Reklama

Siły zbrojne

Francja wprowadza śmigłowce SAR nowej generacji

H160 SAR
Śmigłowiec H160 w zawisie nad francuską jednostką ratowniczą
Autor. Airbus Helicopters

Francuska marynarka wojenna odebrała pierwszy z sześciu zamówionych śmigłowców H160, które będą wykonywać misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Wiropłat jest częścią floty tymczasowej, dostarczanej przez konsorcjum utworzone przez firmy Airbus Helicopters, Babcock i Safran Helicopter Engines. Maszyny mają być wykorzystywane do czasu wejścia do służby morskiej wersji wojskowego śmigłowca H160M, ale też będą służyć testowaniu rozwiązań, które mają być w nim zastosowane.

Reklama
Dostawa pierwszego wiropłata klientowi wojskowemu jest ważnym wydarzeniem dla programu H160. Dzięki wdrożeniu H160 wzmocnimy współpracę z francuską Marynarką Wojenną, dostarczając jej odpowiedni śmigłowiec do misji poszukiwawczo-ratowniczych. Wspólnie z partnerami zadbamy również o to, aby H160 były zawsze gotowe w razie potrzeby ich użycia.
Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters

Warto dodać, że jest to nie tylko pierwszy śmigłowiec H160 dla sił zbrojnych, ale też pierwsza maszyna tego typu w ogóle w służbach państwowych i trzecia trafiająca do klienta. Latem śmigłowiec H160 w wersji biznesowej trafił do Brazylii, a w Japonii pierwsza maszyna trafiła do telewizji.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Dostawa jest wynikiem umowy zawartej w 2020 roku przez francuską Generalną Dyrekcję Uzbrojenia (DGA) i konsorcjum Airbus Helicopters, Babcock i Safran na dostawę czterech H160 w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). W 2021 roku DGA potwierdziła wykorzystanie opcji na dwa kolejne H160, co zwiększyło liczbę zamówionych śmigłowców do sześciu. Zastąpią one wiekowe już i poważnie wyeksploatowane maszyny ratownicze francuskiej marynarki, które są eksploatowane w bazach lotnictwa morskiego Lanveoc-Poulmic (Bretania) i Hyères (Prowansja) oraz na lotnisku Cherbourg (Normandia).

YouTube cover video

Pierwszy egzemplarz H160 dla francuskiej floty opuścił zakłady Airbus Helicopters w maju b.r. i został został dostarczony firmie Babcock, która zmodyfikowała go do wersji ratownictwa morskiego. Modułowa kabina została przystosowana do zadań SAR, a na maszynie zamontowano głowicę elektrooptyczną Safran Euroflir 410. Obecnie maszyna po modyfikacji została przekazana marynarce wojennej Francji.

Czytaj też

Tymczasowa flota „cywilnych" H160 zapewni francuskiej flocie możliwość wykonywania misji poszukiwawczych i ratowniczych w oczekiwaniu na dostawę „wojskowych" maszyn H160M Guépard. W ramach programu francuskiego programu lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) przewiduje się, że 169 maszyn H160M Guépard zastąpi pięć typów śmigłowców znajdujących się obecnie na wyposażeniu wszystkich francuskich rodzajów sił zbrojnych. Opinie lotników francuskiej marynarki wojennej dotyczące eksploatacji pierwszych H160 w realnych warunkach operacyjnych przydadzą się przy projektowaniu wojskowej wersji maszyny i związanego z nim systemu wsparcia.

H160, jako średni dwusilnikowy wiropłat nowej generacji, napędzany silnikami Arrano, ma konstrukcję modułową, pozwalającą dostosować go do zadań transportu morskiego, lotnictwa prywatnego i biznesowego, ratownictwa medycznego i służb państwowych. Wersja H160M jest przeznaczona dla sił zbrojnych i powstaje w oparciu o wymagania sformułowane przez DGA.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama