AS 2021: Szturm-S z pociskami Barier-W [FOTO]

16 czerwca 2021, 07:18
Szturm-S JSabakIMG_6706
Fot. J. Sabak
Reklama

Podczas targów Arms and Security 2021 w Kijowie koncern Ukroboronprom zaprezentował zmodernizowany samobieżny system przeciwpancerny Szturm-S na podwoziu MT-LB. Rosyjskie pociski 9K114 zastąpiono w nim krajowymi rakietami Barier-W o zasięgu 7 km z cyfrowym systemem kierowania ogniem.

Prace nad niszczycielem czołgów Szturm-S z nowym, całkowicie ukraińskim uzbrojeniem rozpoczęto już w 2019 roku i pojazd przeszedł od tego czasu liczne próby, w tym ostre strzelania i testy poligonowe. Prace realizowane są przez spółkę UkrinMasz we współpracy z firmą Łucz która jest producentem uzbrojenia.

Należy odnotować, że całość projektu bazuje na ukończonym już i przetestowanym na śmigłowcu Mi-8 systemie uzbrojenia, którego kluczowe elementy to przeciwpancerne pociski kierowane Barier-W firmy Łucz i głowica optoelektroniczna OPSN-I stworzona zgodnie ze standardami NATO przez izjumskie zakłady sprzętu pomiarowego Izjum. Całość powstała pierwotnie z myślą o śmigłowcach i bezzałogowcach, ale obecnie rozwijana jest koncepcja unifikacji również z platformami lądowymi i morskimi.

image
Głowica OPSN-I z dobrze widoczną pancerną osłoną i wyrzutnia ppk Barier-W. Fot. J.Sabak

System Szturm-S to samobieżna, zautomatyzowana wyrzutnia pocisków kierowanych na podwoziu pojazdu wielozadaniowego MT-LB wprowadzona do służby w 1979 roku, który znajduje się nadal na uzbrojeniu wielu krajów w tym Ukrainy. Dzięki modernizacji zyskają one „drugą młodość” utrzymując zalety pierwowzoru, takie jak wysoce mobilny nośnik i zautomtyzowany system odpalania oraz przeładowywania wyrzutni która poza momentem strzału osłonięta jest pancerzem. W systemie tym zastąpiono rakiety 9M114 Kokon o zasięgu do 5000 metrów pociskami Barier-W o zasięgu 7 km i znacznie większej penetracji pancerza.

Dodatkowym atutem jest zastosowanie optoelektronicznej, dzienno-nocnej głowicy optoelektronicznej. Głowica OPSN-I wyposażona jest w dwa kanały optyczne wysokiej rozdzielczości, kanał termowizyjny, laserowy dalmierz oraz laserowy system naprowadzania pocisków Barier-W. Umieszczono ją na pojeździe z lewej strony przed stanowiskiem operatora uzbrojenia. Lekka, lotnicza głowica jest osłonięta pancerną osłoną, opuszczaną jedynie podczas prowadzenia ognia.

Zmodernizowany pojazd przeszedł liczne próby i testy, stanowiąc produkt oferowany zarówno ukraińskim siłom zbrojnym jak i odbiorcom zagranicznym. Jest to również odpowiedź na rosyjską modernizację systemu Szturm-S, która trafiła do Południowego Okręgu Wojskowego w ubiegłym roku i jest uzbrojona w pociski 9M120 Ataka.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 30
Reklama
M
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:51

Naród który jest rozbrojony można bezkarnie okradać. I tak się dzieje od ponad 250 lat.

LMed
czwartek, 17 czerwca 2021, 07:24

No tak. Tani niszczyciel to nie jest filozofia. Tyle wózków dostępnych. Ale Mon może nie ma potrzeb?

gosciuuu
czwartek, 17 czerwca 2021, 01:05

U nas Nic nie będzie Będzie tylko POLIN I KOŚCIÓŁ ZE STARSZYMI BRAĆMI W WIERZE

Hurra
środa, 16 czerwca 2021, 20:54

A u nas powszechnie "króluje"... Malutka, mająca coś 50 lat. Cóż za sukces wszystkich kolejnych ministrów ON. WSZYSTKICH!!!!

rezerwa 77r.
środa, 16 czerwca 2021, 19:15

kiedy konkretne decyzje o modernizacji BWP , jako niszczyciel czołgów ,, jakie wrogie siły blokują tę propozycję , wszak potrzebna na wczoraj

Duck
piątek, 18 czerwca 2021, 13:50

BWP powinny zostać zamienione na TO. I tyle.

Słowianin.
środa, 16 czerwca 2021, 19:07

Teraz rewolucja te pociski to konstrukcja lat 70-80 XX wieku . Nad czym zachwyt ???

Frederick
środa, 16 czerwca 2021, 22:25

Barier-W to konstrukcja sprzed 10 lat która dopiero kilka lat temu trafiła na uzbrojenie ukraińskiej armii. Tak że o jakich pociskach z 70ch mowa ?

Pjoter
środa, 16 czerwca 2021, 12:56

A nasze bwp1 aż się proszą o takie wykorzystanie z naszym ppk

asd
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:01

Nie, nasza piechota nie prosi o wysyłanie na samobójcze misje.

Żarty?
piątek, 18 czerwca 2021, 12:29

Spike żeby go użyć - musi być wyciągnięty spod pancerza Rosomaka na świeże powietrze. To nie jest misja samobójcza??

Davien
wtorek, 22 czerwca 2021, 16:57

Nie, bo nie robisz tego na widoku z ruskiego BWP ale gdzies z dala w krzakach. A w naszych warunkach seria z 30mm z Rosomaka jest szybsza od ppk. a równie skuteczna na BWP i transportery.

Pjoter
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:21

Pomyliłeś tematy czy to ja nie w temacie?

MON! Do roboty!! Nie czekać, robić, zamawiać!!!
środa, 16 czerwca 2021, 20:38

Dokładnie tak. Tanie, powszechnie dostępne w dowolnej ilości podwozie. I dwie wersje. Żeby było jak najprościej, to ze 6 szt Spike podnoszonych razem na wspólnej ramie z tyłu, wtedy wystarczy pojedyncze CLU, z jakims sekwencyjnym przełącznikiem. Do tego jakąś głowicę opto z PCO do obserwacji pola walki. Oraz np. ZSMU127 do samoobrony. I pomostowy "niszczyciel" gotowy. A wszystko do tego "złomka" już mamy!! Po drugie zrobiłbym wreszcie AMURA. Tego projektowanego oryginalnie dla Rosomaka. Czyli nie tylko 6 Spike, ale też 4 Gromy/Pioruny - wszystko unoszone na wspólnej ramie. Dwóch operatorów obu typów rakiet pozwala jednocześnie zwalczać AMUROWI zarówno cele powietrzne jak i pancerne! PS. Ale jakby ktoś się straaaasznie upierał, to mamy wciąż pływające MTLB, podwozia UMPG i Opale. Podwozi Borsuka bym nie używał, bo ważniejszy jest w roli podstawowego BWP.

xXx
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:24

Człowieku, może jeszcze pociski interkontynentalne wsadzisz na to podwozie? Nikt na świecie nie robi platformy mieszanej, bo jak cos jest do wszystkiego, to jest do niczego. Przeciw-pancerny pojazd na podwoziu BWP to dobry i tani pomysł, ale nikt na świecie nie robi platformy przeciwlotniczej na BWP bo są lepsze podwozia do tego.

JSM
środa, 16 czerwca 2021, 19:07

Tyle że "nasze" wojsko nie potrzebuje naszego ppk. Nie dołożyli złamanej złotówki ani do Pirata ani Moskita.

Pjoter
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:20

Kupią z półki jak wszystko

OrangeBoss
środa, 16 czerwca 2021, 12:46

K9 lub Bwp1 na niszczyciela albo kołowy Bóbr co wy na to

Barry
piątek, 18 czerwca 2021, 21:06

A co "spikewóz" za tani? Żart. Odpowiem pytaniem, czy niszczyciel(nosiciel ppk) musi być skomplikowany i drogi? Bóbr niech będzie nowym "BWP" , a stare przerobić np na Otokara. Jeździ, pływa, konstrukcja opanowana technicznie. K9 i Bobry będą bardziej potrzebne (chyba) w swoim pierwotnym przeznaczeniu?

Więcej, więcej.
środa, 16 czerwca 2021, 20:51

Moja opinia: K9 za drogo pod niszczyciel, więc tylko dla Krabów, "Loary 2", lub wyrzutni rakiet o zasięgu 200-300 km. BWP1? Jak najbardziej, tani, dostępny, pomostowy niszczyciel. A do tego jakiś inny tani, lekki, kołowy, do tego pływający niszczyciel t e ż jest niezbędny. Każdy rozpoznawczy oddział powinien mieć na swoim wyposażeniu lekkie, kołowe, pływające niszczyciele czołgów.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 16 czerwca 2021, 10:54

Mają własny PKK, wiec mogą kombinować bez specjalnych przeszkód. Nie mówiąc o tym, że to modernizacja, która zbyt drogo im nie wyjdzie.

Słowianin
środa, 16 czerwca 2021, 19:08

Nie własny to konstrukcja z ZSRR.

Davien
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:32

Barrier-W to pocisk produkcji ukraińskeij a nei rosyjskiej wiec nie zmyslaj.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 17 czerwca 2021, 07:52

A jakie to ma znaczenie? Dostali w spadku po sowietach, do których należeli tak samo jak Ruscy. Teraz mają, nie muszą nikogo o nic prosić i dlatego mogą sobie go montować gdzie chcą.

Ubaw
środa, 16 czerwca 2021, 10:39

Polacy wyślą w razie W piechotę z kałachami.

Jacek
środa, 16 czerwca 2021, 21:02

Szkolenia i pomoc jak to robi wielki brat zza oceanu. I to za jego (przyzwoleniem) tz. rozkazem

Rafał
środa, 16 czerwca 2021, 13:06

Sam sobie idź tam walczyć, Polska nie ma żadnych zobowiązań wobec Ukrainy, czynnych żołnierzy WP tam nie wysyłamy.

piątek, 18 czerwca 2021, 12:45

Nikt nie zamierza

środa, 16 czerwca 2021, 15:10

a jednostki specjalne to nie czynne wojsko, a policyjne odziały to po co tam jeżdżą .???

Rah Warsz
środa, 16 czerwca 2021, 17:03

Na wycieczkę jeżdżą i z sentymentu też ? Nie wolno, jakieś przeciwskazania? A jak pojadą kremlin oglądać w Moskwie to co? Napiszesz ze Lachy powtórkę z XVII wieku chcą zrobić?

Tweets Defence24