Reklama

Technologie

Black Hawk najpopularniejszym śmigłowcem wojskowym świata. Drugie miejsce zajął Mi-8

Fot. US Army
Fot. US Army

19% śmigłowców wojskowych latających obecnie na świecie należy do rodziny Sikorsky S-70/UH-60 Black Hawk, co zapewnia im pierwsze miejsce na świecie. Na drugim miejscy z wynikiem 14% znalazł się rosyjski Mi-8 i jego wersje rozwojowe. Podium zamyka, co może być nieco zaskakujące, uderzeniowy Boeing AH-64 Apache z wynikiem 6%.

Dane zawarte w raporcie Defence IQ, na który powołuje się agencja TASS, dotyczą stanu na początek listopada 2021 roku. Zgodnie z nimi obecnie w siłach zbrojnych na całym świecie eksploatowanych jest ponad 20 tys. śmigłowców. Wśród nich około 19%, czyli około 4 tysiące to śmigłowce Sikorsky Black Hawk w różnych wariantach. Ich największym użytkownikiem są oczywiście siły zbrojne USA, które dysponują flotą około 2150 maszyn różnych wersji. Są to zarówno najpopularniejsze UH-60M, jak i też nieco starsze UH-60L oraz wersje specjalne HH-60G czy morskie SH-60R i wiele innych.

Nieco zaskakujące jest to, że rodzina rosyjskich Mi-8 i Mi-17 znalazła się dopiero na 2 miejscu z wynikiem niemal 3 tys. wiropłatów, czyli 14% światowej floty. Śmigłowce te nie tylko są eksploatowane we wszystkich zakątkach świata, ale też podobnie jak Black Hawk, stale rozwijane. Najnowsze warianty to Mi-171Sz-NW z cyfrową awioniką i najnowszym uzbrojeniem oraz systemami samoobrony, które w tym roku trafiły do rosyjskich sił zbrojnych.

Warto też powiedzieć, że na bazie Mi-8 powstało kilka innych popularnych śmigłowców, a wśród nich słynne szturmowe Mi-24/35, które stanowią około 4% eksploatowanych wiropłatów w światowych siłach zbrojnych i zajmują czwarte miejsce.

Z brązowym medalem, ale też z najwyższą pozycją wśród śmigłowców uderzeniowych, a więc bardzo kosztownych i wysoko specjalizowanych maszyn, zajął AH-64 Apache firmy Boeing. Mowa tu o wszystkich medal eksploatowanych wariantach, od AH-64A po najnowsze AH-64E Apache Guardian. Jest ich w służbie ponad 1200 i stanowią one około 6% światowej floty. Należy jednak zaznaczyć, że raport dotyczył jedynie śmigłowców eksploatowanych przez siły zbrojne. Zarówno Black Hawk jak i Mi-8/17 są też w znacznej liczbie wykorzystywane przez służby państwowe i operatorów cywilnych.

Biorąc pod uwagę całkowitą liczbę eksploatowanych śmigłowców, odległość pomiędzy tą parą a trzecim miejscem znacznie by się zwiększyła. Należy jednak również powiedzieć, ze biorąc pod uwagę całkowitą liczbę cywilnych i wojskowych maszyn niemal na pewno Mi-8 i jego eksportowe wersje Mi-17 oraz najnowsze Mi-171 wysunęłyby się wówczas na prowadzenie.

Reklama
Reklama

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Errd

    Brawo ! Polska konstrukcja produkowana w Polsce! Tysiace sprzedanych egzempkarzy. Brawo Polska furma i konstruktorzy!

    1. Davien

      Amerykańska konstrukcja produkowana w Ameryce. W Polsce powstało trochę małpiej wersji UH-60M pod nazwą S-70i.

    2. Perun Shogun

      Davien - mysle ze to nie ten davien co kiedys- UH-70i jest znacznie nowoczesniejszy i lepszy niz przestarzale uh-60. Pisanie o malpich wersjach przypomina mi propagande rosyjska, ze ich sprzet dla wlasnych potrzeb jest lepszy niz na export. s-70i ma nowsza avionike, lepsze silniki i lepsze wspolczynniki lotu. Mniejsza masa nie wynika ze slabszej przezywalnosci ale ze zwiekszenia uzycia kompozytow. S-70i jest lepszym a co za tym idzie drozszym helikopterem (prawie dwukrotnie!) niz uh-60, Zamiast stekac udowodnij mi, ze sie myle lub sie nie znam. Twoja opinia a fakty to dwa rozne swiaty. Wroc do rzeczywistosci.

  2. Ślązak

    Mielec może jeszcze sporo skorzystać na S-70i na dziś to Filipiny, w Wielkiej Brytanii program NHM trzeba próbować, w Rumunii Airbus wydawał się nie do pokonania.

    1. Davien

      W Rumunii Airbus dalej rządzi w wojsku, te S-70i kupili cywile, W UK mają dostep do znacznei lepszych maszyn, a Filipiny wzięły S-70i bo dostały szlaban na UH-1Y które chciały pierwotnie.

    2. Tani

      Nie rzadzi tylko oni juz za komuny kupili licence na Pumy. I w sumie nie sa w stanie wyjsc z tego zloma. Nas Bozia obroniła przed tym awaryjnym badziewiem. Zreszta jesli ktoś miał francuski samochód to rozumie o co chodzi.

  3. Jarek

    Brawo Rosja... wspaniała technika..

    1. A od kiedy Jaruś Blackhawk jest rosyjski:)

    2. dim

      @Jarek - tak, tak, wspaniała technika ! Otóż gdy przyjechałem do Aten, niegdyś, wtedy było tu jeszcze pełno samochodów "Lada". Psuły się, ale prostego robotnika było na nie stać. Dziś nie znajdziesz niemal żadnego, nowszego niż 30-letnie, a i to u starych Greków - repatriantów z Rosji. Ale ciekawsze co powiedział mi właściciel serwisu samochodowego, było to tak: Pani, pamiętasz Pan może takie auto - Volga ? Ja cały serwis na tym postawiłem na nogi, dzieciom domy wybudowałem, dwie dacze (na wyspie i w górach), wszystko dzięki tej Wołdze ! Te Wołgi głupi ludzie pokupowali kiedyś na taksówki - były najtańsze... Widzi Pan ten zakręt, o tam ? Aż za tym zakrętem stała do mnie, codziennie, kolejka do naprawy Wołg !

    3. War

      Mi8 jest jaki? Polski??????

  4. droma

    mi8 połowa stoi rozebranych na częsci ,a druga polowa z braku części eto rosja-kaput ,a jeden jest w ichnej tivi-bajka ...

    1. Stalin

      Czyli żaden nie lata. Na pewno tak jest, bezapelacyjnie.

    2. Taaaa, ciekawe gdzie tak jest.

    3. Palmel

      niespełnione marzenia

  5. Fanklub UE i USA

    Szkoda, że mamy ich zaledwie cztery u specjalsów i 5 w policji - a jeszcze w 2016 ówczesny minister obiecywał kilkadziesiąt w dwa lata....

    1. ludzik

      Mowa jest tutaj o świecie, musisz zmieniać temat? Nienawistny człowieczku.

    2. us man

      Czekamy na devianta i tak trzymać

    3. Palmel

      ale za te 4 powinien iść siedzieć Błaszczak bo to są złomy S70 a a nie UH60 - do ćwiczeń może się nadają ale użycie ich bojowe to już kryminał dla osoby wydającej taki rozkaz

  6. esteta

    O ile rosyjskie samoloty myśliwskie jakby trochę ładniejsze, to amerykańskie śmigłowce też ładniejsze.

Reklama