Reklama

Technologie

Nowe uzbrojenie i możliwości F-22 Raptor [ANALIZA]

F-22 and AIM-230
Artystyczna wizja F-22A Raptor odpalającego pocisk AIM-260 JATM i przenoszącego zasobnik IRST.
Autor. USAF

Myśliwce F-22A Raptor mają utrzymać przewagę nad przeciwnikiem dzięki ciągłej modernizacji realizowanej z zastosowaniem szybkiego prototypowania komponentów i corocznej modyfikacji oprogramowania. Ma to zapewnić US Air Force dominację w powietrzu dzięki dostosowywaniu F-22 do zmieniających się wymagań, aż do czasu wprowadzenia do służby nowej maszyny projektowanej w ramach programu Next-Generation Air Dominance (NGAD).

Reklama

Program takiej cyklicznej modernizacji myśliwców 5. generacji F-22 Raptor nosi kryptonim RACR (ang. Raptor Agile Capability Release) i zakłada około roczne cykle realizacji kolejnych faz. W ramach pierwszej, która nosi oznaczenie RACR R1 i jest realizowana od ponad roku, przeprowadzono nie tylko pełną modyfikację maszyny ale też ponad 350 godzin lotów próbnych i testowych. Obejmowały one m. in. trzy ofensywne i dwa defensywne testy w ramach operacji powietrze-powietrze.

Reklama

Otwarta architektura

Reklama

Osią pierwszej fazy, ale też bazą dla całego programu jest integracja w systemach F-22A Raptor terminala MIDS-JTRS (ang. Multifunctional Information Distribution System-Joint Tactical Radio System) który zapewnia modułowość oprogramowania i oprzyrządowania. Dzięki temu maszyny wyposażone w modyfikacje RACR R1 mogą w pełni wykorzystywać m. in. Link 16 w komunikacji z innymi maszynami i systemami. Dotąd F-22 mogły wymieniać dane jedynie z innymi samolotami tego samego typu.

Czytaj też

Równocześnie dodano też IFF w najnowszym Mode 5. Dodano też nahełmowy wyświetlacz pilota wzbogacony m. in. o możliwość wskazywania celów dla pocisków krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinter. Obecnie testowane są trzy różne typy hełmów ze zintegrowanym wyświetlaczem wielofunkcyjnym spośród których zostanie wybrany wariant docelowy. Jest to rozwiązanie posiadające wiele zalet w porównaniu z wyświetlaczem HUD.

Nowe pociski, nowe sensory

W ramach drugiej transzy oznaczonej RACR R2, która właśnie weszła w fazę testów w powietrzu myśliwce Raptor zostaną dostosowane w pełni m. in. do przenoszenia pocisków AIM-260 JATM (ang. Joint Air Tactical Missile). Jest to nowy pocisk średniego zasięgu, który ma w perspektywie zastąpić rakiety AIM-120 AMRAAM zapewniając amerykańskim myśliwcom przewagę pod względem zasięgu, manewrowości i odporności na zakłóceni pocisków BVRAAM. Jest to odpowiedź na nowe generacje chińskich i rosyjskich rakiet powietrze-powietrze, które stanowić będą uzbrojenie myśliwców J-20 czy SU-57.

F-22A
Myśliwiec F-22A Raptor należący do 422d Test and Evaluation Squadron z Nellis AFB.
Autor. Tomás Del Coro/CC-BY-SA 2.0

Kolejny ważny element tej fazy modernizacji to zasobnik IRST (ang. Infra-Red Search and Track), czyli sensor podczerwieni pozwalający wykrywać i identyfikować cele powietrzne. W lutym 2022 roku nad bazą Nellis zaobserwowano myśliwiec F-22A Raptor z podwieszonymi zasobnikami IRST, których kształt również dostosowano do wymogów technologii stealth, czyli niskiej sygnatury radarowej. Mają one zapewnić amerykańskim myśliwcom całkowicie pasywne, a więc niezauważone, wykrywanie wrogich maszyn, co pozwoli na skryte podejście i zaskoczenie przeciwnika.

Czytaj też

Równocześnie prowadzone są próby wielu innych rozwiązań, w tym np. łatwiejszych do eksploatacji i konserwacji powłok obniżających sygnaturę radarową czy otwartą architektóre systemów wymiany danych i zarządzania uzbrojeniem. Celem jest dalsze doskonalenie F-22 w oczekiwaniu na wejście do służby samolotów Next-Generation Air Dominance (NGAD), które mają już reprezentować nie 5., ale 6. generację. Jest to jednak temat nadchodzących dekad.

