Skytrucki dla estońskich sił powietrznych

12 sierpnia 2017, 12:49
Mielec M28 Bryza Skytruck
Fot. PZL Mielec
Reklama

Rządy Stanów Zjednoczonych i Estonii podpisały porozumienie, na mocy którego Tallinn otrzyma dwa samoloty M28.

Porozumienie mówi o nieodpłatnym przekazaniu dwóch samolotów M28/C-145, które mają trafić do estońskich sił powietrznych w przyszłym roku w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Przekazywane samoloty o wartości ok. 6 mln USD zostaną na koszt Tallinna dostosowane do wymagań związanych z bezpieczeństwem lotu, obowiązujących w Europie. Estonia ureguluje również koszty transportu obu maszyn.

Samoloty M28 przekazywane lotnictwu Estonii wybudowano w Polsce w 2009 r., są w dobrym stanie technicznym. Zastąpią one używane jeszcze przez armię estońską samoloty transportowe An-2.

Czytaj też: Nocny desant Bundeswehry ze Skytrucka

Kilka lat temu strona estońska informowała, że bliskie jest podpisanie podobnej umowy, na mocy której otrzymać miała dwa lekkie transportowce Sherpa C-23B+. Ostatecznie do tego nie doszło, analizy wykazały bowiem, że wysokie będą koszty eksploatacji tych maszyn, co związane jest z zaprzestaniem ich produkcji ponad 25 lat temu.

M28 dysponuje również inną zaletą - wykorzystuje on krótsze pasy do startowania, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku Estonii, gdzie większość lotnisk posiada stosunkowo krótkie lądowiska.

Rzecznik estońskich sił powietrznych poinformował, że samoloty M28 wykorzystywane będą do szkolenia, lotów obserwacyjnych, medycznych i transportu - zarówno w kraju, jak i poza granicami Estonii.

M28 Skytruck to lekki, dwusilnikowy samolot transportowy, produkowany przez PZL Mielec. Łącznie na świecie lata ponad 100 maszyn tego typu. Są używane zarówno przez siły zbrojne, jak i użytkowników cywilnych. W Polsce maszyny rodziny M28 są w różnych wersjach (w tym patrolowo-rozpoznawczej Bryza) użytkowane między innymi przez Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną i Straż Graniczną.

Czytaj też: Samolot z Mielca leci na podbój Ameryki Południowej [Defence24.pl TV]

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 20
Reklama
sylwester
niedziela, 13 sierpnia 2017, 10:13

przydałoby się nam kilka tych maszyn jako taksówki dla polityków aby zamiast ganiać Casami po Europie ganiali mniejszymi maszynami , ostatnio było ile nasi politycy nie mówie tu o prezydencie wylatali na casach było tego ponad 6 milionów , samolotów casa mamy mało niech ministrowie którzy latają po Polsce latają czymś mniejszym

Czu
sobota, 12 sierpnia 2017, 16:11

Szkoda ze nie chcieli kupic nowek..tak to nie ma sie z czego cieszyc.

Ślązak
sobota, 12 sierpnia 2017, 15:07

To dobra wiadomość ostatnio Niemcy teraz Estonia to doskonały samolot do specyficznej grupy zadań An-2 przydał się połowie świata M-28 potrzebuje reklamy i wsparcia, wiem to niepolska konstrukcja, niepolskie zakłady ważne że w Mielcu powstaną nowe samoloty jeżeli się spodobają te oddane przez Amerykanów jeszcze paru państwom o serwisie już nawet nie wspominam

CB
sobota, 12 sierpnia 2017, 23:53

To raczej antyreklama, skoro USA chce się ich pozbyć i oddaje biedniejszym krajom...

Lord Godar
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:49

W ramach offsetu za F-16 amerykanie mieli nam pomagać sprzedawać M28 . Obiecywano klientów na chyba ok. 100 szt ,a tylko kilka sztuk wzięli do siebie i ich teraz się pozbywają . Nie pamiętam czy w ogóle pomogli nam sprzedać jakiegokolwiek M28 ... Tak to wyglądało , jak z resztą z większością offsetu , którego nie wyegzekwowaliśmy lub nie byliśmy w stanie skonsumować ...

jaro
sobota, 12 sierpnia 2017, 18:58

Nie masz pojęcia, o czym piszesz, a zabierasz głos. To są samoloty, które pewna amerykańska firma kupiła już po tym, jak zakłady w Mielcu przejął Sikorsky, i które - po przerobieniu w sobie tylko znany sposób - służyły Amerykanom do różnych zadań specjalnych prawdopodobnie w Afganistanie. Teraz Amerykanom najwyraźniej nie są już potrzebne i przekazują - a to do jakichś służb stanowych, a to do Estonii. Mielec będzie miał pewnie z tego jakąś niewielką - ale zawsze - robotę przy serwisie lub przy sprzedaży części zamiennych. Wszystko to nie ma kompletnie nic wspólnego z offsetem, którego realizacja (lub jej brak) jest całkowicie osobną sprawą.

sorbi
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:45

"Samoloty M28 przekazywane lotnictwu Estonii wybudowano w Polsce w 2009 r., są w dobrym stanie technicznym" NO to powinnismy też pozyskać od USA kilka sztuk - jak nowe ..nie mają nawet 10 lat...pozyskać np. dla Marynarki WOjennej, wojsk specjalnych (i zmodernizowac), czy dla aeroklubów...Amerykanie z 16 sztuk wycofali 11sztuk !!! Więc jeszcze 9 jest do wzięcia.

zbyszek
środa, 16 sierpnia 2017, 12:57

Kenia wzięła 3, Nepal 2 oraz jakis kraj z ameryki środkowej wziął 2.Więc do wzięcia zostały dwie sztuki

b777
sobota, 12 sierpnia 2017, 18:39

A kto to będzie utrzymywał? Mało nam rodzimych Bryz? Przecież to ten sam samolot.

maczek
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:24

nie pamiętam ile ich było do wydania chyba 6 to nie mogł Macierewicz ich po milion nawet kupić na częsci zamienne zreszta chcieli dla strazy granicznej kupowac wiec jak znalazł

Jam
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:01

A do czego niby mieli by je wykorzystać, do bombardowań strategicznych? Ewentualnie rzecznik może jeszcze zadania rolnicze wymienić.

sorbi
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:48

Pisze ci jak byk: "samoloty M28 wykorzystywane będą do szkolenia, lotów obserwacyjnych, medycznych i transportu - zarówno w kraju, jak i poza granicami Estonii".

KD
sobota, 12 sierpnia 2017, 13:02

ciekawe dlaczego amerykanie nie chcą nimi latać?

CB
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:55

Bo im mniej maszyn jednego typu, tym większe koszty obsługi. My za to chcemy kupić właśnie wiele rodzajów śmigłowców czy pojazdów i przez to koszty będą rosły.

zolka
sobota, 12 sierpnia 2017, 14:46

BO zastępują je maszynami o więszym udzwigu.

Cynik
sobota, 12 sierpnia 2017, 21:03

Dlaczego nasze siły zbrojne "nie dostały" tych samolotów. Nam przydały by się bardziej. I tak chronimy ich przestrzeń powietrzną.

Marcin
niedziela, 13 sierpnia 2017, 11:32

Antonow An-28, konstrukcja z lat 70...

BUBA
wtorek, 15 sierpnia 2017, 01:32

I Amerykanie potrafią to sprzedać, a Polacy nie...chyba ze z fabrykąa w gratisie...co kraj to obyczaj.

halny
sobota, 12 sierpnia 2017, 18:04

Jakie Skytrucki… kolejny przykład nieśmiertelnej rosyjskiej konstrukcji.

igor_uk
poniedziałek, 14 sierpnia 2017, 10:06

Rosyjskiej? ciekawe do wszystkiego teraz się rosjanie przyznają a do 17 września 1939, do paktu Ribbentrop Mołotow, zsyłek na Syberię jakoś niekoniecznie :P

Tweets Defence24