Technologie

"Elektroniczne uszy" dla Luftwaffe

Fot. Hensold
Fot. Hensold

Federalny Urząd ds. Wyposażenia Bundeswehry (BAAINBw — Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) zawarł z firmą Henshold umowę dotyczącą pozyskania 3 samolotów rozpoznania radioelektronicznego Pegasus. Będą one bazować na płatowcach Bombardier Global 6000, które służą już w Luftwaffe jako samoloty VIP. Wartość programu przekracza miliard euro.

Decyzja o rezygnacji przez Berlin z koncepcji pozyskania bezzałogowców MQ-4C Triton i zwróceniu się w stronę załogowych samolotów rozpoznania SIGIN/ELINT zapadła w ubiegłym roku, po wielomiesięcznych analizach. W tym czasie wygasła również opcja na zakup Tritonów w ramach procedury FMS, co jak się wydaje było przemyślanym działaniem. Niemcy zdecydowali się powierzyć budowę 3 maszyn rozpoznania radioelektronicznego firmie Hensoldt, która ma być integratorem projektu opartego o jej system Kalaetron Integral.

Całość prac ma zrealizować około 30 niemieckich firm, realizując dostosowanie i przebudowę do specyficznych zadań produkowanych w Kanadzie samolotów Bombardier Global 6000. Zdecydowano się na ten właśnie typ maszyn z dwóch powodów. Po pierwsze znajdują się one na wyposażeniu Luftwaffe od 2019 roku, w roli samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Ułatwi to obsługę i obniży jej koszty. Drugim istotnym powodem jest podatność tego typu samolotów na modyfikacje w zakresie specjalistycznych płatowców wojskowych.

Na bazie Bombardiera Global 6000 powstały m. in. maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab GlobalEye, rozpoznawcze Sentinel czy E-11A BACN które w USAF zastępują E-8C JSTAR. Jest to więc maszyna sprawdzona, podatna na modyfikacje i posiadająca m. in. odpowiedni zapas mocy dla instalacji systemów pokładowych Kalaetron wraz z łącznością, układami samoobrony i chłodzeniem.

W ramach zawartej 29 czerwca 2021 roku umowy Hensoldt jest generalnym wykonawcą i odpowiada za produkcję oraz integrację systemów rozpoznania. Lufthansa Technik z siedzibą w Hamburgu odpowiada za zakup samolotów od producenta, firmy Bombardier, oraz ich modyfikację (przebudowa kabiny, instalacja systemów). Łącznie w projekt zaangażowanych jest jako dostawcy i partnerzy prawie 30 firm z całych Niemiec.

Sercem całego projektu Pegasus jest zaprezentowany po raz pierwszy przez firmę Hensoldt podczas wystawy lotniczej w Paris Air Show 2019 system Kalaetron Integral, który przeznaczony jest do wykrywania i identyfikacji emisji sygnałów w zakresie częstotliwości od 20 MHz do 40 GHz. Dzięki zautomatyzowanej strukturze analitycznej opartej o sztuczną inteligencję możliwa jest identyfikacja wzorów zagrożeń z ogromnej ilości zebranych surowych danych i przedstawianie w czasie rzeczywistym mapy elektronicznych zagrożeń.

Reklama
Reklama

Komentarze