Wszystkie prace związane z testami, ewaluacją i modernizacją realizowane są na maszynach F-22A Raptor w Nellis Air Force Base przez personel 422nd Test and Evaluation Squadron (TES) "Green Bats." Mają oni do czynienia z rozwiązaniami, które jak samo mówią - „dysponujemy tu tym, co do jednostek bojowych trafi w czasie do 6 miesięcy do 2 lat." Zielone Nietoperze pracują nie tylko nad nowymi rozwiązaniami dla F-22A Raptor, ale też wielu innych maszyn, w tym F-35 i F-15. Wysiłek ten ma zapewnić US Air Force stałą przewagę nad przeciwnikami.

Reklama

Komentarze (9)

  1. JDM$

    50 mln USD na modernizację 33 maszyn to mało w skali programów wartych miliardy. Proszę mnie poprawić ale zakup nowego F 22 jak linia produkcyjna istniała jeszcze wynosił około 300 mln USD (cena dla Japonii). Kongres ma rację utrzymując tą flotę. Jakby USA chciały wycofać te 33 samoloty i je sprzedać to ustawi się po nie kolejka chętnych w tym Polska.

  2. bubab1983

    Davienku teraz Valdorku, dziecko drogie, jestem bardzo ciekaw co siedzi wewnątrz tego twojego ciasnego rozumku. Wytłumacz mi proszę, na jakiej podstawie stwierdziłeś, że jestem dla ciebie „ruskie dziecko”? Dlatego ŻE PUBLICZNIE ZA POMOCA TWARDYCH DOWODÓW UDOWODNIŁEM CI TWOJA NIEWIEDZĘ? Przecież miałes szansę udowodnić Fabienku, że masz rację. Ale nie jesteś w stanie tego udowodnić, bo przeciez jest oczywiste, że kłamałeś w żywe oczy, a ja powiedziałem „sprawdzam”. Już ktoś ci pod innym artykułem napisał, że piszesz dużo Valdek, ale w większości same bzdury, dokłądnie to że piszesz „trzy po trzy”. Tak więc Davienku teraz Valdorku, udowodnij, że F-22 miał i ma zainstalowanu w płatowcu IRST, a jeżeli nie jesteś w stanie to pokaż że masz chociaż odrobinę honoru, przeproś i oddal się na wieki.

  3. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Zasadniczym rozwiązaniem na problem przewlekłych modernizacji i integracji, wdrażania i szkoleń jest sieciocentryczność - działanie roju dronów. Bo wtedy wszystkie poszczególne elementy wyposażenia i uzbrojenia mogą pracować osobno na poszczególnych dronach-nosicielach. Wprowadzenie np. nowego typu uzbrojenia oznacza wyłącznie testy tego uzbrojenia na danym dronie-nosicielu. I "combat ready" po załadowaniu oprogramowania - a w systemach załogowych dochodzi szkolenie załogi. A cała reszta jest "nieruszona" i NIEZALEŻNA - nie trzeba jej integrować , jak w obecnych "kombajnach do wszystkiego" - głównie skomplikowanych i drogich i właśnie niepodatnych na szybką modernizację systemach załogowych. Ale do tego trzeba wyobraźni i nowoczesnego myślenia - z tym strukturalnie zawsze źle w armii - bo u steru zawsze jest "stara gwardia" trzymająca się kurczowo systemów "schodzącej" generacji..

    1. SpalicKreml

      Słyszę Bartosiaka

    2. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

      O takich sprawach jak sieciocentryczność, dronizacja, zbudowanie całokrajowej A2/AD Tarczy i Miecza Polski spinającej wszystkie domeny w jedną sterowana real-time, o zawieszeniu C5ISAR/EW i precyzyjnych efektorów prak/plot i ofensywnych na aerostatach HALE [sterowcach nowej generacji] o dyspozycyjności rocznej 98% - piszę od 2014. Czy o bezsensie Mieczników na Bałtyku - czy wielu innych tematach. To raczej Bartosiak pisze i mówi po mnie. Swoją drogą - gdzie się podziały tłumy trolli, co to mnie wyśmiewały za "wojska balonowe"?

    3. tucwitt215

      ja tu bardzo dawno nie pisałem ale ten post że Bartosiak powtarza po Tobie trochę mnie skłonił do odpowiedzi. I żeby było jasne nie zgadzam się tak samo z prognozami Bartosiaka jak i z Twoimi. Różnica jest taka , że co by o Bartosiaku nie mówić to wywołał dyskusję o obronności Polski i jednak nie broni się przed dyskusją z oponentami i nie traktuje wszystkich z góry i nie twierdzi , że jego prognozy i plany są bezbłędne. Ja pamiętam co pisałeś tu pod różnymi nickami.

  4. bmc3i

    Tymczasem w 2023 roku USAF chce wycofać ze służby 33 Raptory. Jak na razie sprzeciwia się Kongres.

  5. bubab1983

    Ale jak to szanowni Państwo, przecież niejaki Davien, obecnie Valdore wmawiał od lat, że F-22 miał i ma zainstalowane w płatowcu pełne IRST.

    1. Valdore

      Biedne ruskie dziecko bubab nie może jak widać zrozumieć że tu piszą o zewnętrznym zasobniku z nowszym systemem IRST niz ten co ma zainstalowany F-22A. Jakieś jeszcze piski?

    2. biały

      Valdore ja popiszczę jeszcze trochę , wiele razy pisałem ze potrzebujemy Rosyjskich surowców , ty twierdziłeś że nie potrzebujemy , obecnie przez zablokowanie surowców mam u siebie gaz 2 razy droższy , węgiel z 1000 zł za 3000 zł , niektórzy ludzie w Polsce płaczą bo nie stać ich na opłaty za mieszkanie ,,, węgiel jest na gwałt sprowadzany do Polski statkami ,,, Unia Europejska stara się wymusić na państwach dzielenie się zapasami gazu i ograniczenie zużycia o 15 % ,,i co dalej twierdzisz że nie potrzebujemy surowców z Rosji ,,, ??? tamtejsze surowce były dużo tańsze i dużo lżej nam się żyło a teraz ??? wiesz ile podrożały nawozy z powodu braku taniego gazu ??? wiesz ile w związku z tym podrożeje żywność ???/ ,,,, może i nie potrzebujemy Rosjan i Rosyjskiej polityki ale potrzebujemy ich surowców

    3. wert

      biały@ węgla nie mamy bo mieć nie chcieliśmy. W 1990 wydobyliśmy 175 mln ton, w 2021 55 mln ton. Policz ile zamknięto kopalni tylko dla widzi misię. A to tylko POczątek bo za zakrętem masz fit fora i np obowiązek ugorowania 10% gruntów i 25% upraw eko czy np zmniejszenie podaży drewna o 30%. Jak to się przełoży na ceny? Już nie mówię o zakazie samochodów spalinowych po 2030. 40 tyś dzieci za 2 dol dniówki wydobywa w Kongo 60% światowego kobaltu potrzebnego do baterii. Zrobiono 12 mil elektryków a w samej UE jest 300 mln spal do wymiany. Ile dzieci będze "pracować"?

  6. "Pułkownik" Michał

    Skoro razem z Ukrainą staliśmy się zderzakiem strategicznym USA, to może by nam odpalili jedną eskadrę tych cudeniek? ;D P.S. Taki żarcik z rana. ;D

    1. Tomcat

      przecież jedna eskadra przyleciała do naszej bazy w Łasku, podobno ruscy piloci masowo odchodzą na emerytury

    2. "Pułkownik" Michał

      #Tomcat. Przylecieć przyleciała. ALE jakby jeszcze została na stałe w obsadzie naszych pilotów i pod naszą komendą... ;) to byłby cud, miód i orzeszki. ;D

    3. Valdore

      @Pólkowniku USA nie dostarczyła F-22 nikomu, nawet jaonii, która była gotowa zapłącić za nei jakby były zrobionez platyny. wiec istotnie zart niezły, ale tyko zart. Zreszta dla nas lepsze sa F-35 i jakby tych przysłali trochę nie obraziłbym sie.

  7. rwd

    Amerykanie pewnie teraz plują sobie w brody, że przedwcześnie skończyli produkcję F-22.

    1. Valdore

      @Amerykanie to własnei pracuja nad NGAD i kupują ponad 1400 F-35 . Ale istotnie szkoda że powstało tylko 195 F-22, no ale jak zdechł ZSRS sadzili że tyle wystarczy.

  8. Paweł69

    Panie bialy , od bandyty się nic nie kupuje!! bo to go ośmiela i zaczyna sobie myśleć ze świat jest jego. Surowce są wazne, ale wolę zapłacić za benzynę 10 zł niż biegać z kalachem po lesie bo bandyta postanowił rozrabiać. Rosja surowców używa do uprawiania polityki więc niech teraz sama spala swój gówniany gaz i gówniana ropę, przynajmniej nie kupi dobie nowych czołgów.

  9. Jur

    Dla tych 5 myśliwców Su-57 wystarczy Ruskim wyprodukować 10 tych super rakiet nowej generacji, także myślę, że tym razem orkom się może nawet uda.

Reklama