Reklama
  • Wiadomości

Korea: dwumiejscowy myśliwiec przyszłości oblatany

Media południowokoreańskie poinformowały o oblocie czwartego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego generacji 4+, KF-21 Boramae, który jest efektem prowadzonego od lat programu KF-X. Oblot tej maszyny jest o tyle interesujący, że to jedyny z sześciu prototypów, który jest maszyną dwumiejscową.

KF-21 dwumiejscowy czwarty prototyp
KF-21 dwumiejscowy czwarty prototyp
Autor. KAI
Reklama

Oblot dwumiejscowego samolotu nastąpił siedem miesięcy po oblocie pierwszego, jednomiejscowego prototypu KF-21. Start samolotu nastąpił z bazy Sacheon na południu kraju, a lot trwał 34 minuty. Czwarty prototyp ma być testowany aż do roku 2026, i ma być na nim testowane działanie docelowego radiolokatora dla KF-21 z aktywnie elektronicznie sterowanym szykiem antenowym. Testy obejmą także zachowanie się samolotu o nieco zmienione aerodynamice w porównaniu z wersją jednomiejscową. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku mają wzbić się w powietrze ostatnie – piąty i szósty – prototyp Boramae.

Reklama

Wersja dwumiejscowa powstała głównie z myślą o szkoleniu pilotów, a nie o tworzeniu wersji z dwuosobową załogą bojową – pilotem i operatorem uzbrojenia. Jest to o tyle znamienne, że np. Amerykanie w służącym już od lat samolocie F-35, nie przewidzieli jego wersji dwumiejscowej. Założono bowiem, że Lightning II będzie dysponował tak zaawansowanym zapleczem symulatorowym, że wersja dwumiejscowa do szkolenia nie będzie potrzebna.

Współczesne technologie jeżeli chodzi o fuzję informacji z sensorów i komputery pokładowe eliminują jednak potrzebę przenoszenia przez samoloty bojowe drugiego członka załogi.

Reklama

Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei, a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4+ (albo jak chcą niektórzy 4++), w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.

Zgodnie z zakładanym harmonogramem w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21, a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.

Reklama

Koreańczycy planują powstanie kolejnych wersji Boramae: Block 2 który ma należeć do generacji 5. i przyszłościowe Block 3. Do prac przy tych maszynach poszukują międzynarodowych partnerów, a wśród potencjalnych jest dzisiaj Polska.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama