Reklama

Technologie

Airbus testuje w Polsce śmigłowce przyszłości

CityAirbus
Model maszyny CityAirbus Next Generation z napędem elektrycznym.
Autor. J. Sabak

Prezes Airbus Helicopters Bruno Even zainaugurował 27 maja w Strykowie działalność nowego Centrum Testów wspierającego działające w Łodzi biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters. Jak się jednak okazuje, w ośrodku tym testowano już od kilkunastu miesięcy kluczowe elementy układu napędowego najnowszych maszyn mających bić rekordy szybkości i niskiej emisyjności. Dotyczy to m. in. oblatanego w styczniu śmigłowca z napędem hybrydowym. Prace nad tymi technologiami również prowadzono w Polsce.

Reklama

Biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters w Łodzi działa już od ośmiu lat i jest trzecim co do wielkości tego typu ośrodkiem koncernu, ustępującym tylko biurom funkcjonujących przy zakładach produkcyjnych we Francji i Niemczech. Te ośrodki zajmują się projektowaniem i budową nowych śmigłowców i innych maszyn pionowego startu, mając w swojej dyspozycji całe zaplecze zakładów produkujących seryjne śmigłowce.

Reklama
Prezes Airbus Helicopters Bruno Even i dyrektor Airbus Helicopters ds. badań, innowacji i rozwoju Tomasz Krysiński.
Prezes Airbus Helicopters Bruno Even i dyrektor Airbus Helicopters ds. badań, innowacji i rozwoju Tomasz Krysiński.
Autor. J. Sabak
Reklama

 Jak podkreśla prezes Airbus Helicopters, Bruno Even – „Nasze tutejsze biuro projektowe, współpracując ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w niektórych najbardziej innowacyjnych projektach: H160, CityAirbus czy RACER. Dzięki nowemu Centrum Testów idziemy dalej, stwarzając tutaj możliwości testowania komponentów mechanicznych. Był to logiczny krok w rozwoju Airbus Helicopters Polska i biura projektowego, które powstało w 2015." – Co ciekawe, jednocześnie Bruno Evens przyznał, że – „dziś (27 maja 2023 r. – przyp. red.) otwieramy oficjalnie Centrum Testowe, ale faktycznie funkcjonuje ono już niemal dwa lata."

Czytaj też

Wcześniej testy realizowano w innych, zewnętrznych, ośrodkach testowych posiadających odpowiednie wyposażenie, ale jak wyjaśnił dyrektor Airbus Helicopters ds. badań, innowacji i rozwoju Tomasz Krysiński, bardziej opłacalne i wygodne okazało się posiadanie własnego ośrodka tego typu. Nowe, polskie Centrum Testowe, to dowód na znaczenie polskiego biura konstrukcyjnego koncernu, w którym powstają lub są testowane takie kluczowe elementy konstrukcji jak przekładnie główne i ogonowe śmigłowca badawczego Airbus Helicopters DisruptiveLab z napędem hybrydowym. czy wał napędowy pędników bocznych maszyny wysokich prędkości RACER (ang. Rapid And Cost-Effective Rotorcraft – Efektywny Kosztowo Szybki Wiropłat). Trwają tu również prace nad rozwiązaniami dla najnowszej wersji miejskiej maszyny z napędem elektrycznym CityAirbus Next Generation.

Stanowiska badawcze do testowania przekładni głównej śmigłowca.
Stanowiska badawcze do testowania przekładni głównej śmigłowca.
Autor. Airbus Helicopters

Uroczystość wyznacza natomiast nie tyle początek prac w centrum badawczym, ale zakończenie kompleksowych prac związanych z dostosowaniem infrastruktury do specyfiki zadań i potrzeb. Na miejscu znajduje się już m. in. potężna instalacja pozwalająca na testowanie przekładni głównej śmigłowca, czyli elementu odpowiedzialnego za przekazanie mocy z silników na wirnik główny w pełnym zakresie pracy. Oznacza to użycie mocy sięgającej tysięcy koni mechanicznych, podczas symulacji wszelkich zdarzeń, jakie mogą mieć miejsce podczas lotu od startu po awarie i lądowanie. Testowana na tym urządzeniu była przekładnia główna lekkiego śmigłowca Airbus Helicopters DisruptiveLab z napędem hybrydowym. Został on oblatany w styczniu bieżącego roku.

Czytaj też

Na innym stanowisku sprawdzano w podobny sposób działanie przekładni ogonowej o unikatowej konstrukcji tego samego śmigłowca. Można też było zobaczyć przyrządy, na których testowane i wyważane były wały napędowe pędników, czyli dwóch śmigieł pchających maszyny typu RACER, która ma wznieść się w powietrze przed końcem roku. Obecnie w Strykowie testy i sprawdzenia przechodzą układy sterujące ustawieniem łopat tych samych śmigieł, czyli bardzo wymagające technologicznie i kluczowe komponenty napędu. Inne stanowiska służą m.in. do testowania łożysk, sprawdzania odporności na wibracje czy zużycie.

Test Center Strykow
Stanowiska badawcze do testowania wałów przeniesienia mocy.
Autor. Airbus Helicopters

Wszystko kontrolowane jest z dźwiękoszczelnej dyspozytorni, gdyż praca z wibracjami czy ogromnymi mocami jest bardzo uciążliwa i niebezpieczna dla słuchu. Dlatego jednym z najbardziej wyróżniających się elementów wyposażenia jest duży czujnik natężenia dźwięku umieszczony w polu widzenia obsługi. Ostrzega on, kiedy mimo tych środków ochronnych poziom hałasu wymaga dodatkowej ochrony słuchu. Nie chodzi więc tylko o komfort pracowników, szczególnie w sytuacji, gdy testy np. dotyczące zmęczenia i wytrzymałości potrafią trwać godziny, dni, a nawet miesiące. Personel do pracy w Centrum Testowym delegowany jest stosownie do prowadzonych prac, ale trwają prace nad maksymalnym zautomatyzowaniem testów, aby ich realizacja nie wymagała nadzoru człowieka.

Czytaj też

Jeśli chodzi o pracowników, to jak podkreśla prezes Airbus Helicopters, są oni głównym powodem, dla którego Polska jest bardzo ważna w planach koncernu. Maja wiedzę, umiejętności, doświadczenie i entuzjazm do pracy. Obecnie zespół biura konstrukcyjnego liczy 115 osób, spośród których 97 to inżynierowie. W ciągu dwóch lat planowane jest zwiększenie liczny personelu o kolejnych 40 osób, ale jak podkreśla Bruno Even, dalszy rozwój jest tylko kwestią czasu, potrzeb i możliwości. „Innowacja nie zna granic" – jak powiedział, wyjaśniające, że ma na myśli zarówno granice państw jak i ograniczenia technologii.

Eco Airbus Helicopters
Plan rozwoju technologii niskoemisyjnych Airbus Helicopters.
Autor. J. Sabak
Reklama

Komentarze

    Reklama