Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Hipersoniczna rakieta X-60A gotowa do produkcji

Realizowany na zlecenie US Air Force cykl badań i testów hipersonicznej rakiety X-60A osiągnął poziom określany jako critical design review (CDR). Tym samym przeszedł on wszystkie z zaplanowanych kluczowych etapów tego procesu. Pierwszy lot jest spodziewany w 2020 roku. 

Fot. Generation Orbit
Fot. Generation Orbit

Za program odpowiada Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych USA i Generation Orbit Launch Services.

X-60A (wcześniej GOLauncher1 - GO1) to rakieta napędzana jednostopniowym silnikiem rakietowym „Hadley” Ursa Major Technologies na paliwo ciekłe (tlen i propelenty naftowe), uwalniany z nosiciela i stworzony do badań związanych z lotami przy wysokich prędkościach.

Zastosowanie ciekłego paliwa daje możliwość osiągnięcia prędkości do 9800 km/h i zapewnia większą elastyczność w użyciu. Każdorazowe wystrzelenie pocisku pozwolić ma na uzyskanie danych telemetrycznych, niezbędnych do dalszego rozwoju podobnych hipersonicznych konstrukcji.

image
Fot. Generation Orbit

Z kolei cały program ma na celu zrównoważenie finansowania badań nad bronią hipersoniczną oraz ograniczenie ryzyk związanych z budową samolotów i pocisków zdolnych do osiągania prędkości od 6 125 km/h do 12 300 km/h.

Osiągniecie CDR (pol. Krytyczna Ocena Projektu) oznacza, że sama konstrukcja jest na tyle dojrzała i sprawdzona, iż można rozpocząć fazę uruchamiania jej produkcji. Pierwszy lot testowy X-60A może nastąpić w 2020 roku.

Program pozostałych testów dotyczyć będzie jedynie modyfikacji zastosowanych systemów sterowania czy komponentów konstrukcyjnych. Inną kwestią będzie osiągniecie zwiększonej częstotliwości lotów z prędkościami ponad Mach 5 przy jednoczesnym obniżeniu ich kosztów.

X-60A jest przenoszony i odpalany z dostosowanego do tego celu samolotu typu Gulfstream III należącego do NASA. 

 

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama