Reklama

Technologie

Eurosatory 2022: Hybrydowy niszczyciel czołgów

Arquus Scarabée
Przeciwpancerny Arquus Scarabée debiutujący na Eurosatory 2022
Autor. Jędrzej Graf

Kończący się właśnie paryski salon Eurosatory 2022 był pod wieloma względami ważnym wydarzeniem dla francuskiego producenta pojazdów kołowych i systemów uzbrojenia – firmy Arquus.  Wśród wielu pojazdów i rozwiązań prezentowanych w Paryżu, znalazł się również hybrydowy Scarabée uzbrojony m.in. w rakiety V generacji Akeron.

Reklama

Ostatnie Eurosatory odbyło się w 2018 roku i także cztery lata temu, 24 maja 2018 roku, powstała Arquus (członek AB Volvo Group), nowa firma stworzona w wyniku fuzji renomowanych producentów: Renault Trucks Defense, Panhard oraz ACMAT. Dla Arquus jest to więc nie tylko nowe Eurosatory, ale także rocznica i okazja do podsumowania, jak daleko zaszła firma od czasu jej utworzenia. 

Reklama

W ciągu czterech lat firma odnotowała rekordowy wzrost w ciągu ostatnich lat, umocniła swoją pozycję jednego z wiodących dostawcy rozwiązań w zakresie mobilności, zarówno we Francji, jak i w Europie, od lekkich pojazdów nieopancerzonych po ciężkie logistyczne platformy 8x8.

Czytaj też

Od Scorpiona do Horneta

Istotną rolę w budowie pozycji rynkowej odgrywa udział w programie Scorpion dla armii francuskiej, w którym Arquus wraz z partnerami Nexter i Thales dostarcza armii francuskiej nowoczesne pojazdy bojowe 6x6: Griffon i Jaguar. Ich kolejne wersje, takie jak hybrydowy Griffon, są obecnie w fazie rozwoju i wkrótce zostaną zaprezentowane. Program Scorpion wiąże Arquusa z armią francuską na kilka następnych dziesięcioleci w zakresie produkcji pojazdów, a także ich wsparcia, przyszłych modernizacji i pełnego cyklu życia.

Reklama

W 2021 r. Arquus oficjalnie uruchomił Hornet, swoją jednostkę biznesową zajmującą się stacjami broni zdalnie sterowanej (RCWS). Opierając się również na doświadczeniach programu Scorpion, Hornet jest odpowiedzialny za rozwój RCWS tej gamy, zarówno z technicznego, jak i technologicznego punktu widzenia, oraz promowanie go na rynkach eksportowych.

Eurosatory 2022 to także debiut Horneta, uruchomionej w 2021 r. nowej aktywności biznesowej Arquusa, zajmującej się produkcją zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia (RCWS). Warto wspomnieć, że moduły uzbrojenia Hornet stanowią podstawowe uzbrojenie wozów Griffon oraz dodatkowe Jaguarów. W Paryżu debiutuje również zsmu Hornet zintegrowany z pociskiem Akeron od MBDA zamontowany na pojeździe Scarabée.

Hornet
ZSMU Hornet z wkm M2 kal. 12,7 mm i wyrzutnią ppk. Akeron zamontowane na pojeździe Scarabée.
Autor. Arquus

Przeciwpancerny Skarabeusz

Swoją czwartą rocznicę powstania obchodzi w tym roku także bardzo ciekawy projekt, jakim jest hybrydowy pojazd Scarabée (Skarabeusz). Jest to konstrukcja stworzona z myślą o działaniach rozpoznawczych, cechująca się wysoką mobilnością, kompaktową, niską sylwetką oraz cichym napędem co czyni go idealną platformą do tego typu zadań.

Scarabée to także wkład Arquusa w program następcy pojazdów Panhard VBL (Véhicule Blindé Léger), czyli VBAE (Véhicule Blindé d'Aide à l'Engagement), który ma na celu nie tylko dostarczenie nowych wozów armii francuskiej, ale także zaoferowanie innym użytkownikom (przede wszystkim europejskim) nowych, lekkich, opancerzonych pojazdów rozpoznawczych.

Stąd też współpraca z europejskimi partnerami i uczestnictwo w programie FAMOUS (Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems) finansowanym przez Europejski Fundusz Obronny, którego członkami są m.in. Patria Land (koordynator), CMI Defence, FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft, Nexter Systems, KMW, czy Tencate Advanced Armour.

Czytaj też

Debiutujący na Eurosatory 2022 Scarabée w wersji lekkiego niszczyciela czołgów poza nowym uzbrojeniem posiadał też kilka zmian w stosunku do wcześniej prezentowanych egzemplarzy. Jedną z nich i to najbardziej widoczną było zastąpienie, wcześniej stosowanych drzwi przesuwnych, zwykłymi drzwiami, które są prostszym i mniej zawodnym rozwiązaniem oraz zapewniają dodatkową ochronę załodze podczas działań bojowych (otwarte stanowią dodatkową osłonę, zza której załoga może np. prowadzić ogień z broni osobistej). 

Pojazd został również wyposażony w zupełnie nowe kamery firmy Bertin Instruments, które zapewniają załodze możliwości widzenia w nocy i prowadzenia pojazdu. To połączeniu z trybem w pełni elektrycznego napędu, który zapewnia ciche działanie (przy niskiej prędkości) oraz niską sygnaturę termiczną, czyni z Scarabée idealną platformę do działań rozpoznawczych czy ofensywnych (np. „hit and run"), w tym eliminacji pojazdów opancerzonych przeciwnika z użyciem pocisków kierowanych.

Co ciekawe na pojeździe zastosowano nowe opony firmy Michelin, cechujące się cichszą pracą, a także mniejszym naciskiem na podłoże. Przy okazji warto dodać, że podczas Eurosatory obie firmy odpisały także porozumienie o współpracy w zakresie prac R&D, które ma skutkować m.in. rozwiązaniami w zakresie predykcyjnej obsługi opon, co ma wydłużyć okres eksploatacji opon. Wiąże się to bezpośrednio z długim cyklem życia pojazdów wojskowych, sięgającym nawet czterdziestu lat oraz kwestiami ochrony środowiska i „śladu" jaki wojskowe floty zostawiają w środowisku.

Kierowca może zajmować miejsce w pojedzie wchodząc do niego zarówno z prawej, jak i z lewej strony.
Kierowca może zajmować miejsce w pojedzie wchodząc do niego zarówno z prawej, jak i z lewej strony.
Autor. Jędrzej Graf/Defence24.pl

Ostatnie doświadczenia z wojny na Ukrainie pokazały, że zdolności przeciwpancerne są kluczowe na pełnoskalowym polu bitwy. Duża liczba celów opancerzonych i dynamika działań bojowych wymagają wysokiego nasycenia środkami przeciwpancernych, także montowanymi na pojazdach, w tym opancerzonych, aby umożliwić wsparcie i „polowanie" na czołgi, a także zapewnić odpowiednią siłę ognia i możliwość obrony w przypadku nieplanowanego spotkania z siłami pancernymi przeciwnika. 

Stąd podjęte przez Arquusa działania mające na celu integrację modułu uzbrojenia Hornet z pociskami Akeron. Sama wyrzutnia została zamontowana z prawej strony zsmu w taki sposób, aby jak najbardziej ograniczyć wymiar, a w szczególności wysokość całego systemu.

Tak uzbrojony Scarabée może zastąpić pojazdy VBL Milan i pełnić role lekkiego niszczyciela czołgów o bardzo dużych możliwościach zwalczania techniki pancernej przeciwnika, niezależnie od warunków pogodowych czy pory dnia lub nocy. Do tego strzelać z ppk można zarówno z wnętrza pojazdu, jak i z zewnątrz za pomocą zewnętrznego pulpitu operatorskiego Akerona. W wozie może być przewożonych do 5 pocisków, w zależności od konfiguracji jego wnętrza.

Czytaj też

Hybrydowy napęd

Scarabée to dwuosiowy pojazd opancerzony, którego kadłub typu monocoque wykonany jest z aluminium. Jego dopuszczalna masa całkowita to osie ton, a wymiary to 5,25 m długości, 2,1 m szerokości oraz 2 m wysokości (bez uzbrojenia). Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne w zakresie osłon balistycznych i przeciwminowych mają zapewnić odpowiedni poziom ochrony członkom załogi. W obszernym wnętrzu, do którego dostęp możliwy jest przez boczne drzwi (po jednym z każdej strony) przewidziano miejsca dla 3 - 4 ludzi. Co ciekawe kierowca zajmuje miejsce pośrodku, a za jego fotelem są miejsca dla pozostałych członków załogi.

Równie ciekawy jest układ napędowy składający się z silnika wysokoprężnego V6 firmy VMM o mocy 300 KM oraz elektrycznego o mocy 70 kW (100 KM) pełniącego rolę pokładowej „elektrowni" zasilającej zarówno zamontowane na wozie wyposażenie, jak i wysokiej pojemności baterie (ich „pracą" zarządza pokładowy system BMS (Battery Management System). Współpracują one z ośmiobiegową przekładnią automatyczną oraz skrzynią rozdzielczą realizującą stały napęd wszystkich kół (4x4). Co ciekawe obie osie z niezależnym zawieszeniem są skrętne, co w znaczący sposób zwiększa manewrowość pojazdu. 

W terenie mobilność Scarabée poza wysokim stosunkiem mocy jednostkowej i niezależnym zawieszeniem zwiększa również system centralnego pompowania kół (CTIS). W zakresie możliwości pokonywania przeszkód terenowych francuskiego chrabąszcza charakteryzują następujące parametry: minimalny prześwit – 0,385 m, głębokość brodzenia – 0,8 m, możliwość pokonywania pionowych przeszkód o wys. Do 0,4 m i okopów o szerokości do 0,9 m oraz zboczy o nachyleniu do 60% i trawersowania o nachyleniu do 40%.

Na liście opcjonalnego wyposażenia pojazdu poza różnymi systemami uzbrojenia (nawet z armatami kal. 20 i 30 mm) znajdują się także wyrzutnie granatów dymnych, systemy detekcji opromieniowania laserem, systemy detekcji strzału, jammery, dodatkowe osłony chroniące przed głowicami ręcznych granatników ppanc. czy systemy filtrowentylacyjne chroniące przed skutkami rażenia bronią ABC.

Scarabée z ppk Akeron to "cichy zabójca" czołgów.
Scarabée z ppk Akeron to "cichy zabójca" czołgów.
Autor. Arquus

Arquus oferuje również jako opcjonalne wyposażenie Scarabée swoje autorskie rozwiązanie w zakresie wetroniki - Battlenet o trzech poziomach zaawansowania: Select, Prime oraz Elite. Battlenet, to innowacyjna architektura elektroniczna oparta na otwartych, znormalizowanych i sprawdzonych rozwiązaniach, która dzięki wykorzystaniu szybkiej sieci Ethernet, umożliwia połączenie wyposażenia pojazdu w sieć, system systemów za pośrednictwem wspomnianych pakietów integracyjnych. Oprócz prostego w obsłudze, ergonomicznego interfejsu człowiek-maszyna, załoga ma trzy cechy operacyjne:

  • połączenie w sieć wszystkich urządzeń i systemów pokładowych;
  • wzajemne połączenie platform cyfrowych pola walki, aby umożliwić dzielenie się sytuacjami taktycznymi i zarządzanie współdziałaniem;
  • modułowość i skalowalność dzięki połączeniu typu plug-and-play wszystkich systemów uzbrojenia, komunikacji oraz ochrony.
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Wuc Naczelny

    Do dziś nie widzę prostej samojezdnej wyrzutni zwykłego Spike LR na hybrydowym małym pojezdzie trenowym, zamaist tego jakieś ciasne kaszaloty w stylu Wirusa. Co gorsza wciąż nei mamy broni do walki na własnym terenie, gdy masz trafić jeden czołg na parkingu pośród autobusów przed spitalem nie rozwalając przy okazji szpitala, pal sześć autobusy ale trzeba ten czołg trafić. Do tego nadaje się tylko coś w stylu Spike ER2 lub wręcz NLOS.

  2. Powiślak

    Niemożliwie nierozsądna propozycja! Lekki, kołowy, tani? A nie jak nasz Ottokar przede wszystkim ciężki, gąsienicowy potwornie kosztowny? I ta bogata Francja nie chce niszczyciela na podwoziu haubicy gąsienicowej droższego tak z 15 razy niż ten Skarabeusz? Dziwnie ci Francuzi myślą, nieprawdaż?

    1. Valdore

      @Powislak, lekki nietani, do tego z ppk o zasięgu do 4km, ups wolę naszego Ottokar Brzoza:)

    2. Wuc Naczelny

      Przecież Ottokar będzie na tatrosanie.

  3. PGR

    dlaczego na ZSMU nie moze byc samo APU, a sam PPK bylby wystrzeliwany z wnetrza pojazdu (cos jak torpedy w lodzi podwodnej wyrzutnie przod-tyl) przeciez wtedy nie byloby problemu z jego przeladowaniem z wnetrza pojazdu.

    1. Valdore

      Ale wiesz ze przy okazji usmażyłbys załoge tego pojazdu?