwa), a Kanada widziała wojnę na swoim terytorium ostatnio w połowie XVIII wieku, gdy Francuzi i Anglicy pukali do siebie z muszkietów w Quebecu. I na koniec - Rosja ma obecnie zadłużenie w wysokości ok. 20% PKB (na koniec 2018 - 14%), a Kanada ok. 90% PKB - a pieniadze z kredytów przekładają się zarówno na inwestycje jak i na konsumpcję, spłacać je trzeba dopiero w przyszłości. Dane o zadłuzeniu też są ogólnodostępne - trzeba tylko szukać, choćby nawet w internecie. Ponieważ jednak podejrzewam, że mówiąc o małym kraju masz na myśli Polskę, to proszę oopamiętanie. Rosja ma mnóstwo problemów społecznych i gospodarczych, nie w pełni wykorzystała wiele szans itp., ale mówić, ze kraj z silną własną gospodarką (a nie wyprzedaną obcym za bezcen), z przemysłem kosmicznym i nuklearnym, zbrojeniowym i lotniczym, z co najmniej kilku koncernami o znaczeniu międzynarodowym, silną armią, majacy istotny głos w rozwiązywaniu problemów świata marnie wypada w stosunku do Polski - to tupet rzadko spotykany. Przy okazji - ja nie wychwalam Rosji (z tradycji bizantyjskie, z której wyrośli, wynika po części ich gospodarcza niezborność), ja tylko informuję. Mówiąc o tablicy Mendelejewa, lasach i dostępie do mórz warto dodac o wielkich odległościach (dodatkowe nakłady na transport), surowym klimacie (dodatkowe nakłady na ogrzewanie) i o tym, ze morza są na ogół zamarzające. Jeśli rzeczywiście "mały kraj" to Polska, to skad 250 lat? Liczymy już od wojny północnej i ciurkiem po 89 rok? I co z tym rabunkiem? Ziemie Królestwa Polskiego były jednymi z najlepiej rozwiniętych w Cesarstwie Rosyjskim. Wielkopolska była rozwinięta lepiej, ale to były Niemcy, lider ówczesnej (i nie tylko) Europy. W samych Niemczech Wielkopolska była peryferią. O Galicji w ogóle wspominam - przysłowiowa "galicyjska bieda". Proszę sobie poczytać, że na ziemiach II RP poziom produkcji z 1913 roku osiągnieto dopiero pod koniec lat trzydziestych (wojna a potem wielki kryzys 1929 roku). W PRL (myślę, że w tym momencie silnie naruszam Pański światopogląd) nastąpił gigantyczny rozwój gospodarczy i społeczny - przemysł energetyczny, metalurgiczny, maszynowy, chemiczny, lotniczy, stoczniowy, budownictwo (mieszkania, szkoły, szpitale) itp. itd. I to nie było radzieckie, tylko polskie - zyski szły do polskiego budżetu. I jeśli mówimy o rabunku, to było nim przekazanie całego tego przemysłu za pół darmo obcym koncernom. I teraz zyski płyną za granicę, do akcjonariuszy.

czytelnik D24
wtorek, 25 lutego 2020, 14:55

Człowieku o czym on bredzi. W Rosji zarabiają po 400-700 złotych miesięcznie (w zależności od regionu), jedzenie jest droższe niż w Polsce a jemu wyszedł parytet siły nabywczej na poziomie Niemiec. Taki odlot to już chyba tylko po zmieszaniu.

gnago
środa, 26 lutego 2020, 22:58

I dlatego ludność żyje z własnych produktów z dacz. Wygooglaj żarcie na prowincji nie w Moskwie czy Pitrze

kg
środa, 26 lutego 2020, 00:36

A tutaj to kultura i wiedza wręcz wybiła. Odpowiem jutro, bo dzisiaj już pora spać.

Truskawa
sobota, 22 lutego 2020, 12:14

Może nie zauważyłeś - rozmawiamy o sile wojskowej. I gotowości do zabijania innych. Niemcy nie posiadają żadnej z tych rzeczy.

ttt
niedziela, 23 lutego 2020, 23:29

Gaz mają opracowany i przetestowany

Trzcina
sobota, 22 lutego 2020, 10:58

Pieniądz nic ci nie da jak agresor za nic je mieć będzie. I jak te twoje PKB przekłada się na SZ?

q
sobota, 22 lutego 2020, 10:03

tak parafrazując klasyka w dziedzinie: to ile dywizji ma PKB Niemiec?

Ech
sobota, 22 lutego 2020, 13:31

Po co dla Niemiec armia skoro wola z Rosja robic biznesy? Agdyby doszo naprawde co do czego to przemysl maja taki ze w rok czy dwa spokojnie znow by zagarneli cala europe. teraz nie czuja potrzeby sie zbroic.

B72
niedziela, 23 lutego 2020, 02:15

Nie tyle nie czuja potrzeby co po l i ll WS zrozumieli, że militarnie nie podbija Europy i staraja sie to osiągnąć środkami polityczno gospodarczymi .

A.K
sobota, 22 lutego 2020, 12:43

Haha dobre z tymi dywizjami, i prawdziwe. Pozdro

zdzisiek
piątek, 21 lutego 2020, 20:32

Logiczne łopatologicznie :) Patrioty na ruskie samoloty, a SS-400 na greckie lub izraelskie lub saudyjskie F-16.

Tomo
piątek, 21 lutego 2020, 22:42

Arabia Saudyjska nie posiada zadnych F-16. Maja F-15, F-15SE , Typhoony i Tornada. F-16 nie maja.

On też
piątek, 21 lutego 2020, 20:30

Turcja prosi o Patrioty i chce... uruchomienia S-400. (Aktualizacja: Turcja błaga o Patrioty....;)))))))

autor
piątek, 21 lutego 2020, 20:30

Najpierw kolaboracja z Kremlem, a teraz Ameryko ratuj. I zrozum tu mentalność Turka?

w.
piątek, 21 lutego 2020, 17:36

Turcy dalej prowadzą rozmowy w sprawie nabycia/ produkcji Su-57.

Tomo
piątek, 21 lutego 2020, 22:51

Raczej Turcy dalej nieprowadzą rozmów w sprawie nabycie/produkcji Su-57. Nie prowadza i nie prowadzili takiech rozmow nigdy. Ruscy złozyli im 'propozycje' natomiasdt zadnych rozmów nigdy nie było. swoja droga nie najlepiej to swiadczy o tych samolotach ze Rosja proponuje ich zakup członkowi NATO. Oznacza to ze w tym samolocie nie ma ani grama technologii której NATO by nie posiadało.

A.K
sobota, 22 lutego 2020, 12:46

Eh, jacy wy lekkomyślni. Rosja nie sprzedaje su57 nikomu. Jedyne o czym mówiono to współpraca dwóch krajów w celu wyprodukowania podobnego samolotu, gdzie technologie zapewnie interesant, nie Rosja.

Bond
sobota, 22 lutego 2020, 15:35

Nie chce sprzedać nielota Su37, przecież wciskali go prawie wszystkim, a doniesienia z tego rusofile traktowali jako pewne kupno i ekscytacji nie było końca.

Whiro
sobota, 22 lutego 2020, 14:21

A jak można sprzedać coś czego pierwsza sztuka liniowa zaliczyła glebę? Chyba nawet Turcy nie są tak durni.

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 14:05

Cięzko sprzedawac cos co z powodu nieudolności prac nad FBW ma status puzzli na ziemi i to zanim WKS zdarzyły go w ogóle odebrać.

kukurydza
piątek, 21 lutego 2020, 17:25

Mam szczerą nadzieję, że Trump osobiście odpowie Erdoganowi, że nie, ameryka nie rozmieści Patriotów bo Turcja ich nie chciała, ale przecież Turcja chciała, ma i może sobie rozmieścić swoje wspaniałe, najlepsze na świecie S-400!

Lopatologicznie
piątek, 21 lutego 2020, 16:11

To proste s400 nie strzeli do rosyjskiego samolotu a patriot nie strzeli do amerykańskiego. Producent wie w co ma strzelać jego sprzęt, napewno nie w inny jego sprzęt. Trzeba mieć oba bo nie wiadomo kto, z kad i kiedy przyleci...

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 21 lutego 2020, 19:21

Mylisz się patriot ma już koncie samolot amerykański i nie tylko zestrzelono tym systemem brytyjski Tornado, 2 F-18 i Patriot próbował zdjąć F-16 ale pilot był szybszy i wystrzelił HARMa prawdopodobnie piloci nie włączyli IFF. Wiec to system przeciw lotniczy przetestowany jak żaden inny!!!!! tyle że pełna automatyzacja czasami go gubi.

chateaux
piątek, 21 lutego 2020, 15:35

A może to wotum nieufności wobec S400?

piątek, 21 lutego 2020, 21:47

Dlaczego? W Syrii zestrzelił ten zestaw dziesiątki F35 iF22! Niet tak Patriot w Arabii!

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 18:26

Albo wobec F-16... :)

Piotr
piątek, 21 lutego 2020, 15:10

Dla tych piszących komentarze nie rozumiecie polityki więc po co bzdury piszecie prawdziwa polityka toczy się za zamkniętymi drzwiami i teligentni będą wiedzieć o czym pisze .

piątek, 21 lutego 2020, 20:32

Niezły z ciebie gościu, Piotr, i tyle wiesz o prawdziwej polityce...

gdybajacy
piątek, 21 lutego 2020, 15:03

A ciekawe, gdyby Polska miała patrioty. i w Turcji polski zestaw zestrzelilby Ruska maszyne?

Paragraph23
piątek, 21 lutego 2020, 21:26

@gdybajacy Wtedy pomiędzy Bugiem a Odrą powstała pustynia. I zaręczam Ci, że Europa by specjalnie z tego powodu nie płakała.

spoko
czwartek, 27 lutego 2020, 01:34

Paragraph No Turcy zestrzelili rosyjski samolot i co Rosjanie przestali kupowac pomidory od Turkow ;)))

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 21 lutego 2020, 23:19

Jeśli polskie patrioty były by w Turcji to na pewno na zaproszenie suwerennego rządu Turcji i by broniły Tureckiego nieba a czego by w takim przypadku szukały tam rosyjskie samoloty ? jeśli nie były by tam na zaproszenie Turcji to była by agresja na terytorium Turcji puki co członka NATO i możliwość uruchomienia artykułu 5 traktatu północno atlantyckiego.

Paragraph23
sobota, 22 lutego 2020, 15:28

@Grzegorz Brzęczyszczykiewicz Oczywiście zwłaszcza jak kolejnym Prezydentem USA zostanie Berni Sanders. Już teraz na sama myśl o takim wyborze w USA nasze PO-PIS "elyty" dostają obstrukcji. Oczywiście Niemcy będą "kolejnym" w angażowaniu się w art. 5, kolejna będzie Francja i Włochy. Reasumując, człowieku trochę rozsądku....

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 22 lutego 2020, 19:13

Wątpię żeby ktoś taki został prezydentem USA, a raczej jestem pewien że nie zostanie.

chateaux
poniedziałek, 24 lutego 2020, 15:28

Wielu wątpiło, wielu nazywało go wręcz niewybieralnym, a wygrał juz prawybory w trzech kolejnych stanach.

Smuteczek
sobota, 22 lutego 2020, 10:36

Patrioty o ktore prosi Turcja maja bronic nie tylko Tureckiego nieba ale tez zajetego przez Turkow Syryjskiego. Na tym własnie polega ten problem :)

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 22 lutego 2020, 19:11

Dla tego ich nie dostaną.

Niuniu
piątek, 21 lutego 2020, 14:25

Turcy zdementowali tę informację. O nic USA nie prosili. Turecki minister w wywiadzie którego udzielał powiedział, że amerykanie mogli by pomóc Turcji np. rozmieszczając dodatkowe jednostki patryiotów na granicy z Syrią. Ta wypowiedź została przez Blomberga nadinterpretowana. Co Ankara zdążyła już zdementować. Ale może to być kolejna zagrywka w grze z Rosją. Turcy pokazują Moskwie jakie mają opcje. Jak narazie w Idlibie Turcy zaczęli aktywnie wspierać kontratakujących protureckich rebeliantów w odpowiedzi na to Rosjanie użyli swojego lotnictwa które rozbiło kontratakujące jednostki. Podobno przy okazji zginęło dwóch tureckich żołnierzy. Armia syryjska na części zdobytych w poprzednich dniach terenach przeszła do obrony. Ale bezpośrednio na kierunku stolicy prowincji Miasta Idlib nadal prowadzi ataki. Do samego miasta ma 8-10 km. Jak podaję Rosjanie, Turcy skącentrowali wokół Idlibu (miasta) kilka bojowych grup "batalionowych" łącznie ok. 4 tysięcy żołnierzy i 80 czołgów nie licząc licznych jednostek wsparcia. Wczoraj nastąpiła aktywizacja armii Syryjskiej na zachodniej linii frontu w Idlibie od strony Lataki. Ma to prawdopodobnie związać na tym froncie jednostki rebeliantów w celu niedopuszczenia do urzycia ich do kontrataków na zdobyte przez armię Syryjską tereny po przeciwnej wschodniej stronie Idlibu (trasa M5). Tereny na zachodzie są bardzo trudne do ataku (mocno górzyste) i do tego zamieszkałe przez mniejszość turecką. Nadal uważam, że armia Syryjska obecnie skącentruje się na obronie ostatnio odbitych terenów Idlibu i Aleppo. Po fali kontrataków rebeliantów jeśli nie uzyskają Oni powodzenia dojdzie do uspokojenia walk. A za jakiś czas po wzmocnieniu wojsk i ich uzupełnieniu oraz po trwałym umocnieniu się na zajętych terenach nastąpi w dogodnym politycznie momęcie ostateczny szturm Idlibu i całkowite jego zdobycie przez wojska Asada co de facto zakończy samą wojnę domową w Syrii. Oczywiście na jej terenie nadal będą trwały działania typu partyzanckiego oraz pozostaną tereny chronione przez amerykanów plus północ Syrii z Kurdami, Turkami, Rosjanami, Irańczykami i Amerykanami ale sama wojna nareszcie się skończy. Ale to też są tylko optymistyczne pobożne życzenia.

rED
piątek, 21 lutego 2020, 21:37

Pomyśl sam co piszesz:"Turecki minister w wywiadzie którego udzielał powiedział, że amerykanie mogli by pomóc Turcji np. rozmieszczając dodatkowe jednostki patryiotów na granicy z Syrią." Czyli Trump się budzi rano, patrzy w okno i myśli: "a może by tak pomóc Turcji i rozmieścić u nich te Patrioty których oni nie chcieli a może rozmieścimy je gdzie indziej... może w Meksyku albo Zanzibarze."

zorientowani
piątek, 21 lutego 2020, 18:05

Erdogan czuje jak mu się usuwa grunt spod nóg i pewnie jak ta żaba w słoiku ze śmietaną chce wyjść ubijając... masło. Takie zagrywki to żaden problem dla Putina i jego strategów. Oni wiedzą co on może i choć może niezbyt radośnie, ale śmieją się z tego :)))))))

Olo
piątek, 21 lutego 2020, 17:06

Koncentracja.Skoncentruje. Koncentrować.... Na Boga...piszcie po polsku !

sum
piątek, 21 lutego 2020, 14:20

Turcja chce zjeść jabłko i mieć jabłko. Tak się nie da. Niech dalej się przyjaźnią z drapieżną Rosją to zobaczą jak to się skończy.

Kpt. Żbik
sobota, 22 lutego 2020, 11:30

przyjaźń turecko ruska ma długie tradycje, np. chruszczow oddał kawałek rosyjskiej republiki Armenii w postaci pradanej stolicy i świętej góry Arrarat turcji w ramach dobrosasiedzkich stosunków. Łatwo dawać cudze i przy okazji piec kilka pieczeni w jednym ogniu.

Johann
piątek, 21 lutego 2020, 13:56

Widze mase ekspertów ba strategów.... Czasami warto obejrzeć na znanym w internecie jak wygląda po modernizacji ruski sprzęt...wpisz russias military modernization a przekonasz się sam...NATO I owszem może I coś ma na odpowiedź....ale niedowiarkom polece wpisać....pocisk który miał zniszczyć świat... Oczywiście dobrze że wojsko NATO jest w Polsce I może nam pomóc w razie W...Ale na wschodzie nie zasypują gruszek w popiole I o tym trzeba pamiętać.

Ewka
sobota, 22 lutego 2020, 08:43

Obejrzałem dwu krotnie ten filmik - pocisk który miał zniszczyć świat. Jeśli ktoś nadal twierdzi iż ta wschodnia część (Rosja ) posiada złom ? To albo ignoruje lub specjalnie wypisuje głóbstwa na temat technologi ZSRR. Rosja dziś przy modernizacji - uwzględnia technologiczny postęp zachodniej technologi. Ile takich miejsc znajduje się ukrytych w ziemi na odległym terytorium Rosji . Ta wyrzutnia to tylko fragment części na terenie Ukrainy ( republika). Fajnie że takie filmiki polscy kolesie dokumentują.Pozdrawiam.

Tomo
piątek, 21 lutego 2020, 23:06

A potem wpisz sobie 'reptilianie rzadzą swiatem' i 'wielka lechia' i 'leczenie raka witamina C'. Moze wtedy zrozumiesz ze nie wszystko co jest w internecie to prawda. Wrecz przeciwnie, jest tam wiele bzdur. A potem sprawdz sobie jak wyglada porównanie sił rosji i NATO w głownych kategoriach uzbrojenia a takze jak wygladaja porówania w kwestii demografii czy ekonomii.

Współczujacy z calego serca
piątek, 21 lutego 2020, 16:25

Jeszcze większe wrażenie robią rosyjskie miasta i wsie. A rosyjskie życie i służba zdrowia to w ogóle nie ma analogów. Sprawdź! Robi wrażenie!

andys
sobota, 22 lutego 2020, 09:45

Spójrz na to z innej strony - zobacz ile kontraktów mozna byłoby dostać w Rosji na rozwalenie tych chałup i budowę nowych domów. Za gotówkę, ale i za ropę i gaz oraz inne towary.

Dudley
piątek, 21 lutego 2020, 12:17

Jaja sobie robią, zaatakowali sąsiednie państwo, zajęli część obcego terytorium, a teraz proszą o wsparcie? To może przykładem Turcji zajmiemy OK i poprośmy NATO o pomoc jak Rosja zareaguje.

18 Bdsz
piątek, 21 lutego 2020, 11:54

To już jest paranoja albo bezczelność rządu tureckiego. Chcą ochrony patriotów przeciwko rosyjskiemu i syryjskiemu lotnictwa ,a sami chcą kontynuować program S400 od Rosji. Totalny absurd. Mam nadzieję że rząd USA nie wyrazi zgody na tą prośbę.

Kuba Ptrilicka z Pardubic
piątek, 21 lutego 2020, 11:42

Amerykanie później pożyczą od Turków S-400 na manewry do White Sands albo innego poligonu, internauci zaczną wychwalać pod niebiosa S-500 i tak jakoś się kręci.

Kamyk
niedziela, 23 lutego 2020, 02:31

S 400 to zmodernizowana wersja S 300 . Żadnych wielkich tajemnic nie kryje. To można porównać do Su27 i Su34.

Andrzej
piątek, 21 lutego 2020, 11:40

Bo S-400 jak i inne nowoczesne systemy mają rozliczne blokady programowe.

Zenek
piątek, 21 lutego 2020, 11:15

Zaczyna się przewidywana czkawka Erdogana. Następny etap to podkulony ogon lub kolejny pucz.

ŻeCo
piątek, 21 lutego 2020, 11:14

Patrioty i S-300,400 to na pewno skuteczny sprzęt. Farmazony że jedno lub drugie to złom to totalne nieporozumienie. Rosyjskie s-400 w syrii w zyciu nie zatakuje lotnictwa Izraelskiego. Strzelanie do amerykanów tez nie wchodzi w gre. Wy jestescie niepoważni z takimi pomyslami.

Piotr
piątek, 21 lutego 2020, 15:12

Jeden myślący reszta pisze żeby pisać .

CdM
piątek, 21 lutego 2020, 13:07

Ale np. zestrzelenie tureckiego F-16 mogłoby się niechcący zdarzyć. Ot, nieostrożnie podleciał do granicy czy cóś. Byłoby trochę pretensji, jakaś ostra nota, potem by się oświadczyło że nieporozumienie między dobrymi partnerami zostało wyjaśnione. Wszak Turcy też zestrzelili Rosjanom maszynę, wcale nie tak dawno. I tak samo rozeszłoby się po kościach... ale za to ile korzyści marketingowych dla S-300/400! No ale póki co jakoś nic takiego się nie chce się zdarzyć.

Bond
sobota, 22 lutego 2020, 08:18

Gorzej jak ten turecki F-16 okazał by się amerykańskim F-16, w Iranie Tor nie odróżnił pasażera od pocisku manewrującego.

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 14:07

Amerykańskie F-16 tam nie latają.

Bond
sobota, 22 lutego 2020, 21:22

Czytaj z zrozumieniem, ktoś pisał o zestrzeleniu F16, który zbliżyłby się do granicy, więc w obrębie terytorium Turcji. O bazie Incirlik słyszałeś może, wikipiediowy ekspercie, na razie istnieje i lotnictwo USA ciągle w niej stacjonuje, więc zapewne wykonuje jakieś loty nad Turcją.

Davien
poniedziałek, 24 lutego 2020, 03:25

Panie Bond czy mi sie zdaje czy w Incirlik nie stacjonują F-16 USAF W Incirlik mamy obecnie 39th AIr Base Wing w którym nei ma ani jednego F-16 wiec polecam naprawde wyjśc poza wikipedie panie Bond:)

ŻeCo
piątek, 21 lutego 2020, 18:00

Podajesz zupełnie niedorzeczny przykład, ale skoro tak myślisz to tak musi być. Pelny obraz sytuacji masz i znasz sie na rzeczy jak 99% tutaj komentujących hehehe

Realista
piątek, 21 lutego 2020, 10:44

Jak było do przewidzenia, prędzej czy później rozpychająca się w regionie i marząca o odbudowie imperium osmańskiego Turcja , znajdzie się z Rosją na kursie kolizyjnym. Tylko co wtedy jej pozostanie, kołatanie o pomoc NATO (mówiąc wprost o pomoc USA), z którym ryzykownie pogrywa lub zdanie się na własne siły...a tych ma jeszcze stanowczo za mało.

Rafal
piątek, 21 lutego 2020, 10:21

A Ci wszyscy piszacy dlaczego Turcja nie przeniesie S-400 zdaja sobie sprawe z tego, ze wdrozenie jakiegokolwiek nowego systemu trwa? Kiedy Turcy otrzymali S-400?

ciekawy
piątek, 21 lutego 2020, 13:17

Słuszna uwaga. Zaczęli się podobno szkolić w maju, sprzęt był w lipcu i miał być gotowy w październiku. To dość optymistyczne terminy. W razie zagrożenia na pewno byłby rozlokowany, gdyby potrzeba była paląca. To raczej gra polityczna, sytuacja robi się gorąca dla Turcji i najważniejsza jest pomoc sojuszników (którą amerykanie, na razie werbalnie sygnalizują).

piątek, 21 lutego 2020, 12:06

Rafał, oczywiście że wiedzą;))) przecież my się tylko z nich złośliwie śmiejemy;)

piotr
piątek, 21 lutego 2020, 09:48

mimo sojuszu i podobieństw z Rosją (nacjonalistyczny-konserwatyzm) w tym regionie mają sprzeczne interesy, ychodzi na to że każdy z każdym i przeciwko każdemu?!

OptymistaPl
piątek, 21 lutego 2020, 09:41

Papierowy sojusznik NATO....niech używają swoich wspaniałych S400.... chcieli GRAĆ rolę SAMODZIELNEGO REGIONALNEGO MOCARSTWA ale... są za ciency w butach..hahah

tagore
piątek, 21 lutego 2020, 09:25

ERdogan jak Łukaszenko próbuje oszukać wszystkich ,tylko pola do manewru ma coraz mniej. Ciekawe czy uda mu się doprowadzić do powstania Państwa Kurdyjskiego i Rumu na Bosforze.

ppp
piątek, 21 lutego 2020, 09:17

Niech rozmieszczą swoje S-400. Poza tym NATO nie ma obowiązku wspierać Turcji w tym konflikcie. to Turcja go eskaluje. To jej wojska przekroczyły syryjska granicę.

Szach mat w jednym ruchu.
piątek, 21 lutego 2020, 08:10

Mam wrażenie,że to news dnia,miesiąca a nawet roku! Dziwny jest ten świat. Cz. Niemen

Wania
piątek, 21 lutego 2020, 07:58

Rosja w ramach wznowienia negocjacji zamierza powtórnie wysłać w rejon konfliktu swój lotniskowiec. W 2040 roku.

whit
piątek, 21 lutego 2020, 11:17

hehehe

Danisz
piątek, 21 lutego 2020, 03:17

mogą użyć swoich S-400, ale zaraz by się okazało że są tak skuteczne jak ruskie zestawy w Syrii i wtedy Erdogan wyszedłby na głupka który zrezygnował z F-35 dla systemu opl który przepuścił już ponad 60 ataków lotniczych i rakietowych na syryjskie cele...

Lenin
piątek, 21 lutego 2020, 02:46

Rosją ma doświadczenie w wojnach i konfliktach zreszta każda wojna to złoty interes

Polish blues
piątek, 21 lutego 2020, 10:34

Może i tak ale zarabiają na tym interesie nieliczni. Reszta żre trawę

uexit
piątek, 21 lutego 2020, 00:07

A co tajny aneks do Paktu Erdogan-Putin przestał działać? Erdogan zorientował się, że Rosja najpierw utuczy a potem zje. Turcja ma potencjał ludnościowy niewiele mniejszy od Rosji więc nie ma się czego obawiać. 80 milionów ludzi do 130 milionów.

xxc
piątek, 21 lutego 2020, 14:36

No tak niewiele mniejszy - zaledwie 60%. To tak jakby twierdzić że Polska ma niewiele mniejszy jak Francja.

Kamyk
niedziela, 23 lutego 2020, 02:39

Tylko że 37% mieszkańców FR to muzułmanie.....

Wojmił
czwartek, 20 lutego 2020, 23:33

hehehe.... już dawno pisałem - ale ambasada Turcji nie czyta - tutaj, że ci co z Rosją wchodzą w spiski zawsze tracą... ci co z zachodem - zawsze zyskują... Erdogan spróbował też i się sparzył... pytanie - czy oprzytomnieje i wróci ten syn marnotrawny chowając swoje ego i honorek?

Pentagram
czwartek, 20 lutego 2020, 23:09

Poproszę 5 mld usd

eytu
czwartek, 20 lutego 2020, 22:59

A po co Patrioty? Lepiej niech kupią od Rosji zestawy Smierch lub stary Uragan. Nie potrzeba Glonasa, GPSa ani kodów. Wystarczy nacisnąć guzik.

michalspajder
sobota, 22 lutego 2020, 11:17

Erdogan cos kombinuje.Swoimi dotychczasowymi dzialaniami dowiodl,ze tchorzem nie jest,wiec na pewno nie prosi Amerykanow ze strachu.Albo chce ich znowu wciagnac powazniej w ten konflikt,albo chce wzmocnic pozycje wobec Rosji.Albo i jedno,i drugie.Zyjemy w naprawde ciekawych czasach.A do tego Turcja znosi wizy od marca dla kilku krajow europejskich,w tym dla Polski i Wielkiej Brytanii.Potrzebuja wiecej pieniedzy z turystyki oczywiscie.Ciekawe czasy:-)

michalspajder
sobota, 22 lutego 2020, 11:07

Tylko,ze wtedy diabel jeden wie,gdzie to ustrojstwo poleci;-)

NATO Turcja,Turcja NATO
czwartek, 20 lutego 2020, 22:48

Erdogan ... Prezydent Turcji zobaczył ,że Rosja zaciska pętlę wokół Turcji i robi ich w konia.A było tak kolorowo. No cóż Putin to cwaniaczek i wie jak grać i robić w konia innych. PAMIĘTAJ NIGDY SLE TO NIGDY NIE UFAJ PUTINOWI NAWET JAK MÓWI DO CIEBIE PIĘKNE, MIŁE SŁOWA. Nauczony tak mówić aby zwieźć przeciwnika. Nigdy nie ufaj Putinowi i Rosji. Nigdy ale to nigdy.Lepiej późno nisz w cale ,że Turcja się obudziła jak gra Rosja i Putin i że Putin to gra jak mu się podoba. Turcja potrzebuje NATO a NATO Turcję. Gra z Rosją dla Turcji to same problemy. Erdogan w końcu się obudził. Oby bo jak nie to Putin i Rosja go połknie.

Olo
piątek, 21 lutego 2020, 10:36

od początku było wiadomo że Syria będzie wyzwalana. Erdogan kombinował że urwie kawałek terytorium ale przecholował. Teraz najlepiej by było być dobrym sąsiadem - zamknąć granice i pozwolić na opanowanie i wyczyszczenie Idlib.

WL.
piątek, 21 lutego 2020, 15:21

Tawariszcz , po polsku prze-holował

Olo
czwartek, 20 lutego 2020, 22:40

Nie dostaną, bo zaraz się potwierdzi, że ten sprzęt jest bezużyteczny, jak w Arabii Saudyjskiej i będzie plama na honorze Ameryki.

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 13:05

Jak na razie jedyne co dało plame to S-400 w Hmiejmin.

Vvv
piątek, 21 lutego 2020, 08:56

A co zestrzelilo ponad 150 balitykow nie używając do tego pac-3/pac-3mse? :) oraz czy nadal będziesz pisać bzdury ze patrioty były obok rafinerii?

sff
piątek, 21 lutego 2020, 10:37

oficjalnie podano że były więc co się sadzisz?

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 13:06

A kto podał?? Sputnik, RT czy AMAK?

R
piątek, 21 lutego 2020, 10:19

Tak, tak, strzelajac 4-7 patriotow na jednego antyka z lat 60 faktycznie osiagniecie.

Dmk
piątek, 21 lutego 2020, 11:30

Typowa wypowiedż trolla, bez merytorycznych argumentòw, żałosne

hah
piątek, 21 lutego 2020, 17:07

a sie nawet podpisal R czyli ruski :)

Katon
piątek, 21 lutego 2020, 14:43

Czy stwierdzenie że odpalano po kilka pocisków zestawu patriot do prymitywnych rakiet będących w istocie powiększonymi SCUD-ami liczącymi sobie pół wieku to nie jest merytoryczny argument?

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 02:17

Panie katon, standardowo odpala sie po 2 pociski do jednego celu i jest to praktyka nie tylko zachodnia ale i rosyjska. Saudowie odpalali wiecej pocisków 2 razy w obu przypadkach przy ataku na Rijad. Dla odmiany w 2003r w Iraku Patrioty pojedynczymi pociskami uzyskały 100% skutecznosci.

Katon
niedziela, 23 lutego 2020, 19:08

Tylko np taki Zimmerman, na którego się powołujesz twierdził co innego.

Davien
poniedziałek, 24 lutego 2020, 03:27

Katon, a to ciekawe bo raport Zimmermanna dotyczył Desert Storm więc troche sie panu panie Katon lata pomerdały:) Ale jak dla pana 1991r to 2003....

Givi
piątek, 21 lutego 2020, 02:22

Jesli faktycznie prosili to potwierdziło sie ze swiezo zakupione s-400 sa bezuzyteczne.

Olo
piątek, 21 lutego 2020, 10:37

albo że potrzebują wsparcia USA w innej sprawie

Pirat
piątek, 21 lutego 2020, 01:37

A S300/S400 użyteczny? Chyba na papierku.

piątek, 21 lutego 2020, 00:21

Chyba raczej S400 okazał się bezużyteczny - stąd ta prośba.

LAIK
czwartek, 20 lutego 2020, 22:29

PATRIOT a komu to potrzebne :)

Kiks
czwartek, 20 lutego 2020, 22:11

Kategoryczne NIE. Ha ha ha.

ciekawy
czwartek, 20 lutego 2020, 21:52

Dlaczego nie rozmieszczą S-400 ? Skoro to tak doskonały system, powinni go użyć. Jeśli nie, to dlaczego chcą kontynuować zakupy? Wygląda to jak próba politycznej rozgrywki i wywarcia presji na Rosję, ew. badanie rynku pod ocieplenie relacji z USA.

Katon
piątek, 21 lutego 2020, 14:55

Być może jeszcze nie mogą ich rozmieścić? Być może od momentu dostawy do osiągnięcia gotowości operacyjnej potrzeba jednak trochę czasu na szkolenie załóg i wpięcie tych S400 w system OPL? Być może nie od rzeczy będzie jednak zauważyć, że Turcja nie zamierza rezygnować z zakupów S400. Być może należy również zauważyć, że Turcja nie prosi o dostawy Patriotów dla własnych sił zbrojonych, Turcja prosi o ROZMIESZCZENIE NATO-wskich zestawów na swoim terytorium, które mogą podjąć dyżur w kilka godzin po przybyciu na miejsce i nawet nie byłyby obsługiwane przez Turków, tylko przez obsługi państw które te zestawy by do Turcji skierowały. Nie sądzisz że to jednak spora różnica? Te baterie są potrzebne na już.

Fgu
piątek, 21 lutego 2020, 00:03

Bo s400 to mega złom

Olo
czwartek, 20 lutego 2020, 22:42

Bo Rosjanie mają kody do S-400, tak jak Amerykanie do Patriotów.

Wwp
sobota, 22 lutego 2020, 23:43

Obiad na geniuszu teraz to Rosja ma kody hahaha wcześniej nie uruchamiali s400 bo "uzgadniali" to albo z Izraelem albo z USA przed nalotami z kogo Ty robisz idiotę?

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
piątek, 21 lutego 2020, 08:55

Ha ha, bredzisz. To nie gra komputerowa, żeby mieć jakieś kody. Turcja zakupiła S-400 właśnie dlatego, że chciała być niezależna od innego państwa. Zatem teoretycznie może użyć S-400 przeciw Rosjanom.

eytu
piątek, 21 lutego 2020, 10:53

On nazwal to kodami. Ale Rosjanie nie sprzedaliby czegos tak drogiego co mogloby im zagrozić . Więc te S 400 mogą mieć pewne ograniczenia. CZy można je przerobić aby usunąć te ograniczenia i aby śmigaly na systemach NATOwskich. Na pewno. Pod jednym wszakże warunkiem . Nato musialoby pozwolić na wpięcie do systemu tych zestawów . Wątpię.

Tromba
piątek, 21 lutego 2020, 14:18

Jakie wpięcie do systemu? Żeby operowały w NATOwskiej przestrzeni bezpiecznie dla sojuszniczych maszyn muszą mieć zintegrowany IFF interogator.

piątek, 21 lutego 2020, 14:16

To za co Erdogan zapłacił te miliardy dolarów skoro S400 mają jakieś ograniczenia? Chcesz powiedzieć że Rosjanie okradli Turcję z pieniędzy sprzedając im bezużyteczny złom?

.
sobota, 22 lutego 2020, 23:45

Hehehe pamiętam jak się ciskali że Patrioty mają kody teraz jak s400 nie strzela to też mają kody... TAK JAK USA hahaha

teoretyk ze StratPaint3D
piątek, 21 lutego 2020, 09:51

Masz rację, skoro mogą użyć S-400 tylko teoretycznie, to Patrioty już tylko praktycznie.

Danisz
piątek, 21 lutego 2020, 03:20

pewnie, bo kody źródłowe uzbrojenia to zdalnie sterowany wyłącznik... i co nam jeszcze powiesz ekspercie - nadal Su-35 nie ma analogów? ;-)

czwartek, 20 lutego 2020, 23:41

Jakie kody?

Specjalista
piątek, 21 lutego 2020, 11:42

Nooo, PIN do uruchomienia S-400 Ostatnio to był: 2845

IT Dept
piątek, 21 lutego 2020, 14:20

Przecież w necie jest już od dawna generator kodów do S-300, -400, -500, -600.....

gitara
piątek, 21 lutego 2020, 13:22

teraz się odblokowuje wizerunkiem twarzy więc nie trzeba pamiętać już PINu

tyu
czwartek, 20 lutego 2020, 23:36

Jakos naciagana teoria. Do czołgów też mają? A jak Niemcy sprzedają Leopardy za granice to też jakieś "kody" do nich mają? To dzisiaj niczego sie nie da kupic zeby ktoś "kodow" do tego nie miał?

Olo
piątek, 21 lutego 2020, 10:40

kody można mieć do funkcjonalnej elektroniki. Np. wyłączyć radiostacje w czołgach albo elektroniczną pompę paliwa.

Zuma
piątek, 21 lutego 2020, 18:38

I jaki sens miało by wprowadzanie takich 'kodów' ? Powodowało by to ze przeciwnik który w jakiś sposób by je poznał mógł by unieruchomic czy ograniczyc uzytkowanie twojego sprzetu. To był by kosmiczny strzał w stope.

piątek, 21 lutego 2020, 14:21

Ale pytanie za 100 punktów, czy można zrobić to zdalnie?

ciekawy
piątek, 21 lutego 2020, 13:13

W teorii jest to możliwe w praktyce robi się dokładnie odwrotnie. Możliwość zdalnego wyłączenia (np. poprzez odpowiednio spreparowaną emisję EM) mogła by być odkryta przez przeciwnika i wykorzystana. W wypadku eksportu gdyby się okazało, że Rosja robi takie rzeczy to nikt nigdy by nic od nich nie kupił w przyszłości i miliardy dolarów poszły by z dymem (a w zasadzie popłynęły do geopolitycznej konkurencji). Zrobienie takich 'tylnych drzwi' w sposób ciężki do wykrycia jest bardzo trudne, lecz możliwe (patrz np. przykład użycia generatora liczb pseudolosowych, który generował nie tak bardzo pseudolosowe sekwencje;). Reverse engineering zarówno układów sprzętowych jak i oprogramowania nie jest wcale jakiś trudny. Turcy na pewno dobrze się systemowi przyjrzą. Wojskowe urządzenia projektuje się dokładnie na odwrót, wiadomo jest bowiem, że adwersarz wykorzysta każdą potencjalną słabość systemu.

Stary Grzyb
czwartek, 20 lutego 2020, 21:48

Czyżby obywatel Erdogan zaczynał rozumieć, na czym polega "współpraca z Rosją"?

huba
czwartek, 20 lutego 2020, 22:26

Nie, Erdogan nie zaczyna rozumieć. Erdogan jest Azjatą, więc myśl, jak Azjata - pokrętnie i z celem osiągnięcia korzyści dla siebie. I tylko o to chodzi, a nie o jakieś tam refleksje.

Stary Grzyb
piątek, 21 lutego 2020, 21:18

Faktycznie ciekawe (sam o tym pisałem), jak Erdogan zamierza wydać dolę od Wowy? Wygląda na to, że wystąpiły trudności :) Poza tym, Rosja to też Azja, i to taka stepowa Azja ordyńców.

Złota orda
piątek, 21 lutego 2020, 03:34

Skoro Edrogan jest Azjata to kim są Rosjanie?? Generał Patton już dawno wyjaśnił....

Piekarz z Hajfy.
czwartek, 20 lutego 2020, 23:44

Czyli myśli jak Putin.

wunderwaffer
czwartek, 20 lutego 2020, 21:32

Gdy trwoga to do ... Patriota (a nie S400)

USA
czwartek, 20 lutego 2020, 21:31

Nic nie dostaną do póki prezydentem będzie Erdogan.Trzeba było nie kozaczyć.

antyDavien
czwartek, 20 lutego 2020, 21:27

Czyżby Patrioty chciały się znów porządnie skompromitować wzorem AS ?

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 13:09

Jak na razie to była kompromitacja S-400 w Hmiejmin: jak mogli przegapic nalot B-1B...

Vvv
piątek, 21 lutego 2020, 08:57

Komentować twoje bzdury to jak czytać posty na RTV

Odkłamywacz
piątek, 21 lutego 2020, 08:50

Artykuł o tym jak Turcy poproszą USA o patrioty a wy piszecie o kompromitacji tego systemu , mimo że w takim przypadku skompromitował się s400 , w dziale propagandy muszę być z was dumni .

Olo
piątek, 21 lutego 2020, 10:42

przecież to kwestia rządowej łapówki, zakup jak u Arabii Saudyjskiej

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 09:35

Kłamiesz "odkłamywaczu"! Czy niedawno Davien nie zapewniał, że Turcja (i podobnie NATO) nie potrzebuje naziemnej opl jak Rosja "bo lotnictwo NATO panuje w powietrzu" i zamiast kiepskich rosyjskich S-300/400 "Turcja ma parasol opl z 200 szt. F-16"? No to coś ten parasol potargany jest... :)

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 17:00

Panie funklub, a niby skad lotnictwo NATO w Syrii?? Cos ci sie chyba pomyliło. Podobnie pisałem ze wojska tureckie w Syrii maja parasol OPL z F-6 a nie ze Turcja ale jak widac...

Odkłamywacz
piątek, 21 lutego 2020, 11:29

Ale czy Davie jest jakimś przedstawicielem prasowym "AntyRosjan" że ciągle się do niego odwołujecie ? Jesteście tacy sami jak Davien tylko że on bezgranicznie krytykuje Rosję a wy bezgranicznie krytykujecie USA , jesteście siebie warci .

Fantasy by davidek..
niedziela, 23 lutego 2020, 22:57

davidek to jest specjalista od kotłów opalanych oparami benzyny, specjalista od referendum w Polsce o przystąpieniu Polski do NATO, specjalista od nieistniejących F-15AE i MiG-29B, specjalista od pocisków AIM-120 przenoszonych przez F-4 Luftwaffe w 1973, specjalista od silników odrzutowych co widział łopatki turbin od strony wlotu powietrza, specjalista od prawa międzynarodowego, co twierdził że Konwencja Czikagowska dotyczy także samolotów wojskowych.

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 17:02

Panei odkłamywacz to polecam kupic sobie lepsze okulary.

piątek, 21 lutego 2020, 10:54

Zmieniasz temat manipulatorze.

jasna sprawa
czwartek, 20 lutego 2020, 23:06

Dlatego ich nie dostanie. Amerykanom następne blamaże systemu Patriot po ostatnich wtopach zupełnie niepotrzebne. A funbojki mogą tylko żałośnie popiskiwać.

piątek, 21 lutego 2020, 14:29

I dlatego AS weźmie system Patriot z Grecji po tym blamażu. Skończ te bajki misiu

CdM
piątek, 21 lutego 2020, 12:14

Aha. Czyli jeśli masz broń A, nówkę sztukę, a jednak prosisz sojuszników, i to takich z którymi masz na pieńku, o broń B (tego samego rodzaju), to jest to wg ciebie kompromitacja broni... B? Cóż za... "żałosne popiskiwanie".

ultraubawiony
piątek, 21 lutego 2020, 11:44

Jakich wtopach? Że nie było ich rozmieszczonych tam gdzie powinny być? To wtopa systemu??

Kamyk
czwartek, 20 lutego 2020, 22:49

Nic sie nie skompromituje bardziej niz s300 i s400 w Syrii no może pancyry bardziej sie skompromitowaly atakujac bociany i dajac sie zlomowac starym efom izraelskim.

A.
czwartek, 20 lutego 2020, 23:51

Dokładnie

krzys
czwartek, 20 lutego 2020, 21:05

Turcja robi co może, by innych wmanewrować w ten konflikt. Inni pewnie z wielką przyjemnością dokopaliby Rosji, gdyby ... no właśnie, możliwość odwetu. We wcześniejszej fazie konfliktu Rosjanie zdeklarowali, że uderzą w każde miejsce (chodziło głównie o okręty an M Śródziemnym i bazy krajów NATO w Syrii), z którego zostanie zaatakowane rosyjskie wojsko w Syrii. widać nikt słowności Rosji w tym miejscu sprawdzać nie chce. Turcja jak widać też się do tego nie pali, a S400 chyba już mają.

1stCav
piątek, 21 lutego 2020, 08:45

Rosjanie zadeklarowali też przed odwetem USA i NATO za atak chemiczny, że zniszczą każdą rakietę i każdego nosiciela który ośmieli się zaatakować Syrię... Potem jak pewnie pamiętasz udawali, że ichtamniet i tylko liczyli Tomahawki i inne zachodnie rakiety:). Więc jak widzisz ktoś chciał sprawdzić "słowność" Rassiji:)

Kałboj
piątek, 21 lutego 2020, 13:35

Oni te Tomki to w gazetach liczyli;))) i wyszło im, że zestrzelili więcej niż nasi sojusznicy w ogóle wystrzelili.....

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 14:12

Generalnie to wyszło Konaszenkowowi ze 40 odpalonych przez Syrie pocisków OPL( waili w cele pozorne MALD) zestzreliło 70% atakujacych rakiet. ODpalono ponad 100 pocisków manewrujacych. Takie cuda to tylko w Rosji:)

Wania
piątek, 21 lutego 2020, 08:06

Śmierć czterech rosyjskich snajperów widać była dla Rosji epizodem bez znaczenia. Tak jak strącenie przez Turcję rosyjskiego samolotu czy tez obarczenie Izraela winą za zestrzelenie samolotu walki elektronicznej.

SimonTemplar
czwartek, 20 lutego 2020, 20:59

Przecież Recep ma S-400, podobno przewyższające Patrioty o lata świetlne, poza tym niedawno wchodził Władimirowi Władimiryczowi prosto w zad i to bez wazeliny. Tak mocno zacieśnił więzy przyjaźni z Putinem a teraz strach go obleciał? Ja na miejscu Jankesów nawet bym teraz palcem nie kiwnął. Radź sobie sam Recep.

CdM
piątek, 21 lutego 2020, 12:17

To by było dość głupie moim zdaniem. Pomocy można udzielić, pod warunkiem, że się Erdogana teraz przeczołga odpowiednio (wystarczy jakieś zakulisowe, ale skuteczne przeczołganie).

Alternatywny Fun fana fanów fana Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 10:16

Ja bym Recepowi pokazał na miejscu amerykanów gest Kozakiewicza.

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 09:36

Nie no, Davien parę dni temu zapewniał, że Turcja żadnego naziemnego opl nie potrzebuje "bo ma parasol opl z 200 szt. F-16"! Czyżby ten parasol przeciekał? :)

Blooper
piątek, 21 lutego 2020, 12:27

Stary, daj sobie już spokój...nikt twoich wypocin nie traktuje poważnie.

usa
piątek, 21 lutego 2020, 00:40

dokladnie!!!

jupi jej
czwartek, 20 lutego 2020, 20:58

Przecież NATO jest paktem czysto obronnym a Turcja dokonała agresji na Syrie.

chateaux
poniedziałek, 24 lutego 2020, 15:30

Operacje Turcji w Syrii nie zostały zorganizowane w ramach NATO, były nieuzgodnione z NATO a wręcz wbrew stanowisku NATO.

wiśta wio, łatwo powiedzieć
czwartek, 20 lutego 2020, 22:29

Dlatego Turcja nie ma ani patriotów, ani f-35.

Admirał Kuznetsov
czwartek, 20 lutego 2020, 20:53

A co S-400 przestały działać? A takie miały być cudowne, sowieckie ;)

Olo
czwartek, 20 lutego 2020, 22:44

Działają świetnie przeciwko f-35 I f22, rosyjskich samolotów nie ruszają.

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 17:04

Olo, a niby kiedy to swietnie działały jak nie były w stanie wykryc F-35I i F-35B kreących sie w okolicy Hmiejmin? A co dopiero mówić o F-22.

Gnom
piątek, 21 lutego 2020, 19:17

Chciałbym wierzyć, że masz rację, ale raczej ruscy mają w Syrii wielkie uszy i za darmo widma wielu samolotów NATO, w tym F-35 (i to bez soczewek). Jak przyjdzie pora to możemy się zdziwić.

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 02:22

Panie Gnom, akurat nie wykryli ani razu F-35, ba byli niezwykle zdziwieni ze brytyjskie F-35 urzadziły sobie manewry niedaleko od Hmiejmin. Problem z S-400 jest taki ze system nie powstawał dla zwalczania maszyn stealth, w 2018r udało im sie nie zauwazyc nalotu B-1B atakujacyh JASM-ami z odległosci ok 200km od Hmiejmin w syryjskei fabryki chemiczne.

niedziela, 23 lutego 2020, 22:59

Ty to wiesz davidku, że oni niczego nie wykryli, bo nie kto inny jak ty siedział obok operatora S-400 i na bieżąco monitorował sytuację :).

czytelnik D24
wtorek, 25 lutego 2020, 14:08

Ty wiesz że zestrzeliwali F-22 i F-35 - setkami!!!

GB
piątek, 21 lutego 2020, 14:24

Rosyjskie systemy plot mają spore problemy w zestrzeliwaniu zachodnich samolotów, a łatwo zestrzeliwują rosyjskie. Porównaj sobie ilość samolotolotów zachodnich nad Serbią i skuteczność , a w zasadzie nieskuteczność rosyjskich systemów plot, z ilością samolotolotów rosyjskich nad Gruzją z ilością zestrzelonych rosyjskich samolotów przez gruzińską OPL (bazującą na systemach rosyjskich). Rosyjskie samoloty przez te pare dni w Gruzji to spadały jak kaczki.

piątek, 21 lutego 2020, 08:52

Bo ruskie nie mają nic na poziomie tych, co wymieniłeś...

Wania
piątek, 21 lutego 2020, 07:50

Taaaa. W Syrii spadają jak kaczki. Gdy lecą f-16 to Rosja szybciutko wyłącza swoje baterie. Jedyny sukces rosyjskich rakiet to rosyjski samolot walki elektronicznej (czyli bateria była skuteczna skoro Rosja nie była w stanie zakłócić rosyjskiej rakiety) i wyrastajaca z morza góra, która oberwała rakietą.

Danisz
piątek, 21 lutego 2020, 03:25

działają tak świetnie że nie przechwyciły NIC przez ostatnie 4 lata, a tymczasem Izrael i zachód co tydzień latają i bombardują cele w Syrii nic sobie nie robiąc z niemającej analogów obrony przeciwlotniczej. a nie, sorry - raz S-300 zastrzelił rosyjski samolot transportowy...

trollhunter
piątek, 21 lutego 2020, 01:45

I co takiego przeciwko tym F-om zdziałały ?

Wołodia
piątek, 21 lutego 2020, 00:24

To ile już zestrzeliły tych samolotów towariszcz? Ja to tylko słyszałem, ze nasze ruskie trafiają w samoloty pasażerskie i nic poza tym.

piątek, 21 lutego 2020, 00:21

Chyba w grach komputerowych

jjj
piątek, 21 lutego 2020, 00:14

Dlatego nie kupili Patriotów bo nie zestrzeliłyby greckich samolotów (podobnie jak amerykańskich i izraelskich).

Peresza
piątek, 21 lutego 2020, 00:05

No tak bo one działają na f22 i f35 zapomniałem, starszych samolotów nie wykrywają hahaha

Rex
czwartek, 20 lutego 2020, 20:51

Hahaha...Jak nie mieli problemów to stawiali się jak menel karateka pod monopolowym, teraz wystarczyła sugestia, że Rosja może im pogrozić palcem to lecą po pomoc do USA :)

Fanklub Daviena
czwartek, 20 lutego 2020, 20:48

USA nie zaryzykuje kompromitacji: co by było gdyby Patriot okazały się nieskuteczne wobec rosyjskiego WRE? To bardzo prawdopodobne po tym jak nasze zabytkowe Su-22 z SPS-141 ośmieszyły Patriot na ćwiczeniach w Niemczech w 2008... :)

Tylko podpowiem
piątek, 21 lutego 2020, 13:38

Ruskie OPL w Syrii kompromituje się co krok.

Vvv
piątek, 21 lutego 2020, 08:58

Co ośmieszyły? A to od kiedy nasze samoloty maja jakieś wre? :D

Bond
piątek, 21 lutego 2020, 08:18

Nie martw się dadzą sobie radę, tak jak izraelskie lotnictwo daje sobie radę z rosyjskim s300/400, WRE itd. Ale zawsze w ostateczności można zaczerpnąć z waszych wzorców czyli były wyłączone, lub obsługa miała przerwę na fajkę, brzmi dla ciebie znajomo?

Danisz
piątek, 21 lutego 2020, 03:34

nawet gdyby były tak nieskuteczne jak S-400 w Syrii, to zwróć uwagę że to są modernizowane właśnie 20-letnie systemy, a wasze S-400 to najnowsze osiągnięcie rosyjskiej techniki wojskowej. Gorzej jak by się okazało, że amerykańska opl z lat 90. ma np. 50% skuteczność, bo przy zerowej skuteczności S-400 w Syrii (i to nie tylko wobec rakiet ale i lotnictwa - np. Izraela) to i tak oznaczałoby waszą kompletną kompromitację...

Fanklub FR
piątek, 21 lutego 2020, 00:15

Jak kraj ,który nie jest w stanie stworzyć smartphone może mieć zaawansowane systemy WRE ? Człowieku czy ty czytasz co piszesz ? Ja wiem że można kochać Rosję ale ty to już przesadzasz .

benton
czwartek, 20 lutego 2020, 23:44

tak było ale z półaktywnym PAC2+ a nie PAC3 nie mówiąc o MSE

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 09:46

"Znafco" na miarę Daviena: PAC2 przeciw celom aerodynamicznym jak samoloty i helikoptery JEST ZNACZNIE SKUTECZNIEJSZE niż PAC3, których zasadniczym przeznaczeniem jest zwalczanie celów balistycznych. PAC3 jest gorszy przeciw myśliwcom niż PAC2! Ponadto zakłócanie systemów półaktywnych, zwłaszcza TVM, jest znacznie trudniejsze niż prymitywnego radarku w PAC3. Żaden radarek w rakiecie nie może się równać odpornością na zakłócanie z radarem naziemnym. Ponadto na ćwiczeniach NATO w Niemczech w 2008 choćby te Patriot miały rakiety PAC7,8,9 itd. to nic by im to nie pomogło, BO PATRIOT NIE WYKRYŁY NASZYCH Su-22M4 z zasobnikami SPS-141, więc nie próbowały odpalenia rakiet i nasze Su "zbombardowały" Patriot z bezpośredniego nad nimi przelotu. Naszych Su-22M4 z zasobnikiem WRE SPS-141 nie wykryły też myśliwce NATO stanowiące osłonę Patriot - ani Eurofightery ani F-16... :)

Bond
sobota, 22 lutego 2020, 15:47

Ten „prymitywny radarem w pac3” jest ciągle dla was w Rosji nie osiągalnym szczytem techniki.

GB
piątek, 21 lutego 2020, 14:27

Jakoś amerykański F/A-18 nie miał problemów aby wykryć syryjskiego Su-22M4 i go zestrzelić. Turecki F-16 też bez problemu został naprowadzony na rosyjskiego Su-24 i go zestrzelił. Jeszcze jakieś bzdury?

Blooper
piątek, 21 lutego 2020, 12:33

2008 rok, świat trochę poszedł do przodu, napisz coś o wydarzeniach 1945 roku albo o oblężeniu Jerozolimy w XI wieku.

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 16:15

Owszem, poszedł do przodu, więc rosyjskie WRE na cyfrowych pamięciach radiowych to nie stare analogowe SPS-141 sprzed 50 lat...

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 02:24

Panie funklub, najnowszy rosyjski WRE czyli Chibiny-M to system z lat 90-tych jedynie przystosowany do przenoszenia przez Su-34 i su-35 i z nowszymi wyrzutniami flar i dipoli. Cos jeszcze zmyslisz?:)

tomo
piątek, 21 lutego 2020, 18:55

cyfrowe pamieci radiowe ? I jakie jeszcze cuda techniki w tym WRE mozna znaleść. Swiat poszedł do przodu, ale Rosja w zgledem ZSRR za bardzo do przodu nie poszła. Wrecz przeciwnie, w wielu aspektach Rosja wypada gorzej niz ZSRR mimo ze mineło 30 lat.

Bond
piątek, 21 lutego 2020, 18:53

Oj Patriot znowu coś zestrzelił w AS, bynajmniej nie był wyłączony jak S400, i nie są to to ptaki, ani cywilny pasażer, masz chyba dzisiaj kiepski dzień

elbrus
czwartek, 20 lutego 2020, 20:36

Patrioty nie obroniły Arabii Saudyjskiej przed rakietami partyzantów z lat 50-tych XX wieku to nie obronią Turcji.

Vvv
piątek, 21 lutego 2020, 08:59

Akurat saudowie baaaaardzo sobie cenią patrioty które wielokrotnie broniły cywilne lotniska przez ostrzałem hutti

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 09:27

I dlatego chcą od Rosjan kupić S-400 i Pancyry, tak są zadowoleni z Patriot... Hindusów USA chce sankcjami przymuszać do kupna Patriot zamiast S-400. Rosja nie musi sankcjami zmuszać do kupna ich produktów jak USA! :)

Kamyk
niedziela, 23 lutego 2020, 03:22

Pancyrow nie chcą kupować, biara zestawy koreanskie.

Davien
poniedziałek, 24 lutego 2020, 03:32

Kamyk, to Indie wykopały pancyra i wybrały K30 BIHO nie Saudowie. Ci ciagle sie zastanawiają i tak od kilku lat. A w tym czasie robia zakupy w USA i UE.

vvv
piątek, 21 lutego 2020, 20:00

jasne dlatego kupili moderke patriotow do najnowszej wersji, kupili pakiet pac-3 i pac-3mse oraz systemy THAAD :)

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 13:19

Doprawdy? No popatrz przy przetargu na OPL w Indiach Rosja robiła wszystko poza wysłąniem Specnazu by tylko wybrano Pancyr-S1. A Hindusi wybrali zestaw K30 BIHO jako znacznei lepszy od Pancyra. Przegrać z odpowiednikiem naszej Białej...

Gnom
piątek, 21 lutego 2020, 19:20

A znasz warunki przetargu, głownie wymagania indyjskie? Może właśnie Biała albo Tunguzka miałyby większe szanse bo szło o zestawy towarzyszące na gąsiennicach.

Davien
sobota, 22 lutego 2020, 02:27

Panie Gnom sami Hindusi stwierdzili ze odrzucaja Pancyra z uwagi na kompromitacje w Syrii i niedostateczna skutecznośc rakiet przeciwko małym celom a wybrali system uzbrojony w 2 działka 30mm i MANPADS. Całą sprawe opidsała nawet def-24. pisała tez naciski Rosjan na wyór Pancyra. Pancyr panei Gnom jest tez w wersji gasiennicowej.

vvv
niedziela, 23 lutego 2020, 19:56

pancyry maja 2x2 dzialka 2a38m 30mm czyli lacznie 4x30mm i nadal nic nie potrafia trafic

Davien
poniedziałek, 24 lutego 2020, 03:35

Panei vvv, działka 2A38 sa dwulufowe z natury wiec Pancyr ma dwa działka 2A38 q nie 4. A co do trafiania to mamy kiepski radar i dość fatalnie ustawioną głowicę optroniczna. Np TOR-y z dronami nad Hmiejmin problemów zza bardzo nie miały.

vvv
poniedziałek, 24 lutego 2020, 16:05

bo pancyr ma dzialka naprowadzane przez glowice optyczna, brak amunicji programowalnej oraz kiepskie rakiety naprowadzane komendowo. TOR ma inny system naprowadzania i inne rakiety. na dodatek TOR moze strzelac w ruchu a pancyr nie

Davien
wtorek, 25 lutego 2020, 00:14

Pancyr może na upartego tez uzywac radaru do działek choc nie za bardzomu to wychodzi, ale jest taka mozliwość A TOR ma tak jak Pancyr naprowadzanie radiokomendowe.

piątek, 21 lutego 2020, 11:06

Nie chcą tylko Putin che żeby kupili. To duża różnica.

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 12:43

Nawet się samokrytycznie wstydziłeś podpisać pod tą brednią... :)

piątek, 21 lutego 2020, 16:10

Wpisz w google "Putin oferuje S-400 Arabii Saudyjskiej" a teraz żegnaj powielaczu bredni ze Sputnika.

Fanklub Daviena
sobota, 22 lutego 2020, 12:36

A teraz wpisz w google "Why Did Saudi Arabia Want Russia's S-400?". Kłamliwych polskich mediów raczej nie czytuję a jak czytuję, to nie uważam za wiarygodne, anonimowy trollu, samokrytycznie wstydzący się podpisać nawet pseudonimem... :)

On też
sobota, 22 lutego 2020, 15:09

No i kolejny artykuł podpierający się autorytetem dr Carlo Koppa... Co mam ci powiedzieć? S-400 z artykułu na artykuł staje się coraz lepszy, teraz już ściąga cele, w domyśle rakiety manewrujące na wysokości... 5 metrów! To może wystarczy za podsumowanie źródła twoich rewelacji.

Davien
poniedziałek, 24 lutego 2020, 03:36

Tu akurat chodzi o pociski 9M96 które w morskich zestawach Redut istotnie maja takie mozliwości ale nie w lądowych.

Papi
piątek, 21 lutego 2020, 00:07

Widać teraz jak się kończą detale z ruskimi

Wpr
czwartek, 20 lutego 2020, 22:50

A i tak wolą od s400 ...

Rex
czwartek, 20 lutego 2020, 22:25

Przynajmniej zestrzeliły setki rakiet.. ruskie odpowiedniki to na razie zestrzeliły tylko 2 samoloty pasażerskie i stado ptaków

tyu
czwartek, 20 lutego 2020, 23:40

Dokładnie. Amerykański sprzęt przynajmniej gdzieś, coś, kiedyś obronił. Rosyjski sprzęt "broni" Syrii w taki sposób że albo wszystkie rakiety przyjmuje Syria na twarz, albo płonie kolejny już z rzędu "niemający analogów na świecie" Pancyr.

MAX13
czwartek, 20 lutego 2020, 20:31

A co na to rusboye i inne fancluby czyżby S400 nie działało na ruskie samolociki.

Gg
czwartek, 20 lutego 2020, 20:06

Czyżby s400 nie strzelała do ruskich samolotów?

mark24
piątek, 21 lutego 2020, 08:57

Strzela ale tylko do pasażerskich...

ultraubawiony
piątek, 21 lutego 2020, 11:51

Każdy system OPL z FR jest zoptymalizowany pod kątem strzelania do samolotów pasażerskich.

Zxc
czwartek, 20 lutego 2020, 19:55

Przecież Turcy już to dawno zdementowali a tu nadal brak aktualizacji.

Insider
piątek, 21 lutego 2020, 12:02

No i jak tam Panie Zxc mina po aktualizacji tego newsa?

Polish blues
czwartek, 20 lutego 2020, 19:44

To zwykły szantaż "moralny" i próba wplątania NATO w konflikt z Rosją. Nie wysyłać! Przecież mają rosyjski cud techniki o kilka rzędów wielkości lepszy od amerykańskiego złomu!

BUBA
czwartek, 20 lutego 2020, 19:41

Cos nie tak z nimi.....najpierw pokazuja sojusznikowi palec i tylek wchodzac w uklady z przeciwnikiem, ba nawet wsypujac mu miliardy do kieszeni, teraz prosza o Patrioty - za jakie i czyje pieniadze ???? Ktos tu kogos porzadnie nabija. Mysle ze nikt taki glupi sie nie znajdzie. A tego piwe sobie sami nawarzyli - i niech go sobie sami wypija. Turcje nikt nie zaatakowal, wrecz przeciwnie ...

Sam
czwartek, 20 lutego 2020, 19:41

Chyba sobie jaja robią. To tak jak by USA poprosił o o testy s400 na poligonie w USA

JSM
czwartek, 20 lutego 2020, 19:27

S-400 niech rozmieszczą, przecież mają :-)

Dalej patrzący
czwartek, 20 lutego 2020, 19:16

Wygląda na to, że Rosja S-400 sprzedała - ale w stanie nie nadającym się do operacyjnego użycia. Pytanie, czy te problemy są trwałe, czy też "cudownie" znikną po tym, jak np. Turcja wycofa się z Libii? Wniosek [także dla naszego MON] w sumie prosty - jak coś kupować, to tylko w 100%. Nie 99,9999% tylko pełne 100% do końca. Nawet jedna malutka "czarna skrzynka" - sprzętowa czy software'owa - może "położyć" dany system.

Olo
czwartek, 20 lutego 2020, 22:49

Nie ma tak, chyba że ma własne systemy. Patrioty nigdy nie będą strzelać do amerykańskich samolotów, tak jak s400 do rosyjskich. Nie ważne, w jakim państwie się znajdują.

GB
piątek, 21 lutego 2020, 14:30

Mylisz się. Rosyjskie systemy OPL nie mają problemów w zestrzeliwaniu rosyjskich samolotów wojskowych. Analiza rosyjskich strat w Gruzji to ci udowodni. A tam Gruzini mieli rosyjskie systemy plot.

99
czwartek, 20 lutego 2020, 21:45

100/100

pragmatyk
czwartek, 20 lutego 2020, 19:09

Turcja ma taki chaos w swojej polityce zagranicznej ,że sie pogubiłem, jeszcze NATO chce wciągnąć do swoich wojenek.To bez sensu.Typowy arabski kraj ,który codziennie zmienia sojusznika.

Smk
czwartek, 20 lutego 2020, 22:33

Od kiedy Turcja to kraj arabski?

p.wl
czwartek, 20 lutego 2020, 21:47

Jaki kraj ?

easyrider
czwartek, 20 lutego 2020, 19:08

Mistrzostwo świata. Tupet nieziemski. Niech rozmieszczą tam S-400 od swoich nowych przyjaciół. NATO powinno wydalić Turcję w trybie natychmiastowym. To już nie jest żaden sojusznik. Teraz to koń trojański.

Napoleon
czwartek, 20 lutego 2020, 19:08

No ale.dlaczego nie mogą rozmieścić super mocnych S400? ;)

Fanklub Daviena
piątek, 21 lutego 2020, 09:47

Bo Davien twierdzi, że Turcja naziemnej opl nie potrzebuje "bo ma parasol opl z 200 szt. F-16"! :)

GB
piątek, 21 lutego 2020, 14:31

Chodzi raczej o włączenie się Amerykanów w rosnący z dnia na dzień konflikt turecko-rosyjski.

Davien
piątek, 21 lutego 2020, 13:21

Ni epotrzebua wojska tureckie w Syrii, ot taka mała róznica kłamczuszku. Naucz się polskiego na drugi raz.

Torondirn
czwartek, 20 lutego 2020, 19:06

Oooo już widzę jak USA daje dla Turcji patrioty, kiedy w pobliżu będą stały s400 ... i co jeszcze może jeszcze hangar z F-35 obok tego s400 .. BRAWO TURCJA WIDAĆ ...

Rhotax
czwartek, 20 lutego 2020, 18:50

Dziwne że mając "najlepsze na świecie" nigdy nie użyte bojowe S-400 (tak dobre że aż nie trzeba ich używać ?) miałaby się zwracać o rozmieszczenie Patriotów ?

Funky Koval
piątek, 21 lutego 2020, 12:40

Pewnie są za dobre na lotnictwo syryjskie więc proszą o „słabsze” ;)

Artur
czwartek, 20 lutego 2020, 18:45

Niech sobie rozstawią s400 przecież kupili od rosji

ppp
czwartek, 20 lutego 2020, 18:44

przeciez odebrali s400?

mrr
czwartek, 20 lutego 2020, 18:43

Turcja chce zaangażować w konflikt NATO, ciekawa strategia. To może niech Grecja wyśle swoje do Turcji zamiast do Arabi Saudyjskiej. Jak USA to zlecą napewno to zrobi

vvv
czwartek, 20 lutego 2020, 18:21

niech rozstawią s-400 :D przeciez takie super :) albo lepiej niech poprosza Niemcy i Francję o wysłanie systemów opl :D

chagidiel
czwartek, 20 lutego 2020, 22:13

a kto niby mialby obsluzyc te s400? technicy z turcji dopiero zakumali jak ja rozstawic ,a rosyjscy napewno nie beda namiezac a tym bardziej strzelac do swoich .

vvv
piątek, 21 lutego 2020, 20:00

s-400 omn omn takie super!

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama