Reklama

Nowe uzbrojenie i możliwości F-22 Raptor [ANALIZA]

Myśliwce F-22A Raptor mają utrzymać przewagę nad przeciwnikiem dzięki ciągłej modernizacji realizowanej z zastosowaniem szybkiego prototypowania komponentów i corocznej modyfikacji oprogramowania. Ma to zapewnić US Air Force dominację w powietrzu dzięki dostosowywaniu F-22 do zmieniających się wymagań, aż do czasu wprowadzenia do służby nowej maszyny projektowanej w ramach programu Next-Generation Air Dominance (NGAD).

F-22 and AIM-230
Artystyczna wizja F-22A Raptor odpalającego pocisk AIM-260 JATM i przenoszącego zasobnik IRST.
Autor. USAF
Reklama

Program takiej cyklicznej modernizacji myśliwców 5. generacji F-22 Raptor nosi kryptonim RACR (ang. Raptor Agile Capability Release) i zakłada około roczne cykle realizacji kolejnych faz. W ramach pierwszej, która nosi oznaczenie RACR R1 i jest realizowana od ponad roku, przeprowadzono nie tylko pełną modyfikację maszyny ale też ponad 350 godzin lotów próbnych i testowych. Obejmowały one m. in. trzy ofensywne i dwa defensywne testy w ramach operacji powietrze-powietrze.

Reklama

Otwarta architektura

Reklama

Osią pierwszej fazy, ale też bazą dla całego programu jest integracja w systemach F-22A Raptor terminala MIDS-JTRS (ang. Multifunctional Information Distribution System-Joint Tactical Radio System) który zapewnia modułowość oprogramowania i oprzyrządowania. Dzięki temu maszyny wyposażone w modyfikacje RACR R1 mogą w pełni wykorzystywać m. in. Link 16 w komunikacji z innymi maszynami i systemami. Dotąd F-22 mogły wymieniać dane jedynie z innymi samolotami tego samego typu.

Zobacz też

Równocześnie dodano też IFF w najnowszym Mode 5. Dodano też nahełmowy wyświetlacz pilota wzbogacony m. in. o możliwość wskazywania celów dla pocisków krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinter. Obecnie testowane są trzy różne typy hełmów ze zintegrowanym wyświetlaczem wielofunkcyjnym spośród których zostanie wybrany wariant docelowy. Jest to rozwiązanie posiadające wiele zalet w porównaniu z wyświetlaczem HUD.

Reklama

Nowe pociski, nowe sensory

Reklama

W ramach drugiej transzy oznaczonej RACR R2, która właśnie weszła w fazę testów w powietrzu myśliwce Raptor zostaną dostosowane w pełni m. in. do przenoszenia pocisków AIM-260 JATM (ang. Joint Air Tactical Missile). Jest to nowy pocisk średniego zasięgu, który ma w perspektywie zastąpić rakiety AIM-120 AMRAAM zapewniając amerykańskim myśliwcom przewagę pod względem zasięgu, manewrowości i odporności na zakłóceni pocisków BVRAAM. Jest to odpowiedź na nowe generacje chińskich i rosyjskich rakiet powietrze-powietrze, które stanowić będą uzbrojenie myśliwców J-20 czy SU-57.

F-22A
Myśliwiec F-22A Raptor należący do 422d Test and Evaluation Squadron z Nellis AFB.
Autor. Tomás Del Coro/CC-BY-SA 2.0

Kolejny ważny element tej fazy modernizacji to zasobnik IRST (ang. Infra-Red Search and Track), czyli sensor podczerwieni pozwalający wykrywać i identyfikować cele powietrzne. W lutym 2022 roku nad bazą Nellis zaobserwowano myśliwiec F-22A Raptor z podwieszonymi zasobnikami IRST, których kształt również dostosowano do wymogów technologii stealth, czyli niskiej sygnatury radarowej. Mają one zapewnić amerykańskim myśliwcom całkowicie pasywne, a więc niezauważone, wykrywanie wrogich maszyn, co pozwoli na skryte podejście i zaskoczenie przeciwnika.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Równocześnie prowadzone są próby wielu innych rozwiązań, w tym np. łatwiejszych do eksploatacji i konserwacji powłok obniżających sygnaturę radarową czy otwartą architektóre systemów wymiany danych i zarządzania uzbrojeniem. Celem jest dalsze doskonalenie F-22 w oczekiwaniu na wejście do służby samolotów Next-Generation Air Dominance (NGAD), które mają już reprezentować nie 5., ale 6. generację. Jest to jednak temat nadchodzących dekad.

Wszystkie prace związane z testami, ewaluacją i modernizacją realizowane są na maszynach F-22A Raptor w Nellis Air Force Base przez personel 422nd Test and Evaluation Squadron (TES) "Green Bats." Mają oni do czynienia z rozwiązaniami, które jak samo mówią - „dysponujemy tu tym, co do jednostek bojowych trafi w czasie do 6 miesięcy do 2 lat." Zielone Nietoperze pracują nie tylko nad nowymi rozwiązaniami dla F-22A Raptor, ale też wielu innych maszyn, w tym F-35 i F-15. Wysiłek ten ma zapewnić US Air Force stałą przewagę nad przeciwnikami.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama