Technologie

Polsko-amerykański M28 z pociskami JASSM dla US SOCOM? [KOMENTARZ]

Fot. SNC
Fot. SNC

Korporacja Sierra Nevada udostępniła kolejne informacje na temat samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote, czyli wersji maszyny M-28 Skytruck produkowanej przez PZL Mielec proponowanej US SOCOM (US Special Operations Command) w programie Armed Overwatch. Samolot otrzymał specjalistyczne wyposażenie w systemy obserwacyjne i uzbrojenie, w tym pociski manewrujące JASSM.

Program Armed Overwatch jest spadkobiercą programów: Light Attack and Armed Reconnaissance (LAAR) i Light Air Support (LAS). Były one kolejno prowadzone przez US Air Force w latach 2009-2019 i ostatecznie obydwa zostały anulowane. W powstałą lukę śmiało weszło amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Special Operations Command – SOCOM), które wystąpiło z gotową listą potrzeb dotyczących samolotów mających zastąpić eksploatowane obecnie U-28 Draco (specjalna wersja Pilatus PC-12) i MC-12 Liberty (stworzonego na bazie Beechcraft King Air 350ER).

Efektem jest program Armed Overwatch, mający na celu pozyskanie 76 platform powietrznych do 2028 roku. Bierze w nim udział 5 konstrukcji, wśród których znalazł się również MC-145B Willy Cayote, czyli wyspecjalizowana wersja dobrze znanego w Polsce samolotu PZL M28 Bryza produkowanego przez PZL Mielec. W USA płatowiec ten był eksploatowany przez siły powietrzne pod oznaczeniem C-145A. Opracowana przez Sierra Nevada Corporation we współpracy z Lockheed Martin wersja dla wojsk specjalnych to jednak całkiem nowa klasa maszyn, wyposażona w zaawansowane systemy obserwacyjne i uzbrojenie kierowane.

image
Fot. SNC

US SOCOM szuka załogowego samolotu do zadań wsparcia lotniczego, rozpoznania, koordynacji nalotów i ataków artylerii oraz innych zadań związanych z prowadzeniem, wsparcie i koordynacją misji kontrterrorystycznych. Koncern Sierra Nevada, co wzbudziło pewne zdziwienie, zrezygnował z oferowania w programie Armed Overwatch samolotu Embraer A-29 Super Tucano, decydując się na oparcie swojej propozycji na „polskim” M28 w zmodyfikowanej wersji C-145B produkowany w zakładach należących do koncernu Lockheed Martin.

„Unikalna konfiguracja MC-145B Wily Coyote zapewni wszechstronność w zakresie wykorzystania czujników i uzbrojenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby operacji US SOCOM” – przekonuje Robert Horky, wiceprezes ds. Inicjatyw strategicznych Sierra Nevada Corporation w obszarze Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR), Aviation and Security (IAS). Oparcie na platformie M28, która sprawdziła się w różnych warunkach pogodowych i klimatycznych, na całym świecie, to jego zdaniem gwarancja skuteczności. Sama platforma daje też znaczne możliwości adaptacji do różnych zadań, różnych rodzajów czujników, ładunków i uzbrojenia oraz adaptacji do nowych rozwiązań w przyszłości.

W wersji MC-145B Willy Coyote maszyna posiada 4 belki do podwieszania uzbrojenia, ale też osiem pionowych wyrzutni dla amunicji precyzyjnej lub bezzałogowców umieszczonych w ładowni. Zgodnie z najnowszymi informacjami maszyna będzie też zdolna do zrzutu z tylnej rampy systemu uzbrojenia na paletach, co testuje obecnie US Air Force. Jedną z opcji jest tu pocisk manewrujący AGM-158 JASSM.

image
Pocisk JASSM na pokładzie MC-145B. Fot. SNC

 

Uzbrojenia podwieszane pod skrzydłami obejmuje pociski kierowane AGM-114 Hellfire i rakiety naprowadzane laserowo AGR-20 APKWS ale też bomby GBU-39 StormBraker i różnego typu zasobniki z systemami rozpoznawczymi czy środkami walki radioelektronicznej. Wysokie umieszczenie skrzydeł daje dużą przestrzeń dla sprzętu czy uzbrojenia o większych gabarytach przy zachowaniu bezpiecznej odległości od ziemi, pozwalającej na korzystanie z przygodnych lądowisk gruntowych.

Wewnątrz przestrzeni ładunkowej standardowo oprócz operatorów systemów pokładowych ma znajdować się osiem wyrzutni pozwalających na użycie m. in. GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin ale też bezzałogowców Coyote UAS firmy Raytheon w różnych konfiguracjach zadaniowych. Z tylnej rampy również będą mogły startować różnego typu bezzałogowce, czy też spaletyzowane systemy uzbrojenia jak wspominany wcześniej pocisk manewrujący JASSM. Ale po zdemontowaniu wyrzutni samolot MC-145B może służyć do transportu żołnierzy, zrzutu skoczków czy nawet przewożenia niewielkich pojazdów terenowych. Są to zdolności unikalne, których nie posiada żadna z pozostałych czterech maszyn biorących udział w programie Armed Overwatch.

image
Różne warianty konfiguracji MC-145B Willy Coyote. Fot. SNC

 

Jeśli chodzi o możliwości rozpoznawcze, to MC-145B, podobnie jak patrolowe Bryzy używane przez Polską Marynarkę Wojenną, posiada zainstalowaną pod dziobem głowicę optoelektroniczną, ale dysponuje też szeroką gamą sensorów optoelektronicznych i radiowych. Jedna z zalet platformy takiej jak M28 jest znaczny zapas udźwigu i przestrzeni dla instalacji dodatkowego wyposażenia, a MC-145B w tym celu wyposażono w dodatkowe źródła zasilania pozwalające na dalszą rozbudowę.

Planowane osiągi MC-145B Wily Coyote to prędkość maksymalna 407 km/h, ładunek użyteczny 2300 kg i możliwość pozostawania w powietrzu przez co najmniej 6 godzin. Droga startu i lądowania z lotnisk gruntowych z ładunkiem nie przekracza 300 metrów. Są to założenia dla wersji operacyjnej z pełnym wyposażeniem, ale część z nich już sprawdzono i potwierdzono na używanym do testów, zmodyfikowanym egzemplarzu M28 Skytruck, który wykorzystano m.in. do testów uzbrojenia.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. samo

    Gen. Skrzypczak: wszystko rozpoczęło się od najazdu Amerykanów na Państwo al-Kaddafiego. 94. Byliśmy największym sprzymierzeńcem ZSRR drugą potęgą w Układzie Warszawskim 350 tys armia ,zachód miał respekt do naszego wojska dziś jesteśmy giermkiem USA i pośmiewiskiem świata. 95. Od ZSRR dostawaliśmy gratis zawsze najnowsze uzbrojenie, np. wszystkie MIG-i, od USA dostajemy "latający" złom i kutry przeznaczone na żyletki i jeszcze musimy za to płacić. 96. Wojsko Polskie jechało na misję POKOJOWĄ nie MORDOWAĆ ludzi. POKOJOWĄ BYŁO SZANOWANE CA CAŁYM ŚWIECIE >>>> 97 Wojsko ZSRR które stacjonowało w Polsce samo się utrzymywało a obecne wojska USA

    1. Gal

      Nie kłam, od rusków jeszcze nikt nic za darmo nie dostał! Chyba że kulkę w tym głowy. Reszta twoich wypocin to też kłamstwo

    2. gnago

      Bez przesady zubożone, ale licencję od a do z kupowaliśmy coś co nie udało się po 1991 w żadnym istotnym aspekcie uzbrojenia. A pobyt obcych wojsk na terytorium kraju świadczy o braku faktycznej niepodległości

  2. ahoj przygodo

    A dlaczego ma nie wygrać? Maszyna zaprojektowana jako wielozadaniowa, prosta, wręcz toporna, z naciskiem na korzystanie z każdego pasa startowego. Do tego trzeba zwrócić uwagę na to kto prowadzi program. SOCOM to nie tylko akcje na dużych wojnach, 95% ich akcji nigdy nie znajdzie się w prasie. Lista gdzie zginęli operatorzy amerykańscy w akcji od II WŚ daje dużo do myślenia. Są tam kraje gdzie obecności wojsk amerykańskich nigdy byśmy się nie spodziewali bo do najbliższych oficjalnych baz amerykańskich są tysiące kilometrów. Można założyć więc iż akcje prowadzą w każdym kraju na świecie (oczywiście mowa o tych mniej rozwiniętych). Taka uniwersalna maszyna, do wszystkiego, to dla nich idealna platforma - zapewni zależnie od potrzeb: rozpoznanie, wsparcie, dostarczy zaopatrzenie, zapewni ewakuację i wyląduje dosłownie wszędzie. Śmigłowce są trochę bardziej uniwersalne (lądowanie, startowanie) jednak trochę wolniejsze, trudniej tak długo przebywać im w powietrzu, robią większy hałas i są znacznie bardziej skomplikowane w eksploatacji oraz częściej się psują - zaplecze/baz musi być mocno rozbudowane co sprawia dużo problemów (logistycznych oraz utrudni skryte działania). W mniej rozwiniętych krajach pojawienie się śmigłowca (mowa o średnich i dużych maszynach bo te mają zbliżone możliwości) rzuca się w oczy. Samolot wygląda jak typowa maszyna spotykana na całym świecie. Po prostu nie zwraca na siebie uwagi. Nawet na małym polskim lotnisku mógłby wylądować bez zwracania uwagi osób postronnych. Taki UH-60 czy CH-53 natychmiast zostanie zauważony i wzbudzi ogromne zainteresowanie nawet w Polsce. No i cena. Samolot z wyposażeniem i uzbrojeniem jest kilka razy tańszy...

    1. KG Claudius

      Od czego tańszy bo nie rozumiem. Pojedynczy człowiek z ręczną wyrzutnią przeciwlotniczą zestrzeli Skaytucka i to jest duży problem...

  3. Plywak

    Chyba żart!

  4. Anteusz

    Konstrukcja M-28 to ANTONOW AN-28 Ukraińska konstrukcja z Kijowa, po modyfikacjach awjoniki i wymianie silników mamy dziś M-28 znaczy dobra konstrukcja.

    1. haha

      Ale z tej niedobrej Ukrainy. Radzieckiej.

  5. ŚWIERSZCZ

    A jednak ..czynnik decyzyjny z Karowej i Klonowej wyraził wolę zaimplementowania do programu modernizacji wojska i nie tylko ,zakup dla Marynarki Wojennej 4-6 samolotów w opcjach rozpoznania ,WRE, łowców OP, dodatkowo prowadzone są analizy na pozyskanie systemów budowanych w układzie dla działań specjalnych tj zwiększonym zasięgu ( mówi się o zasięgu rzędu 2200-2500km)wzmocnionym podwoziem do lądowań w ekstremalnych warunkach (skrócony rozbieg i dobieg o 20% wobec pierwotnych parametrów) oczywiście będzie to kosztem luku pasażersko transportowego samolot będzie mógł zabrać 10-12pasażerów (orginalnie może zabierać 18-20) ale to wszystko kosztem polepszenia parametrów samolotu ,samolot z zewnątrz będzie miał zaokrąglone skrzydła tzw winglety bierze się pod uwagę by tego typu samolot przystosować równeż dla VIPów jako samolot dyspozycyjny oraz jako system tzw mini AWACS-a